Noir

Regisztráció: 2020-02-07 16:59:19

Hozzászólások száma: 255

Utolsó hozzászólás: 2022-08-24 12:52


Tapasztalat: 4
Aktivitás: 3
Népszerűség: 4


utolsó 20 hozzászólás

4IG Nyrt reszvenyesek. 2022. 08. 24. 12:52
Számoltam egyet; ha a tornyok nem jönnek a tranzakcióval, akkor az árazás a következőképpen alakul: 7,7x EV/EBITDA-n veszik meg a magyar operációt, tornyok nélkül. A Vantage towers kapitalizációja 13,8 mrd EUR. A cégnek van összesen 82.000 tornya, ebből 2100 torony van Magyarországon. Azzal a nagyfokú egyszerűsítéssel hogy makro/mikro tornyokat, tulajdonviszonyt (bérelt/saját hely) és az elhelyezkedést és az adott ország jogi környezetének nehézségeit nem nézzük, ez alapján ebből a kapitalizációból 145 mrd HUF jut a hazai tornyok értékére (a pontos érték ennél azért valamivel kevesebb kell legyen). Ebből számolva a hazai Vodafone torony+operáció együttes értéke 860mrd forintra jön ki, amiből az eladó leválaszt 145mrd-t. Hogy a 7,7 szorzó EBITDA-jában már benne van-e/benne lesz-e az unboundling hatása vagy sem az egy jó kérdés. Ez azért is izgalmas, mert az angol nyelvű press release 9,1x korrigált EBITDA szorzóról ír; szerintem a különbséget a toronybérlet adja. Az egy dolog, hogy ekkora céget kivásárolni nem tőzsdei szektortárs értékelések alapján tudsz, de az a prémium ami a számokból látszik jóval több mint 15-25% ami még elfogadható. Szerintem ez az értékelés nagyon drága, főleg annak tükrében hogy a recessziós félelmek miatt most éppen minden is eladó, fél év múlva jó eséllyel szintén az lesz, alacsonyabb áron. Ez alapján két dolog jutott az eszembe; a 4IG-el alapvetően az a baj, hogy először nem keresték meg azt a pénzt amit költenek; drágán, más pénzéből bárki tud vásárolni. A jó hír az egészben annyi, hogy a szektor kellően vonzó egy gazdasági visszaesés esetén, nem tartom valószínűnek, hogy a mobil szolgáltatóknál nagy visszaesés lesz (szemben pl. az IT/rendszerintegrátorokkal). A fórum kapcsán meg azt gondolom, hogy szurkolni a stadionokban kell (van elég), az hogy szerintem jó (felbeszélők), szerintem meg nem jó (károgók), érvek, számok nélkül édeskevés. Előbbit szerencsejátéknak hívják, utóbbit (számokkal, érvekkel, várakozásokkal) befektetésnek.
4IG Nyrt reszvenyesek. 2022. 08. 23. 00:59

Azért én nem lennék olyan optimista a vállalat értékével kapcsolatban. DIGInél masszívan túlárazott volt a vétel, itt kicsit tűnik annak, DE: apróbetűvel benne volt a Voda kommünikében, hogy a torony infrastruktúra, amit a Voda leválasztott (nem tudom itthon hol tartanak), továbbra is náluk marad (nem pont így írták, de ezt hámoztam ki belőle). Ráadásul ha jól néztem tavaly indult meg Mo.-n a leválasztás, kíváncsi lennék, hogy ennek milyen EBITDA és EV/EBITDA hatása lesz. Szinergiákról tapasztalt játékosok tudják, hogy csak utólag létezik, amit előre kiszámolsz az ritkán teljesül. Másrészt romlott a tőkepiac sokat a DIGI óta, már akkor is 6%-on bocsátottak ki kötvényeket MNB hátszéllel, most ez akár a duplája is lehet. Harmadrészt nem tudni, hogy a Voda mekkora hitelállományt hagy - és milyen kondíciókkal- , lehet hogy az EV nagy része átvett hitel lesz, mondjuk ez a Vevő szempontjából akár nagyon jó is lehet. Adná magát az is hogy az állam bevásárolja magát a 4IGbe, mondjuk tőkeemeléssel, így tisztán állami pénzből megcsinálják a tranzakciót, annak Brüsszelben biztos örülni fognak, annak tükrében hogy épp most kilincselünk az EUnál, adófizetőként meg nem is kommentálom. Szóval örülni szerintem ráér mindenki akkor, amikor kiderül hogy pontosan mit és miből vesz a cég. Amíg az nem tiszta, addig egy tranzakció lehet világbajnok és katasztrófa is. TSyses emlékeim kapcsán azt is megvárnám amíg a tranzakció lezárul. Illetve a végére; létrejön egy Telekom #2, a Telekom #1 értékeltségi szintje jelen állás szerint  3,6x EV/EBITDA (ugye az IT és a telekom cégeknek kicsit más a matekja, nem mondom hogy reális, de ez van).  Hozzáteszem nincs (már) részvényem, piaci alapon nekem se a stratégia, se a cég pénzügyi része nem igazán érthető.
4IG Nyrt reszvenyesek. 2021. 09. 01. 00:09
Az attól függ mi az oka a rallynak, nekem nem úgy tűnik hogy a kisbefektetők ugrottak rá. Szerintem részvényekkel fizetnek valamelyik akvizíciónál, és ezért tolják fel az árfolyamot. Gondolom hogy a belengetett Edison célárak nem a puszta véletlen művei, ha tippelnem kellene a tárgyalásoknál használják referenciapontként, nem pedig a kisbefektetőket akarják vele győzködni. Utána, ha már elég magasan van az árfolyam, részvénykibocsátás nagy tételben, mondjuk 1200 körül.  Enélkül továbbra sem látom hogy lennének pariban az AH értékével.
4IG Nyrt reszvenyesek. 2021. 08. 25. 23:07
Akkor kicsit számoljuk is, szép dolog hogy a fórumokon mindenki szurkol, meg dobálózik a milliárdokkal, de azért vannak realitások és alapvetések is. Ha - leegyszerűsítve- EV=x*EBITDA-Nettó hitel, akkor lehet 100 milliárd hitelt belepakolni az egyenletbe és az x*EBIDA részt megtolni, az egyenlet bal oldala nem fog változni. Amiből még egyszerűbb megértened a problémám, ha jól néztem, az AH-nak 137mrd-os saját tőkéje van a 4IGnek 7,6 mrd saját tőkéje.  Hogy lesz ebből apportal 50%-50%? Erre tőlünk nyugatabbra nem azt a szót használják, hogy okos. Saját tőkét hitellel nem növelsz, max részvénykibocsátással, de ki fogja megvenni a kibocsátott részvényeket, ilyen mennyiségben?Itt nem 1-2 m részvényről beszélünk. Egy feloldását látom a problémának (mivel azt nehezen hiszem, hogy jó nevű, komolyan vehető pénzügyi befektetőt be tudnak húzni), ha a DIGI egy x2 tőkeemelést követően teljes egészében részvényeket kap a magyar tevékenység "eladásáért", amit innentől inkább tőzsdei bevezetésnek hívnék. De még ebben az esetben is marad politikai kockázat. Az viszont biztos, hogy ekkora rántottából egy kormányváltás esetén már nagyon nehéz lesz tojást csinálni, így végső soron a politikai kockázat egy ilyen sorozat után még csökkenhet is -eltekintve az érintett döntéshozók személyes kockázatától. 
4IG Nyrt reszvenyesek. 2021. 08. 25. 21:06
Elkezdtem számolgatni a 4IG-re jutó EBITDA-t, DIGI, Spacecom, HDT, Telenor Montenegro és AH után. Ez alapján ha mindenen végigmennek 60mrd+ EBITDA-ról beszélünk. 5-6-os szorzót reálisan mellé lehet tenni. Amit viszont nem tudsz az a hitelállomány, vagy a részvény darabszám. Hacsak nem az a nagy terv hogy a DIGI anyacége nagy részvényessé avanzsál a 4igben -szerintem ez lenne a logikus-, akkor masszív hitel kell az akvizíciókhoz, vagy részvénykibocsátás. Vagy a hitelállomány, vagy a részvényszám növekszik. Innentől az értékelésben legalább két mozgó elem van.  Az szintén érdekes kérdés, hogy az AH értékelését hogy tervezik megugrani, miután van benne egy 100mrd-os Telenor részesedés, és a cég enélkül is megér vagy 70-et.  Ezt a nagyságrendet még össze lehetne hozni 4Ig+DIGI+Telenor Montenegroval, ha nem kellene hozzá túl sok hitel. Az szintén érdekes kérdés, hogy egy monopol helyzetben levő cég értéke EV/EBITDA alapon magasabb kellene legyen, még ha az árbevétel és az EBITDA hasonló is. Az a 3000 ezért jó lesz szerintem 2000nek is, ha eltekintünk a politikai kockázatoktól. Ami egy nagy ha.  
OTP részvényesek ide! 2013. 07. 22. 10:11
Én arra lennék nagyon kíváncsi, hogy ki volt az aki vette. Ez már azért az a mennyiség ahol ha nincs a másik oldalon egy nagyobb vevő akkor nem ennyivel csökken az árfolyam...
Rába és a láma 2013. 03. 07. 02:06
Képzett befektetők nem gondolnám hogy egy nehezen eladható telek "értékéből" vezetik le az árazást. EBITDA-t lenne érdemesebb figyelni. Ott meg nálam az a kép, hogy bevétel növekedés mellett csökkent az üzemi eredmény és az EBITDA, miközben a dollár és az euro erősebb volt mint a bázis évben, az energia és anyagárak pedig csökkentek 2012-ben átlagban. Futómű ment, ok, de alkatrész gyatra, Jármű, -dacára az állami tulajdonszerzésnek, a megrendelések valahogy nem jöttek- gyatra, miközben egy Szíjjártó kaliberű valaki jelentget be olyan üzleteket, amelyek még szándék formában sem léteznek, tender kiírása nem történt, ha meg megtörténik gyaníthatóan sokan elkezdenek levelezni Brüsszellel az állam versenykorlátozó magatartását firtatva. Ez a nagyszerű politikus meg úgy adja el a Volvos üzletet mintha bármi realizálódott volna belőle, és mintha nem lenne már rég a Rába Volvo beszállító. Valahogy ebből nem érzek ki túl nagy sztorit. Ha meg netalán állam bácsi még jobban nekiáll a cégnek, azt ugye senki nem gondolja hogy pl. egy ingatlan projekt a Mo.-n szokásos alkotmányos költségek mellett a cégnek az akkor buli lenne?
Rába és a láma 2012. 10. 10. 20:35
Hihetetlen hogy ez még mindig téma. Watson jól mondtad "lehetett" és nem volt muszáj kiszállni. Éppenséggel aki hisz a papírban jobban járt ha akkor eladta és később visszavásárolta a pakettjét. Azt nem vitatom persze hogy az árat máshogy is lehetett volna meghatározni, ugyanakkor prémiumot így is fizetett az állam. Az egy más -szerintem fontosabb- kérdés hogy mi volt a vásárlás indoka, és hogy mi a mögöttes stratégia. Abban meg igaza van creenek hogy rántottából tojást nem lehet csinálni...
Rába és a láma 2012. 09. 05. 12:02
Még egy gondolat; miért is kell azonnal 300-500 busz a BKKnak? Ennél eszetlenebbül nem is lehetne tervezni. Hagyták lerohadni a BKV buszparkját, majd egyszerre pótolni mindent. Persze hogy nincs erre berendezkedett kapacitás Mo.-n. Miért is nem lehet évi 50-100 darabbal egy 10-15éves eszközpótlási tervet felállítani, és hazai kapacitásból megvenni? Így nem alakul ki túlkapacitás és nem kell külföldről behozni. Alternatívaként, MAN/Mercedes felhív, 500-as rendelés lead, mellette offset kikötés -mondjuk Rába szállít 1-2ezer futóművet...
Rába és a láma 2012. 09. 05. 11:58
A referenciák kapcsán, így soha nem is lesz, mert ugye olcsóbb a használt német busz, vagy éppen az új Kínai (A King Long referenciáira kíváncsi lennék). A Rába egy főegység gyártó és nem buszgyár egyébként, mint ilyen tökéletesen értelmetlen befektetés volt, hacsak nincs valami nagy terv a háttérben amiben erősen kételkedem.
Személy szerint ha befektetni kívánok akkor megteszem én magam, és nem örülök annak hogy az állam az adóforintjaimat erre használja, főleg bárminemű terv vagy elképzelés nélkül. Azt is tudjuk hogy az állam mennyire jó a korrekt felügyeletben, számos jól működő állami ég példáján. Ez nekem kicsit vissza a szocializmusba (már nem is szimplán etatizmus). Ami szerintem nem volt jó. Viktorék szerint meg nyilván csak azért nem volt jó, mert nem ők csinálták.
Rába és a láma 2012. 08. 22. 20:32
Ejj láma; Néhány gondolat; a Rába rendszerváltás előtt kirakatcég volt, melynek a bevételei három tételből álltak össze (leegyszerűsítve): 1) KGST, 2) export USba(kirakatcég), 3) hazai buszgyártás. 1 megszűnt, 2 komplikáltabb lett (óriási koncentráció ment végbe az iparágban), 3 megszűnt többet közt Széles úrnak köszönhetően -meg persze azoknak a politikusoknak akik úgy gondolták hogy nem kell folyamatos eszközpótlás pl. a BKVnál, ha meg néha kell új busz az majd jöhet használtan Németoból. A cég túlélte, piacot váltott, nyitott az EU felé. Közben volt egy amatőr és színvonaltalan privatizáció, az új tulajdonosok közül az államiak megakadályozták a szakmai tulajdonosnak történő eladást, volt egy irányzék és hozzáadott érték nélküli tulajdonosi kör. Nem mellesleg közben volt egy elég masszív válság is. Az a cég ami mindezt túléli szerintem ritka. Aztán persze azt hogy most van egy -szerintem hozzáadott érték nélküli- tulajdonos, az ég tudja milyen elképzelésekkel azt már nem tudom túléli-e. De az ingatlanokkal érvelni gyenge. A Rába gépgyártásban utazik nem ingatlanhasznosításban (úgy egyébként abban sem volt rossz).
Rába és a láma 2012. 05. 30. 10:37
Szakmailag kb. annyira rokon mint a taxiscég az autógyártással. A saját cégét meg már eladta, gondolom azért jelentkezett ide be, mert unatkozott. Engem nem nyűgözött le a névsor.
Rába és a láma 2012. 04. 25. 12:33
Egyrészt az iparágban végbement egy koncentráció, amiben a Rába (erős tulajdonos hiányában nem tudott részt venni), másrészt elvesztették az US piacaik jó részét, ami valahol törvényszerű volt, a dollár mélyrepülése után. Az akkori management egyébként ha jól emlékszem nem támogatta olyan nagyon azt a szcenáriót ami megvalósult, de mivel volt lehetőségük tulajdonszerzésre végül belementek.
Rába és a láma 2012. 04. 24. 10:43
A Rábát 97-ben NEM szakmai befektetőknek értékesítették. Részvényes lett az önkori (hiba), az EBRD (hiba), Wallis (hiba) az egyetlen "szakmai" befektető a DRB Hicom volt, amely cégnek van némi köze az iparághoz, de a Rábának nem hozott megrendelést, nem kooperált fejlesztésekben, szóval egyáltalán nem szakmaiként viselkedett. Ez van amikor ostoba, hozzá nem értő politikusok döntenek gazdasági kérdésekben. Pedig lett volna stratégiai kérő is. Az elcseszett privatizációt (amihez a cég azért szépen adaptálódott) most megfejelték egy elcseszett államosítással. Majd jöhet a következő elcseszett privatizáció pár év múlva, ha addig nem teszik tönkre a céget a fiúk.
Rába és a láma 2012. 04. 08. 23:01
Kedves Nantal,szerintem egyszerű a dolga akkor, vezesse le és bizonyítsa be hogy kár érte -ugyan nekem az a logika amely ezt alátámaszthatná "magas", pedig véletlenül ismerem a céget és véletlenül magam is befektetőként dolgozom.Én nem örültem az állami ajánlatnak, ugyanakkor nem szeretem azt a mentalitást amit ön képvisel. A nickemet meg nem véletlen hogy nem ismeri, akkor találkozhatott volna vele, amikor még értelmes témákról beszélgettünk a fórumban.
Rába és a láma 2012. 04. 06. 15:28
Az ilyen megrendelések nagy része gondolom eleve benne volt a tervekben. Az autóiparban típusokra írnak ki tendert, amíg a típust gyártják, addig a beszállító beszállít. Persze jó néha kiadni egy nyilatkozatot, de összességében az nem információ hogy ezt és ezt mi csináljuk. Az éves budget és annak a teljesülése az információ. Ha olyan nyilatkozat lát napvilágot hogy az éves célt 30%-al növelik, ne aggódj az meglátszik majd a számokon is. Persze amellett igaz amit a többiek írtak, az állami beszálló nem tett jót a papír likviditásának.
Rába és a láma 2012. 04. 06. 15:22
Legfeljebb te. Nem volt kötelező eladni. A városrét nem Győr belvárosa, max mellette található. És jelenleg van rajta a már megépült társasházak mellett egy bedőlt is; gondolom egyszerű lesz majd új koncepciót csinálni, és vevőket találni a lakásokra (nem beszélve arról hogy hogy fogod megfinanszírozni a befektetési ingatlanodat). A Hotel egy 30 éve épült lelakott épület ami jó helyen van de veszteséget termel, vagy max 0-án ketyeg. Fogalmad nincs se a cégről, se a cégértékelésről, az álláspontodat nagyjából annyival össze lehet foglalni hogy szerinted nem jártál elég jól (ami mind a korábbi árfolyam, mind annak fényében hogy nem volt kötelező semmit eladnod értelmezhetetlen) csak pattogsz, ami alapvetően nem baj, csak ne olyan fórumokon tennéd, amit korábban érdekes volt olvasni a jó színvonal miatt.
Rába és a láma 2012. 02. 10. 16:10
Arról a Szélesről beszélünk aki az Ikarust tönkrevágta, ugyebár. Amivel egyszer már kihúzta a talajt a hazai gépgyártás alól. Az tuti hogy olyan cégben nem fektetek be ahol ő benn van, mert ha nyer is a cég, annak nem lesz köze a piaci teljesítményhez, max háttéralkukhoz és állami pénzekhez -ami sosem tart örökké.
Rába és a láma 2012. 01. 23. 23:40
Nem hiszem hogy felfele megindul, hacsak nem a negyedéves jelentésre...
Rába és a láma 2012. 01. 23. 14:56
My friend Nantal; állam bácsi volt olyan kedves és megvette -legalábbis ajánlatot tett- a részvényeidet (az én -mint adófizető- pénzemből. Amint azt le is írtam, kevés ésszel is belátható volt hogy ha eladod a részvényedet, az ajánlat kifutása után vissza lehet vásárolni kevesebbért. Állam bácsi kvázi adott (jelen árfolyamon) 150 HUF-t minden arra nyitott részvényesnek. Nem éltél vele, te hülyeséged. Az viszont őszintén szólva bosszant hogy ezt az amúgy színvonalas és kellemes topicot telespammeled. Nem lehetne az hogy ez a topic meg tigusé megmarad az eredeti fókuszával, és te nyitsz egyet ahol naponta beszámolsz "a harcodról"? Persze láma tisztje mederben tartani a topikját, részemről csak egy megjegyzés volt.