Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2009. 02. 03. 20:15
Előzmény: #1039  Törölt felhasználó
#1040
na megvolt a scania jelentés, ebből viszont nem sok derült ki a jövőre vonatkozóan. az egyik ábra azt mutatta, hogy kb. 30 százalék visszaesés a reális ilyen csúcsévek után, mint 2008, ha recesszió jön. kíváncsi lennék, hogy az "axle" előállítás átszervezésének volt-e valami hatása a rábára.

más: az amerikai autóeladásokból nehéz levonni a következtetést, hogy mi vár európában a Suzukira. a GM -47%-as januárban aggasztó, a Honda -27%-as viszont annyi amennyit a Suzuki termelésben tervez.

jó lenne valami guidance is a rábától. meg kíváncsi lennék, hogy hogyan érinti a céget a 300-as euró...
Törölt felhasználó 2009. 02. 02. 20:28
Előzmény: #1038  tigus7313
#1039
Minden tiszteletem a Tiéd!

tigus7313 2009. 02. 02. 20:17
Előzmény: #1037  tigus7313
#1038
Paccar q4 2009.január 30.
(azért érdemes követni az előrejelzéseiket, mert az USA piacon 26%-os piaci részesedéssel bír a csoport, Európában főleg a DAF márkával jelenik meg)

Nem túl jó hírek, az árbevétele jelentősen (több, mint 22%-kal) visszaesett az utolsó negyedévben 2007-hez képest.
A piaci előrejelzéseiket frissítették: mind USA, mind Európa területén csökkentették a várakozásaikat az előző negyedévben (Q3) publikáltakhoz képest. Észak-Amerikában a nehéz teherautó (Class 8) piacon így nagyjából a 2008-hoz hasonló nagyságú kibocsátást prognosztizálnak. (+/-13% range)
Egy előremutató jó hírt is közöltek, mely a hosszabb idejű várakozásokat növeli az iparággal kapcsolatosan. Az észak-amerikai ipari tgk. átlag életkora a legmagasabbra emelkedett az elmúlt 15 évben. Számos teherautót használó cég a normál üzletmenete szerint lecseréli a flottáját a következő 12-24 hónapban, mert így tudja biztosítani a versenyképes költséghatékonyságát.
A kibocsátás további jelentős csökkenésére tehát nem fogalmaztak meg várakozásokat, míg a jövőbeni keresleti várakozások növekedése talán azt jelentheti, hogy a piac elérte a mélypontját Észak-Amerikában.
Európára ez nem mondható el, 30%-os visszaesést prognosztizálnak 2009-re. (azért elmondható, hogy a bázis kiemelkedően magas szintet képvisel)
A csoport bevétele Q4-ben a bázishoz képest Amerikában mindössze 8 %-kal csökkent, Európában viszont 25 %-kal!
Holnap jelent a Scania.
tigus7313 2009. 01. 21. 11:41
Előzmény: #1036  tigus7313
#1037
Egy felmérés szerint Németországban 2008-ban 2,3%-kal nőtt az áruforgalom, melynek 77%-a közúton történt. Könnyen belátható, hogy a válság ellenére a közúti árufuvarozás nélkülözhetetlen, tehát ha csökken is a fuvarmennyiség a súly megmarad. A környezetvédelmi normák folyamatos szigorítása és a megrendelők költségcsökkentési elvárásai miatt a gyártók folyamatos fejlesztési kényszerben vannak. Ezért szerintem sokkal jobb a helyzet, mint a személyautó-gyártás területén, mert a teherautók egyrészt nélkülözhetetlenek a fuvarozáshoz, a környezetvédelmi előírások szigoródása miatt folyamatos a cserekényszer, és nem szükséges termékváltás sem.
Még egy nem mellékes megjegyzés: Az elhasználódás jelentős mértékű a teherautó használata során, ez pedig ugrásszerűen növeli a fenntartási költségeket, vagyis a lecserélés kőkemény gazdálkodási kérdés, nem pedig hobbi, trend, vagy fogyasztási preferencia alakulás függvénye, mint pl. a személyautóknál, vagy más fogyasztási cikkek esetében.
Lesz-e visszaesés a fuvarozás területén? Persze, hogy lesz, de a mértéke közel sem akkora, mint egyes fogyasztási cikkek esetében (20-30%), inkább függ a GDP változás mértékétől, az meg 1-2 %-ot csökken az előrejelzések szerint.
tigus7313 2009. 01. 21. 11:37
Előzmény: #1035  tigus7313
#1036
Tehergépkocsi, munkagép

USA
A nehéz tgk. piac alakulása nehezen prognosztizálható, nagyobb visszaesés talán már nem várható. A Daimler (piacvezető) kisebb visszaesést vár saját értékesítései területén, és csökkentette a környezetvédelmi normák miatti elővásárlás várt mértékét, a Navistar és a Paccar (2. és 3.) azonban ugyanakkora, illetve kis mértékben növekvő piacot vár 2009-re. A Meritor közepes-optimista előrejelzése egybeesik az előzőkkel. Összegezve örülni lehet, ha nem csökken tovább, de alacsony szinten marad a kibocsátás, ezért a Marmon lehet fenntartóerő, évi minimum 45 M USD –s szerződéssel. Nincs információm mennyire tartható ez a szint, kezeljük megfelelő óvatossággal (talán a Q1-ből lehet következtetni)

EU
Futómű területén ott vannak a Magyar Honvédségek történő biztos szállítások megfelelő nyereségtartalommal. A válság nem nagyon éreztetheti itt a hatását, igaz komoly növekedésre sem számítok.

Alkatrészek területén érdekes a helyzet: a piaci trend alapján visszaesés várható a régebbi partnereknél (pl.BPW), viszont az új partnereknél (Scania, Volvo) tartom az emelkedési várakozásaimat. (2009-ben a mezőgazdaságon kívül itt érzek komoly lehetőségeket a válság ellenére is)

Egyébként az EU tgk. piacán komolyabb visszaesést prognosztizálnak, mint az USÁ-ban, a tippek 20-30% körül szóródnak, bár a Daimlernél és a Volvonál is azt írták, hogy ezzel visszatér a piac a normális kibocsátási szinthez, az extrém 2007 végi-2008 elejei felfutás után.

Az európai gyártók egyébként igyekeznek globálisan ellensúlyozni a csökkenést és a Közel-Kelet, Ázsia, Dél-Amerika piaci növekedését igencsak kihasználják. Pl. Scania Irakban közös összeszerelő üzemet létesít az iraki kormánnyal. 2009 második felére már 500 db teherautóra meg is kötötték a szerződést, az éves kapacitást 3000 db-ra tervezik. A Daimler Kamazt vásárolt, Kínában próbálkozik vegyesvállalattal, a MAN Indiában növelte a részesedését, meg átvette a VW dél-amerikai gyárait.

Munkagép fronton már Q3-ban is érezhető volt a visszaesés, persze nem minden megrendelőnél igaz ez (ebben is van némi pozitívum), de összességében csökkenő bevételt várok erről a területről is.

FÁK

Munkagép piac a féléves GAZ jelentésben jelentős növekedésről adott számot, de azóta változhatott a helyzet….

Személyautó

Suzuki: kb. 20 %-os termeléscsökkentést jelentett be, nagyon nem kell kommentálni, az euro árfolyam alakulása tompíthatja az árbevételcsökkenést.
tigus7313 2009. 01. 21. 11:03
Előzmény: #1034  tigus7313
#1035
Busz és trolipiac
Alapvetően állami és önkormányzati megrendelések határozzák meg a piac méretét. Három piac azonosítható számomra: FÁK, USA, egyéb (benne a saját fejlesztésű alváz értékesítés is).

FÁK
2008-ban nem kényeztették el pénzzel ezt a területet. A finanszírozás csökkenésének köszönhetően már az első félévben is visszaesés volt tapasztalható (GAZ jelentés), a Rába Q3-ból látható, hogy az év második felében sem fordult meg a trend. Együttműködés, stratégiai partnerség megerősítve, de nagyobb fellendülés csak a válság lezajlása után várható.
Ennek fényében jelentősnek értékelhető a troli piacon szerzett két új megrendelés. Az orosz trolibuszpiac 1000 db/év nagyságrendre tehető, ami jelentős piaci potenciált jelent, ennek jelentős részét lefedi a Rába beszállítás. (A troli futóművek komoly műszaki kihívást jelentenek, hiszen sokkal erősebb igénybevételnek vannak kitéve. Valószínűleg ez az árban is meg kell hogy jelenjen.)

USA
Jelentősége sokkal-sokkal kisebb, áttételesen van jelen a cég (Skodán keresztül), az amerikai önkoriknak talán több pénze van, mint az oroszoknak (ld. San Francisco-megrendelés), de a helyzet folyamatosan változik, a kapcsolat igencsak áttételes, ezért nem tartom jelentős potenciálnak.

Egyéb
2008 második felében a Kravtex nyert a Volán tenderen, 2009 feléig jelentős megrendelést jelenthet. A saját fejlesztésű busz alváz görög, lett, norvég tájakon tesztelődik, jelentősége azonban jelenleg kicsike.
A vasúti és autóbuszülés gyártás felfutása némi gyógyírt jelenthet a jelenlegi helyzetben.
tigus7313 2009. 01. 21. 10:29
#1034
Újból megpróbálom végigvenni a Rába piaci helyzetét, bár február elején jelentenek a nagyobb teherautó-gyártók, talán onnan több információhoz lehet jutni, hogy alakulnak a kilátások.

Mezőgazdaság:
Olyan területtel kezdem, ami nem dőlt össze. 2008 első felében brutális mezőgazdasági termény áremelkedés volt, a mezőgazdák simán eltudták adni határidőre a terményeiket jóval aratás előtt, a terméshozam nagyon jó lett, ezért jelenleg pénzbőség van a mezőgazdasági cégeknél, és mivel a gépvásárlás a jövőbe fektetéssel egyenértékű ebben az ágazatban, ezért 2009-ben fennmaradhat az igen jelentős kereslet ezen a területen (ezt a trendet támasztják alá a Rába nyilatkozatai és prezentációk is)
A Futómű árbevételének kb.10%-át jelenti ez a szegmens.

A jó hírek végére is értünk, mert a többi területen visszaesés tapasztalható, bár a hosszúságuk és a mértékük különböző lehet.
tigus7313 2009. 01. 09. 20:19
Előzmény: #1032  tigus7313
#1033
2008 végén

Az októberi likvidálások, meg az azutáni átkötések jelentősen átalakították a tulajdonosi szerkezetet.
A Trigon 182 ezer db-ra csökkent, amit vélhetően január 5-én el is adott, vagyis végleg kiszállt a Rábából.
Kikhez is kerültek a részvények?
Úgy néz ki LT egyértelműen részt követel a Rábából, az Arago 5% körül van, ha valakinek mond valamit a Navik Zrt., na ott is van majdnem ennyi.
Az alapok is derekasan dolgoztak, növelt az Aegon, az OTP (ezek 5% közelébe kerültek) a Generali, na és természetesen a Rába is.
Így az első 11 (ebben nincsenek benne a brókercégek nem nevesített csomagjai) és a Rába a Társaság 56%-át tulajdonolja.
A Hicom és Rába része 17 %-ot tesz ki.
5-en is közel kerültek az 5%-hoz.
KGT is megmutatta, hogy akad még részvény nála (mintegy 3%-nyi.)
Ezenkívül az amerikai alapok is birtokolnak 2,5-3%-ot.
tigus7313 2009. 01. 02. 13:16
#1032
A nem realizált árfolyamveszteség rontja el a viszonylag szép összképet. Persze ezt a legnehezebb becsülni, nagy a tévedés lehetõsége, azt hiszem inkább pozitív irányban. (még egyszer: ez nagyon képlékeny)

Véleményem szerint (az évben a legnagyobb) pozitív üzemi eredményes utolsó negyedévet produkált a cég.
A realizált hedge viszont mínuszba fordulhat a nagy árfolyam kilengés miatt.
A záró devizaárfolyamok igen elmozdultak az elõzõ negyedév végéhez képest (nagyjából 20Ft!!! Eur és usd is), és ez mindegyik devizánál nem realizált veszteséget generált, nem kicsit.
EBIDTA szinten teljesülhetett az 5,5 mrd-os ebidta + realizált hedge.

Számokkal:
Q4
Üzemi eredmény: 700 M.
EBIDTA: 1,4 mrd.
Realizált hedge -300M.
Nem realizált hedge: -2,5mrd!
Nettó eredmény: -2,2 mrd

2008 egésze
Üzemi eredmény: 1,1 mrd.
EBIDTA: 4,1 mrd.
Realizált hedge: 1,4 mrd
Nem realizált hedge: -2 mrd
Nettó eredmény -0,6 M.

Sajnos megint abba a helyzetbe került a cég, hogy a volatilis devizaárfolyamok miatt teljesen félrevezetõ a nettó eredmény, hiszen a hedge és a hitelek átértékelése miatt torzítva mutatja a gazdálkodási év tényleges eredményét. Ha a tervárfolyamok számait behelyettesítjük az évvégi árfolyamok helyett (USD 180, EUR: 255, ami persze még mindig torzít, mert az évközi átlagárfolyam sem éri el a tervet) akkor egybõl kb. 2 mrd-dal jobb a helyzet.
Törölt felhasználó 2008. 12. 23. 09:45
Előzmény: #1030  Törölt felhasználó
#1031
a másik érdekesség a pf konszenzus. ezek szerint az elemzők idénre nem várnak EBITDA csökkenést, jövőre is a pesszimisták max 5 %-os csökkenéssel számolnak. szerintem az idei ebitda ezzel szemben még nőhet is.... nem tudom mi lesz itt, de csődöt valahogy nem akarnak árazni, ebből még akármi is lehet januárban..
Törölt felhasználó 2008. 12. 23. 02:55
Előzmény: #1029  tigus7313
#1030
azert viccesek ezeka a gepipari cegek. most latom csak, hogy a Carraro a rabahoz hasonloan sajatreszveny vasarlasokba fogott. miert nem egymast veszik meg, ha ennyi a felesleges love.....
tigus7313 2008. 12. 22. 18:21
Előzmény: #1028  tigus7313
#1029
Tulajdonosi elvárások

Milyen tulajdonosi elvárásaink lehetnek e válságos helyzetben a cég menedzsmenttel szemben?
Viccesen szólva éljék túl és jöjjenek ki belőle a legjobban. Komolyra fordítva a szót:
Jelentős mértékben felértékelődik a rugalmasság, illetve a rugalmasságra való képesség kihasználása. Mit jelent ez az én elképzelésem szerint?
A megrendelések visszaesését követni kell
A költségek oldaláról (aktív lehetőségek):
Egyrészt a személyi ráfordítások csökkentésével: a munkaerő igény változás azonnali lekövetésével, azaz munkaerő leépítéssel (ezt egész jól meglépték), illetve a munkabér optimalizációval (emelés korlátozása, szabadság kiadások, csökkentett munkahét, stb.)
Másrészt a dologi, anyagi kiadások csökkentésével, az alapanyagárcsökkenés hatékony kihasználásával és érvényesítésével (az acélgyárak térden kúsznak a megrendelésekért). A készletállományt is le kell építeni (már három negyedéve növekszik), fel kell szabadítani a benne álló casht.
Közvetett költségek további csökkentésével, az érzékeny területekre vonatkozó intézkedések meghozatalával.
Beruházások optimalizálása, de erről már eleget beszéltek.
Hatékonyság további erőteljes növelése.

A bevétel oldalról (inkább passzív lehetőségek):
Üzletfejlesztés erősítése a prosperáló piacokon (főleg mezőgazdasággal kapcsolatos: Claas, JD) és a lehetőségek keresése a stratégiai fő piacon (EU:Scania, Volvo). Kisebb megrendelések besöprése: autóbusz, vonat ülések, darugyártó vasipari szerkezetek, üléshabgyártás lehetőségek kiaknázása.
Az USA és FÁK piacon felkészülés a válság utáni minél jobb pozícióba kerülésre.
A hedge ügyletek nagyon óvatos kezelése a visszaeső megrendelésekre való tekintettel.
K+F tevékenység további erősítése a meglévő termékek előállítási költségeinek csökkentése érdekében, másrészt új termékek létrehozása miatt.

Tulajdonosi információ, kommunikáció oldalról
Fokozottabb kommunikáció, több interjú, elemzések, piac alakulásának esetleges közzététele május előtt, persze ha történik érdemi elmozdulás.
SRV folytatása, mert pozitív az üzenete három okból:
1. van pénze a cégnek
2. van jövőképe a cégnek, megéri vennie
3. opciós programot ilyen árfolyamú vásárlások mellett nyereséggel lehet zárni.
tigus7313 2008. 12. 11. 21:06
Előzmény: #1027  Törölt felhasználó
#1028
Trigon részvényszám megállapítás indirekt levezetéssel történt.
Korányiék szept. 30-án nem nevesítették a tényleges pakkjukat, brókercégek között transzferáltak a részvényszám változás alapján, majd októberben vissza.
Egy biztos, csökkentek.
Törölt felhasználó 2008. 12. 11. 18:45
Előzmény: #1026  Törölt felhasználó
#1027
és mi a helyzet a korányiékkal? kiszálltak?
Törölt felhasználó 2008. 12. 11. 18:44
Előzmény: #1025  tigus7313
#1026
te látsz nevesített részvénykönyvet? én azt hittem azt csak IX.30án lehet látni. van frissebb?
tigus7313 2008. 12. 11. 18:38
#1025
Legérdekesebb fejlemény, hogy a Trigon már nem nevesítette magát, ezért vélelmezni lehet csak, hogy további 120 ezer db. részvénytől szabadult meg, ami valszeg Concorde-os ügyfélhez került. A Concorde rekordszintű (1,8 m) részvényt kezel.

Szóval a Trigon eladói nyomása megmarad, ilyen ütemben még 3 hónapig is eltarthat, mire teljesen kiszállnak. A q1 ekkor már nélkülük zárulna.

Aegon, más alapok szinte változatlan állapot.
tigus7313 2008. 12. 07. 21:30
Előzmény: #1023  Törölt felhasználó
#1024
azt ígérik:
link
Törölt felhasználó 2008. 12. 07. 20:01
Előzmény: #1022  tigus7313
#1023
és átadják?
tigus7313 2008. 12. 07. 16:39
Előzmény: #1021  Törölt felhasználó
#1022
Ha idén, a tervek szerint átadják Dália-palotát, akkor lesz pénz.
Törölt felhasználó 2008. 12. 07. 13:23
Előzmény: #1020  Törölt felhasználó
#1021
tavaly még valami többszáz misi volt betervezve idnre az engelből. ebből mi lett???????

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek