Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2010. 02. 16. 21:17
Előzmény: #1238  tigus7313
#1240
Rövid megállapítások az utolsó negyedévre

Autókút eladás 96M pü eredmény.

Fehrer apport üzemi eredményhatás + 179 M Ft.

Az utolsó negyedévben teli pakolva az egyéb ráfordítás készlet selejttel (111 MFt), készlet értékvesztéssel (335 M) és követelés értékvesztéssel (172 M Ft: óvatos készlet és kinnlevőség kezelésnek tűnik, de sajnos az Engel egy részére is elszámolásra került), összes üzemi eredményhatás: -618 M Ft.

Értékcsökkenés üzemi eredményhatás +522 M Ft
Valószínűleg az ehhez kapcsolódó tárgyi eszköz selejtezés: -108 M ft.

Emiatt nézzük az Ebidtát inkább. Az utolsó negyedévben 836 M-t ért el a csoport, mely a Q2-t meghaladja. Éves szinten 3.153 M Ft (200 M-val kevesebb a vártnál, na jó ebből 100 a Jármű, a többi az értékvesztések, selejtek rovására írható.)
Az EBIDTA jövedelmezőség 9,3 %, jónak mondható.

Közvetett költség csökkenés éves szinten 2,9 mrd Ft, ez aztán méretreállás a javából: gratula.
Ez a létszámcsökkentésből is látszik 2144 fő évvégén (év elején 2415 fő).
Remélem itt is a Scania modellt követik: a meglévő létszámmal szeretnének háromszor annyi termelni:).
2010-ben további csökkenés várható, egyrészt némi létszámkorrekció miatt, másrészt az 5 napos munkahét visszaállítása után az 5. nap bérei átmennek a közvetlen költségek közé, vagyis a termelés esetleges felfutásával inkább még csökken a közvetett költségtömeg.

Nettó hitel 12,2 mrd, 1,6 mrd-dal nőtt tavaly évvégéhez képest, melynek fő oka a követelések a gyj szövege szerint a vevőállomány ideiglenes jelentős emelkedése. Lefordítva, a Jármű évvégi kiszállításai még nem folytak be (volt már erre példa). a cash-flowból az látszik, hogy a vevőkövetelés 1,7 mrd-dal emelkedett az utolsó negyedévben.

Kisebbségi részesedések eredménye nem elhanyagolható: 305 M veszteség 2009-ben. Azért ennek a vegyesvállalatok termelésének felfutásával szépen pluszba kell fordulnia.

Hedge: írd és mondd 3,7 mrd effektív cash kiáramás, a legfájdalmasbb pontja az évnek, tényleges eredmény hatása már nem volt, de a müködő tőke komoly mértékű csökkentése és a közvetett költségek megtakarítását a beruházások visszafogásából eredő jelentős mennyiségű készpénz töme nagy része sajnos kifizetésre került.

Fedezteti hányad 26,74%, écs korrekcióval legalább 20,6%, ez jó (2007-es átlagos, csakhát az árbevéte más)
Törölt felhasználó 2010. 02. 16. 20:07
Előzmény: #1238  tigus7313
#1239
(NAPI)
Az év vége is nehéz volt a Rábánál

Üzemi szinten nyereséges volt az utolsó negyedévben is a Rába, az árbevétel elmaradt a tervezettől. A gyengébb forint sokat segíthet.

Üzleti és gazdasági hírek napról-napra, hétről-hétre!
Most még akciós áron fizethet elő!
Hirdetőknek

Az elemzők által vártnál gyengébb negyedik negyedéves eredményt ért el a Rába, az árbevétel rosszabb, az üzemi eredmény viszont jobb lett a becsültnél. A jelentős eltérés a pénzügyi soron adódott, vélhetően amiatt 2008-as nem realizált veszteség visszaírását ugyanis negyedévre bontotta a társaság, míg az elemzők vélhetően egyben számoltak vele.

Tavaly összesen 33,9 milliárd forint árbevételt realizált a győri csoport, ami brutális, több mint 42 százalékos visszaesés 2008-hoz képest, s elmarad a menedzsment által korábban várt 35 milliárdos adattól is. Üzemi szinten 690 millió forintos nyereséget temrelt a vállalat az utolsó három hónapban, éves szinte 790 millió forint lett az operatív profit. Az adó előtti nyereség éves szinten 220 millió forint lett, adó után ez a halasztott adóval és egyébb adótételekkel csökkentve nettó 670 millió forint veszteséget jelent.

Az EBITDA éves szinten 3,1 milliárd forint lett, a pénzügyi veszteség 220 millió forintra olvadt az egy évvel korábbi hatalmas 6,287 milliárd forintról, amit akkor a hatalmas nyitott fedezeti pozíciókon szenvedett el a cég.

A hatalmas árbevétel visszaesésre rugalmasan reagált a Rába, a különböző költségsorokon 50-60 százalékos lefaragást sikerült elérniük. Az üzletágak közül mindhárom pozitív EBITDA-t és üzemi profitot termelt, a futómű operatív szinten 619, az alkatrész 205, a jármű üzletág 302 millió forintot hozott.

A futómű üzletág amerikai bevételei 60, az európaiak 51 százalékkal estek vissza, az Alkatrész Kft. exportja 59, a nagyobb részt kitevő belföldi értékesítése 34 százalékkal csökkent. A jármű Kft. gyakorlatilag nullázta amúgy sem jelentős külföldi eladásait, a belföldi eladások 19 százalékkal csökkentek. A csoport a tavaly elért 3,1 milliárdos EBITDA-hoz nagyjából 12,6 milliárd forintos hitelállomány társult az év végén a cégnél, a csoport eladósodottsága így nem növekedett. A hedge-ügyeletek állománya jelentősen csökkent év végén 18 millió dollár és 53 millió euró eladási pozíció volt nyitva, ez 25 millió euróval és 4 millió dollárral kevesebb a szeptember véginél.

napi.hu
tigus7313 2010. 02. 16. 20:05
Előzmény: #1237  tigus7313
#1238
2009 Q4

Izgalmas, van benne sokminden, mozgalmas volt a negyedév.

Az árbevétel jelentősen kevesebb lett a várakozásomnál (8,5 mrd 10,2 helyett)
Az okokat keresve elnézve a bevételeket és az eredményeket a Jármű esetében található valami, valószínűleg átcsúszhatott némi MH teljesítés (kb. 1 mrd bevétel 100 m nyereségtartalom mellett)
Bevétel
USA: még mindig eső trend, egyre kisebbek a dollárbevételek. Q4 kisebb volt Q3-nál is, ez nem túl jó hír. Bár a Rába szerint az utolsó negyedévben már javulás volt tapasztalható, gondolom ez a megrendelésekből következhet, mivel a számszaki bevétel még csökkent.
EU már jobb, itt már van némi élénkülés, de Q2-t még nem haladta meg az eur bevétel.
FÁK még jobb, látszik a markáns erősödés (5 negyedéve nem volt ekkora bevétel)
Az össz euros árbevétel már a 2009Q1 szintjén van.
Belföldön is tapasztalható vol némi erősödés az utolsó negyedévben.

Alkatrész esetében az EU szintén emelkedést mutat, a Suzuki (belföldi árbevétel) beállt egy szinten, már harmadik negyedév óta ugyanakkora.

Járműről már esett szó, valszeg átcsúszott a bevétel és az eredmény egy része 2010-re (az új H18-asok átadása lehet, melyről írták, hogy évközben készültek el a prototípusok, és évvége felé indult a sorozatgyártás is)
tigus7313 2010. 02. 15. 18:27
Előzmény: #1213  tigus7313
#1237
No, lássuk a Concorde számait:

üzemi eredmény utolsó negyedévben 438 M Ft, ez kicsivel (150 M) több a decemberi várakozásomnál, de ez jó, mert általában egyeztetnek a Rábával előtte, vagyis ezek szerint az üzemi tényleg kedvezőbben alakulhat.
érdekes, hogy a bevétel téren azonban 700 M-val kevesebbet kalkuláltak nálam, vagyis szerintük ennyivel jobb a nyereségtermelőképesség.

nettó eredményben egész közel vagyunk egymáshoz (ez jó hír, lévén hogy a hedgeket általában jobban becsülik).

a Concorde szerint éves szinten tehát 500 M körüli üzemi eredmény, és -1,3 mrd nettó eredmény várható.

úgy néz ki közel vagyunk egymáshoz:
decemberi várakozásom 350 M üzemi, -1,4 mrd nettó eredmény (bár ez a pesszimista változat, az optimistában -1 mrd alatt lesz a nettó...)
zolaaa 2010. 02. 04. 23:31
Előzmény: #1235  gazmber
#1236
csak a nettó eredményre, meg a saját tőkére. Szerintem meg jogos, fele-kétharmada az árbevétel - ugyanannyival kevesebb az igénybevétel a gépeken. Persze lehet nem ez itt a fő kérdés, igazad van.
gazmber 2010. 02. 04. 23:17
Előzmény: #1228  tigus7313
#1235
".. az adatokból 2010-re 1170-1261 körüli célárfolyam adódik.."
elötte még ezen értékek ~50%-val fogunk ismerkedni ..?
tigus7313 2010. 02. 04. 21:56
Előzmény: #1233  zolaaa
#1234
nem,

EBIDTÁ-ra amúgy sincs hatással.
zolaaa 2010. 02. 03. 23:16
Előzmény: #1232  tigus7313
#1233
Tigus, az amortizációs kulcs tervezett változtatását figyelembe vetted? nem tudom erről kapunk-e információt a közeljövőben?
tigus7313 2010. 02. 01. 19:04
Előzmény: #1231  watson
#1232
volumentől függ, de valószínű.

ha megyek, összefuthatunk, de még nem biztos.

váltottam (tigus7313@gmail.com)
watson
watson 2010. 02. 01. 18:36
Előzmény: #1229  tigus7313
#1231
tigus, Ural siker esetét ugye javítani kell utóbbi ebitda és célár várakozásaidon?

volna kedved összefutni és dumálni a kgy-en? mi lett a freemaileddel? (mr.watson@freemail.hu)
Törölt felhasználó 2010. 02. 01. 18:18
Előzmény: #1229  tigus7313
#1230
köszönjük
tigus7313 2010. 02. 01. 17:54
Előzmény: #1228  tigus7313
#1229
2010. január RM
GAZ
Azzal, hogy nem sikerült megvenniük az Opelt, teljes mellszélességgel tudnak koncentrálni a haszongépjármű gyártásra. Az autóbuszgyártás területén kedvező fejlemény, hogy elég nagy esély van arra, hogy jelentős központi támogatásokkal erősítsék meg az ágazatot (pl. önkormányzatoknak buszvásárlásra).
Engem érdekel mi fog történni a GAZ tgk. gyárában, bekerül-e a Rába az Ural tgk. beszállítói közé. A minta futóművek ott vannak, kedvező elbírálás esetén már 2010-ben mehetne a sorozatgyártás. (ez már jelentős plusz megrendelést jelenthetne, akár ez lenne 2010-ben az áttörés)
Lasco II és Lasco III kovácsüzemi felújítás befejeződött, ahogy írják, úgy tűnik a megrendelés állomány 2010-ben növekszik, főleg ezekre a gépekre.
Alkatrész
Sárvár az árbevétel tervek fele realizálódott, főleg a NAF (egyik legnagyobb megrendelő) megrendelések drasztikus (80%-os) visszaesése miatt. Móron jobban sikerült a tervteljesítés, de a Suzuki termelé harmadával csökkent.
2010-ben 10%-kal magasabb az árbevétel terv, mint 2009-ben.
Fehrer-Rába elindult, volt tőkeemelés, átvették az embereket, kíváncsi leszek, mennyi a hozadéka az együttműködésnek. (A Fehren keresztül betudnak-e jutni egyéb területekre is). Alapvetően közép és alacsonyabb kategóriákba gyárt üléshabot a közös cég, így a válság hatása mérsékeltebb (e kategóriákban kisebb a visszaesés, részben a roncsprémium miatt, részben, mert eleve olcsóbbak)
Jármű
Jó első negyedév várható a cégtől, a kapacitás jól letehelt lesz, szerintem az MH megrendelésekkel nem lesz gond, a polgári láb visszaerősödésének a mértéke kérdés, de jó jel, hogy vevőt nem vesztett a cég, csak a volumenek csökkentek 2009-ben a megrendelők raktári készleteinek leépítése miatt. A Rába csoport legstabilabb cége, jelentős és állandó eredménnyel.
2010 nagy kérdése lehet, mi történik autóbusz fronton, és mekkora szerepe lesz benne a Rábának.
Ez az egyik lehetséges bejelentés.
A másik lehet, az Ural tgk. beszállítóvá válás.
Aztán lehet még bejelentés a Honvédségi szerződések meghosszabbításáról, bár ez inkább a 2. félévben, meg az új Suzuki is, de ezek meglévő üzletek, nem növekedést okozók, csak a stabilitást biztosítók.

Apropó újabb jelentősebb megrendelés a Scania-nak 1000 db tgk.-ra egy U.K. megrendelőtől, szállítás kezdete 2010 március. Egyre több jel az élénkülésre, vagy legalábbis a raktárkészletek alacsony volumene miatti feltöltésre.
tigus7313 2010. 01. 20. 20:19
Előzmény: #1226  tigus7313
#1228
2010-re
800M-1 mrd üzemi eredményt várok, ami 3,8 mrd – 4 mrd ebidta-nak felel meg, ez „csak” 0 körüli nettó eredményre lehet elég.
Árazás
6-os Ev/EBIDTA mellett,
nettó hitel 10 mrd-ra csökkenhet (a 4 mrd-ból kb. 1,2 elmegy beruházásra, 0,6 kamatra 0,4 adóra, marad 2 mrd hiteltörlesztésre)

ezekből az adatokból 2010-re 1170-1261 körüli célárfolyam adódik (ingatlan 3 mrd-dal figyelembevéve)
tigus7313 2010. 01. 20. 19:53
Előzmény: #1225  Törölt felhasználó
#1227
nincs
tigus7313 2010. 01. 20. 19:30
Előzmény: #1224  tigus7313
#1226
Mezőgazdaság
John Deere és Claas jelentésekből az tűnik ki, hogy a mezőgazdasági piac némi visszaesést szenved el 2010-ben. A JD esetében ez kisebb lesz, világviszonylatban mindössze 4%-árbevételcsökkenést prognosztizálnak.
A Classt a kelet-eu és orosz jelentős visszaesés komolyabban érinti, melyet csak részben ellensúlyoz a német piac növekedése. Azonban nem vészes (10%) a visszaesés.
Egyelőre a mezőgazdasági terményárak jól alakulnak, így nem látszik komolyabb kockázat ebben a szegmensben.

Oroszpiac
Ha 70-80 dollár az olaj, van élet a tundrán is. Már említettem: a buszvásárlást elkezdték támogatni központilag, így felébredt a medve az 1 éves hibernálásából, amíg ilyen szinten marad az olaj, remélem nem is megy el aludni (van mit ledolgoznia). Ez fontos és jelentős lesz 2010-re nézve, mert 2009-hez képest itt lehet nagyobb növekmény, ráadásul jelentős nyereségtartalom is kapcsolódik a buszfutóművekhez.

Magyar piac
MH ok.
Suzuki idén 180 e db, szerintem marad ez a szám, a roncsprémiumok is kifutnak (bár a Magyaro-i 8000 db-os értékesítést nehéz lenne alulteljesíteni)
BPW fejlemény: a BPW összevonja Európa különböző pontjain található négy üzemének működését. Ezentúl csak 2 gyáregység fogja ellátni a termelést. Magyaro.-ra hozzák a megszűnő két gyár termelésének egy részét, ez jelenthet némi növekedést, bár eddig is beszállító volt oda is a Rába. Egy biztos, a szállítási költség biztosan csökken, meg a közelség versenyelőny.

Ingatlan, majd 2 év múlva….
Törölt felhasználó 2010. 01. 20. 19:24
Előzmény: #1224  tigus7313
#1225
szépen kihámoztad a fundamentumokat.kösz.
pár napja olvastam a Napiban, hogy az oroszok azoknak az állampolgároknak, akik 10 évnél idősebb gépkocsival rendelkeznek ( 1999-ig ), ha lecserélik orosz márkájú , illetve összeszerelésű új autóra, akkor 1700 dolcsi támogatást kapnak. 60- 65 típus érint.
szted a Rábának lehet ebbe beleszólása?
blogomban TA található:
link
tigus7313 2010. 01. 20. 18:53
Előzmény: #1223  tigus7313
#1224
piaci helyzet

Tgk.

A decemberi Usa tgk eladás kiugróan magas lett (11.537 db igaz, főleg a környezetvédelmi elővásárlások miatt), ami 30%-kal magasabb a novemberinél, de még mindig 9,5%-kal kisebb a tavaly decemberinél. A 2009 évi össz eladás 95 ezer db lett, minden idők legalacsonyabbika 1985 óta (van honnan felkapaszkodni).
Az ACT Research a nettó rendelések drámai csökkenését vetíti elő az első negyedévben (szintén az elővásárlásokra hivatkozva), a második félévi fellendülés előtt. Azonban az alacsony bázis miatt, még így is 22%-os növekedést prognosztizálnak az első negyedévre.

Az Arvin Meritor az 2009.12.15-i prezentációjában az FTR és JD Power előrejelzéseit felhasználva az alábbi trendet adta a tgk. piacok alakulására:
Észak-Amerika (USA,Canada)
a Class 8 (nehéz tgk.) esetében 2010 +4%(!) növekedés, míg a Class 4-7 esetében +21%.
U.a. 2011-re: +52%(!!), +50% (eszerint 2011-ben lesz komolyabb fellendülés, ekkora érik el a 2007-2008-as darabszámot).

Nyugat-Európa
óriásit esett! Míg 2008-ban 545 ezer db volt a kibocsátás 2009-ben mindössze 191 ezer db! A prognosztizált növekedés 2010-ben +29%, 2011-ben +48%, de még ezután is csak 2/3-da lesz a 2008-as termelésnek.
Némi élénkülésre mutatnak a januárban bejelentett Volvo, Scania új megrendelések is, igaz ezek közül csak a Volvo 1000 db-os etióp megrendelése számottevő.

Dél-Amerika
Itt sokkal kisebb a gond, a visszaesés is kisebb volt, az előrejelzés szerint a növekedés 2010-ben +18%, míg 2011-ben +11% lesz.

Összefoglalva 2010-ben inkább a mérsékeltebb növekedés lesz, az is elég alacsony bázisról, vagyis inkább konszolidáció, majd második félévben fellendülés, ami fokozódhat 2011-ben.
tigus7313 2010. 01. 19. 20:26
Előzmény: #1213  tigus7313
#1223
Kicsit élénkebben indult az év, ma megfordult az alaptőke 1,5 %-a.

nézzük milyen állapotból (dec. 31.) indultunk az évnek:

LT+AO+KT=19,66%
OTP+ING+CIB+Generali=16%
HICOM= 10,85%
Rába srv=6,8%
Aegon+Dimensional=4,4%
Budacash+KBC+Quaestor= 9%
egyéb tulajok 30-70 e db között (főleg magánszemélyek) = 7%
a többi 26% (több, mint 5300 tulaj)

na ezért nem lehet kivezetni, vagy felvásárolni egykönnyen. (több érdekcsopor, a csoportokon belül is lehetnek különböző érdekek, sok intézmény, sokkal több magánszemély.

többen említették a kinai érdeklődést.
van egy kínai (vagy vietnami?) tulaj is 5 e db-bal:))))
Törölt felhasználó 2010. 01. 05. 11:00
Előzmény: #1221  Törölt felhasználó
#1222
És a padló a spájzban
link
Törölt felhasználó 2010. 01. 04. 21:13
Előzmény: #1218  yossarian78
#1221
Padlón de a padló a spájzba!

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek