Sokszor foglalkozunk vele, gondoltam legyen egy ilyen topic is.
Szóval EUR/HUF.
308 átütésével szépen feljött már többször 314ig, de úgy fest itt mindig elakad, pedig a következő ellenállás 318 környéke lenne csak, mint történelmi csúcs.
Vagy a termelékenységnek kell jelentősen nőni, vagy a gszdasági szerkezetben kell olyan váltás, ami magasabb hozzáadott értéket állít elő. Szerintem egyik sem lesz.
Nincs fizetőképes kereslet az országban. A ksh átlagos béradatai annyira torzak, hogy felesleges velük foglalkozni. Az agyon szajkózott reálbéremelkedés,lehet hogy átlagbéren számolva megvalósult,de egyénre bontva a nagy többségnél ( nem tudok százalékot) nem. Ezek a tömegek pedig nem megtakarítanak és ezért nem költenek,hanem mert hónapról hónapra élnek a fizetésükből.
Nem tud a fogyasztás visszaállni a 2017-2022 közé. legalábbis nálam nem. 2019 januárban besétáltam egy Buzuki szalonba rámutattam egy új kocsira 3,8M volt cakk pakk fogcsikorgatva kifizettem kp és csá. Akkor 4,5M volt egy vatta új Vitara. Ma 7M egy min Swift, a Vitara 9-10. Nem tudnám ezt most így újra. Minden duplája azóta.
Gondolkoztam a hétvégén ezen a béremelési mizérián. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon a hazai háztartások fogyasztási határhajlandóságának vissza kell rendeződnie a 2017-2022 közötti szintre. Élek ugyanis a feltételezéssel, hogy a mostani lanyha kiskereskedelmi forgalom mögött nem a kiáramló bértömeg növekedési ütemének szintje áll, hanem a megváltozott fogyasztási határhajlandóság. Nagymarcikának igaza van, hogy a kiáramló bértömeg megtakarításokba megy és nem fogyasztásra. Ennek elsődleges oka a bizonytalan gazdasági környezet. Az viszont nagyon kétséges, hogy ebben a béremelés puszta ténye változást tudna generálni. Ha viszont ez nem történik meg, akkor a vállaltok árazási ereje el fog fogyni, aminek következtében a vállalati profitok vissza fognak esni. Ekkor vagy megelégszenek a vállalatok alacsonyabb nyereséggel vagy elbocsátásokba kezdenek. Ekkor az egész béremelési program zsákutcába fut. Nem beszélve a növekedésre építő költségvetésről. Ha esetleg sikerülne a fogyasztási határhajlandóságot megváltoztatni, akkor meg kérdés, hogy mi lesz az inflációval, mert akkor viszont a vállalatok élnek majd az árazási erejükkel...minden esetre én most a valóságtól elrugaszkodottnak tartom 3 éven keresztül évi 15%-os ismétlődő béremelést, amivel a jelenlegi 650e-ről 1000e-ra nőne bruttó átlagbér. Vagy munkanélküliségi áldozata lesz és ezáltal valószínűleg recesszió vagy pedig infláció kockázata, aminek következtében pedig nagyon alacsony marad majd a reálbér emelkedés üteme.
Kínában nagyon komoly gondok lehetnek. A defláció a legjobb jele, hogy pang a gazdaság. Az a kérdés, hogy ezt majd mennyire érzi meg Amerika vagy Európa. Minden esetre a kínai defláció ma egy igen kevés figyelmet kapó vészjelzés, hogy valami nincs rendben. Sztem a kínai kitettséggel rendelkező vállaltokat érdemes elkerülni. Lehet, hogy egy szőnyeg alá sepert financiális válság jelei mutatkoznak Kínában.
Ez így van, olyan szinten az EU előtt járnak már, hogy az félelmetes. Ha nem csökkentenek árat az európai autógyártók, nagy meglepődés lesz nekik néhány éven belül.
Ez így van. 14 éve 2/3-uk van, hatalmas lehetőség volt arra, hogy legyenek végre strukturális reformok, ehelyett a jövő felélése zajlik. Teljesen hülyék a gazdaságpolitikához, ha pedig nem, akkor szimpla hazaárulók.
Igen. Amikor KUKA -ba bekerultek, akkortajt ertettem meg hogy kina felzabalja europat. Mara ez mar eldolt, sztem. Bar ezzel en a pf forumokon torpe kisebbsegben vagyok. Kerdes, lesz-e bekes atmenet? Vagy elobb lesz-e nalunk euro mint yuan?
Ami a catl-nal *impressiv*, az a szilard- es "felszilard" cellak teren vegzett kutatas. A catl es a byd egyarant tesla beszallito. A catl szallitotta a tesla nevadai gyarat (nem tdom mekkora %-ban). CATL - 80ezer alkalmazott, 18ezer mernok. Autovista - ja ismerem😁jartam naluk (is) parszor, regen glass volt a nevuk aztan megvette a JD Power kilora.
Kínai gyárvezetőkkel beszélgettem (Kínában). Jelenleg 230 különböző cég van aki személygépjárműveket gyárt, várhatóan konszolidálni fog a piac 25-30 körülire szerintük. Ez csak Kína. Teljes tévedésben van aki azt gondolja, hogy az olcsóság legnagyobb probléma. Minőséget gyártanak, hatékonyabban. Volt szerencsém kipróbálni különböző gyártóknál a teljes palettát, vw mintájára a skodától - bentleyig és sajnos nem igazán találtam minőségi hibát az autóikba. Luxus szegmens is döbbenet amit legyártanak és mennyiért. Még sok esetben giccsesek, de lefog tisztulni szépen. Láttam forecastjaikat, van baj. Elektromost, hybridet, benzint, dízelt és hitrogénhajtást is fejlesztenek, persze nem mindegyik kategóriába. Pl volvo tulajdonosa a geely svédekkel tervezteti a személy és tehergépjárművek belsejét a középkategória felett. Zseniális megoldásaik vannak. Potom áron... Pl octavia konkurenciája kint kb 6,5 millió HUF. Audi a6 15 misi. Luxusban még nagyobb a különbség.
Hát, ha a piacuk összedől nekik sem adok sokat. Eu meg nem csak németország, mégha régebben így is volt. Mondjuk érdekes idők jönnek, kína izgi lesz. Persze nem mondtam hogy nem rántja magával a világot ha borul.
Nemet nem ugyanez? Ne abbol indulj ki, amit a tőzsdén látsz, még a hírekben hallasz. Europa sem fenékig tejfel. Pénzt nyomni még mindenki tud. Ha fogadni kell, hogy ki dől össze előbb, hát én inkább Europára tennék, de valószínűleg egyik sem.
Egy kis adalék ehhez: Nagy német autóipari beszállítók egy része már kínai kézben. Lásd pl. KUKA Robotics. Lásd Pl. Kion Group. Volkswagen is csak részben német. Katar. Nagyon nehéz az erőviszonyokat átlátni. Nem ilyen egyszerű. Az európai autógyárak azért valószínűleg jelentős know-how vál rendelkeznék, és a kínai tőke is mozgolódik. Kina több irányba játszik, nagyon ügyesen.
EUR/HUF
Sokszor foglalkozunk vele, gondoltam legyen egy ilyen topic is.
Szóval EUR/HUF.
308 átütésével szépen feljött már többször 314ig, de úgy fest itt mindig elakad, pedig a következő ellenállás 318 környéke lenne csak, mint történelmi csúcs.
Real:313 (ma volt 314,7 is)