Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Végre egy hírecske, már nagyon kellett legalább egy interjú. A piaci szereplők ki vannak éhezve valamire-bármire.
Rendhagyó módon a mai P.I. interjút humoros oldalról közelítem meg. A kijelentéseket más jelentéstartalommal töltöm meg, kvázi lefordítom. Természetesen ezek csak a szerző által kitalált értelmezések, melyek véletlen esetben egyezhetnek a valósággal is:)))))
„Erősebb negyedik negyedévre számítok, s arra, hogy a prognosztizált számokat hozni tudjuk.”
„Úgy látom a cég fundamentumai rendben vannak, s ma már nem a válságkezeléssel kell foglalkozni.”
A gyengébbek kedvéért elmondjuk. Kedves piac, halljátok, már nem 2009 eleji helyzetből kell a Rábát megítélni. Hallják?, nem hallják?? Miért nem?
„A hedge ügyletek volumenét a megfelelő méretűre csökkentettük. Cash-flow termelő képesség szempontjából rendben van a Rába, a hitelállomány alacsonyabb, mint a válság előtt volt. Az árbevétel stabilizálódott és lassú növekedésnek indult. Jelentős vevőt nem vesztettünk, s a cég készen áll hogy mostantól a piaccal együtt növekedjen”
Bizonyítékok, csak soroljuk, csak soroljuk. Há mi kell még nekik, hogy elhiggyék! Valami zaftos kacsahírrel milyen egyszerű lenne. De hát ez nem a mi stílusunk, úgyhogy csak soroljuk, csak soroljuk..
„A cég likviditása több, mint helyreállt.”
Felhalmozunk, kuporgatunk, majd ezzel nagy meglepetést csapunk. Most elmondjuk, hogy van egy halom pénzünk (vajon kitalálják, mire kell?)
„Az európai piacok jól teljesítenek, itt a kérdés mennyire lesz tartós”
Alakul a dolog, csak még nem látunk eléggé előre ezen a piacon, bezzeg az amcsiknál megint jobb a látótávolság.
„az USÁ-ban úgy érezzük megmozdult valami, a piaci szereplők optimisták, s egy olyan növekedés beindulására számítanak, amely inkább a két számjegyű tartományban vannak.”
Még hogy nem hatnak a reálgazdaságra a gazdaságélénkítő stimmulusok. Elég csak a hangulatot a pozitív tartományban tartani, és az is lesz belőle. Ebben jók az amcsik. Örülünk, de hát a stratégiai piacok már nem itt vannak. Meglátjuk a dollár árfolyam, hogy alakul…
„Úgy tűnik, hogy a FÁK piacokon is visszatért az élet a normál kerékvágásba.”
Eddig bámulattal figyeltük, hogy a válság hatására orosz pajtásaink 3 roncs buszból összeraknak két működőképest. Szerencsére most már csak egyet tudnak (hiába, öregszik az állomány), így újból vásárolniuk kell. Örömmel állunk rendelkezésükre.
„….sikerült vevőket akvirálnunk. Az Igazgatóság új stratégiát fogadott el a napokban (Fókuszált növekedés). Ennek részleteiről azonban csak várhatóan a novemberi publikálása után kívánok beszélni.”
Bi-bi-bi, mi már tudjuk a vevőket, meg a stratégiát is, de még várunk vele, dolgozzanak az agytekervények. Ja, az árfolyam…., végül is nem a cég dolga alakítani.
„Annyi azonban elmondható, hogy meghatározó vevőink a piac vezetői legyenek”
Üzenjük a Daimler-nek, hogy piacvezetőként gondolunk rá, esetleg a Kamazra is, de Kínáról most nem értekezünk.
„ingatlan: mint korábban mondtuk, nem sürget az idő, nincs kényszer, s nem szeretnénk áron alul eladni, de erre a cég helyzete miatt sincs szükség.”
Ismétlés: jöhet a pénzes fószer, és viheti, de olcsón nem adjuk, inkább beszántjuk sóval.
„Audi: természetesen keressük az ebben rejlő lehetőségeket, de amíg a részletek nem ismertek….”
Fiúk, itt a szomszédban, mondtuk már, hogy menjünk el kávézni, tudjátok az országvezetés is szereti, ha magyar beszállítókkal dolgoztok. Na megyünk?
„magyar busz: egyelőre várakozó állásponton vagyunk. A Rába több megoldással rendelkezik. Jelenleg fejlesztjük az alacsonypadlós futóművek második generációját, az alvázgyártó kompetenciát megtartottuk, ülést most is szállítunk.”
Bármit elkészítünk, de könyörgünk, írjátok már ki a tendereket, mert mindjárt 2011 lesz.
Röviden ennyi.
Komolyan,
érdekes lehet:
A piacok alakulása
Az új stratégia, az új vevők
a kuporgatás célja
a magyar buszgyártás elindításának időpontja
az ingatlannal kapcsolatos fejlemények
Én is remélem!És már a jövő héten jó lenne 1k közelében látni.
Nem tudom,hogy miért,de úgy érzem,hogy az önk.vál. után fog jönni valamilyen hír ami kedvező lesz számunkra!!!
Úgyhogy már nem kell sokat várni,szerintem!!!
Akkor szerinted,reálisan nézve is ajándék a mostani árfolyamon még belevenni a rv-be????Ugye??!!!Ennek a rv-nek az ára jóval az 1000 Ft felett van,annak fényében amiket leírtál!De,ha csak a fele valósul meg a leírtaknak akkor is 2000 Ft közelében kell,hogy legyünk!
Nem tévedek,remélem???
Kostolany bácsi is megmondta:
„A tőzsde nemcsak a következő év eseményeit számítja bele az árfolyamba, hanem azt is, amire a közönség a következő évben vár.”
Úgy tűnik a kettő között van némi szakadék, méghozzá úgy tűnik, hogy a közönség rosszabbat vár, mint ami lehet belőle.
Bár a Concorde első fecske lehet a várakozások pozitívabb megközelítésében, mert míg 2010-re 35 mrd, addig 2011-re 42 mrd árbevételt vár. Ez 7 mrd árbevétel növekedés (+20%)!!
A nettó eredmény ezzel együtt pedig 73 m-ról 934 M-ra növekedne.
Mi állhat az árbevétel növekedése mögött, amiről tudhatunk?
Egyértelműen a buszpiac alakulása lehet.
Méghozzá elsősorban a magyar piac, ahol szinte 0-ról ugorhat az árbevétel milliárdos szintre, de ezzel óvatosan szabad csak kalkulálni, és azt is csak akkor, ha megjelenik a tender.
Aztán, ha busz, ott van a Fák piac. Én innen is várnék komolyabb emelkedést, hiszen
egyrészt az orosz piac is túl van a mélyponton,
másrészt bevezették a roncsprémium-programot erre a területre is, meg a támogatási rendszert is pénzelik.
Harmadrészt a Rába célja az alacsonypadlós piacra történő belépés itt is, ami további pótlólagos keresletet jelenthet.
Ha FÁK, adódik a tehergépkocsi piac (főleg off-road) meghódítása is. Innen is származhat jelentősebb bevételnövekmény.
Mezőgazdaság területén elmozdulást az okozhat, ha a Claas magához térne (nem kizárt, mert éledezik a számára oly fontos FÁK és Kelet-Európai piac), és persze a nagyon jó 2010 után a JD meg nem romlana.
Futómű alkatrészek területén egyértelműen a Scania növekedést említeném (új üzletek, meg a piac természetes növekedéséből adódóan). A Volvo is növekedhet, a piacméret változásából adódóan. Ha a piacméret változást említettük, ide sorolnám, mint visszatérőket a BPW-t és az Alkatrésznél a NAF-ot, akiknek a megrendelései irtózatos nagyot estek (80%) 2009-ben. A felépülés (még a lassú is) egyértelműen jelentős többletbevételt generálhat.
USA piac passz, ugyan a piac növekszik, de a Marmonnal nem lehet tudni, mi van. Valamennyi növekedés azért várható.
Az Alkatrész Kft bevétele az új megrendelések (olvashattunk jó párról: CRH, Fehrer, Claas, Deutz, Gruppo Antolini, román haszongépjármű ülések, stb.) miatt szintén növekedhet, mert a Suzuki inkább stagnál, csökken.
Mennyi az, annyi? A sok kicsi, sokra megy elv érvényesülhet.
Szóval ennyi minden van, szerencsére van miből válogatni. Végül is nem lehetetlen, kijöhet ekkora növekedés is (meg is haladhatja). Konkrétabban a bejelentések után lehet elemezni.
elindultak a távolabbi jövővel kapcsolatos előrejelzések (ez pozitív, mert már mernek ilyet).
A Daimler Truckért (vezető tgk. gyártó) felelős igazgatósági tag szerint a nehéz tehergépjárművek világpiaca több, mint 50%-kal fog nőni 2015-ig, főleg India, Kína és Oroszország keresleti növekedésének köszönhetően (az utolsó lehet érdekes számunkra).
2015-re a világszerte értékesített teherautók száma így 3 millió egység körülre emelkedhet.
A Fehrer-Rába vegyesvállalat tényleges üzleti tevékenysége 2010. január 1-én indult.
Az előkészületek már 2009-ben elkezdődtek, elkezdték a kb. 1 mrd értékű üzem felépítését (iroda és raktárcsarnok), emellett gépbeszerzések is történtek (1,2 mrd).
2010-ben elindult a termelés, de a felfutásig veszteséget termel a cég. Ez az I. félévben eddig kb. 390 M Ft, melyből 117 M terhelte a Rába eredményét.
Az üzleti stratégiát ez a cikk tartalamazza: link
a lényeg:
„jelen pillanatban (2010. február) a gyártási volumen jelentős része Suzuki, de már gyártanak a Peugeot T75 sportautóhoz is üléshabokat. Jövőre a VW Up, majd az Audi 3-as üléshabjait is Móron tervezik gyártani.”
A VW Up projektről memrég jelent meg egy cikk:
„A sorozatgyártás már a Fehrer–Rába habosítósorán lesz Móron a jövő év (2011) nyarától.
Az éves darabszám 300 ezer db, amit a vevő külön igénye alapján két műszakos termeléssel kell teljesíteni.”
És legalább jön még az Audi A3 is…..(érdekesség, hogy ezt a modellt Győrben tervezi gyártani az Audi)
A német ügyvezető szerint:
„A Fehrer-Rába leginkább a közép és alacsonyabb kategóriában tervez és gyárt Móron. Ezért úgy gondolom, nem jelent jelentősebb gondot a krízis. Ebben a kategóriában változatlan a fejlődés, az emberek kisebb autók vásárlásába fektetnek.”
A növekvő megrendelések miatt elindultak a fejlesztések (kb. 4,3 mrd körüli értékben), melyhez 898 M támogatást is elnyertek.
A fejlesztés hosszú és rövidtávú célja: A két vállalkozás előnyeinek összevonásával piacvezető szerep elérése a magyar és a szomszédos országok piacain.
A tervezett kapacitásból vélelmezhető, hogy
egyrészt komoly a szándék a termelés idetelepítésére,
másrészt várhatóan lesz még több megrendelés is (számításaim szerint 15-20 nagysorozatú (több százezres) termék gyártására elegendő a kapacitás)
A Rába 30%-os tulajdonos a cégben, tehát közvetetten profitálhat (osztalék vagy részesedés érték növekedés) a vegyesvállalat eredményéből, de emellett könnyen beszállítóvá is válhat egyéb ülésalkatrészek terén (ld. VW Up), ami további kapacitáslekötést és eredménynövekedést okozna a csoportnak.
Tetszik a Rába stratégiájában, hogy miközben itt a közép és alacsonyabb kategóriában lévő piacra teszik be a lábukat, addig a másik nagyobb üzletben (CRH) a BMW X sorozathoz és a Mercedeshez, azaz a prémium kategóriába is bekerültek a beszállítók közé (és itt már 14 féle! alkatrészt szállít – ez már a sorozatszámtól függően komoly árbevételt generálhat.).
És ez még mindig nem a tervek szerint duplájára növekvő futóműgyártásról szól…..
pedig az irány körvonalazódik, igaz egyelőre sejtések szintjén:
amit tudni lehet:
erőforrások koncentrálása a futóműértékesítés növelésére:
Rába MAXS termékcsalád kifejlesztése,
RFI létrehozása,
különböző támogatott fejlesztések
a fő területek is adottak
off-road (USA, FÁK)
busz (FÁK, magyar)
mezőgazdasági gépek (USA, EU)
ezenkívül pozicíóépítés EU alkatrész piacon (Scania, Volvo)
Az Alkatrész Kft. esetében a Suzuki mellett erőteljesen fejlesztik az személyautó ülésalaktrészek piacát (Fehrer, CRH) és a haszongépjárművekbe történő ülésbeszállítást (főleg Románia, de a magyar piacra is készenállnak) is.
Sárváron továbbra is a forgácsolás a fő irány: szerencsére a NAF magához tért, de pl.a Claas pedálok kizárólagos beszállítását is megnyerték. (jelek az árukapcsolás mükődésére)
mi ez, ha nem jövőkép?
megkockáztatom, hogy még az irány is sejthető.
Szerintem a Rába hitelállománya nem vészes, és befektetőként jobb ha a WACC-d alacsonyabb, feltéve hogy a tőkemegtérülés elvárásaid magasabbak mint a kamataid (és normál esetben ez kéne legyen a helyzet). Én azt gondolom hogy fontosabb lenne egy irányt mutatni, stratégiai szövetségeket kötni, stabil piacokat felmutatni, mint ingatlanokkal szórakozni. Egyelőre ezt az irányt nem látom, és amíg nincs jövőkép, nem hiszem hogy a papír értékelési szintje feljebb megy jelentősen.
de egy részéből nagy valószínűséggel hitelt törlesztenek.
az is igaz, hogy biztos, hogy nem az egésszel.
mivel az EV/EBIDTA számításánál csökkentő tétel a nettó hitelállomány, ha nem számolunk vele, az is torzítás lenne. (emiatt ésszerűnek tűnik belekalkulálni valamilyen szinten)
ezt meg is tettem: csak a hitel egy részével (nem a teljes összeggel) számolok.
Szvsz nem érdemes ide keverni az ingatlant több szempontból sem; annak annyi az értéke amennyiért vevőd van rá, ha ez 10 mrd akkor annyi ha 1 ft akkor annyi -némileg sarkítva. Cégértékelésnél áltlában vagy az eszközöket értékelik vagy a profit generáló képességet. Ha EBITDA alapon értékelsz akkor nem érdemes idekeverni az ingatlanok értékét; mivel a felhasznált ingatlanok (amin termelsz) értéke implicite benne van az EBITDA-ba (hiszen nem fizetsz bérleti díjat), míg a non-core ingatlanoknál nemcsak az számít hogy mennyiért és mikor adod el, hanem az is hogy mire használod azt a pénzt. Ha feléled, akkor a részvényesek számára érdektelen. Ha beruházol belőle és jó irányba (nem pl. amerikai katonai projektekhez kapcsolódó termelőeszközökbe) akkor az vagy az árbevételt növeli vagy a margint. Míg ha szétosztod a részvényesek között akkor az osztalék értékében lehet belekalkulálni az árba. Mivel nem tudjuk hogy mik a tervek sem időzítés, sem elképzelés, sem a bevételek felhasználása terén, ezért én igen óvatos lennék ennek a beárazásával.
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.