Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
de visszatérve a számoláshoz..... ha ennyire alul van értékelve a cég, akkor a menedzsment miért nem vásárolja ki a részvényeseket olcsón, és termelteti ki a felvásárlás árát a céggel????
Ezt már régóta hajtogatod
Konkrét infod is van róla?
mert én nem tudok olyan eseményről, hogy a Rába menedzsment bárkit elhajtott volna.
A kályhás brókert hagyjuk, fel sem vette a kapcsolatot a céggel, tudtommal átvilágító csapat sem jelent meg a cégnél, akkor meg miről beszélünk?
Mi minősül felvásárlási akaratnak? Szerintem minimum egy látogatás a felvásárolandó cégnél, átvilágítás, folyamatban lévő szerződések áttekintése, stb. Ilyen nem volt.
Enélkül bármilyen felvásárló komolytalan.
igazad van, de a mol 4,1-es ev/ebitda-jahoz a régió hasonló cégei 3,8-al forognak. a rába szektorában meg 5,8-7,2-es ev/ebitda a szektorátlag. lehet hogy túlértékelt a gépipar, de akkor a szektor egésze túlértékelt............én meg ehhez képest próbálok nézegetni.
a mtelekomot sem a richterrel szokás összehasonlítani...
A MOL szinte biztos hogy éves 450 (de minimum 400) mrd Ft éves EBITDA-t tud előállítani. A piac nem értékeli többre a céget mint az éves ebitda 4szerese! profitot tud csinálni, ezt 10%kal lediszokontálva. Éves 250 mrd Ft-ot simán hoz adózás után. Ha a Te módszereddel "óvatosság elvével" 10%al diszkontálom, akkor 25000-et ér a cég. 17000 alatt van
Mtelekom. Na ez már az unalmas biznic. Simán számolhatjuk az éves 90Ft-ot (de az értékcsökkenés csökkenése miatt lehetne 100 is akár) 8,5%-os diszkonttal. Akkor 1000 felett ér. 800-on van.
Szóval a számaid (diszkonttényezők, stb. ) szerintem elég adhoc jellegűnek tűnnek és nem biztos hogy illeszkednek a valósághoz. Nem hinném hogy a fenti két blue-chipnek nagyobb a kockázata a Rábánál...
a járműt én a profit max 6-7 szeresére becsülném, az egy megrendelő és annak minőségében rejlő kockázatok miatt... úgyhogy legyen inkább 6 milliárd. a futómű meg inkább 12-15
szerintem a jármű értékét túl, a futóműét meg alulbecsled... a sum of parts értékelés egyébként nem rossz, azonban ahhoz, hogy realizálódjon a benne kimutatott érték, fel kell vásárolni a céget, és feldarabolni a pénzt meg kiosztani a részvényeseknek...
Sokat beszéltünk mostanában arról, mennyit ér a Rába. Akik azt gondolják annyit, amennyit adnak érte a tőzsdén, annak nem kell tovább olvasnia :)).
EV/EBIDTA alapon értékelésről már beszéltünk. Ez összehasonlító értékelés alapján megállapítható az alulértékeltség (IP erről többet tud mondani, ld Carraro, egyebek).
Topk szkeptikus, mert őt az érdekli mennyi pénzt termel a cég, azaz hozam alapon szeretné tudni az értékét, viszont az ingatlanvagyonnal ekkor nem lehet mit kezdeni.
Azaz nem csak a külső környezet lett bonyolult a cég körül, értékelni sem egyszerű.
Eszközalapon (nem kell fanyalogni, ha már 0 eredményt hoz a cég legalább ennyit érhet, márpedig legalább annyit hoz) nemrég levezettem, 2100 Ft/részvényvagyon mutatható ki (ebben nem szerepel a Rába ipari park és egyéb termeléshez szükséges ingatlanok értéktöbblete!!!)
Na de akit ez nem érdekel, az kéri a hozamalapú levezetést, de az meg a fránya ingatlanvagyon miatt torzít, hiszen nem jelenik meg benne.
Mi a megoldás?
Részek összege módszer különböző értékelési módszerek használatával?
Lássuk, aki akarja, számoljon és tegye közzé!
A Rába 5 egységre osztható:
Jármű
Alkatrész
Futómű
Ingatlanvagyon
Öntöde (Rába Busch)
Jármű: legnagyobb megrendelője az MH, 2018-ig biztos beszállító, a NATO előírások miatt elvileg növekedés is várható, a polgári láb erősödése mellett.
800 M eredmény (nagyon óvatos becslés) termelésére ezért hosszútávon is képes. Annuitás használata megengedhető szerintem, a biztos piac miatt az alkalmazott diszkontláb 10 éves államkötvény körül 8,5%.
A vállalat értéke 9,4 mrd.
Alkatrész: legnagyobb megrendelő a Suzuki, nem olyan biztos, mint az MH, de jók az esélyek a folytatásra. A növekedési lehetőségek nagyobbak a Járműnél, a cél még egy nagyobb Suzuki nagyságrendű partner (Közép-Európa) megszerzése.
600 M eredmény megtermelése elvárható már most is, óvatosság elvét alkalmazva 500 M-val számolok (tehát a növekedés lehetőségét egyelőre nem értékelem) annuitás használatával. A piac bizonytalansága miatt a diszkontláb 10%.
A vállalat értéke így 5 mrd.
Az ingatlanvagyont már korábban értékeltem, annak eredményét használva (az Engelre 25%-os diszkontot alkalmazva) az ingatlanvagyon értéke 9,7 mrd.
Az öntöde a BPW által piaci értéket kapott, a Rábára jutó rész 1,2 mrd. (a fejlesztés most kezdődött, a kapacitást megduplázzák, azt gondolom értéke inkább növekedni fog az idő múlásával)
A Futómű a Rába legértékesebb része(?), növekedési lehetőségek szempontjából az élen áll. Nehéz értéket meghatározni, hiszen 0-2 mrd közötti eredményre képes lehet a külső körülmények függvényében. Most még közelebb áll a 0-hoz, akkor 0 az értéke? Az USA, orosz, európai piacoknak, a mérnöki háttérnek, az egyre modernebb gyártósoroknak? Nem hinném.
Hosszabb távon 800-1000 M Ft eredmény elvárható (az Alkarész árbevétel arányos eredményességével számolva), árbevétel bőven 40 mrd felett.
Diszkontláb 10%.
A kapott vállalat érték 8-10 mrd, mely a piacok és a vállalat helyzete miatt eredménytől függetlenül indokolt lehet- viszont itt a legnagyobb a bizonytalanság az értékelésben (oka lehet a piaci szereplők távolmaradásának).
Összegezve 33,3-35,3 mrd értéket kapunk, egy részvényre 2470-2620 Ft-ot jelent. (gratula Noir-nak a 2400-hoz).
Ha a Futómű értéke 0 (tegye fel a kezét, aki ennyiért nem venné meg), a fenti érték 1877 Ft/részvényre módosul…
A másik topikban említett 2800-as értékemnél a most kapott értékintervallum kevesebb, de írtam, hogy nekem ér ennyit, abszolút szubjektív elemzéssel, ahol pl. a pénzáramnál csak a szinten tartó beruházási kiadásokat vontam le, számoltam realizált hedge-dzsel, 10 %-os diszkontot alkalmaztam, stb.
Nézzük egységenként.
A Futómű plussza meglepett, kicsi mínuszt vártam tőle a dollárgyengülés miatt. (Alapanyagot nem is említem, azzal nehéz kalkulálni) Gondolom Marmon és EU kedvező hatása miatt fordulhatott elő.
Alkatrész, negatív meglepetés. Vártam, hogy visszaesik az üzemi eredmény (EUR átlagárfolyam csökkenése miatt), de a mérték nagyobb lett. Igaz, hogy a Splash felfutás csak most kezdődött, így az egész negyedévben még nem jelentkezett a hatása.
A Jármű kellemetlen és kellemes meglepetés olyan szempontból, hogy ebben a negyedévben kevésbé járult hozzá (100M-val többet vártam) az üzemi eredményhez, ennek ellenére az mégis pozitív lett.
Ez a várakozás azonban a második félévben jelenik majd meg, javítva az üzemi eredményt. 850-900 M üzemi eredmény elvárható az egységtől, azaz a 2. félévben 500 M üzemi eredménnyel járulhat hozzá a csoport termeléséhez. (ráadásul az erős forint neki kedvező)
Az ingatlan 65 M-ja nem jelentős (bázishoz képest 90M-val kevesebb), lassan már nem is kell szót ejteni róla a nyereségelemzés során:((. Marad a vagyonértékelés, de az nem olyan hatásos.
Rába gyj: A külső körülmények negatív hatásainak ellensúlyozására a fedezeti ügyleteken kívül a Rába rendelkezik a vevők felé tovább hárítási mechanizmusokkal, de ezek hatása csak időben késleltetetten jelentkezik.
Az agyonbeszélt fedezeteken túl ez nagyon fontos, ugyanis mondjuk 6 hónapra kötött surcharge (akár deviza, akár alapanyag, vagy energia) még nem követhette le az áremelkedéseket, árfolyamváltozásokat, azaz időben később, de javító hatással lesz a fedezetre, így az eredményre is. Összege a Rába titka egyelőre, de biztató a jövőre nézve.
Külső környezet
Nem sok jót lehet elmondani.
USA nehéz tgk. piac nem indult be (ellensúlyozza, illetve kijelenthető: brutálisan meghaladja a Marmon), oroszok stagnálnak (az orosz medve hosszabb téli álmot alszik, de már ébredezik), belföld kisebb növekedés, a Suzuki felfutás (Splash) hatása érezhető, EU viszont robog.
Az alapanyagárak brutális növekedése +35% 2007 végéhez képest (22% előző negyedévhez képest). A közvetlen költségek jelentős részét képezi, rendesen ütötte a fedezeti hányadot. A 2. félévben némi korrekció várható azért.
Mellette az energia, bázishoz képest 9,4%-os növekedés, ez sem segítette a fedezeti hányadot.
Árfolyamok, nem sokat szólnék most róla: USD 14,3%-kal, EUR 1%-kal alacsonyabb, mint a bázis. Ez is a fedezeti hányadot terhelte.
Jó hír,ennek ellenére nem lett 0 a fedezeti hányad :)), sőt az első félév 18,23%-a alig marad el a bázis 18,9%-tól. E mögött a termékösszetétel változás és hatékonyságjavulás hatása húzódik.
A 2. negyedévben azonban 16,55%-ra csökkent, a gyj-ben is benne van az oka: alapanyagárak növekedése, USD árfolyam csökkenése, halkan hozzáteszem harmadik fő oknak, hogy az Eur is csökkent.
A fedezeti hányad ilyen mértékű csökkenése felülírta az árbevétel növekedésből származó jótékony hatást, így a fedezeti tömeg Q1-hez képest visszaesett, de a bázisnál még mindig magasabb!! szinten van.
A közvetett költségek szinten maradtak, illetve kis mértékben csökkentek.
Ha figyelembe vesszük, hogy a bázisban 90 M Ft-tal több volt az ingatlan (tárgyi eszköz) eladásból származó eredmény továbbjavul a tárgy időszak üzemi eredményének megítélése.
Csak erdeekessegkent ahhoz amit folsoroltal, az arfolyam 2 eve 890, 1 eve 2125, most 1525 ... de ebbol most semmilyen kovetkeztetest nem tartok fontosnak ,levonni.
egyszeruen szamoltam: 1 rv-re juto sajat toke ( ingatlanbecsus ertek nelkul ) / piaci ar, osszevetve egy DKJ hozammal, midegy ,emelyik , a legxarabb hozamu is lehet ez + a Tozsde. Tudom , egy kozgazdasz ezzel semmit nem tud kezdeni, dehat azzal en mihez kezdjek ?
"1.565 Ft/részvény"
"....ez nagyon karcsu a jelenlegi arfolyamhoz kepest,"
JP, ez csak annyi, hogy az ingatlanok nélkül ennyiből lehet összerakni egy olyan cég eszközeit, mint a Rába, nem számolva az alakulás és piacszerzés költségeivel. Hogy jön ide a DKJ hozam?
félévre az 1565-re 260Ft nettó adózott nem jobba a DKJ-nál?
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.