Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Az érdemleges a végén van:---->A válságban leginkább érintett futómű üzletág árbevétele 14,75 milliárd forint volt, ami közel 50 százalékkal maradt el a tavalyi értéktől. Ez a mérték részben annak is köszönhető, hogy a bázisidőszakban az üzletág egy jelentős projekt jellegű megrendelést teljesített az USA-piacon. Az alkatrész üzletág értékesítése az európai személygépkocsi-piac visszaesésével megegyező mértékben, 12,9 milliárdról 7,4 milliárd forintra csökkent. A jármű üzletág árbevétele 3,9 milliárd forint lett (2008Q1-3: 4,9 milliárd forint). Ez a visszaesés jóval mérsékeltebb az iparági átlagnál, amit a hosszú távú belföldi beszállítói megállapodás kiegyensúlyozó hatása magyaráz.
Az Audi használja a Rába területét parkolóként):
De ez nem hiszem ,hogy beszállítói szerződés lenne.
Szerintem a Rába számára sokkal érdekesebb
egy Orosz szerződés lenne.
A merci vezér azt mondta,amennyiben a szigorú elvárásoknak a magyarországi cégek megfelelnek,úgy a gépalkatrészek beszállításától nem zárkóznak el.Gondolom a rába gondolt erre a lehetőségre.Engem az érdekelne inkább,hogy az opellel,meg az audival van-e (volt-e) hasonló megállapodása,ill teljesítése,mert a referencia nem utolsó ez ügyben.Ha volt az biztos jó pont.
Helló!
Bár ez még elég távoli, de te lehetségesnek tartod, hogy a Rába a kecskeméti mercedes gyár beszállítójává váljon? Egyáltalán tud-e olyan alkatrészt gyártani, amre ott szükség van és milyen volumene lehet egy ilyen üzletnek?
Megvannak az évvégi árfolyamok:
Eur: 270,84
Usd: 188,04
Picit rosszabbak az előzőleg kalkuláltaknál, de jobbak a decemberben megforduló árfolyamokhoz képest.
Bővebben majd január közepén (addig pihi) érdemes vele foglalkozni. Annyi azért megállapítható, hogy a nettó eredmény sajnos nem lesz pozitív. Az utolsó negyedévben 300M körüli üzemi eredmény és +2,6 mrd körüli nettó eredmény várható (hedge visszavezetés miatt, gyorsbecsléssel),
így éves szinten 350 M üzemi, és -1.400 M nettó eredmény (ennyit számít, hogy az eur 4, míg a dollár 8 Ft-tal erősebb az utolsó értékeléshez képest: hedge és hitelátértékelés) várható.
Mindenkinek boldog és eredményekben gazdag új évet kívánok!
Ha jól értettem akkor a Q4-ben kapták az új megrendeléseket, ezekből tehát kb. valahol a jövő évi 2. negyedévben lehet árbevétel. Ti mit gondoltok mennyi idő alatt lesz a megrendelésből i) legyártott készlet, ii) kiszámlázott tétel, iii) befolyt kp? A készlet, ill. vevő forgási sebesség kb. 115 és 82 nap, én ezeket néztem.
2010-re is nézzünk rá alapulvéve az utolsó Pintér-inerjút (Napi G. 2009.december 16.)
„A jövő évben egyelőre egyedi projektek nélkül számolva az idei 34-35 milliárd forintos árbevétel stagnálásával számolunk”
Ez kicsit elgondolkodtatott, mert én többet várok a cégtől, 38 mrd körül. 2009-hez képest a növekedés devizában biztosnak tűnik, de való igaz az átlagárfolyam alatta lehet az ideinek. Mindenesetre nagyon óvatos és konzervatív előrejelzésnek tűnik, ez nagyon helyes, de én maradok az optimistább 38 mrd körüli értéknél.
„Üzemi szinten várhatóan nyereséges marad a cég, s jövőre legalább az idei, várhatóan 3-3,5 milliárd forintos EBITDA-szintet tartani szeretnénk”
Az előzőek miatt ez a minimum elvárás, ebből is inkább a 3,5 mrd EBIDTA (500 M üzemi eredmény). A 38 mrd árbevételhez viszont inkább a 800 M üzemi (3,8 mrd EBIDTA) illik. Az viszont igaz, hogy árfolyamérzékeny a dolog, de a hedgek üzemmérethez állítása után visszaállhat végre a régi rend, miszerint a devizaárfolyam üzemi eredmény hatása ellentétesen mozog a hegde eredménnyel.
„Nagyjából másfél milliárd forintot tervezünk jövőre ilyen célra (beruházásra) elkölteni.”
Bejött a várakozásom, nem lesz nagy beruházási kiadás, sőt ha abból indulok ki, hogy 2009-ben a modernizációs program ideje alatt is ennyi volt a beruházás, úgy gondolom ez valószínűleg még kevesebb lesz.
Vagyis üzemi szinten képződik 3,5-3,8 mrd cash, ebből elmegy beruházásra 1-1,2 mrd, kamatra 0,6 mrd. Marad kb. 2 milliárd, ennek jó része (hedge hatás az üzemméretre állás miatt már nem lesz jelentős) mehetne hiteltörlesztésre, vagyis 2010 a stabilizáció és a tőkeszerkezet javításának éve lehet.
(további tartalék rejlik a készletállomány általam szükségesnek tartott további csökkentésében is)
Még egy szó a rugalmasságról:
”nem estünk bele abba a csapdába, mint az iparág többi szereplője, akik a kereslet növekedésében bízva túlzó beruházási programokba fogtak bele.”
Ez sem elhanyagolható, mert egyáltalán nem mindegy, hogy a fellendülés esetén egy cégnek a meglévő fejlesztett beruházásaihoz kell piacot találni, vagy amelyik szegmens a legjobban fejlődik, abba ruház be. Ez a fajta rugalmasság igen nagy előny lehet.
Létszámhatékonyság
”Jelentős létszámleépítést már nem tervezünk végrehajtani; igaz, jövőre is lesznek ilyen lépések, de ezek zöme a frissen létrehozott vegyesvállalatba történő kiszervezések kapcsán valósul majd meg. Az idei 2200 körüli létszám jövőre 2100 körül alakulhat.”
Vagyis tovább nőhet a hatékonyság.
Egy kockázati tényező van azért:
„A probléma, hogy a jelenlegi négynapos munkahét miatt a le nem dolgozott ötödik munkanapra kapott munkahelymegtartó támogatást csak áprilisig kaphatjuk meg.”
2010 sem lesz könnyű.
Nehéz év volt,
bővebben nagyon nehéz.
Előreláthatólag 23 mrd Ft-tal csökken az árbevétel, ami bizony az erre jutó legalább 4,1 mrd fedezeti tömeg csökkenést is jelent, ezenkívül a hedge ügyleteken várhatóan további 3,5 mrd pénzkiáramlás következett be.
Ez egy év alatt bizony 7 mrd feletti teher.
A cég azt gondolom jól vizsgázott, mert minimális hitelállomány (nettó 11 mrd, 2008-hoz képest +0,5 mrd) növekedés mellett sikerülhet zárni az évet, vagyis belső erőforrások mozgósításával, főleg a működő tőke és a közvetett költségek drasztikus csökkentésével sikerült kigazdálkodni ezt a brutális összeget.
Az üzemi eredmény 300-500 M körül alakulhat, a nettó erősen függ az évvégi záró devizaárfolyamtól, de előreláthatólag mínusz lesz (-0,5 és -1 mrd között).
Nézzük a közelmúltban megjelent híreket.
Piacok
USA
Hónapról hónapra növekvő nehéz tgk. eladások, melynek oka a környezetvédelmi szigorítások miatti elővásárlási hullám, ez azonban a 2010 elején visszaesést jelenthet, majd a víziók szerint 2010 második felében elindul egy lassúbb növekedés. (Meritor és Dana jelentéseket érdemes lesz megnézni)
Ahogy olvastam a John Deere tartja magát a legjobban, mindössze 10%-ot csökkent a Rába forgalom (kb. 250 M Ft). A Marmon viszont jelentősen visszaesett (de ez várható volt a projekt kifutása miatt), azonban megmaradt partnernek, és 2010-ben hasonló nagyságrendű bevétel várható, mint 2009-ben.
FÁK
A hírek alapján az orosz kormány 70%-ban támogatja az önkormányzatokat a buszbeszerzések után, így boldog-boldogtalan buszokat vásárol. Ezt érzi a Rába is, erősek az igények a 4. negyedévben. De mi lesz tovább? az orosz medve év elején elszokott menni aludni és a vodka is kitart a második negyedévig….egy biztos: amíg lesz támogatás lesz vásárlás is.
Újból elkezdődtek a tapogatózások az Urál tgk. gyárral, ahol speciális teherautók területén lehetnek jó kilátások (Marmon futóművek termékcsalád illeszkedne hozzá)
Alkatrész Kft piacai
Suzuki-stagnálás várható 2010-ben kb. 200.000 db autó gyártását tervezik (by Pintér), vagyis a legnagyobb vevő nem növekszik, igaz nem is csökken. (bár nemrég meg azt olvastam, hogy az idei évben 180.000 db-ot gyártanak)
Az Alkatrész esetében azonban a haszongépjármű szegmens (főleg ülések) egész szép felfutást teljesít, ami 2010-ben is folytatódni látszik. (akár 2 milliárdos nagyságrendről lehet szó).
Kisebb sikerek is bekövetkeztek: pl. Sárvár kizárólagos pedál beszállítójává vált a Claasnak (persze, azt nem tudni, ez milyen bevételt jelent, de új üzletet jelent).
Lehet érdekes hír, hogy a cég megkezdte a Mercedes üléshuzat varrást (a Learen keresztül ugyan). Na jó haszongépjárművekről van szó, de referenciának nem rossz, jól jöhet a kecskeméti beszállítói döntéseknél.
MH
Némi bizonytalanságot és csúszásokat jelenthet a kormányváltás (új büdzsé, hacacáré, egyebek), de talán politikailag semleges ez a terület.
Itt fontos lenne a polgári „láb” újbóli életre kelése, mert 2009-ben 90%!!-os visszaesést szenvedett el ez a terület. (az kb. 700 M Ft kiesést jelent).
Ingatlanról nem időszerű szót ejteni, az Engel azért fizethetne.
találnék. témája. szívesen.
Ez egy segítség arra az esetre, ha ezek a szavak a dolgozatban is előfordulnának.
Törölt felhasználó2009. 12. 11. 19:07
#1208
Sziasztok!
Elnézéseteket kérem , hogy a fórumon fordulok ilyennel hozzátaok , de nagyon örülnék ha találnák itt valakit aki tudna nekem segiteni. Egy dolgozatot irok a Rábáról melynek témálya az értékteremtő folyamatok vizsgálata, ezen belül az EVA mutatóval folglakozom. Ebben szeretnék segitséget kérni tőletek.
Ha akad itt valaki aki szivessen segitene annak nagyon örülnék.
A Daimler és a Scania is fenntartja a 4 napos munkahetet, legalább 2010. június 30-ig.
Tehát nem lesz túl erős 2010 első fele sem.
tulajdonképpen a Rába is eddig tolta ki a 4 napos munkarendet, és a támogatás is kb. eddig tart.
tehát további kihívást és alkalmazkodási kényszert jelent 2010 is.
a jóval kisebb hedge állomány miatt azonban nagyobb mozgástérrel rendelkezik a menedzsment. ha belegondolok, tulajdonképpen a mostani menedzsment folyamatosan (2006-2007-et kivéve) válságkezelésen edződik, csak nehogy túledzettség lépjen fel. kellene már egy kis verseny, illetve versenynyerés (megfordítva más beszállító legyőzése).
hát a Qaestor is közzétette az aktuális célárát:
eladás -590 Ft.
mire alapozta a harmadik negyedéves eredmények figyelembevételével:
2009 üzemi eredmény 56 M, vagyis 0-ás negyedik negyedév.
nettó eredmény: -5,2 mrd!!, vagyis a negyedik negyedévben -1,2 mrd
a hedge ühyletek (Rába által is megadott, tehát tudható) egyenlegét elfelejtették....
így legalább 4 mrd-dal rosszabb alapból indultak ki.
ennek az egynek megprobáltam a végére járni:
a 800 M-ból lesz -3,2 mrd, vagyis 4 mrd veszteség a pénzügyi és adó soron.
600 kamat, legyen 600 az adó (Hipa is)
a maradék veszteség valahol 300-as átlag euro, és 200 feletti átlag USD fölött képződhetne meg.
az üzemi ilyen árfolyamok mellett viszon kevésnek tűnik.
mindegy, majd meglátjuk a 2010-et, de egy biztos: 2009-re legalább 4 mrd-ot tévedtek.
Köszönöm hozzászólásod, máskor is szívesen venném, akár szakmai kérdések megvitatása keretében.
Nincs bennem antipátia, sem negatív felhang irántad, cikkeidet mindig az elsők között olvasom.
Azonban munkádnak, azon belül írásaidnak nagyobb a súlya, mint itt bármelyikünké, és ez a súly felelősség is egyben, hiszen olvasóidat jelentős mértékben befolyásolhatod, nagy hatással lehetsz rájuk.
Ha megnézed és a szíved mélyén szerintem Te is tudod, alapvetően azon idézeteidet emeltem csak ki, melyek nem voltak kellően megalapozottak (azt gondolom elsősorban időhiány miatt), tulajdonképpen csak egy tükör volt irományom, melyben a cinizmust és az iróniát is csak annyira használtam amennyire úgy éreztem Te is azt tetted az általam kifogásolt idézetek esetén.
azt se feledjük el, hogy sokkal könnyebb helyzetben vagy nálunk, hiszen bármikor felcsörögheted a Rábát, hiszen a Portfolio szakmai háttere mögötted áll, így első kézből nyerhetsz információkat, amelyet továbbadva másodkézből ugyan, de mi is megismethetnénk.
Azt gondolom, hogy ezzel sokat segítenél és tovább emelnéd a színvonalat.
Emiatt tényleg örömmel venném, ha a jövőben e fórumon is is vitatkozhatnánk optimista szemüveggel vagy anélkül, mert ezzel csak jobbá és használhatóbbá tennénk a fórumot (ami a célja is).
Miután valóban csak a negatívabb dolgokat emeltem ki, álljon itt a másik oldal:
a hosszú elemzéseid kimondottan tetszettek (öszeszedettek, látszik, hogy sok munka van bennük), mindenkinek ajánlom.
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.