Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
PF_modi1fasz_anyjatbsszameg9 2020. 11. 12. 02:02
Törölt hozzászólás
#1752
Jocek 2019. 03. 11. 16:17
Előzmény: #1741  tigus7313
#1751
Örök ígéret maradt! 
gold66 2019. 03. 11. 13:25
Előzmény: #1741  tigus7313
#1750
  -:)   Most kezdődik  ?
eredmeny 2018. 03. 27. 10:25
#1749
Bár nem én vagyok a megszólított úgy tudom AZ általad említett védövámok alol AZ EU tagállamai kivételt kaptak.De én is várom Tigus válaszát!
fxboy
fxboy 2018. 03. 03. 19:27
Előzmény: #1744  tigus7313
#1748
Szia Tigus! 
 
 Szerinted hatással lesz a  USA kapcsolatokon keresztül a Rába üzleteire Mr Trump tervezett acél és alu védővámjai? 
 
 
Törölt felhasználó 2014. 02. 03. 18:29
Előzmény: #1744  tigus7313
#1747
kösz tigus.
Törölt felhasználó 2014. 02. 03. 15:39
#1746
Kéztörést a kedves 4 db-os vevőnek! Szeretettel!
fxboy
fxboy 2014. 02. 03. 15:22
Előzmény: #1743  tigus7313
#1745
Frissítés?
Kössz! :)

tigus7313 2013. 06. 19. 17:03
Előzmény: #1743  tigus7313
#1744
2006-hoz képesti változások

2006-ban a fő eredménytermelő a Jármű és az ingatlanértékesítés volt, a Futómű ugyan javulgatott, de a +0 elérése volt a cél.
Most a Futómű a legnagyobb eredménytermelő, sőt a növekedési lehetőségei is neki a legjobbak.

2006-ban a fő stratégiai cél az árbevétel növelése, a bevételmaximalizálás volt.
Most az árbevétel helyett az eredménymaximalizálás áll a középpontban (csak egy példa: 2007-ben a közel 4,1 mrd-os Ebidta-hoz 58 mrd bevétel kellett, most 45-46 mrd is elég)
A trend egyértelműen pozitív, hiszen az elmozdulás a nagyobb hozzáadott értékű, több mérnöki tudást igénylő komplett futóművek irányába nagyobb biztonságot jelent (nehezebb leváltani a céget), és komolyabb erőfeszítést igényel az esetleg versenytársak részéről.

Míg 2006-ban a Dana, és a Meritor annak adta az üzletet, aki olcsóbb árat adott, vagyis hiába a hosszútávú kapcsolat a Rábával, ha jött egy brazil, vagy indiai megkaphatta az üzletet.
Most a Scania, a Volvo, vagy akár a JD és a Class esetében ez nem merül fel, stratégiai együttműködés folyik, így nehezebb másnak labdába rúgni.

2006-ban tehát az eredmény nagysága erősen függött az állami megrendelések mértékétől.
Most már az állami megrendelés egyre kisebb hányadot jelent, és a jövőbeni növekedést inkább pozitívan tudja csak befolyásolni, egyébként semmleges.

2006-ban a fejlesztések csak vevői megrendelések alapján történtek.
Most már van Rába Fejlesztési Intézet, és a vevői megrendelések mellett már egyedülálló, előremutató megoldásokat is próbál a cég fejleszteni (ld, nagyméretű mezőgazdasági futóművek, inelligens futóművek, beépített olajozás, stb.)

És legvégül a tulajdonosi szerkezet
2006-ban szórt tulajdonosi struktúra, ami tág teret engedett a piaci szereplők belépésére, az árfolyam így könnyebben lekövethette a gazdálkodás változását.

Most……állami tulajdon 73%, igaz azzal a törvénnyel, mellyel deklarálták, hogy 50%+1 tulajdonrészt állami kézben kell tartani, más olvasat szerint azt is jelentheti, hogy az ezen felüli rész értékesíthetik (értékesíteni fogják).
Alapvetően elmondható, hogy 2006-hoz képest ez az egy változás, ami negatívan értékelhető.
Az árfolyam alakulására ez jelentős hatással van, és ezen a téren kérdéses, hogy mikor érvényesül majd, hogy a mohóság legyőzi a félelmet.
tigus7313 2013. 06. 19. 14:33
Előzmény: #1741  tigus7313
#1743
Növekedési lehetőségek

A cég értékét, az árfolyamalakulást a jövőbeni lehetőségek erőteljesen befolyásolják. A Rába esetében nagyon pozitív kép rajzolódik ki e területen.

Marmon (rövid, de akár középtáv)
A megrendelés alapja, Brazilia: 2014 foci VB, 2016 Olimpia, így akár középtávon is hajtóerő maradhat a Marmon, amit a Rába is hansúlyozott egyébként.

Mezőgazdasági futómű
mind a John Deere, mind a Class esetében az új termék (így a futómű is) életgörbéje felfutó stádiumban van, így adott a növekedés.
Ezenkívül tervezik egy harmadik nagy mezőgazdasági gépgyárhoz történő beszállítás megkezdését.

Orosz tgk. piac
URAL-nak szállított futóművek felfutása elindulhat (időben kicsit később, de Oroszországban az idő elég relatív fogalom). Mindenesetre az orosz védelmi minisztérium belistázott több Rába futóműves nehéz tehergépkocsit, ami alapot adhat a további növekedésnek.

Orosz busz
Kedvező fordulatról számolt be a cég, a hagyományos buszok piacán újra erőteljesebb a növekedés, emellett régóta hanyagolt szegmensekből is érkezett megrendelés (pl. kisbuszok PAZ)
A 2014-ben Szocsiban rendezendő téli olimpia katalizátor lehet, mert még 963 buszt szeretnének beszerezni addig. (2010.októberében már rendeltek 108 Rába futóműves LIAZ-t). azért van esély továbbira is, mert az olimpia után különböző régiókba osztják szét a buszokat, oda meg drága és felesleges az alacsonypadlós ZF-es busz)

Fák buszpiac
itt is van mozgolódás.
lassan beérnek a fejlesztések, az üzbég Samavto már 2009-ben megépítette (Rába futóművel) a midibuszát, most már Taskentben tesztelik (ott is nagy az igény arra, hogy saját nemzeti buszokat vegyenek, de ott valszeg meg is csinálják). Évi 500 db-ot terveznek gyártani.
Az ukránok is kitartanak a Rába mellett (ZAZ, Bogdan), és pl. a Bogdan Szocsiba is szállít.
A fehéroroszok kicsit összeestek (valutaválság) az utóbbi időben (pedig hibridbuszt is csináltak Rába futóművel), de a Neman tavaly évvégén mutatta be új „Lida” buszát (állítólag népszerű), 2013-ban indul a tömegtermelésük.

és akkor egy új színfolt, amiről Pintér István beszélt az Investor interjúban:
Törökország
Külön említésreméltó, hogy fejlesztés nem történt török irányban, ebből az következik, hogy „polcról levehető” termékeket igyekszik eladni a vállalat, vagyis potlólalgos fejlesztési költségek nem jelentkeznek.
A török piacot elemezve elég sok gyártó van jelen: BMC, Karsan, Otokar, Temsa, illetve Mercedes, Ford, Isuzu vegyesvállalatok.
Ezek közül alapvetően a BMC, illetve a Karsan jöhet szóba, mivel a többiek már elkötelezettek valamilyen futóműgyárral.
A Karsan pedig éppen májusban jelentette be megújított Jest buszcsaládját, melyből a hazai piacra termelés mellett (ahol 30-35%-ot akar elérni), évi 2.500 db midibuszt,és 2500 db minibuszt akar exportálni, főleg Olaszországba.
A török piac nagysága nem lebecsülendő, amit bizonyít, hogy mennyi buszgyárat tart el (meg exportálni is tudnak).

Scania,Volvo
Azzal, hogy egyre nő a beszállított futómű komponensek száma, még a gyenge piac ellenére is enyhe növekedés tapasztalható e régióból érkező árbevételben.
Ha a piac elkezd erősödni egyszer…(mert valamikor elfog kezdeni – ciklikus iparág)

Magyar buszgyártás
A Rába-Volvo együttműködési megállapodás megteremtette az ellátási lehetőséget. Maga a konstrukció (talán nem jött át teljesen a hírekből) irigylésre méltóan (teszik is) jól ki van találva.
A Rába adja a futóműveket és az üléseket, így kb. 30% a magyar értékhányad. Azonban a Volvo vállalta, hogy a maradék 70% értékében ellentételezés fejében magyar termékeket (főleg Rába) vásárol. (nem meglévő termékeket, hanem potlólagos új megrendelések jönnének)

Így a megrendelt buszok 100%-a magyar termelési értéket generál (ezt egyik magyar buszgyártó sem tudja elérni, max.80-85%-ot)

Már csak a megrendelések hiányoznak. Mert ha komolyan gondolták valaha is az állami szereplők a magyar buszgyártás feltámasztását, akkor most kellene tettekkel is igazolni ezt. Mert jelentős hazai megrendelés esetén miért ne lehetne a lengyelektől idecsábítani a teljes Volvo üzemet, majd innen exportálni a buszokat: ez a modell még a mostani kormányzatnak is tetszhet, ld. Audi, Mercedes, Opel.
De ehhez MEGRENDELÉS szükséges, a többi csak mellébeszélés.
Egy példa, milyen potenciált jelenthet:
Évi 200 db busz beszállítás elnyerése (vagyis nem a teljes piac kisajátítása) esetén a beszállítással és ellentételezéssel (első pár évben némi csúszással) együtt évi 10 mrd plusz bevétel keletkezne.
Ez 8%-os Ebidta hányaddal számolva +800 millió Ebidta.
ez önmagában 400 Ft-tal értékelné fel a cég árfolyamát!!

Szóval elég sokrétűek a növekedési lehetőségek, alapvetően mind a Futóműhöz (core tevékenység) kapcsolódnak, és egy kivételtől eltekintve nem függnek (szerencsére) a magyar gazdaságpolitikától, állami megrendeléstől.
Az Alkatrész is tud növekedni, mivel a VW (Fehrer) beszállítás ebben az évben fut fel, a Suzuki meg már jobban nem megy össze, de ennek a növekedésnek a mértéke, hatása jóval kisebb a Futóműnél.
Jármű esetében az állami megrendelés alacsony szinten maradása várható, itt a vasszerkezetek nyugat-európai értékesítésével próbálják pótolni a kieső bevételt.
signal2
signal2 2013. 06. 19. 10:56
Előzmény: #1741  tigus7313
#1742
likviditási diszkont
tigus7313 2013. 06. 19. 10:33
Előzmény: #1739  tigus7313
#1741
kis nosztalgia:

Rába, az örök ígéret?!

Maga a cég gazdálkodása, illetve az árfolyam ilyen szintű eltávolódása emlékeztet a 2006-os időszakra. Abból akkor szép nagy emelkedés keletkezett (persze ahhoz kellett az akkori tulajdonosi szerkezet).
Azt gondolom, ez most sokkal nehezebben jöhet létre, de tény, hogy a cég gazdálkodása, illetve kilátásai most jelentősen jobbak, mint 2006-ban.
Célárakra már egész messze lehetne elszámolni. pl. a cégre legjobban jellemző EV/EBITDA mutatóval. Ezt az értékeltségi szintet a jövőbeni lehetőségek (busz+ellentételezés, török piac) tovább növelnék, ami a mostani ár dupláját is meghaladná.

A menedzsment előrejelzés 2013-ra az utóbbi 10 év legjobb Ebitda eredményét vetíti előre, ami legalább 4,1 mrd-ot jelent. (Az Investor interjúban elhangzott, hogy időarányosan már túlteljesítették, vagyis magasabb érték várható, ha minden így marad)

EV/Ebidta
Ezzel az előrejelzéssel 317 Ft lenne az 1 részvényre jutó EBIDTA
Az iparági átlag (gépgyártás) valahol 5,5-6,5 körül van, 6-tal számolva (10 mrd nettó hitel várható évvégére) 1130 Ft adódik.
Amennyiben figyelembevesszünk 6 mrd-ot a Városréti ingatlanra (teoretikusan ennyivel csökkenne a hitel), akkor 1600 Ft az értékeltségi szint. (mostani árfolyammal (900) az EV/Ebitda 3,8)

A jövőbeni lehetőségek Ebitda hatását óvatosan figyelembe véve (önmagában a magyar busz projekt tudna plusz 800 milliót hozni kis darabszámmal) 5 mrd-os Ebidta esetén már 2000 Ft feletti árfolyam következne. (2015-re a stratégiai tervebn 6mrd Ebidta szerepel, jó úton hakladnak efelé)

A 4,1 mrd-os Ebitda
2 mrd-os üzemi eredményt jelent, és 1,75 mrd nettó eredményt (290-es euroval),
így az 1 részvényre jutó eredmény, EPS 135 Ft,
vagyis a P/E 6,7 900-as árfolyammal (10-11-gyel 1350-1500 Ft)

1 részvényre jutó saját tőke (ingatlan nélkül)
P/BV 1 alatt,
Jelenleg (Q1) 1 részvényre 929 Ft saját tőke jut, évvégére ez névérték fölé emelkedik (1015 Ft körül). (ez a természetes védelmi vonal)
Amennyiben valaki szeretne kalkulálni az ingatlan értékkülönbözettel, akkor a 6 mrd-os érték (adóval korrigálva) 1400 Ft körüli 1 részvényre jutó saját tőkét eredményez.

Összefoglalva: alulértékelt (1500-ig nehéz lenne ellenérveket találni erre). Vajon örök ígéret marad?
Törölt felhasználó 2012. 11. 07. 20:13
Előzmény: #1739  tigus7313
#1740
kösz az értékelést.
tigus7313 2012. 11. 07. 19:49
Előzmény: #1738  zolaaa
#1739
2012 Q3

nosztalgiázva, és teret engedve a másik topikban Strasbourgnak:)

mik a lényegi elemi a Q3-nak?

Futómű kiemelkedő teljesítménye:
árbevétel nagyon jól alakul ,és a Q3 üzemi is pozitív lett, amire rég nem volt példa.
Q1-Q3 üzemi szinten még szebb a helyzet, pláne historikus összehasonlításban (millió Ft):
2006: -592
2007: -698
2008:+138
2009:+19
2010: -185
2011: -295
2012:+528

Vagyis az utolsó hat évben messze nem volt ilyen eredménye a Futóműnek, a bázishoz képest pedig 823 millió Ft a javulás!

Végre az a szegmens viszi a céget, amiben van fejlődési potenciál is.

Ez válasz is arra, hogy meglátszik-e, hogy csak 1 hétre tudott nyáron leállni a Futómű.
Inkább az amerikai értékesítések (Deere, már Marmon is?) okozták ezt, Eu hozta a szezonális visszaesést, az orosz (Fák) piac azonban nem esett vissza, az EKG néha ad jeleket, de ez még nagyon nem az igazi. pár kiütés még ráférne:).

Alkatrész esetében sokminden nem mondható el, talán annyi, hogy a VW (Fehrer) egyelőre nem látszik meg a bevételben, vagyis a szállítások felpörgése vélhetően csúszik.(ez némi csalódás)
A tavalyi szintet azért hozza eredmény terén a Suzuki visszaesés ellenére is.(ez viszont nem rossz)

Jármű
Várjuk a megváltó 4. negyedévet, az MH egészben megint odacsapódik, most már egyértelműen hagyományszerűen (persze ez megint erős Q4-et fog jelenteni csoportszinten is)

Q3-ban csoportszinten nőtt (20% fölé) a fedezeti hányad, vagyis a termék összetétel jelentős mértékben a nagyobb fedezetűek felé tolódott el.

EBIDTA 2,2 milliárd, eddig. Tavaly az utolsó negyedben 2,3 milliárdot csináltak. Az idei utolsó negyedben lesz Mh és Marmon, ezt figyelembe véve meglehet esetleg a 4 mrd is?!

Nettó eredmény is pozitív 178 millió, a tavalyi metodikával (hitel átértékelést is figyelembe véve) számolva már meghaladja az 1,1 milliárdot.
Az 1 részvényre jutó saját tőke 860 Ft (ugye a fontos figyelendő szint), maihoz hasonló szintű évvégi Ft erősség esetén (ami, azért meglepne) ez akár 940 Ft is lehet (1702 szlogenje nélkül, az ingatlant miért nem…..)

Mérleg terén
A negyedévben nagyot csökkent a pénzeszköz, és viszonylag magas a hitelállomány.
Az alacsony pénzeszköz oka a követelés (+600 millió), és készletnövekedésben (+192 millió) és kötelezettség (szállító, hitel) csökkenésben (-712 millió) keresendő. tulajdonképpen a legnagyobb részt a müködő tőke igény növekedése vitte el.
Hitelfronton egyértelmű, hogy átstruktúrálás történt rövidből hosszúba, a 13,3 milliárdból így 9,8 éven túli lejáratú, míg 3,5 milliárd rövid.
Látható, hogy jelentősen csökkent ezáltal a bankoktól történő függés.

Szóval a Rábához képest egy erősebb Q3-on vagyunk túl, méghozzá úgy hogy a legjobb teljesítményt a Futómű hozta, ami ráadásul most már az egymást követő 4 negyedévben pozitív üzemit produkált, amire példa utoljára, a 2000-es évek elején volt.
A stratégiai irány jónak tűnik, az eredményesség terén is látható javulás, de ennek további növelése a legfontosabb feladat. pl az utolsó negyedben 800 milliót kellene csinálni!! A tavalyi Q4-ből kiindulva ez azért nem lehetetlen, és akkor megvan a nettó 1 milliárd eredmény, ami utoljára 2006-ban volt (de az hedge átértékelési eredménnyel együtt).
zolaaa 2011. 12. 14. 14:44
Előzmény: #1737  tigus7313
#1738
Köszönjük az elemzéseid TIgus!
tigus7313 2011. 12. 14. 14:37
Előzmény: #1736  bigyula
#1737
Filozófiai elmélkedés:

Aminek van kezdete, annak van vége is.
Amilyen a kezdet, olyan a vég is.

2007. novemberében írtam:
„Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.

Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.

A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.”

Ez volt akkor.
Sokat nem is változott ez a megállapítás az idők folyamán, függetlenül, hogy a világ, és a Rába is változott.

Az állam (sajnos túlzóan) meghatározó tulajdonszerzése miatt kijelenthető, hogy a topik határozatlan ideig szünetel.

Vagyis most elérkezett az idő, hogy a Rába topik újra egy legyen…….
ezt a külső körülmények jelentős (egyelőre irreverzibilis) változásával lehet indokolni.
A szakmai elemzések, hozzászólások nagyrészt értelmét vesztették, a vállalat hosszútávú jövője vagy ebben bizakodás, elmélkedés is totál értelmetlen.
Minden egyes, megállapítás, vagy mondat után, oda kell rakni, ha az állam is úgy akarja.
A jelenlegi kormányzat pedig sokkal kiszámíthatatlanabb az eddigieknél, ami bizony hathat a Rába jövőjére is.

Nagyon sajnálom, mert egy transzparens, sok lehetőséget tartogató, becsületes vezetésű (igazgatóság utolsó akciójától eltekintve) magyar termelő vállalatba való befektetés (akár hosszabb távra) lehetősége korlátozódik számomra.

Szóval köszönöm az eddigi figyelmet, és sok sikert mindenkinek.

A korcsmában a WC melletti asztalt megtartom azért:)))
bigyula 2011. 11. 17. 18:30
Előzmény: #1733  tigus7313
#1736
Lehet, hogy rosszul tudom, de a 75% a BÉT alapszabályában lehet. A 90% meg a társasági törvényben.
Törölt felhasználó 2011. 11. 17. 18:02
Előzmény: #1728  tigus7313
#1735
...hmm...!

"...kérdés ki lesz az a tulajdonos, aki ezt még élvezni tudja..."

...ha összelehetne hozni egy "per társaságot", akkor a per idejére, - amely akár 1 évnél is több lehet -, még mindenki tudná "élvezni", - ha a kérelem tartalmazza -, a "vételi ajánlat" felfüggesztését...!

...egy ilyen "per társaságban", - rám -, lehetne számítani, mint MEGHATALMAZÓRA...!
Törölt felhasználó 2011. 11. 17. 17:46
Előzmény: #1732  bigyula
#1734
...IGEN...! ...bocsi...!
tigus7313 2011. 11. 17. 17:26
Előzmény: #1732  bigyula
#1733
emlékeim szerint nincs nincs benne az alapszabályban, hogy erről lehet dönteni 75%-kal.
persze bele lehet tenni 3-4 hónap alatt, de ebből már lehet következtetni a szándékra.
bigyula 2011. 11. 17. 17:19
Előzmény: #1731  Törölt felhasználó
#1732
A kivezetéshez 75% kell. A kiszorításhoz kell a 90%.
Törölt felhasználó 2011. 11. 17. 17:15
Előzmény: #1730  var-jozsi
#1731
...hmm...!
...nem 75 % szükséges, hanem 90 %...!
...szerintem, ez nemigen várható, ilyen ajánlati ár esetén...!
...ám, például jogfenntartással még így is össze jöhet, de szerintem, alig hihető, hogy erről a lehetőségről - egyáltalán -, tud-e valaki is, illetőleg az is kérdéses, hogy így egyáltalán befogadják-e...?
...horribilis "zsiványság" fedezhető fel, magában az ajánlatban is, de a tájékoztatásban még több...!
var-jozsi 2011. 11. 17. 14:16
Előzmény: #1729  Törölt felhasználó
#1730
Először olvastam a sajtóban /HVG/ " egy intenetes közösség által szorgalmazott 1142 árról". Ugy látszik észrevették, ez már haladás. Egy kérdésem lenne: nekem NYESZ számlan van- én nem adom oda, mi van ha elérik a 75 -öt és kivezetik, hogy tudom értékesiteni a tőzsdén kivül, mondom NYESZ számlán van???
Törölt felhasználó 2011. 11. 17. 11:19
Előzmény: #1724  tigus7313
#1729
...hmm...!

"...esetleg ha megjelentik az ingatlant a mérlegben is! az növelné rendesen (állam képviselői gyanítom, hogy támadásnak vennék..)"

...ha, perre kerül sor, akkor ELKERÜLHETETLEN a 2011-es évi auditált mérlegben, a hitelesített ingatlan érték "megjelenítése"...!
...szerintem...!
...igaz, a bírósági keresetnek szükséges tartalmaznia ezt az igényt, amit a bíróság elrendelhet...!
tigus7313 2011. 11. 17. 09:46
Előzmény: #1727  zolaaa
#1728
ugyan teljesen indifferens a jelenlegi helyzetben de, íme egy elmélkedés:

a Rába átlagfedezete 15-20% körül alakul a 270-es tervárfolyam mellett.
a jelenlegi 315-ös árfolyam önmagában (50%-os importhányadot feltételezve) 8%-os fedezet (értsd versenyképesség) javulást eredményezne.
alapul véve a 2011-es bevételt, vagyis stagnálást feltételezve 2012-re ez 3 mrd plusz eredményt hozna.

ha megtörténik a nagy összeborulás, piaci összeomlás, akkor jelentős piac csökkenést okozna a tgk. piacon.
ez nem lesz akkora, mint 2008-ban (akkor 50%-os csökkenés volt), hiszen a kiindulási bázis már sokkal kisebb.
egy 20%-os általános piac csoökkenés esetén, tartósan gyenge forinttal (315-ez valószínűsíthető összeomlás esetén) is kb. 1 mrd-dal jobb eredményt tud elérni a Rába 2012-ben.

szóval ilyen brutál hatása van a gyenge forintnak...
kérdés ki lesz az a tulajdonos, aki ezt még élvezni tudja...
zolaaa 2011. 11. 16. 22:15
Előzmény: #1726  zolaaa
#1727
a következő módszert dolgoztam ki annak becslésére hogy mennyi kisbefektető adja oda:

- 09.30-as részvénykönyvben a kisbefektetők által tulajdonolt átlagos részvény nagyságának meghatározása a nagyobb 10-15e db feletti tulajdonosok kiszűrésével.

- az ajánlat utáni kötéslistákban az 5-10e db alatti kötések kiszűrése és kumulált összegük - ennyien adták oda feltehetően.

- mi van ha a nagy forgalmat az alapok generálták árfolyam nyereség rendezése céljából - csak ezt meg akkor van értelme csinálni ha odaadják... - de csak nem a maguk ellenségük...

Az alapok vajon nem próbálják meg a jogi utat?
simán benyelik a 815-öt a 2000 felett megvett részvényeikkel ?????
van itt valami érintett alapkezelő??
Miért nem szólaltatják meg őket a sajtóban???
zolaaa 2011. 11. 16. 22:07
Előzmény: #1724  tigus7313
#1726
köszi!

ja a hedge közben nekem is leesett, 86M Ft nem realizált veszteség a 292-es záró árfolyamhoz képest a ~10M EUR-ra.
Törölt felhasználó 2011. 11. 16. 21:43
Előzmény: #1724  tigus7313
#1725
Pedig arra kell mozogni, hogy a 2011-es mérlegben már a valós, 2011-es értékbecslés legyen az ingatlanról. Arányosan figyelembe véve pl. az idei ingatlan tranzakcióját is a cégnek.
tigus7313 2011. 11. 16. 21:35
Előzmény: #1723  zolaaa
#1724
a hedge csak becslés, nem realizált veszteség és nyitott kötési állomány alapján.

a készlet azért nem nőtt akkorát szerintem, mert a teljes mennyiséget Q4-ben gyártják le, vagyis nem volt akkora készletre gyártás a Q3-ban.

immat javak a fejlesztési intézettel lehet kapcsolatban (nincs eredményhatása, csak écs-n keresztül)

nem fog nőni érdemben a saját tőke, mert elszállt a forint árfolyama, és nem valószínű, hogy évvégre vidsszatér 280-290-es sávba. így a nettó eredmény nem tudja érdemben növelni a saját tőkét, esetleg ha megjelentik az ingatlant a mérlegben is! az növelné rendesen (állam képviselői gyanítom, hogy támadásnak vennék..)
a halasztott adóval nem eltüntették az eredményt, hanem fel kellett oldani (elhatárolt veszteség felhasználása, hedge realizálás miatt), akkora nagyságrend már nem maradt egyébként sem.
zolaaa 2011. 11. 16. 20:41
Előzmény: #1722  tigus7313
#1723
Tigus, Köszi!

kérdezhetek?
- a hedge kötési árfolyamot hogyankövetkezteted ki? (csak az ügylet nagyságot adják meg nem?)
- a honvédségi árbevétel nem jelenik meg, de a termelés gondolom folyik - nem kellene a készletnek (befejezetlen termelés) jelentősen nőni? (amugy nőtt - de nem az általam várt több mrd Ft-os értékben.
- immat. javak. jelentősen nőnek +200M és még 100M écs is el lett számolva. Ez azt jelenti 300M-t fejlesztésre költöttek!? (ennyivel kevesebb eredmény?).

- a menedzsment előrejelzés szerint ki lehet számolni az év végi EBITDA-t s a nettót lassan becsülni árfolyamok szintjén...
Nem lehet h érdemben nő a saját tőke?
(ha esetleg új ajánlat lenne 2012-ben....)
de nem fog mert a halasztott adóval úgyis eltüntetik az eredményt mint ahogy a korábbi 2 évben is tették,
ezért is nem valós a tőke helyzet.

Fizet érte az állam vagy 8-10 mrd Ft-ot és év végére lesz a cégben mennyi KÉSZPÉNZ??
2-3 mrd Ft.....

nevetséges.
tigus7313 2011. 11. 16. 20:10
Előzmény: #1721  tigus7313
#1722
Főbb érdekességek:

Összességében javuló piaci környezet:
Brutális USA növekedés (árnyalja a képet, hogy innen átfordult az értékesítés az eu piacra), mely 2011 végéig kitart.
Eu piac szintén erőteljes növekedés, némi lassulás negyedév végén (Scania jelzés).
Ami nagyon jó hír:
Mezőgazdasági futómű az amerikai régióban továbbra is erős, az eu piacon azonban szignifikáns növekedés tapasztalható!! erről kevés szó esik, pedig egyre markánsabb.
Az orosz tgk is jól muzsikált azonban negyedév végére lassulást mutat.
Egyetlen rosszabb hír a buszpiac stagnálása (nem sikerül a piacrajutás az alacsonypadlós buszok esetében, most inkább azokat vették.

Szóval piac tekintetében több a jó hír.

A már említett menedzsment terv teljesítés megerősítése is jó hír, ebben indirekt benne van a honvédelmi szállítások folytatása, ,mert anélkül nehezen elképzelhető ekkora eredmény egy negyedév alatt.

Még két kisebb apróság:

A hitelállomány megugrott ugyan, melynek az okai:
-részben az árfolyamváltozástól (csak ebben a negyedben 1,36 mrd nem realizált növekmény
-gyanúm szerint a támogatásokkal kapcsolatos beruházások, és a támogatási rész előfinaszírozása miatt,
-még nem folyt be az ingatlanértékesítés vételára.

inkább átmeneti tehát a megugrás, főleg ha az utolsó negyben 2,2 mrd EBIDTA (pénz) termelődik.
ezenkívül az ingatlan bevétel is befolyik, meg némi támogatás is, így már Q4-ben jelentősen csökkenhet.

Nem hedgelték el magukat a 3.negyedben, mindössze 10 millió eur-t kötöttek 283 körüli kötési átlagáron. (a 270 és 283+kamatkülönbözet részt megnyerték, a zárásig felmerülő veszteség meg csak átfut rajtuk, hatása 0 lesz, mert megjelenik az üzemiben plusszal.)
tigus7313 2011. 11. 16. 19:34
Előzmény: #1720  tigus7313
#1721
A Q3 mélységekbe menő elemzése nélkül a legfontosabb mondat:

„Az év egészére nézve tervszámainkat – a 10%-os árbevétel növekedést
és a változatlan EBITDA szintet – a várhatóan kiemelkedően erős negyedik negyedéves
eredményeinkkel fenntartjuk.”

Tehát, ha teljesül a minimum cél az a következő Q4-es adatokat jelenti:
Árbevétel: 13 mrd!
Üzemi eredmény: (1,1 mrd de az ingatlan eladás egyszeri hatását kiszűrve) 1,7 mrd a korrekt
Ebidta: (1,6 mrd, de az ingatlan eladás miatt) 2,2 mrd lenne a korrekt

Szóval ez tényleg brutális negyedév.
Az ingatlan értékesítés hatását figyelmen kívül hagyom, mert a tervben sem szerepelt, a Rába is mindig korrekt volt ebben, vagyis egyszeri tételek hatása nélkül nézik a terv-tény analízist.
Esetleg örülnék, ha menedzsment ezt pontosítaná holnap.
A nettó eredményt csakis az évvégi devizaárfolyam (hitel átértékelés) fogja meghatározni, mármint az előjelét.
Valahol a 300-as euro a 0 pont. (ka kisebb lesz plusz az eredmény, ha nagyobb mínusz.)

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek