Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2009. 11. 08. 22:23
Előzmény: #1179  Törölt felhasználó
#1180
alapvetően egyetértünk abban, hogy még nem indult el a gyengék kihullása, már én is várom.

azonban az állításod a teljes iparágra igaz, hogy vassal van teli jelenleg, mert több a kapacitás. de ez nem tartható fenn hosszú távon, mert a fuvarozás, és a mezőgazdaság, a katonaság jármű igénye nem változott meg, nincs jelenleg helyettesíthető termék, vagy megoldás, ezért a járműipar ezen szegmense nem fog tönkremenni.
Az igaz, hogy boldog-boldogtalan elhalasztja a vásárlást, vagy el kell halasztania (mert nem kap hitelt).

szóval a jövő nem lehet ilyen, mint most, változni fog, kihullanak a gyengék. és ezt árazhatja a piac, hogy a Rába is köztük lehet.
mivel a tőkeerősség és a tőkeellátottsága nem a legerősebb, persze ezért reagált az elsők között a válságra (mert nem volt más lehetősége), és ez az alkalmazkodás még sokat érhet.
egyetértünk abban, hogy a vállalat ül a kapacitásokon és vár, készül a fellendülésre, de ezt teszi a teljes iparág, a Scania is.

miután nem lehet messze előrelátni, csak a teóriák maradnak, lesz-e fellendülés, mekkora lesz, az iparágnak befellegzett. ezek közül lejet választani és abba a környezetbe helyezni a céget és értékelni.

én nem gondolom, hogy ez az iparág eltűnne, szereplők fognak eltűnni.
hogy a Rába eltűnik-e?
még nem tűnt el, sőt..
csökken a hedge teher, lassan eltűnik, vevőt nem vesztett a cég.
előny lehet, hogy a fejlesztések együtt történnek, ezért nehezebbb leváltani a Rábát, ez így van a mezőgazdaság területén, remélem a Scaniánál is.
Az MH tender még 9 évig tart, a NATO ígéretek elmaradása miatt nem hinném, hogy a költségvetést megszorítanák ezen a téren.
A vegyesvállalatokkal (Busch, Fehrer) megszabadultak egy csomó fejlesztési igénytől, a kovácsüzemet megcsinálták saját erőből.
vagyis nagyobb összegű fejlesztési forrás nem szükséges a jövőben. ez sarkítva azt jelenti, hogy -2 mrd üzemi eredmény esetén még mindig 0 a cashpozi változás (kamat figyelembevéve).
vagyis van még tér lefelé, lehet még rosszabb is a helyzet, de a cég életben tud maradni.

ez még biztosabb lesz, ha a készletszint csökkenés miatt beinduló termelés miatt ugrik a piaci kereslet, majd ott újból stagnál, az már jónak mondható.

De való igaz, amíg nincs 5 napos munkahét, addig nehéz értékelni.
Törölt felhasználó 2009. 11. 08. 21:43
Előzmény: #1178  Törölt felhasználó
#1179
ráadásul én nem látom a fundás értéket 1000 felett. sok hitel, a kapacitás piac nélkül csak vas. az ingatlan lakásvásárló nélkül meg csak egy darab föld.
Törölt felhasználó 2009. 11. 08. 21:42
Előzmény: #1177  tigus7313
#1178
az a baj az autóiparral - tudom a rába más terület mert teherautó stb, de azért a suzuki miatt a személyautóban is érintett - hogy szerintem senki nem lát két hónapnál távolabb. a roncsautó programok kifulladóban, a hitelhiány miatt a felfokozott fogyasztás után a normál piacra még nem álltak át a kapacitások. valahogy úgy érzem, az érdemi fellendüléshez kapacitásleépülés kéne az iparágban. a kormányzati mentőprogramok arra voltak jók, hogy a gyengék nem hullottak ki, amíg ez meg nem történik, addig nem lesz igazán felfelé út. nézd meg a rábát is, ül a kapacitásokon és várja a jobb időket, mint mindenki más. nem elég régen tört ki a válság még a talpraálláshoz. most még mindenki azon van, hogy nyertesként jöjjön ki belőle. hiányoznak a bedobott törülközők.
tigus7313 2009. 11. 08. 18:05
Előzmény: #1175  Törölt felhasználó
#1177
Hi IP, Watsi

és ehhez még hozzájön, hogy a piaci kilátás ha nem is kilátástalan, de túl messze nem lehet még mindig látni.

azért azt gondolom, ebben az árfolyamban még mindig benne van a csőd valamilyen valószínűséggel.
ezért lenne jó egy 2009-es plusz 0-ás eredmény. (talán megkezdődne a kiárazódás)

mert azért 1000 fölött van a fundás érték, de egyelőre ez van.
amig kevesebben ismerik ezt fel, mint amennyien nem, addig maradunk ezen a szinten.
watson
watson 2009. 11. 08. 17:27
Előzmény: #1175  Törölt felhasználó
#1176
ja, nem is értem hogy a fehéroroszok eddig miért nem cuppantak rá ... ha TVK, MOL, Borsodchem, Zalakerámiára kellett egészben Fák érdekeltségeknek, akkor csak megmozdulnak egyszer ebbe az irányba is.
Az észtek már jó jelnek tűntek, persze rossz időben próbálkoztak...
Valahogy szinkronba kéne jöjjenek a börzei történésekkel :))
Törölt felhasználó 2009. 11. 08. 16:59
Előzmény: #1174  tigus7313
#1175
nekem az a bajom a papírral, hogy a legnagyobb bullban sem tudott érdemi kitörést produkálni, amikor ugrott, akkor pedig egy az ilyen akcióiról híres brókercég csiánltatta meg a "kitörést". most megint van benne egy csomó beragadt speki, akik útját állják az emekedésnek.

ráadásul a referencia papír, a carraro sem csinál semmi szépet. a jelek szerint a feltámadásra még várni kell. pedig istenbizony megígértam magamnak, ha 730-nál kitör, megveszem, csak annyira gyanúsak voltak a kitorés körülményei, hogy nem akartam beülni a hintába. eddig jó döntés volt, de persze a kép változhat. a kereskedés képe alapján van némi gyűjtögetés, de nem látok türelmetlen vevőket.
tigus7313 2009. 11. 08. 16:47
Előzmény: #1172  tigus7313
#1174
beteszem ide is, ez legalább illik a fórum nevéhez....

ha pályázati támogatás (GOP) fejlesztések útján indulunk el, mit találunk?

egyrészt, amirő szó volt:

Futómű 500 M Ft (kovácsüzem-folyósítás több, mint fele, már megtörtént)
Fehrer-Rába majd 900 M Ft. (habosított termékek gyártókapacításának növelése)

de ezenkívül a Bush-Rába is nyert majdnem 400 M Ft-ot. (öntödei kapacitásbővítésre),
a Futómű pedig a fentin kívül nyert még 27 M Ft-ot. (3.generációs portál futóműfejlesztésre-avagy a buszprojekt)
kk4444 2009. 11. 07. 18:23
#1173
Hello
Hatha valaki érdekesnek találja az elemzésemet.
link
tigus7313 2009. 11. 06. 17:05
Előzmény: #1170  tigus7313
#1172
most olvastam, újabb 6 hónapra szóló támogatás kapott a Futómű (450 MFt), így 2010. május 31-ig finanszírozva a 4 napos munkahét.

sajnos: "2010. májustól a jelenlegi piaci elôrejelzések,
megrendelések alapján
még nem biztosított a visszatérés a
teljes munkaidôs foglalkoztatásra" - mondják.

ez is a hosszú kilábalást vetíti elő, bár a piac gyorsan változhat (termelés felfutás az elfogyó készletek miatt).
egy biztos: rövidtávon nem várnám a vállalat helyzetének jelentős javulását.
zotyó 2009. 11. 06. 10:10
Előzmény: #1170  tigus7313
#1171
Köszönjük.
Csak megértük ezt is.Üdv:
tigus7313 2009. 11. 06. 09:53
Előzmény: #1169  yossarian78
#1170
Rövid hírek:
FTR Associates szerint az előzetes adatok azt mutatják, hogy Class 8 nettó megrendelések Észak-Amerikában elérték a 21.792 egységet októberben, ami egy határozott fellendülést mutat. Az októberi állomány 104%-kal (!!) növekedett szeptemberhez képest, és az előző évhez képest is, több mint 117%-os (!!) növekedést jelent. (okát az előrehozott vásárlásokkal magyarázzák, 2010-re továbbra is óvatosak, konzervatív előrejelzést adnak, amíg nem látszik, hogy megmarad ez az aktivitás.)

Mindenesetre ez szignifikáns növekedés, rövidtávon optimizmusra adhat okot, legalábbis egy erősebb negyedik negyedévre.

A Daimler viszont Európában a jövő év júniusáig szándékozik fenntartani a 4 napos munkahetet. Ez meg nem túl jó hír…..

Úgy néz ki jelenleg a recessziós fenék körül mozgunk, és igencsak lassú lesz a fellendülés, főleg a fuvarozásban, ahol a 2006-2009 között felhalmozott többlet kapacitások leépítése még több időbe kerül.

Persze Rába szempontjából nem is szükséges a 2006-os szintű járműtermelés elérése, sokkal kisebb növekedés után tudná hozni a 2006-2007-es eredményeket.
Kezdetnek jó lenne egy 20%-os növekedés, ami tartósan megmaradna (5 napos munkahét visszaállhatna). Erre azért van esély, mert a készletek leépítése minden piacon óriási mértékű volt (szinte minden járműgyártó jelezte, meg azt is, hogy a jövőben már kevésbé tervezi a további leépítést, lassan nincs mit), és egyre több helyen hallani, hogy a készletek visszaépítése miatt lesz egy nagyobb ugrás a termelésben, majd azon a szinten stagnálás, lassú emelkedés.
yossarian78
yossarian78 2009. 10. 27. 19:14
Előzmény: #1168  tigus7313
#1169
Köszönjük!
tigus7313 2009. 10. 27. 18:31
Előzmény: #1167  yossarian78
#1168
Volvo, Scania Q3

A Volvo a világ több piacát (Észak-Amerikával több) fedi le, kezdjük vele.
A piacokon a stabilizálódás jeleit látják, Európában egy pozitívabb alaphanggal (Spanyolo. És Oroszo. kivételével), Észak-Amerikában azonban nem látják jeleit az előre hozott vásárlásoknak. Érdekes, mert augusztus-szeptemberben a piackutatók emelkedést mértek, melyet pont ezzel magyaráztak.
Dél-Amerika (Brazília) - ezt a Scania is megerősítette - a legerősebb piac, sokkal kisebb az éves visszaesés, és az aktivitásnak is nagyobbak a jelei.
Ázsiában is már vannak jelei a fordulatnak.

A készletcsökkentések mindkét cégnél folytatódtak, most már lassan tényleg alacsony szintre érnek, és akkor termelésben várható egy kisebb megugrás.

A nettó megrendelések emelkedése is erre mutat, melynek értéke a Volvonál a harmadik negyedévben 20%-kal növekedett, a Scaniánál 30%-kal.

A tgk. szállítások Q3-ban a Scaniánál alig csökkentek Q2-höz képest (-1,5%), míg 2008-ban -22%.
A Volvonál ugyanez 2009 Q3-ban -7%, a bázis évben közel -20% (persze a darabszámok sajnos más nagyságrendet képviselnek).

Persze tegyük hozzá, hogy a bázishoz képest az első három negyedévben 50 % körüli a visszaesés 2009-ben minden téren, ezt tükrözik a járműipari résztvevők árfolyamai is.

A Volvonál a szállítások terén szeptember viszont 2009 legjobb hónapja lett, a nyári leállások után megnövekedett aktivitásnak (erről a Rába is beszámolt) köszönhetően.

A szeptemberi pozitív fejlemények ellenére a Rába gyenge negyedévet zárhatott, negatív üzemi eredménnyel.
Azonban a nettó eredmény (figyelembevéve a nem realizált hedge eredményt) biztos, hogy pozitív lesz e negyedévben.

Mindenesetre a piac alacsony szinten történő stabilizálódása és az erősödő forint ellenére a Rába 2009-ben elérheti a „nagy 0” eredményt,

azaz üzemi szinten 0 eredménnyel zárhat, ami 3 mrd Ebidtát jelent, melyből fejlesztésre elmehet 1,5-2 mrd, így működésből kb. 1 mrd-dal javíthatja az évben a cash pozícióját a vállalat, melyhez hozzájön a működő tőke szükséglet csökkenésből származó pozitív és a realizált hedge veszteségből származó negatív hatás. (ezekre most nem tippelnék, majd elemezzük utólag)

Ami talán meglepőbb, figyelembevéve a Q2 -2,7 (nem realizált hedg-dzsel -2,3) mrd veszteségét, 2009-re nettó szinten is (!!) 0 körüli eredményt, illetve kis pozitív eredményt várok (persze ha 266 körül marad az árfolyam).
Q3 után tisztább lesz a kép, bár már akár ott is pozitívba fordulhat a Q1-Q3 nettó eredmény, üzemi szinten azonban 200-500 M Ft veszteség keletkezhet (nehéz előre jelezni, mert az árbevétel biztosan csökkent, de hogy ez mennyire hat a fedezeti hányadra már bonyolultabb kérdés, mert a változó költségek egy része pl. écs nem követi az árbevétel csökkenését, tehát nagyobb mértékben csökken a fedezeti hányad, meg most lusta is vagyok ezt kitalálni…).
Szóval az üzemi eredmény és a nettó eredmény is 0 lehet évvégén.

Q4-ről majd Q3 gyj és a menedzsment tájékoztató után lehet elmélkedni, az biztos, hogy erősebb lesz a Q3-nál (bár a forint bekavarhat).
yossarian78
yossarian78 2009. 10. 15. 10:57
Előzmény: #1166  yossarian78
#1167
765
yossarian78
yossarian78 2009. 10. 15. 10:57
Előzmény: #1165  yossarian78
#1166
Hajrá Porti!
yossarian78
yossarian78 2009. 10. 15. 10:57
Előzmény: #1164  yossarian78
#1165
762
yossarian78
yossarian78 2009. 10. 15. 10:56
Előzmény: #1163  zolaaa
#1164
759!

Szép volt!
zolaaa 2009. 10. 15. 10:54
Előzmény: #1144  tigus7313
#1163
Tigus, nem lehet, hogy a nem nevesített KBC Eq megbízotti számla mögött mégsem csak kis tulajok állnak, hanem nagyobb tulajdonosok is? vagy pl. akár KH alap?
kenyeres 2009. 10. 13. 20:19
Előzmény: #1160  Törölt felhasználó
#1162
Beszélj a Rábáról.ÐÐÐ
tigus7313 2009. 10. 13. 20:14
Előzmény: #1159  zolaaa
#1161
akkor nem, de 2005-ben 12,5 mrd volt a saját tőke.
viszont 2008 végén 11,5 mrd.
2009-ben ekörül marad (inkább alatta).

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek