Hírek április, május
Piac
Minden megy össze az előző évhez képest, de a II.negyedév valamelyest jobb lesz.
Ismert már, hogy USA, EU jelentős visszaesés FÁK buszpiac megszűnt, csak a mezőgazdaság (meg talán a Marmon) alakul jobb szinten.
Az Alkatrésznél megtörtént a Suzuki méret visszaesésre történő átállás (-25%), viszont jelentős a növekedés a haszongépjármű ülések tekintetében.
FÁK alacsonypadlós trolibusz piacon piacvezetővé vált a Rába (Rába Magazin)
A válság miatt kissé csúszott a Rába-Fehrer beindítása 2010 eleje (2009 III.negyedévhez képest)
Engel-projekt első szakaszának lezárása és elszámolása ebben az évben megtörténik. A hírek szerint 6 milliárdba került a projekt, a Rába azonban az eladási ár 11%-ra jogosult, így a lakások eladásától függően 700-1000 M Ft járhat a Rábának (gondolom a beruházási értéket (6 milliárdot) meghaladó bevételt ér el az Engel), ebből már 316M-ot biztos elszámoltak a kezdetekkor, az évek folyamán is történtek részelszámolások, valszeg csak az utolsó igaz a legnagyobb Dália átadás elszámolása lehet hátra.
A projekt folytatódik(!?) a közlemény szerint. (önkormányzati részvétel)
Gazdálkodás
Pénztermelő képességet megőrizték, nemzetközi mezőnyben előkelő EBIDTA/árbevétel hányados, jelentős hatékonyságnövekedés évről-évre.
Futómű-”csoda”: Dollárban 31M-ről 15M-ra, EUR-ban 15,5-ről 7,5-re belföld 1,3 mrd-ról 0,4 mrd-ra csökkent a bevétel. Ft-ban 11 mrd-ról 6mrd-ra.
Ezzel szemben az üzemi eredmény 272-ről 393 M-ra nőtt!!
Óriási ellentét, de mi az oka?
A devizahatás biztosan, némi surcharge is lehet, és a rugalmas és gyors költségcsökkentés (főleg a 4 napos munkahét), de azért brutális. (ebben az üzletágban látok nagy lehetőségeket, kellemes meglepetéseket)
A volumen visszaesés sokkal érzékenyebben érintette az Alkatrészt, a Suzuki 25%-os csökkenés (meg az EU visszaesés) erőteljesen visszavetette az üzemi eredményt (bázishoz képet), bár a két utolsó negyedévnél így is sokkal jobb lett.
A Jármű élte szezonális életét, még várok tőle legalább 700 M üzemi eredményt az év hátralévő részében.
Hedge izgalom: erősen lebegett (lebeg) a cég feje felett, május közepéig 30M db-os csökkentés viszonylag kedvező árfolyamon ad némi nyugalmat. (de a 2009 eredményét elviszi, de legalábbis jelentősen rontani fogja)
Fejlesztés
Májusban elkezdték a kovácsüzem modernizációját (félmilliárdos beruházás, EU támogatást már megnyerték rá), három és fél év a megtérülési idő! Már ha lesz mit kovácsolni:))
Komolyabb tulajdonosi átrendeződésnek nem volt nyoma, némi érdektelenség tapasztalható, kivárás, ami érthető a jelenlegi helyzetben.
Piac
Minden megy össze az előző évhez képest, de a II.negyedév valamelyest jobb lesz.
Ismert már, hogy USA, EU jelentős visszaesés FÁK buszpiac megszűnt, csak a mezőgazdaság (meg talán a Marmon) alakul jobb szinten.
Az Alkatrésznél megtörtént a Suzuki méret visszaesésre történő átállás (-25%), viszont jelentős a növekedés a haszongépjármű ülések tekintetében.
FÁK alacsonypadlós trolibusz piacon piacvezetővé vált a Rába (Rába Magazin)
A válság miatt kissé csúszott a Rába-Fehrer beindítása 2010 eleje (2009 III.negyedévhez képest)
Engel-projekt első szakaszának lezárása és elszámolása ebben az évben megtörténik. A hírek szerint 6 milliárdba került a projekt, a Rába azonban az eladási ár 11%-ra jogosult, így a lakások eladásától függően 700-1000 M Ft járhat a Rábának (gondolom a beruházási értéket (6 milliárdot) meghaladó bevételt ér el az Engel), ebből már 316M-ot biztos elszámoltak a kezdetekkor, az évek folyamán is történtek részelszámolások, valszeg csak az utolsó igaz a legnagyobb Dália átadás elszámolása lehet hátra.
A projekt folytatódik(!?) a közlemény szerint. (önkormányzati részvétel)
Gazdálkodás
Pénztermelő képességet megőrizték, nemzetközi mezőnyben előkelő EBIDTA/árbevétel hányados, jelentős hatékonyságnövekedés évről-évre.
Futómű-”csoda”: Dollárban 31M-ről 15M-ra, EUR-ban 15,5-ről 7,5-re belföld 1,3 mrd-ról 0,4 mrd-ra csökkent a bevétel. Ft-ban 11 mrd-ról 6mrd-ra.
Ezzel szemben az üzemi eredmény 272-ről 393 M-ra nőtt!!
Óriási ellentét, de mi az oka?
A devizahatás biztosan, némi surcharge is lehet, és a rugalmas és gyors költségcsökkentés (főleg a 4 napos munkahét), de azért brutális. (ebben az üzletágban látok nagy lehetőségeket, kellemes meglepetéseket)
A volumen visszaesés sokkal érzékenyebben érintette az Alkatrészt, a Suzuki 25%-os csökkenés (meg az EU visszaesés) erőteljesen visszavetette az üzemi eredményt (bázishoz képet), bár a két utolsó negyedévnél így is sokkal jobb lett.
A Jármű élte szezonális életét, még várok tőle legalább 700 M üzemi eredményt az év hátralévő részében.
Hedge izgalom: erősen lebegett (lebeg) a cég feje felett, május közepéig 30M db-os csökkentés viszonylag kedvező árfolyamon ad némi nyugalmat. (de a 2009 eredményét elviszi, de legalábbis jelentősen rontani fogja)
Fejlesztés
Májusban elkezdték a kovácsüzem modernizációját (félmilliárdos beruházás, EU támogatást már megnyerték rá), három és fél év a megtérülési idő! Már ha lesz mit kovácsolni:))
Komolyabb tulajdonosi átrendeződésnek nem volt nyoma, némi érdektelenség tapasztalható, kivárás, ami érthető a jelenlegi helyzetben.
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.