Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2009. 03. 03. 22:46
Előzmény: #1059  tigus7313
#1060
még három:

Q4-ben a FÁK export mindössze 0,2 M EUR volt!!!!

A Q4-ben volt a legnagyobb EBIDTA!! az évben. A Futómű 913 M Ft-t csinált az utolsó negyedévben. (majdnem háromszorosa a Q3-nak, és 2007 Q4-nél is nagyobb, ha kivesszük az akkori öntöde apport 300 M eredményét belőle)

Q4-ben már realizáltak 860 M Ft hedge veszteséget pénzügyileg is.

+1
200 fővel csökkent a létszám Q4-ben.
tigus7313 2009. 03. 03. 22:03
Előzmény: #1058  Noir
#1059
Q4 dióhéjban:

Csökkenő árbevétel, de a bruttó fedezet már majdnem 27%!
Brutális közvetett költség csökkenés: több, mint 1 milliárd csak a q4-ben a bázishoz viszonyítva. 2009-re kivetítve ez, több, mint 1 milliárd megtakarítást jelent 2008-hoz képest.
Az oka is látszik, komoly létszámcsökkentés történt, mely költségeire megképezték a céltartalékot, azaz már nem fogja terheli 2009-et.
Borzalmas hedge állomány (bizony ebben már 2010-nek is kell lennie). Az eur állomány azért elgondolkoztat.
6 mrd az ingatlan értéke (bekerült a mérlegbe), ez ellensúlyozta a nem realizált hedge-t. úgy látom a társaság nem értékelte volna fel (ugye nem realizált bevétel), könyvvizsgálói nyomás nehezedett rájuk.
Ez azonban jól jön a felvásárlás esetén: 1.200 alatt nem lehet kiszorítani:)
Noir 2009. 03. 03. 15:36
Előzmény: #1057  Törölt felhasználó
#1058
Az a baj ezekel az összegekkel, hogy normál üzletmenetre voltak kalkulálva, és nem vették figyelembe azt hogy a költségek jelentős része eurohoz kötött, azaz valódi árfolyamkockázatot nem tartalmaz (tipikusan energia, acél). Innentől elég világos hogy túl van hedgelve. Ami még nem lenne baj, ha a hedge árfolyama renben van. De attól tartok hogy túl alacsonyan kötötték. Ráadásul abban sem vagyok biztos, hogy a dollárban denominált bevételük el fogja érni a hedge mérétkét.

A pénzügyérük egyébként csak részben hibás, senki nem számolt ilyen forintgyengüléssel, és azzal hogy a gazdaságpolitika nem tud vele mit kezdeni középtávon sem. A legnagyobb felelősség azt gondolom azé a dilettáns kormányé és nemzeti banké amelyik ilyen fokú instabilitást tétlenül hagy a tervezhetőséget nagymérétkben lecsökkentve a gazdasági szférában. A magyar gazdaság tervezhetősége az örökké változó szabályozási környezet, a lassan félévente változó adórendszer és az árfolyam karbantartás teljes hiánya és az ágazati gazdaság stratégia teljes hiánya miatt nulla. Az a csoda hogy egy-két cég életképes maradt ilyen körülmények közt. Ha a Rába túléli a recessziót (és miért ne tenné) szerintem továbbra is jó papír.
Törölt felhasználó 2009. 03. 01. 15:40
Előzmény: #1056  Noir
#1057
nem tudom, hogy többet hedgelt-e a cég. a gyorsjeliben volt 105 mio euró meg 65 mio dollár nyitott állomány szeptember végén. ebből az utolsó negyedben, ha igaz az elemzők becslése, sztem 20-30 mio euró szembe be kellett jöjjön. gondolom annyira nem voltak hülyék, hogy októbernovemberdecemberben újakat nyissanak.

persze ez majd kiderül a gyorsjelentésből. ha mégis nyitottak még és így van túl sok, akkor bizony ott valami bűzlik és a körmére kell nézni annak az okostojásnak, aki a hedge-et kezeli...
Noir 2009. 02. 24. 23:30
Előzmény: #1054  watson
#1056
Watson, optimista vagy a hedge kapcsán, ha teszem azt többet hedgelt a cég mint az árbevétele, mindezt úgy hogy a költségei alapvetően euro alapúak a munkabért leszámítva és mindezt mondjuk egy gyenge (persze innen nézve és nem 230-ról) árfolyamon akkor aznem csak az ez évit viheti el. Lengyeleknél elég sok céget víz alá nyomott ugyanez a jelenség. Az asset value kapcsán, meg minden annyit ér amennyiért megveszik. Ha éppen senki nem akar kovácsgépet venni akkor az értéke ócskavasáron mérendő. Az ingatlant meg sztem el lehet felejteni egy ideig.
Törölt felhasználó 2009. 02. 23. 21:39
Előzmény: #1054  watson
#1055
igen, csak most a rosszabbik verzió látszik megvalósulni az 50%-ból
watson
watson 2009. 02. 23. 20:53
Előzmény: #1053  tigus7313
#1054
tigus, 3 gondolat:
"3 mrd casht termel a cég, persze a hedge-t nem számítva, mert 2009-ben elviheti akár az egészet."
miért vinné el a hedge az egészet? pont arról szól, hogy egy fix pozitív eredményt produkál ha a bevételt hedgelik.
Ha pl ugyanott lenne év végén is az árfolyam mint év elején, a jövő évet pedig lehedgelik, akkor gyakorlatilag nem visz el semmit a hedge. Ahhoz az kellhet mondjuk hogy lehedgeljék 300-on 2010-et és év végén 400-on zárjunk.

"Jelenleg az egy részvényre jutó saját vagyon 1.300 ft/ részvény körül alakul. "
3-án a Q4-nél utána fogok számolni, de szerintem ez 1.700 körül kéne legyen.

375-el számolod az ingatlan, de emlékeim szerint 50%-os megvalósulási eséllyel számolta a PF a 750-et is.
tigus7313 2009. 02. 23. 19:52
Előzmény: #1052  Törölt felhasználó
#1053
Nézzük a mai nap termését.

Kisalföld-cikk
„mivel a rendelések nem növekednek – bár még nincs döntés az év második negyedévében is rövidített munkahét lesz.”
A piaci folyamatok ezt előre vetítették, a rendelésállományban ezek szerint az első félévben jelentős változás nem várható. Nem túl jó hír.

„Mindhárom üzletág 20-30%-ban érintett a válság miatt”
Gondolom ez a megrendelés visszaesésre utalhat, azaz ez már támpont a 2009-es árbevétel tervezéshez.

„a Rába nem a 300 feletti árfolyamon méri magát, hanem 265 forinton”
Ez jó hír, hiszen a gyenge forinthatás ellenére a fedezetek és a stratégiai döntések továbbra is 265 forinton történnek. Azaz nem kötnek olyan üzletet, ami a forint erősödés hatására veszteségbe fordul (hosszútávon jó hozzáállás)
Szerintem önmagában jó ez az árfolyam, azaz jó lenne, egyértelműen a hedge miatt kedvezőtlen a Rábának.

„ a belvárosi telephely hasznosításának felgyorsítását a Rába újragondolja”
IP felsóhajthat. Úgy vélik, a lakásépítés növekedésére nem lehet számolni. Szerintem, ebben benne van, hogy szabadult a cég az Engel szerződés kötöttségeitől! Jöhet Leisztinger????
Lehet vidámpark, casino, szálloda, iroda, repülőtér…….

MTI- interjú
„a Rába csoport Európában nem veszített el vevőket”
És árbevételt? Ezt jó lenne tudni.

„a menedzser az üzemi szintű nyereség fenntartásával számol”
Már írtam a másik topikban, ez egészen kellemes hír, mert azt jelenti, hogy üzemi szinten legalább 3 mrd casht termel a cég, persze a hedge-t nem számítva, mert 2009-ben elviheti akár az egészet. Mindenesetre az üzemi eredményesség alakulása hosszútávon kecsegtető, két év alatt kitermeli a cég a jelenlegi értékét. (beruházási igényt figyelmen kívül hagyva). Ez is támpont lehet 2009-re.

„a Rába visszafogja a beruházásokat, elsősorban a futómű üzletág uniós piacaival kapcsolatos kapacitásokra költenek. A beruházások az amortizáció alatt maradnak.”
Indirrekt utalás az EU-s piacokon zajló folyamatokra, a Rába az utóbbi időben oda koncentrálja a fejlesztéseit, ahol többlet megrendelés várja.
A beruházásra szánt összeg 5-600 M-val csökkent, részben sajnálatos, mert ez is a piac csökkenését mutatja, de ennyivel több marad a válság kezelésére.

„viszonylag jó még a mezőgazdasági gépek és a speciális járművek piaca”
Claas, John Deere, esetleg Marmon, utóbbinak nagyon örülnék, mert volumene igencsak jelentős. (2009-re használható info, mindegyiknek ismert a keretszerződéses összege).

Olcsó a Rába – Pf cikk

Most csak az újraelőállítási értékkel kapcsolatosan egy érdekes gondolat.
Jelenleg az egy részvényre jutó saját vagyon 1.300 ft/ részvény körül alakul.
Ingatlan értékét fogadjuk el 50%-os diszkonttal, sőt az 5 milliárd még több is (ugye Győr belvárosában a Duna parton van 400 ezer m2 telek 12.000 Ft-tal, már ez 5 milliárd körül van, plusz a próbapálya 1 millió m2, legyen 1 milliárd Ft., plusz még az ipari telkek Kapuváron, Győrben, meg a szálloda)
Szóval legyen 5 milliárd, az részvényenként 370 Ft. (az ingatlanok könyv szerinti értéke közelit a 0-hoz, mondjuk legyen 0,5 milliárd. a piaci érték legyen 5,5 milliárd, így jön ki az 5 milliárd különbözet) – Leiszti sem véletlenül jelent meg….
Kovácsüzem:
A legfontosabb gépeinek újraelőállításai értékei a Portfolio szerint (Rába infokból) 26 milliárd. a könyvszerinti értékükre csak sejtésem van, túlbecsülve legyen 5 milliárd.
A különbözet 21 milliárd, azaz részvényenként minimum 1500 Ft.!!!
Aki akar, korrigáljon adóhatással, de így is az egy részvényre jutó vagyon 2800-3000 ft-ot adna.
Törölt felhasználó 2009. 02. 11. 09:24
Előzmény: #1051  tigus7313
#1052
hátha csak arról van szó, hogy január elején ott sem dolgoztak. meg a scaniások azt írták, hogy a rendelésállomány most rossz indikátor.
tigus7313 2009. 02. 11. 08:49
Előzmény: #1050  tigus7313
#1051
2009. január
Január 5-én ahogy gondoltam, a Trigon szabadult meg 180 e db-os pakkjától, így elmondható, hogy gyakorlatilag kiszállt. Pakkja Concorde-os érdekkörbe került. Generali csoport még csipegetett, volt srv is 82 edb. Cashline kicsit nőtt,, annyit csökkent az Erste, jelentősebben csökkent a volt IEB állomány.
tigus7313 2009. 02. 10. 23:04
Előzmény: #1049  tigus7313
#1050
A válság közepette álljon itt egy jó hír – Szekeres Imre nyilatkozat 2009,02,09.

Magyarországnak hozzá kell járulni ahhoz, hogy a NATO képes legyen saját területeinek megvédésére. (a szövetséges erőknek ide kell jutnia). Ez alapvetően logisztikai kérdés: legyenek repülőterek, álljanak rendelkezésre megfelelő szállítókapacitások. A most is folyó fejlesztések között részben ezért is szerepel a gépjárműpark, valamint informatika korszerűsítése.
Magyarország a NATO tagállamok közt a közé a nyolc tagállam közé tartozik, amely kevesebb mint 1,3 %-ot költ védelemre.
A kormány döntött, hogy 2013-ig el szeretnék érni az 1,3%-ot, ami mai árakon 15 milliárd Ft-tal növeli a védelmi kiadásokat.
Ha ehhez hozzátesszük, hogy a gépjárműpark 10%-a került lecserélésre eddig, jók a kilátások a válság ellenére.
A Jármű már így is 800 M-val járul hozzá az üzemi eredményhez.
tigus7313 2009. 02. 10. 23:03
Előzmény: #1048  tigus7313
#1049
nem jó hír, most olvastam: Amerikában a Class 8 januári előzetes adatok visszaesést mutatnak, decemberhez képest 12 %, 2008 januárhoz képest 66%, végleges adatok később :((((
link
tigus7313 2009. 02. 10. 22:11
Előzmény: #1047  tigus7313
#1048
a becsléssel lehet játszani, de van egy várható átlag eur és usd árfolyama valakinek 2009-re?:))))

na addig is, nézzük a piaci kilátásokat.

IP már megírta a Volvoról a lényeget:Amerikában stagnálást, Európában 30%-os esést várnak 2009-re. Persze hozzáteszik, hogy ebben a piaci helyzetben nehéz a trend alakulását meghatározni, 2009 első felében azonban nem várják a kereslet jelentős pozitív változását, így maradhat a termelés visszafogás is. Szóval az első félévre nagyjából ugyanúgy alakulnak a várakozások.
A hosszabb jövőre nézve pozitív kilátásokat fogalmaztak meg, hiszen a modern társadalomnak gerince a szállítás és az infrastruktúra.
Az október, novemberi rendelés törlések magas szintje decemberben csökkent.

Ez januárban is folytatódhatott, melyet némileg alátámaszt az alábbi idézet:
„Ellentétes érzéseket válthatnak ki a januári eladási statisztikák a haszongépjármű-iparban. Ugyan csak a német értékesítési adatok állnak rendelkezésre, de Európa legnagyobb piacának produktumát nyugodtan vehetjük mérvadónak. Alapvetően a januári számok sem túl biztatóak, ám a rengeteg mínuszos adat tengeréből mégis csak kitűnik egy pozitív szám. A decemberihez képest ugyanis mintegy 49,3%-al nőtt a nagy-teherautók – leginkább nyergesvontatók – eladása. Igaz, azt is szükséges hozzáfűzni, hogy a tavalyi adatokhoz képest – amikor is 2609 járművet állítottak forgalomba a kategóriában – 28,7%-os a visszaesés. De legalább úgy néz ki, a mélypontról elmozdultak az eladások.”
tigus7313 2009. 02. 10. 15:11
Előzmény: #1046  Törölt felhasználó
#1047
azért nem tudjuk megsaccolni sem, mert nem tudjuk, növekedett-e a beszállítandó termékmix, én ezt várom, de tudom ez kevés...

maximum a csökkenést lehet találgatni.

a négynapos munkahétből következően 20%-kal biztos csökken a termelés.
Törölt felhasználó 2009. 02. 09. 20:15
Előzmény: #1045  tigus7313
#1046
én nem vállalnám be..

scania, volvo:
amerikai piac stagnál, európai 30 % mínusz idén. hogyan érinti ez a rábát?

számoljunk egy kicsit együtt...
tigus7313 2009. 02. 04. 08:36
Előzmény: #1044  Törölt felhasználó
#1045
ad 1)
a q4 gyorjelentésből (vagy nem tudom minek hívjam) közelebbi képet kapunk a nyitott pozikról, akkor majd elemezzük, bár miután még mindig igen változékony a piaci hangulat, nem lehet egyszerű következtetész levonni a túlfedezettségről, ami ma az, lehet, hogy holnap nem, és viszont.
ad 2)
már írtam, hogy itt jobb a helyzet, mert a mérlegből kiderül, hogy nincs napi feltöltési kötelezettség, a veszteséget csak a pozi lezárásakor kell pénzügyileg rendezni. gondolom van egy kerete a cégnek, abban mozoghat.
ez azért is jó megoldás, mert a finanszírozó bank sem naponta idegeskedik az deviza árfolyamalakulás miatt.

a realizált hedge veszteség azért érinti a cash-flowt, de egyetértünk abban, hogy üzemi szinten ezek az árfolyamok igencsak kellemesek.

felmerül bennem a kérdés, hogy vajon bevállalják-e, hogy ilyen árfolyammal további pozikat nyissanak (mert ha 2010-re helyreállna a megrendelésállomány, plusz ilyen árfolyamok mellett lehedgelenék, írtó nagyot szólna 2010.)
Törölt felhasználó 2009. 02. 04. 08:08
Előzmény: #1043  tigus7313
#1044
én azt nem értettem, miért volt ilyen erős eddig a forint, gondolom a lakossági és vállalati hitelfelvétel miatt, meg a carry segített. amúgy nem baj, ha profit szinten agyon van csapva 2009 és ehhez meg egy tartósan nagy cashflowal operáló rába párosulna. kérdés,

1.van-e túlfedezettség (talán még 25-30% exportvisszaesés mellett nincs, remélem)

2.nem lesz-e likviditási feszültség a hedge miatt (ld. topk+)

én még évekkel ezelőtt olvastam a rábáról, hogy nem a teljes kitettségét fedezi, csak valami 50-60 %-ot, nem tudom ez most is igaz-e.

másrészt a piac nem a net profitot nézi, hanem a cashflowt. volt olyan év, hogy nagy volt a papíron-mínusz hedge miatt és ment fel az árfolyam, meg volt hogy nagy volt a plusz, de lefelé tartott. de összességében egy 230-as dodó és 280-300 forintos euró jó kéne hogy legyen a cégnek, az egyszeri hedge cucctól eltekintve
tigus7313 2009. 02. 03. 23:10
Előzmény: #1041  tigus7313
#1043
a Scania Igazgatósága elutasításra javasolja a Porsche ajánlatát többek között azért, mert a piaci helyzet alakulásától függetlenül fenntartják azon várakozásukat, hogy 2015-ig 150.000 db-ra nő a kibocsátás. Ez több, mint 100%-os növekedést jelent 2008-hoz képest.
watson
watson 2009. 02. 03. 22:31
Előzmény: #1041  tigus7313
#1042
TotalCar elemzés a használt szgk piacra:
Az árak változatlanok és a tulajdonosok is :D
tigus7313 2009. 02. 03. 22:25
Előzmény: #1040  Törölt felhasználó
#1041
hát igen a Scania továbbra is azt kommunikálja, hogy nagy a bizonytalanság a következő negyedévben, és hogy jobb képest fest a tgk. piac alakulásáról a szállítások alakulása, a megrendelések hektikus alakulása miatt teljesen alkalmatlan ez az indikátor a piac várható alakulásának becslésére.
Latin-Amerika, Ázsia továbbra is kecsegtető.

én is kiváncsi lennék az átszervezés hatására, a gyenge forint segíthet piachoz jutni, vajon?
mert másra sajnos nem jó!!!
ha tartósan itt marad, úgy agyoncsapja a 2009-es év eredményét, hogy 2010 q2-re térnénk csak magunkhoz:((((.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek