Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2010. 03. 13. 11:55
Előzmény: #1259  tigus7313
#1260
Érdekes hír a Népszabadságban:
link

A lényeg:
„Akár ezer új autóbuszt is vásárolhatnak idén a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. kedvezményes hitelprogramja révén a közösségi közlekedési szolgáltatók. A fiatalítás időszerű is lenne: a BKV 1200 autóbuszának 16, a Volán-társaságok 6720 járművének 11,5 év az átlagéletkora.
A költekezés alapját az a százmilliárd forintos keretösszeg jelenti, amit március első napjaiban hagyott jóvá a kormány 2013-ig, Az állammal vagy az önkormányzatokkal kötött közszolgáltatási szerződéssel rendelkező közösségi közlekedési szolgáltatók ebből az idén 50 milliárd forintot vehetnek igénybe.”

A szakértők úgy számolnak: egy új, 12 méteres midibusz 35-40 millió Ft-ba, egy 13,5 méteres szóló 45-50 millióba, míg egy 18 méteres csúklós 70 millióba kerülhet. Ami azt jelenti, hogy a teljes idei MFB keretből mintegy ezer buszra futná.

A Fidesz a minap kijelentette, hogy a közbeszerzéseken lehetőleg a magyar tulajdonú vállalkozásokat részesítené előnyben (70%).
A nagy busz ügyletre sok jelentkező akadna: Kravtex, Nabi, Ikarus(?), Csaba Metál, akiknek a Rába szállít futóművet, meg ugye a Rábának is van közös fejlesztése.
Az 1000 új busz megrendelés rengeteg hazai viszonylatban, ha tényleg elindul, komoly bevételforrást jelenthet a Rábának (erre már közvetetten többször utalt Pintér is)
tigus7313 2010. 03. 13. 10:13
Előzmény: #1258  tigus7313
#1259
Engel-nekrólog

Élt 7 évet, az első hármat embrióként (az anyja (Rába) anyagi helyzete miatt már nem abortálhatta), a következő kettőt igéretes ifjúként, majd az utolsó kettőt mély kómában.
Értékesítésre került 2,6 Ha terület. Bevétel: 2005-ben 316 millió Ft, meg még legalább 30 M (vevőből következik), ezenkívül további kb. 300 M várható a lakásértékesítések lezárása után. Az idődiszkontot figyelemen kívül hagyva 23,7 ezer Ft/nm eladási ár adódik.
Cash: a 2005-ös bevétel 2008 végéig teljes egészében befolyt, a többit még követelik.
A 2002-es csődközeli állapotban szerződtek ilyen feltételekkel, mely jól is elsülhetett volna, ha folyamatosan letudta volna hívni az Engel a területeket, amely szép egyenletes cashflowt generált volna a Rábánál.
Nem így történt, de legalább a bontást elvégezték, megmaradt 40,4 ha Duna-parti telek, közel a belvároshoz, amivel most már szabadon rendelkezhetnek (igaz eltelt 7 év).
2007-ben a telek piaci értéke 10 mrd volt (25 ezer/m2), 2008-ban 6 milliárd (15 ezer Ft/m2), 2009-ben szerintem nem csökken tovább, bár hozam alapon jelenleg nem lehet értékelni.
A következő időszakban, tekintettel az ingatlanpiaci helyzetre nem valószínű, hogy jelentős előrelépés történik e területen, így megmarad értékes immobilis vagyontárgynak, jövőbeni lehetőségnek, spekuláció tárgyának (LT, kiválás, stb.), viszont enni nem kér, tartása már nem okoz jelentős költséget, és a cég sincs olyan helyzetben, hogy ár alatt értékesítenie kell.
tigus7313 2010. 03. 09. 20:45
Előzmény: #1257  tigus7313
#1258
Érdekességek az RM-ből

Pintér interjú
2010-ben stagnálás 2.félévben enyhe növekedés, így ez az év sem lesz könyű.
Fókuszban továbbra is Európa és FÁK. (új vevők és új piacok)
Magyar piacot máshogy kell kezelni, hazai piacon nagyobb részesedést akarnak (Busz? Kravtex NABI, Claas magyar leányok?, Scania leányok?, új Suzuki)

„A 2009-es piacméret szintjén kell stabil és fenntartható nyereségességet produkálnunk, külső munkahelymegőrző támogatásoknélkül”.
Egyrészt nem lesz komoly árbevételnövekedés, másrészt további hatékonyságjavulás várható, ha ugyanekkora piacméret mellett támogatások nélkül hasonló eredményt akarnak elérni, viszont ehhez 5 napos munkahét kell, tehát mégiscsak növekednie kell az árbevételnek. (persze nem 2007-2008-as szintre, de kb. 3 mrd már szépen festene.)
Fontos üzenet az a vállalati szinten elfogadott vezérelv, miszerint a Rába továbbra is csak az elvégzett munka arányában tud bért kifizetést vállalni, vagyis ha nem nő a megrendelés mennyisége marad a 4 napos munkahét csökkentett fizetéssel (eddig az 5.napra kapott támogatások fedezték a munkabérek egy részét, ezért is mondtam, hogy így a támogatás eredménysemmleges.)

Rábára (menedzsmentjére) jellemző:
„A teljes heti 40 órás foglalkoztatásra történő visszatérés a termelési igények növekedésével először a produktív és kisegítő területeken lehetséges, majd a szellemi állománynál LEGVÉGÜL utolsó lépésként a vezetőknél.

Egyébként Sárváron februártól már 4 napos, márciustól 5 napos (!) munkahéttel dolgoznak (vagyis van annyi megrendelés). Ez kimondottan jó hír, hiszen ez egy belső vállalati jelzés a piacról onnan, ahol éppen először kellett bevezetni a 4 napos (majd 3) munkahetet (jó indikátornak tűnik Sárvár). A Futóműnél is jó lenne, ha ez minél előbb bekövetkezne (április végéig tart a támogatási időszak, de az előrejelzések szerint a piac alakulásától függően akár június végéig lehet 4 napos munkahét).

A Járműnél is van némi mozgólódás az építőipari megrendelések esetében.

Összegezve, alakul a jövőkép, míg 2009 a túlélés éve volt, addig 2010 a stabilizáció és a felkészülés éve lehet termékfejlesztéssel (új termékek), üzletfejlesztéssel (új piacok), javuló likviditással (kifutó hedge, erőteéjesen csökkenő nettó hitelállomány).
Számomra meggyőző jelzés (ezért vártam és várom) az 5 napos munkahét visszállítása, ugyanis ebből az következik, hogy van annyi megrendelés, ami megendedi a teljes foglalkoztatást. Indirrekt módon ez azt is jelenthetné, hogy 20%-kal nő a megrendelés, illetve a termelési mennyiség.
Sárváron már megtörtént az áttörés, ami kellemes pozitív meglepetés (későbbre vártam), de valljuk be a Futómű fogja eldönteni ezt az évet is (ott egyelőre április végéig nyugi van a támogatás miatt).
Szimpatikus a menedzsment hozzáállása is, hogy ők fognak utoljára teljes fizetést felvenni, sőt a dolgozók hozzállása is, akik hajlandók (voltak) heti 4 vagy kevesebb napot dolgozni arányosan kevesebb bérért (ez még a Scanianak sem ment), és nem sztrájkolnak azonnal, mint a MALÉV, vagy a BKV. Le a kalappal előttük!
tigus7313 2010. 02. 27. 11:54
Előzmény: #1256  tigus7313
#1257
2010-es előrejelzés

Sokkal több információ kell az előrejelzéshez, ezért a mostani előrejelzés inkább pesszimista (magamhoz mérve, bár lehet, hogy ez a realista:))))
Mindenesetre május elején aktualizálni kell az előrejelzést.

Árbevétel 35,8 mrd
Tekintettel a negyedik negyedév általam várthoz képesti kisebb mértékű árbevételnövekedésre, 2010-re csak szolid növekedést várok. A 36 mrd 6,2%-os növekedésnek felel meg, ennél nagyobb lesz a volumenhatás, de az átlagárfolyamok várhatóan csökkennek (ha nem, akkor magasabb lesz)

Ebidta 3,6 mrd
Az árbevételnél nagyobb mértékű Ebidta növekedés várható. A Ebidta jövedelmezőségi hányados akár 10 % fölé is emelkedhet, ami 3,6 mrd-os Ebidtának felel meg.

Üzemi
Nehéz meghatározni az écs változás miatt, de 1,2 mrd Ft körül (mindhárom üzletág esetében marad pozitív eredmény) alakulhat 2010-ben.

Ebből következően a nettó eredmény pozitív lehet, ugyan nem sokkal, de az. (200-300 M körül)

Látványos dolog, inkább a pénzgazdálkodásban történhet: Az Ebidta tehát 3,6 mrd lehet, ebből elmegy kamatra 0,5 mrd, hedgre is kb, 0,5 mrd, beruházásra 1,2 mrd, működő tőkeszükséglet nem lesz, sőt talán még mindig van benne némi tartalék, vagyis marad hiteltörlesztésre 1-1,2 mrd.
Ha figyelembe veszük, hogy 2009 végén 12,2 mrd a nettó hitelállomány, melyet csökkenteni kell a legalább 1,5 mrd-os HM vevővel (mivel befolyás esetén mehet hiteltörlesztésre, aminek szerintem nincs akadálya), az ugye 10,7 mrd 2010 elején, vagyis 2010 végére a nettó hitelállomány 9,5 mrd-ra csökkenhet.

Értékelés
Az új adatok alapján 6 EV/EBIDTa-t használva 2010 végére 900 Ft körüli célár adódik, de 3 mrd ingatlanértékkel korrigálva az évvégi célár 1125 Ft-ra emelkedik.
tigus7313 2010. 02. 20. 15:28
Előzmény: #1255  tigus7313
#1256
Érdekességek a gyorjelentésből II.

Jármű alacsonyabb bevétel a vártnál
Az export bevételt értem, szinte eltűnt (-80%), ez olyan -630 M Ft árbevétel. Belföldön 2008-ban csak az MH volt 6,3 mrd, most az összes belföl mindössze 5,9 mrd. Erről többet most nem tudni, majd tavasszal visszatérek az elemzésére. Az biztos, hogy a megszokott 800 M üzemi hez képest, most „csak” 620 M keletkezett. (újabb fogós kérdés a 2010-es tervezésnél e visszaesés kezelése)

Érzékelhető kamatköltség csökkenés
Az évek során megszokott 650 M Ft-os kamatkiadás 2009-ben 550 M-ra csökkent. Érdekes és érthetetlen, de egyben biztató csökkenés a válság idején növekvő kamatmarzsok idöszakában.

A tulajdonosi struktúra változásából
egyértelműen látszik, hogy disztibúció folyt 2009-ben: a belföldi intézmények (-614 edb) és külföldi intézmények (-339 edb) részesedésének mértéke csökkent, míg a belföldi magánszemélyeké hasonló mértékben nőtt (+870 edb).

Tovább csökkenő müködő tőkeigény:
2006: 8,15 mrd
2007: 7,58 mrd
2008: 8,47 mrd
2009Q1: 10,3 mrd! Válság tetőzése szállító állomány drasztikus esése a termelés visszaesés miatt, a vevő, készlet leépülés azonban, még nem indult meg, az lassabb ütemben történt
2009Q2: 7,77 mrd
2009Q3: 6,39 mrd
2009Q4: 6,95 mrd (ebből még le kellene vonni az ideiglenesen megnövekvő 1,5 mrd vevőt, így az eredmény 5,45 mrd lenne)
Vagyis a müködő tőkeszükséglet visszaesése meghaladta a 2 mrd Ft-tot. (a CF kimutatásból az derül ki, hogy ez 1,25 mrd-ot szabadított fel, persze ebben sincs benne a már említett 2010-re áthúzodó 1,5mrd körüli vevő befolyás)
2010-ben szerintem, stabilizálódik 5,5-6 mrd körül, nem várható jelentősebb emelkedés.

EBIDTA jövedelmezőség
2006: 6,4%
2007:7,1%
2008: 6,9%
2009: 9,3%
2010 10%fölé emelkedik?
Egy érdekesség: a Rába a 2009-es Ebidta tömeghez hasonló értéket 2006-ban még 50 mrd-os árbevétel mellett produkálta.
Akkor mennyit javult a cég 3 év meg egy válság alatt?
tigus7313 2010. 02. 20. 11:27
Előzmény: #1242  tigus7313
#1255
Érdekességek a gyorjelentésből

Közvetett költségek (értékesítés és általános üzemi) alakulása
Érdemes megnézni a trendet:
2006 10,7 mrd
2007 10,4 mrd
2008 9,9 mrd
2009 7,1 mrd
2010 ?: 7 mrd alá mehet nagy eséllyel
Összefoglalva: ebben nagyon jók.

Hedge
„megszüntettük a visszaeső kereslet miatt túlzott mértékűvé nőtt devizafedezeti ügyletek kockázatát.”

A nyitott állomány
53 M eur,
a 2009-es euros árbevétel (Suzukival együtt) 78 M eur körül alakult.
18M USD,
A 2009-es dollárbevétel 42 M USd.
Vagyis a dollárfedezet már bőven a szint alatt van, az eur-t is fedezi az éves árbevétel, de ott azért még magasabb a fedezeti arány, bár az is igaz, hogy 2010-ben az euros bevételek nagyobb mértékben nőhetnek (Scania, FÁK?!), mint a dollárbevételek.

A realizált hedge ügyletek vesztesége 2009-ben 3,7 mrd volt, ez alapvetően cash kifizetést jelentett, mert a számviteli veszteség már 2008-ban elszámolásra került. Persze igazán csak most volt fájdalmas. Az üzemi eredményből keletkező, és a válság miatti méretreállásból és müködő tőke csökkenésből felszabaduló pénzek jelentős része ment el erre.
2010-ben azonban nem jelent már számottevő kockázatot. Az eredményre inkább pozitív hatással lehet, lévén 944 M Ft veszteség (átértékelés miatt) már elszámolásra került 2009-ben, de a kamatkülönbözetek folyamatos kiesése miatt nem lesz ekkora a realizált veszteség. Természetesen ebben az esetben a pénzkiadás is ilyen mértékben csökken.

Nettó hitelállomány 12,2 mrd, melynek oka „a vevőállomány ideiglenes jelentős növekedésének eredménye”.
A vevő ismert, vagyis a követelés biztosan befolyik. Mértékére három adatból is lehet következtetni, egyrészt a követelések állomány változása az utolsó negyedében + 1,7 mrd (CF-ből). Másrészt a követelések éves változási aránya sokkal magasabb, mint a készletek, vagy a szállítóké. Ha hasonló arányú csökkenéssel számolunk 1 mrd körüli többlet adódik. Harmadrészt a mérlegben a követelések értéke az utolsó negyedévben 1,5 mrd-dal nőtt, pedig előtte negyedévenként 1-1 mrd-dal csökkent.
Vagyis kb. 1,5 mrd vevői követelésről lehet szó, melynek befolyása után csökkenhet a nettó hitelállomány, vagyis 2010 elején a nettó hitelállomány 10,7 mrd körül van!!

Külső társaságoktól származó veszteség -305 M, ez majdnem felét adja a nettó veszteségnek. 2010-ben a Fehrertől függően alakulhat ez jobban is, a Busch esetében erőteljes volumennövekedésre lenne szükség, de ez nem 2010-ben lesz.
Persze ez CF szempontjából indifferens, nincs rá hatással, csak az eredményt rontja.
tigus7313 2010. 02. 20. 11:00
Előzmény: #1253  Törölt felhasználó
#1254
nem,nem

kellenek a menedzsment opcióra.
Törölt felhasználó 2010. 02. 18. 22:08
Előzmény: #1252  tigus7313
#1253
"Az erősen eladósodott társaságokat a befektetők a jelenlegi piaci környezetben inkább kerülik." Gondolom ezért ment ma az Orco több mint 6%-ot.
mintha az is kimaradt volna az elemzésből, hogy jóval könyv szerinti érték alatt forog....
Nem is tudom mi lenne, ha a Rába egyszerűen bevonná a saját rv-eket, 1000-es névérték helyett vettük 700-on tiszta üzlet... egyébként meg elég régen megvan már nagy része, nem tv-i előírás, hogy kezdeni kell vele valamit?
tigus7313 2010. 02. 18. 17:48
Előzmény: #1251  copa
#1252
szerintem szinten van (Rába is ezt nyilatkozta).
év végén 53 M Eur és 18 M Usd nyitott állománnyal rendelkeztek, év elején még ennek majdnem a háromszorosával, ebből is látszik, hogy szint alákerültek.

az eurot még 262-266 között nyitották az dollárt 185-198 között emlékeim szerint, de ezek átértékelésre kerültek euro esetén 271-re plusz kamatkülönbség, míg dollárnál 188 + kamatkülönbözet (ebből ered a 944 M nem realizált veszteség, vagyis ez már nem nagyon lesz eredményrontó 2010-ben, sőt inkább javítja majd a nettót, (nem lesz ennyi a realizált eredmény)
copa 2010. 02. 18. 16:40
Előzmény: #1244  tigus7313
#1251
A még nyitva lévő hedge állományról lehet tudni valamit?
Milyen árfolyamon nyitották, és a mennyisége megfelel már a rendelésállománynak?
Törölt felhasználó 2010. 02. 18. 13:19
Előzmény: #1249  copa
#1250
ez a szemét általános korrekció miatt nem megy még 750-re sajnos
copa 2010. 02. 18. 12:51
Előzmény: #1245  watson
#1249
Szerintem ők biztosra vették a rendelést, azért nyitottak hedge-t a rendelés előtt.
Hedgét akkor érdemes nyitni, ha jó az árfolyam (gyenge a ft), nem akkor amikor rendelnek.
Így viszont nem jött be a dolog, mert a kis valószínűségi esemény (rendelés visszaesés) következett be.
tigus7313 2010. 02. 18. 08:44
Előzmény: #1245  watson
#1248
extrém esetben tud. pl. ha eltűnik a jövőbeni bevételek fele nagyon rövid időn belül, és ez párosul egy valutaválsággal.
zárni, azért nem olyan egyszerű, mert ráadásul ott van a kamatartalom is, azt is ki kellene fizetni, ha idő előtt zársz, ehhez meg komoly likviditás kellett volna, de az szűnt meg először.
szóval komoly cash és eredménny veszteséggel jár az idő előtti zárás.

tulajdonképpen a legfontosabb az efajta hedgelésnél a jövőbeni bevételek minél pontosabb meghatározása, illetve a valószínűségszámítás.
Törölt felhasználó 2010. 02. 18. 07:12
Előzmény: #1246  Törölt felhasználó
#1247
Továbbra is folytatódik a húzd meg, ereszd meg játék, amely eddig sikeresnek bizonyult, hiszen napról napra magasabb záróértékek születtek. A tegnapi napon megpróbált elrugaszkodni a 720 forintos ellenállási szinttől, azonban ez nem sikerült. Ennek ellenére a kapu nyitva a további erősödés előtt, mely során ellenállás 750, majd 790 forintnál.

én veszegetem + előző HÍR
Törölt felhasználó 2010. 02. 18. 06:58
Előzmény: #1245  watson
#1246
hoppá
Nagy az öröm: jelentett a Rába amerikai partnere
2010-02-17 16:33

Nagyot emelkedett ma a nyitást követően a Rába amerikai partnere, a Deere & Co. árfolyama: a társaság részvényei közel 7%-kal értékelődtek fel, miután a cég közzétette negyedik negyedéves gyorsjelentését. A vállalat a várakozásokat felülmúló eredményekről számolt be, miután a nyersanyagköltségek csökkenése és a kedvező devizaárfolyam változások ellentételezték az értékesítések visszaesését az előző év azonos negyedévéhez képest.
watson
watson 2010. 02. 18. 00:20
Előzmény: #1244  tigus7313
#1245
csak érthetetlen hogy hogy tud a hedge túlméreteződni, hogy miért nem lehet a tényleges rendeléseknek megfelelően nyitni, görgetni ha csúszás van, vagy zárni ha leszállítás vagy visszamondás?
tigus7313 2010. 02. 17. 20:01
Előzmény: #1243  copa
#1244
a lezárt realizált hedge eredmények (nem azonos a számviteli eredménnyel, mert abban benne van a nem lezárt hedge átértékeléséből adódó eredmény is):

2005: 662 M
2006: 1.600 M
2007: 1.022 M
2008: 860 M
2009: - 3.743 M

üzemi eredmények:

2006: 509 M
2007: 1.022 M
2008: 1.121 M
2009: 746 M

látható, hogy 2008-ig egymást erősítették. 2009 speciális, lévén a megrendelés állomány kicsúszott a nyitott hedge alól, az árfolyam pedig az egekbe ugrott. (a keletkező veszteséget nem volt, ami ellensúlyozta az üzemi oldalon)

a lényeg az utolsó mondatodban van:
hedget azért kell nyitni, hogy a megfelelő fedezettartalom, vagyis nyereség biztosítva legyen. (mindegy milyen az árfolyam, vagy merre fog menni)
az látható, hogy ha a jövőbeni eladások biztosítottak, nagyon szépen tud működni. (pozitív üzemi, pozitív hedge eredmény).
copa 2010. 02. 17. 11:58
Előzmény: #1242  tigus7313
#1243
Szia tigus!

Meg tudod mondani, hogy a zűrzavaros pillanatnyi hedge eredmények hogy néznek ki madártávlatból?

Például mennyi lett a lezárt határidős fedezeti ügyletek vesztesége
2007
2008
2009 években.

Az üzemi eredmények fedezetet nyújtottak-e ezekre a veszteségekre
2007
2008
2009 években.

Mert ugye a határidős deviza fedezeti pozíciókat azért nyitják, hogy a pozitív üzemi eredmény biztosítva legyen nem kívánt árfolyam ingadozások esetén is.
tigus7313 2010. 02. 16. 21:51
Előzmény: #1241  tigus7313
#1242
Összefoglalva a cég megtette a szükséges lépéseket
Leírta és leselejtezte a készleteket
Nagy létszámleépítést hajtott végre
Leértékelte a kétes követeléseket
Drasztikusan csökkentette a közvetett költségeket
Kiszervezte a nagy tőkeigényű fejlesztéseket vegyesvállalatokba (öntöde, habosító)
Átállította a tárgyi eszközök megváltozott kihasználtsága miatt az értékcsökkenést,
Jelentős mértékben leépítette a készletállományt
Eladta a felesleges részesedéseket
Lecsökkentette a hedgeállományt

Mindemelett fenntartotta az üzemi nyereségességet, de ami fontosabb 3,15 mrd EBIDtát csinált, ami 1,5 mrd-dal meghaladja a beruházások összegét.
Ha szigorúan vesszük és levonjuk az egyszeri tételeket (értékvesztések, céltartalék feloldás, támogatás, ingatlan apport és értékesítés, rendkívüli tételek), akkor is 2,3 mrd pozítiv EBIDtát termelt a csoport.

Ami probléma
Az árbevétel mértéke
E mérték tartóssága (április végéig tart a támogatási időszak, utána nehéz lesz tartani a szakemebreket ekkora árbevétel nagyság mellett)
tigus7313 2010. 02. 16. 21:32
Előzmény: #1240  tigus7313
#1241
Ha megnézzük az utolsó negyedév müködő tőke alakulását a csah-flowra nézve láthatjuk, hogy a már említett vevő növekedés (ami csak ideiglenes) 1,7 mrd, ezt részben ellensúlyozta a régen várt további készletcsökkenés 755 M és a szállítóállomány változása (404 M).
A nettó hitelállomány ezért nőtt, de azért a negyedévben 1 mrd hitel törlesztésre került, vagyis ha a vevő (MH) befolyik a nettó hitelállomány további 1-1,5 mrd-dal csökkenhet.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek