Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2009. 05. 27. 20:07
Előzmény: #1079  tigus7313
#1080
Hírek április, május

Piac
Minden megy össze az előző évhez képest, de a II.negyedév valamelyest jobb lesz.
Ismert már, hogy USA, EU jelentős visszaesés FÁK buszpiac megszűnt, csak a mezőgazdaság (meg talán a Marmon) alakul jobb szinten.
Az Alkatrésznél megtörtént a Suzuki méret visszaesésre történő átállás (-25%), viszont jelentős a növekedés a haszongépjármű ülések tekintetében.
FÁK alacsonypadlós trolibusz piacon piacvezetővé vált a Rába (Rába Magazin)
A válság miatt kissé csúszott a Rába-Fehrer beindítása 2010 eleje (2009 III.negyedévhez képest)
Engel-projekt első szakaszának lezárása és elszámolása ebben az évben megtörténik. A hírek szerint 6 milliárdba került a projekt, a Rába azonban az eladási ár 11%-ra jogosult, így a lakások eladásától függően 700-1000 M Ft járhat a Rábának (gondolom a beruházási értéket (6 milliárdot) meghaladó bevételt ér el az Engel), ebből már 316M-ot biztos elszámoltak a kezdetekkor, az évek folyamán is történtek részelszámolások, valszeg csak az utolsó igaz a legnagyobb Dália átadás elszámolása lehet hátra.
A projekt folytatódik(!?) a közlemény szerint. (önkormányzati részvétel)

Gazdálkodás
Pénztermelő képességet megőrizték, nemzetközi mezőnyben előkelő EBIDTA/árbevétel hányados, jelentős hatékonyságnövekedés évről-évre.

Futómű-”csoda”: Dollárban 31M-ről 15M-ra, EUR-ban 15,5-ről 7,5-re belföld 1,3 mrd-ról 0,4 mrd-ra csökkent a bevétel. Ft-ban 11 mrd-ról 6mrd-ra.
Ezzel szemben az üzemi eredmény 272-ről 393 M-ra nőtt!!
Óriási ellentét, de mi az oka?
A devizahatás biztosan, némi surcharge is lehet, és a rugalmas és gyors költségcsökkentés (főleg a 4 napos munkahét), de azért brutális. (ebben az üzletágban látok nagy lehetőségeket, kellemes meglepetéseket)
A volumen visszaesés sokkal érzékenyebben érintette az Alkatrészt, a Suzuki 25%-os csökkenés (meg az EU visszaesés) erőteljesen visszavetette az üzemi eredményt (bázishoz képet), bár a két utolsó negyedévnél így is sokkal jobb lett.
A Jármű élte szezonális életét, még várok tőle legalább 700 M üzemi eredményt az év hátralévő részében.

Hedge izgalom: erősen lebegett (lebeg) a cég feje felett, május közepéig 30M db-os csökkentés viszonylag kedvező árfolyamon ad némi nyugalmat. (de a 2009 eredményét elviszi, de legalábbis jelentősen rontani fogja)

Fejlesztés
Májusban elkezdték a kovácsüzem modernizációját (félmilliárdos beruházás, EU támogatást már megnyerték rá), három és fél év a megtérülési idő! Már ha lesz mit kovácsolni:))

Komolyabb tulajdonosi átrendeződésnek nem volt nyoma, némi érdektelenség tapasztalható, kivárás, ami érthető a jelenlegi helyzetben.
tigus7313 2009. 05. 18. 08:56
Előzmény: #1078  szász
#1079
úgy gondolom, hogy a kockázatkerülés javulásával sem fog a forint extrém módon erősödni, viszont a megrendelések kitörnek a mostani extrém alacsony szintből, így az EBIDTA nem tűnik el.

azaz egy közepesen erős forint (260-270), egy normálisabb rendelés állománnyal (50mrd árbevétel) már elég lehet az 5 mrd-hoz.
szász 2009. 05. 17. 23:52
Előzmény: #1077  tigus7313
#1078
ha a kockázatkerülés eltünik akkor esetleg vele tünik el az ebitda is nem?

(csak kérdezem, nem értek hozzá)
tigus7313 2009. 05. 17. 23:29
Előzmény: #1076  Idealista Pista
#1077
hozzám az 5-2 hedge bukó áll közelebb, bár a hedge bukóra most nem fogadnék, konkrét számrot sem tudnék mondani, de a hedge bukó rövid táv. 1 év múlva már nem rontja az EBIDTA-t, azaz közép távon én inkább 5 mrd EBIDTával számolnék.
a kockázatkerülési hajlandóság sem marad így örökké, ezért középtávon inkább 6-7 ev/ebidta.
Idealista Pista 2009. 05. 17. 23:09
Előzmény: #1075  tigus7313
#1076
az a baj, hogy a 15 milliárd (legyen csak hét) mínusszal eltűnik a vagyon és ígéret marad, hogy kitermeli a cég a bukót. lehet számolgatni, de nekem sajna 3 mrd-os ebitda terv tűnik valósnak.

tigus, 3 mrd ebitda-ért (vagy 5-2 hedge bukó) mennyit adnál? ha valaki most 5-ös ev/ebitda-t ad egy cégért, az már jó..

matek:
5*3mrd ebitda=15
-hitelek, 14 mrd= 1 mrd+ 5 mrd ingatlan = 6 mrd

ez 500-600 forintos árfolyam.

lesz min melózni a menedzsmentnek. és a tőzsde tényleg jól árazott fél évre előre.....
tigus7313 2009. 05. 17. 22:27
Előzmény: #1071  tigus7313
#1075
De vannak (mármint hedgek), ezért nem olyan rózsás a helyzet.
Nem is az a baj, hogy vannak, mert a 230-as eur után a tervárfolyam 265 védelmében csak a szokásos eljárást követték.
Némi kritika lehet, hogy a válság felmérése tavaly októberben nem kapott elég hangsúlyt, mert jelei voltak és várható vot, hogy bármilyen mértékű válság bekövetkezésekor a forint inkább gyengülni fog.
Szerintem ezt nem vették figyelembe, (ekkor még a megrendelések nem estek vissza) emiatt a mérték túlzottá vált, a kötési árfolyam meg alacsony (persze csak a mostani árfolyam tükrében).
Így búcsút lehet mondani a hedgek nélkül egyébként több milliárdos eredménynek.
Igazából a hegdek leépítésével késett el a cég (ezt 2008 végén lehetett volna meglépni közepes fájdalommal, 2009-ben pár héttel ezelőttig már nem), tulajdonképpen csak a Q2-ben fog számottevően csökkeni a darabszám. (Q1-ben is inkább szinten maradt)
Ezért írtam a másik topikban, hogy 2009-ben semmilyen nagy dolog nem várható, hacsak nem megy le az árfolyam 265-re egy pillanatig, majd utána 270-290 körül stabilizálódik. (nem ennek a forgatókönyvnek van a legnagyobb esélye…..).
A 2008-ban nem realizált 5 mrd-os veszteség, mellé Q1-ben egy nem realizált 10 mrd jött össze. Ebből a 10 milliárdból a menedzsment tájékoztató időpontjáig, az árfolyamváltozások miatt 8 mrd visszajött a kamatkülönbözet eltűnése pedig a következő kb. 1 év alatt további 3 mrd-dal fogja csökkenteni a veszteséget.
Évközben zavaró lesz, hogy nem kerül visszavezetésre a tavalyi 5 milliárd, így a realizált veszteség és a nem realizált veszteség eredményhatása nem követhető, remélem ez évközben változik, lesz részleges visszavezetés a kifutott állományra, vagy lesz info az eredményhatásáról.
Egy biztos, továbbra is lehetetlen becsülni a pénzügyi eredmény sor várható alakulását.

Fontos előremutató info volt, hogy március 31 óta 30 M egységgel tudták csökkenteni az állományt. Az akkori árfolyamok nagyjából 10-15 Ft-ra voltak a kötési árfolyamok átlagától!, így 300-500M veszteséget saccolok (persze, ebből mennyi volt a 2008 évben kimutatott, csak a jó ég tudja, meg talán a kontrolling és a pénzügy)

A realizált veszteségek pénzügyi fedezete is biztosítottnak tűnik:
A vevő és készlet állomány jelentősen csökkent a második negyedévben, gondolom ezért is tudtak ilyen mértékű hedgezárást realizálni.
Emellett, mint látható is volt az eredményben megjelenik a gyenge forint jótékony hatása,
plusz a lecsökkent megrendelés miatt erőteljesen visszafogott beruházások is jelentős tartalékforrást jelentenek.

Az idő múlásával a likviditás egyre jobb lesz, a túlfedezettség és annak finanszírozhatatlansági kockázata folyamatosan csökken.

A méretreállás úgy tűnik sikerül, még a működő tőlkét kellene beállítani, a hatékonyságjavító részben kényszer diktálta intézkedések jótékony hatása már most is tapasztalható, melynek hatás megtöbbszöröződik, ha beindul és felfut a termelés (pl. USa és FÁK az év második felében emelkedésnek indulna)

Emellett kíváncsi vagyok a piaci részesedés növelés (többször említették) területén mit sikerül elérni. Sok olyan beszállító eshet ki, akik nem reagáltak időben, vagy a jövedelmezőségük már nem bírja a visszaesést.
teknoc 2009. 05. 17. 22:18
Előzmény: #1068  tigus7313
#1074
A Leiszti vonal 1,9 mio az egyáltalán nem kevés. Ez neki bagó, bármikor benyúl a zsebébe és feltornássza. Ha jó lesz a cég, nem sajnálja a hiányzókat kétezerért begyűjteni, addig meg alacsony árfolyamon gyűjtöget. Aztán a maradék a cég lezüllesztése miatti árfolyamcsökkenésből után jön össze.
tigus7313 2009. 05. 17. 21:43
Előzmény: #1072  Idealista Pista
#1073
nézőpont kérdése,
egyrészt a régi szocialista nagyvállalat átalakítása most az emberi attitüd, és egyéb kézzel kevésbé fogható dolgokra gondolok, még most sem fejeződött be,
másrészt meg a modern termelési rendszerek bevezetése hosszú folyamat, (sikere függ az emberi hozzáállástól) és ezek eredményjavító hatása is elnyújtva jelentkezik.

ha valamit nem használok ki, akkor pazarolok elmélet érdekes, kicsit pesszimista felfogás nem?
minden cég fejlődik, átalakul, a megváltozott körülményekre reagál. ezeket a tartalékok felhasználásával, megtalálásával teszi, egyszerre nem lehet minden tartalékot megtalálni, kihasználni, nem is kell szerintem. sőt az is tartalék, ha rugalmasan tud reagálni a cég a változásokra.
tudom, ez már polémia:)))
Idealista Pista 2009. 05. 17. 21:15
Előzmény: #1071  tigus7313
#1072
a tartalékokból amit írsz az következik, hogy jó időkben a cég nem használta ki őket, ergo pazarolt....
tigus7313 2009. 05. 17. 20:52
Előzmény: #1070  tigus7313
#1071
Eredményről
Hatalmas árbevétel visszaesés (43%), devizában még nagyobb, azaz a gyenge forint jótékony hatása egyértelműen látható (csak a hedgek ne lennének, kényelmesen hátradőlve lehetne figyelni az eseményeket. Bár akkor a folyamatban lévő hatékonyságjavító intézkedések sem lennének ilyen szigorral keresztülvéve, mely a későbbiekben igen pozitív hatásokat fog jelenteni).
Szóval az árbevétel szinte lefeleződött, a menedzsment várakozásai szerint lehet szorozni néggyel, tehát 2009 tényleg komoly visszaesést fog jelenteni.

A 23%-os fedezeti hányad nem lett olyan jó, mint ami az átlag árfolyamokból következett volna, ebből lehet következtetni arra, hogy a (nagyobb fedezet tartalmú) futómű értékesítés esett vissza jobban (persze ez nem olyan meglepő).
A közvetett (árbevéte nagyságától nem függő) költségek igen erős visszavágása (egyértelmű menedzsment érdem) komoly mértéket ért el, a bázishoz képest 822 millióval csökkent, míg q4-hez képest is 256 millióval.(létszámleépítés, egyéb intézkedések hatása)
Az egyéb bevételek közül két rendkívüli tétel emelte az eredményt, egyrészt 126 millió céltartalék feloldás, a létszámleépítés miatt, de ennek megjelenik a költségoldala is. A másik az ingatlan, egyéb tárgyi eszköz értékesítés mintegy 57 m eredménnyel.
Ezek nélkül is pozitív üzemi eredményt ért el a vállalat, ami figyelembevéve a gazdasági környezetet, és a megrendelések ilyen mértékű visszaesését, igen figyelemreméltó teljesítmény, mely számomra azt is megmutatja van még tartalék (főleg a Futóműben), egész komoly tartalék a cégben.
Az árbevétel arányos EBIDTA (most hedge nélküli) jövedelmezőség 13,3%, amely igen jó teljesítmény a versenytársakkal összehasonlítva (Carraro: 8,1%, ZF Dana, 1,4%, Meritor -1,3%)

Úgy néz ki a Rába időben kezdte el a válságkezelő lépéseket, és a megrendelések drasztikus visszaesése ellenére javította jövedelmezőségét.

Csak azok a hedgek ne lennének (folyt.)
tigus7313 2009. 05. 17. 15:13
Előzmény: #1069  tigus7313
#1070
2009Q1

Mérlegről
Már látszik a menedzsment által beharangozott beruházás visszafogás hatása, kb. 400 M-val kevesebb beruházás történt a negyedévben, ezért csökkent az ingatlanok, gépek nettó értéke, eddig általában szinten maradt (écs-vel egyenlő beruházás miatt).
250 M-val nőtt az értékpapírok állománya, info nem volt a gyj-ben, csk találgatni tudok, vagy azt sem. Nem hiszem, hogy DKJ, vagy államkötvénybe fektettek volna, amikor minden Ft szükség lehet, a Fehrer sem lehet, ott apportról beszéltek, ez nem az volt. Egyelőre fehér folt (nem megszokott a Rábától).
A működő tőke (vevő, szállító, készlet) egyelőre nem alakul jól. A szállító állomány brutális mértékben csökkent (válság miatt jóval kevesebb beszállítás kell), a szállítóból finanszírozást részben hitelállomány növekedéssel pótoltál, ezért is ugrott meg a hitelállomány az átértékelés + 2mrd-ja mellett)
A vevőállomány is csökkenésnek indult, de dinamikája nem követte a szállítót.
A készletállomány pedig alig csökkent, itt kell még csinálniuk valamit, mert túl sok pénz áll a készletben.

Összegezve: a rövid kötelezettségek (főleg a szállítók) 3 mrd-al csökkentek, melynek forrása a vevőbefolyás (1mrd), hitelfelvét (1mrd), készletcsökkenés és pénzeszköz csökkenés volt.

Cash-flow szempontból
Negyedévi adózás előtti eredményt (- 2.074M) korrigáljuk a pénzmozgást nem igénylő eredménytételektől (átértékelés, céltartalék, écs, stb.) 700M-ot kapunk. (pénzeszköz növekedés, de ebben már benne van a realizált hedge 876M! vesztesége is)
További növekedést okozott 1,1 mrd hitelfelvét.
Az említett működő tőke (vevő,szállító, készlet) változás 2 mrd-dal csökkentette a pénzeszközöket.
A beruházás, tárgyi eszköz eladás nettó értéke 300 M-val csökkentette a pénzeszköz állományt.
A pénzeszközcsökkenésre hatott a negyedévben az említett értékpapír növekedés (-250M) és az adó -83M is.
tigus7313 2009. 05. 11. 10:22
Előzmény: #1068  tigus7313
#1069
remélem, mindenki felkészült a holnapi jelentős mínusz nettó eredményre.

a Concorde elemzése szerint nettó eredemény szinten -7 milliárd várható.
ez kb. 330-as eur és 250-es dolláros értékelést jelentene, ugye most már teljesen más a helyzet, ezért írtam régebben, hogy ez mutatja a teljes devizakockázat hatását, és teljesen extrémis emiatt, így messzemenő megállapítások nem alapozhatóak rá.

a prompt árfolyamok is 30 Ft-ot javultak azóta, ami azt jelenti, hogy a teljes nem realizált pénzügyi veszteség visszaírható lenne.
így újból vissza lehet térni az üzemi eredmény (Concorde szerint 0,5 mrd plusz) és EBIDTA elemzéshez.

tigus7313 2009. 05. 06. 14:01
Előzmény: #1066  zotyó
#1068
no már a Videoton is tulajdonos (március 31-én) kisebb pakkal (80 e db)

egyébként a kgy-n az együttszavazásból úgy tűnik, hogy a Leiszti-KGT-CL vonal kb. 1,9 millió részvénnyel rendelkezhet.

ennél jóval több az alapok és a malájok, hát még ha a saját részvényeket is idesorolom.

egyelőre kevésnek tűnik a megszerzett tulajdoni hányad, és meglepő módon némi tanácstalanság is felfedezhető (pedig LT-re ez nem nagyon jellemző)
forexpipshu 2009. 05. 03. 19:23
#1067
hello!

Csináltam egy forexes oldalt, ahova rengeteg ingyenes anyagot tettem föl, leírtam a stratégiámat és a kereskedéseimet is meglehet tekinteni.
Az oldal címe forexpips.hu!
zotyó 2009. 05. 02. 21:06
Előzmény: #1065  tigus7313
#1066
Köszi Tigus,mindig érdeklődve olvasom hozzászólásaidat. Üdv:
tigus7313 2009. 05. 02. 13:44
Előzmény: #1063  watson
#1065
Éves jelentésről

A kgy utáni kötetlen beszélgetés során elhangzottak és az éves jelentés elolvasása alapján a piaci helyzet a következő:
a mezőgazdaság jól muzsikál (Class, John Deere),
szerencsére a Marmon nem állt le
az MH gyártás szerződésszerűen folyik
az EU piac viszont behalt,
a FÁK buszpiac is, szerencsére ezt a troli megrendelések azért némiképp ellensúlyozzák,
Suzuki esetében úgy néz ki 210-220 e db autó gyártása várható (volt ennél már jóval kevesebbről is pletykahír). Ez a volumen egyáltalán nem rossz.
USA nehéz tgk. további csökkenés 2009 I. negyedévben, a II. sem lesz jobb, fellendülés talán 2009 III. negyedévtől.
Engel-projekt: 2010-ben várható a 3. (egyben legnagyobb) épület átadása, jelenleg 60%-os a belakottsága

Lassul a modernizációs program, a tervezett beruházás volumen 1 mrd-ra csökkent (3,5 mrd volt a tervekben). Jó hír, hogy emiatt javul a likviditás, rossz hír, hogy tényleg nincs elég megrendelés.

A kgy-n elhangzott, hogy mind a hedge pozik, mind a rövid lejáratú hitelállomány kezelhető 2009-ben a hitelkeret bővítése nélkül. A jelentés szerint 2008. végén 3,2 mrd kihasználatlan hitelkeret állt a Rába rendelkezésére.

Hedgek tekintetében
Megállapítható (éves jelentésből), hogy USD szempontból jobb a lejárati szerkezet, ugyanis 2009 második felében és 2010 első felében 56 M jár le a 65,5 M –ból. (addig javulhat a helyzet)
Ugyanez Eur tekintetében 94 M jár le a 147-ből. Miután az EU piacról elég rossz hírek érkeztek, és a 4. negyedévig nem várható fellendülés, így Eur szempontjából érzek túlfedezettséget.

Értékelés szempontjából, mint ahogy ki is hangsúlyozták az időérték (kamatkülönbözet) jelentősen hozzájárult a 2008-as 5 mrd-os nem realizált veszteséghez.
A jelentésből kiszámolható, hogy a hedgek esetében az EUR-t átlagosan 285 Ft-ra, míg a dollárt 208 Ft-ra értékelték át december 31-én, azaz idén e árfolyamok felett keletkezik további számviteli veszteség a hedgeken. (sajnos cash-flow veszteség biztos, hogy lesz EUR 262, USD 186 kötési árfolyamok miatt)

Ennek fényében azt gondolom a 2009 q1 pénzügyi eredménye (jelentős vesztesége) megmutatja a deviza kockázatok hatásának legmagasabb szintjét (ugye március 31-én eur 309, usd 233 + kamatkülönbség), így szerintem extrém és félrevezető lesz a nem realizált hedge veszteség.
További érdekességek:
Felfutó értékesítések az ISUZU felé.
Új futóműfejlesztés az URALAZ terepjárókhoz (csak nem az Ural tgk csoportot jelenti, belépő az URAL tgk gyártásba?)
Fehreren keresztül Mercedes beszállításra készülnek
A Reanult Master üléshab gyártását is elnyerték 2008-ban, a gyártás 2009-ben kezdődik.
Sikeres volt a Volkswagen audit az Alkatrész Kft. esetében.

Sikeres volt a DAF audit a Jármű Kft esetében.
teknoc 2009. 03. 28. 10:16
#1064
Egyértelmű, hogy a kis gömböc (ahogy egy korábbi cikk LT-t nevezte) kinézte magának a céget. Később majd jönnek a korábbi módszerek, a cég papíron való elértéktelenítése... Kár hogy ez nem kap akkora figyelmet, mint az OTP
watson
watson 2009. 03. 27. 17:26
Előzmény: #1062  tigus7313
#1063
Érdekes ez a cikk a decemberi részvénykönyvhöz kapcsolódóan a Navik Befektetési Rt. és az Alcsiszigeti M. Rt. kapcsán, amiről tudjuk hogy Leisztinger érdekeltsége:

"A Navik Rt.-ben ugyanakkor jelenleg egy ismeretlen tulajdonosi szerkezetű off-shore vállalkozás, a Holland Antillákon bejegyzett Tulipan Holdings N. V. a többségi tulajdonos. Megállapítható tehát, hogy a magánosítással az agrárcég egy külföldön, adóparadicsomban bejegyzett társaság érdekeltségébe került. Nem kizárt, hogy a Tulipan Holdings Leisztinger Tamás cégbirodalmához tartozik, és ezért lehetett jelen a privatizációs tárgyalásokon. " link

Dec. 31-i részvénykönyv: (tul. hányad / szavazati hányad)
Navik Rt. 578.656 ( 4,25% / 4,54 )
Arago Rt. 634.094 ( 4,66% / 4,97 )
Korányi Tamás 276.792 ( 2,04% 2,17 )
Baál Kft. 125.000 ( 0,92% / 0,98%)
CIB available for sale 616.690 ( 4,53% / 4,84% ) ???
Portfólió Kft. 134.000 ( 0,98% / 1,05% ) ???

Rába 845.410 ( 6,21% / 0% )
DBR Hicom 1.462.446 ( 10,75% / 11,47% )

Itthon már látnak fantáziát a cégben...

Az alapkezelőknek és a DBR Hicomnak nagyon ott kell lenni a topon hogy az érdekeiket képviselni tudják...
tigus7313 2009. 03. 11. 23:27
Előzmény: #1061  tigus7313
#1062
Watson írta le a másik topikban, hogy lejárató kampány folyik a céggel szemben. Némi igazságot érzek a háttérben, egyrészt itt van a Concorde cikk, amit azonnal idézett a Napi is. Watsi Sarkadit is említette, (ő tőle még nem hallottam) az Cashline. Egyik sincs túl messze Leisztingertől……

Ingatlan
Az említett Engel projekt 2007. végén könyvvizsgálói nyomásra befektetési ingatlanként került kimutatásra (ld. éves jelentés). A Rába értékesítésre tartott eszköznek mutatta ki emlékeim szerint még a q4 gyorsjelentésben is. Az éves jelentésben már befektetési ingatlanként került kimutatásra.
Az IFRS 40 kötelezően előírja, hogy a befektetési ingatlanokat kötelező piaci értéken értékelni, de legalább bemutatni a piaci értéket a beszámolóban (ezt még a Fotexen is átverték).
Ezért nincs értelme elméleteket gyártani (ld. Pf.), hogy miért pont most értékelték fel, meg a menedzsment volt motivált benne.
Ahogy ehhez a kérdéshez a menedzsment állt, a mai napig nem lenne felértékelve az ingatlan.
Lehet vitatkozni, hogy lenne jobb, de IFRS előírás kötelezte a céget ennek megtételére.

Overhedge
2008-as bevételek
115 M USD
70 M EUR + Suzuki kb. 40M EUR!!! Nem kellene ezt sem elfelejteni!

Általában másfél évre előre fedeznek ld, 2006 és 2007-es éves jelentés.
Amikor kötötték a fedezeti ügyleteket nem látszott ekkora visszaesés, sőt Eu-ban még komoly növekedést prognosztizáltak.
Mindegy.

Szóval USD-ben nem érzek olyan nagy túlfedezettséget (66M USd eladás+ 30M USD/EUr másfél évre, egy évre 64m)
EUR-nál már rosszabb a helyzet, valszeg túltervezték a növekedést (147M Eur másfél évre, egy évre 100 M…..)

Concorde
„A legrosszabb forgatókönyvvel számolva a Rába 2009-ben egyáltalán nem tud értékesíteni a FÁK térségben.”
Ez növeli bennem a lejáratás valószínűségének érzését, mert amelyik elemző követi a Rábát nem ír le ilyet.
2009. január 13-án közzétettek szerint két nagyobb megrendelést is kapott a cég a FÁK térségéből, így csak trolibusz futóműből 1,5 M Eur bevétele lesz (és ez nem GAZ csoport!) az első negyed évben!!! a térségből, de pl. éves szinten 3M EUR-ra szerződött a Belkomunmash minszki céggel.

„Az üzemi szintű veszteség 2,4 milliárd, a nettó eredmény 9,77 mrd veszteség, 3 mrd realizálandó fedezeti mellett a legrosszabb esetben”
Ezen még gondolkoznom kell….de az előzőek fényében…..

A Pf cikkben idézet első negyedévi nem realizált árfolyamveszteségnek van némi realitása, meglátjuk. a március végi árfolyamok ismeretében könnyebb lesz kalkulálni.
tigus7313 2009. 03. 06. 08:17
Előzmény: #1060  tigus7313
#1061
2009 egy lehetséges változat

Megpróbálkoztam 2009-es előrejelzést összerakni az alábbi feltételrendszerben.
Éves átlagos árfolyam (ez nagyon nehéz, és jelentősen befolyásolja az éves eredményt): EUR 290, USD 220.
Az amerikai piacon eredeti devizában 30% visszaeséssel számoltam (a Marmon ügylet túl nagy bevételt hozott 2008-ban, ezért gondolok legalább ekkora visszaesést)
Az európai piacon 25% visszaeséssel számoltam (a MAN, a Volvo, a Scania is kb. 20 % visszaesést vár)
A FÁK piacon 17%-os visszaesést kalkuláltam (ne feledjük ez több, mert a 2008 utolsó negyedévben közel 0 bevétel keletkezett, azaz 3 negyedév teljesítményéhez képesti a visszaesés)
Magyar piacon 16 %-os visszaesés, melyben Suzuki 25%-os csökkenéssel szerepel, viszont az MH változatlan összeggel, ezért kisebb az összcsökkenés.

Két nagyobb tartalékot hagytam az előrejelzésben
1. A Suzukinál a bevételek Eur-hoz kötöttek, a csökkenést Ft-ban határoztam meg, de Eur-ban kb. 40 M Eur körül lehetett a bevétel 2008-ban. Ez csökken 25%-ot az 30M EUR, a tavalyi átlagár 250 Ft/EUR volt, 2009-re 290 a feltevésem, ez 1,2 mrd Ft plusz bevételt, eredményt jelenthet!!
2. Közvetett költségek erőteljes csökkenése. Q4-ben komoly visszaesés volt tapasztalható 1,9 mrd/negyedévre esett vissza a költségszint (értékesítési költség nélkül). 2009-ben feltehetően az első félévben 4 napos munkahéttel működik a cég, ez pedig további 20% megtakarítást jelent!! (bérek, energia, egyebek)
Ennek ellenére 2mrd/negyedév közvetett költségszinttel kalkuláltam.

Az így kapott eredmény szerint
Éves árbevétel: 51,5 mrd
Üzemi eredmény: 4,5 mrd
EBIDTA: 7,5 mrd.
Most jön a feketeleves:
Hedgek: -2,4 mrd, a nem realizáltan túl
Hitelek átértékelése: -1,3 mrd (bár ez nem cash tétel)
Kamat, helyi adó: -1 mrd

Nézzük cash-ben:
A 7,5 mrd-os Ebidtából
a hedgekre ki kell fizetni legalább 5 mrd-ot (2/3-át, 2010 miatt)
Kamat, helyi adó 1 mrd.
Marad 1,5 mrd beruházásokra és egyebekre. Nem túl vaskos összeg. (bár a tartalékok még ott vannak, ne feledjük 1,5-2 mrd-t is jelenthetnek)
A működő tőkéjüket minden áron csökkenteni kell, mert ez igen csak szoros finanszírozást jelent, valszeg némi hitelt is fel kell venniük.
Szóval 2009-ben a hedge elviheti a működési eredményből származó cash-t. Nem véletlen, hogy 2009-ben a prioritást a készpénz gazdálkodás kapta.
2010-ben, ha ilyen szinten maradnak az árfolyamok a hedgek is itt kötődnek, és esetleg lesz piaci fellendülés az év második felében, 2011 igencsak szép lehet. De addig el is kell jutni!

Topik gazda

tigus7313
3 5 5

aktív fórumozók


friss hírek További hírek