Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2009. 09. 22. 12:40
Előzmény: #1139  watson
#1140
nem igazán érinti,
régebben lett volna jelentősége, amikor USD bevételből kellett alapanyagot venni Eur-ért.
szerintem most már ez nem áll fenn. (orosz piac átállítva eur-ra, Eu piacokra belépés szintén eur bevétel)
a
kellemetlen inkább a gyenge dollár, mert ugye ha USa kell fel előbb a padlóról, a gyenge dollár elviheti a piaci élénkülés hatásának egy részét.

bár a stratégia hangsúlya áttevődött az Eu piacra, de ott meg az élénkülés időpontja a kérdéses.
watson
watson 2009. 09. 22. 11:35
Előzmény: #1137  tigus7313
#1139
tigus, hogyan érintheti a Rábát egy 2,0-ás EUR/USD?
Törölt felhasználó 2009. 09. 20. 20:33
#1138
Szinte látom magam előtt, ahogy egy büdös,nagy paraszt abban éli ki magát, hogy lepontoz, kompenzálva ezzel saját nyomorát, amit a privát szférájában kénytelen naponta elszenvedni.:)))
Tudom, hogy rosszmájú vagyok és sajnálom is, de ez a tudat valóban szórakoztat.:)
tigus7313 2009. 09. 20. 12:41
Előzmény: #1135  tigus7313
#1137
Hírmorzsák a Rába háztájáról:

Szinte befejeződött a kovácsüzem legnagyobb gépének (Lasco II) felújítása. A beruházás értéke fél milliárd Ft, megtérülési ideje három és fél év!
Elég aktív a honvédségi járműgyártás: A pápai reptérre is gyártanak(H25-ök), plusz készülnek az új H 18-asok is. A Jármű Kft. továbbra is biztos pont a nyereségtermelésben.
A moszkvai motorshow kapcsán olvasható, hogy a tavaly bemutatott speciális futóművek mintaszállítására is pont került, a prototípusok szeptemberben kerülnek a megrendelőhöz. (hiába lassú víz, partot mos, az orosz piac igencsak speciális, nem csak a vodkázás miatt:))

Új buszprototípussal jött ki a Samavto, természetesen Rába futóművekkel. Az üzbég tgk. és buszgyártó többségi állami tulajdonban van, de az Isuzu (Toyota) 8 %-os részesedést szerzett benne, együttműködési megállapodást kötöttek, és 2008-ban elkezdték gyártani az Isuzu buszokat és tgk-kat is. Ugye a Rába „A” kategóriás Isuzu beszállító, gondolom részben ezért is kerülhetett be. Talán ezen a vonalon is lesz komolyabb árbevételű következmény…

Alkatrész Kft. esetében a Class és a Deutz mozgolódik, több alkatrész esetében már elfogadták a mintákat és az árat. Remélhetőleg megrendelés is követi ezeket. (ráférne Sárvárra)

Törölt felhasználó 2009. 09. 20. 10:55
Előzmény: #1135  tigus7313
#1136
Ezek alapján milyen Rába árfolyamra lehet számítani?
Lesz mikulás rali?
Köszönöm a tárgyilagos helyzetértékelést,csak én nem tudom eldönteni, hogy a lassú, de biztosnak tűnő kilábalást hogyan és mikor árazza
be a piac?Esetleg, már beárazta?
tigus7313 2009. 09. 20. 07:29
Előzmény: #1134  Törölt felhasználó
#1135
Nézzük, mit mondanak az elemzők a jövőről:
(Pár külföldi elemző véleményét vettem figyelembe)
Amerika
Az FTR Associates még mindig arra számít, hogy a fuvarozás iparágban a javulás lassú és göröngyös lesz a következő évben. Addig a fuvarozás jóval a normálszint alatt marad, javulás 2010 második felében várható, emiatt 2010-es előrejelzését 12%-kal csökkentette, a 2009-es kilátásokat változatlanul hagyta. A növekedés még így is 26%-os lesz előrejelzésük szerint. Egyébként ez nagyobb, mint a Navistar (piacvezető tgk. gyártó 27%-is piaci részesedéssel) előrejelzése, miszerint 2010-ben
átlagosan 12% növekedés várható.
A mélypontot ők a negyedik negyedévre várják, 2011-re pedig a tényleges fellendülést.
Az ACT Research's szerint a mélypont megvolt a 2. negyedévben, a 3. negyedévben már szolid emelkedés volt tapasztalható, de a gazdasági visszaesés erősen sújtotta az árutermelő ágazatokat, mely csökkentette az ágazat kibocsátása iránti keresletet.
Így a kereslet csak lassan emelkedik, de legkésőbb 2011-ben eléri a normális szintet.

Arvinmeritor-érdekesség
A Navistarral megkötött hosszútávú szerződésről már esett szó, de a legutóbbi gyorsjelentésében megemlítették az új üzletek elnyerése között, hogy a Daimlerrel is megkötöttek egy hosszútávú szerződést többek között futómű beszállításra.
Az említett két cég az Észak-Amerikai piacon több, mint 50%-os piaci részesedéssel rendelkezik, tehát az ARM hosszútávon rendezte a sorait. (tulajdonképpen ez jó hír a Rábának)

Európa
Handels-Bank elemzése (2009 2.negyedév)
A fejlett piacokon (Észak-Amerika, Európa) a tgk.piac hasonló mértékben bővül, mint a gazdaság. Amerikában ez egyértelműbb, mert a fuvarozás volumene a fogyasztás és kiskereskedelem nagyságának a függvénye. Európában némileg árnyaltabb a kép, hiszen az EU bővítés miatt a termelés egy része Kelet-Európába helyeződött át. Ez növelte s szükséges fuvarmennyiséget és ugrásszerűen nőtt a tgk. kereslet és állomány. A hitelválság miatt azonban kettészakadt Európa, ugyanis míg nyugaton azért van lehetőség a finanszírozásra, keletebbre egyszerűen megszűnt az. (fundamentálisan azonban Kelet-Európában megvan a szerkezeti növekedés, az életszínvonal is fokozatosan javul, ez pedig erős keresletet okozhat)
A tgk. piacon előbb-utóbb megfordul a trend. A szabadesés megállt az európai piacon, és elmondható hogy közel a mélypont, már némi kereslet növekedés is mérhető, de hosszú időbe telik, míg visszatér a 2007 és 2008-as volumenhez. 2010 első felében 0%-os míg a második felében 2-3%-os növekedést várnak.

A Scania market day-en (szeptember 17) a vezérigazgató szerint a piacok stabilizálódtak, még ha az ügyfelek aktivitása ezen az alacsony szinten marad (vagyis elérkeztünk a mélyponthoz). A pénzügyi igazgató hozzátette, hogy a termelés növekedett a második negyedévhez képest, de ugyanakkor igaz, hogy a harmadik negyed szezonálisan gyenge a szabadságok miatt.
Érdekes, hogy továbbra is fenntartják az évi 150 ezer db-os kibocsátási célt (2008-ban:80.400 db, 2009-ben 55.000 körül lesz: megjegyzem 2001-2003 között ez alatt volt a kibocsátás), ami jelenleg elérhetetlennek tűnik.
Törölt felhasználó 2009. 09. 19. 10:50
Előzmény: #1133  Törölt felhasználó
#1134
Igen, igazad van.Nem fogalmaztam pontosan.Az állami beavatkozásba a munkahelymegtartó támogatást is bele érettem, ami tényleg nem fejlesztés.Az összegét pedig pontosan nem tudom,de lehetne említeni a jelentős adósságállományt is,csak ez így már kötekedésnek tűnik a részemről, pedig én is emelkedést szeretnék, soha nem shortoltam.
A jelentős ingatlanvagyon sem mellékes és ami engem megnyugtat az a vezetés hozzáállása,ahogy a válságot kezelik.
Törölt felhasználó 2009. 09. 19. 10:44
Előzmény: #1131  Törölt felhasználó
#1133
Egy kis ellenvetést, ha megengedsz.
Az jelentős állami támogatás az 500MFt a 4,5MrdFt-os fejlesztésből, amiből most decemberig befejeződik 2,5Mrd.
Ha csak a 2,5Mrd-hoz nézzük az 500M-t az is csak az 1/5-e.
Szerintem piti, ahhoz képest, h más cégeknek a 75%-t támogatja az eu vagy a kormány.
Törölt felhasználó 2009. 09. 19. 10:41
Előzmény: #1129  tigus7313
#1132
Nagyon jó összefoglaló.Köszönöm.
Az utolsó mondataid különösen érdekesek.
Néhány tőzsdei mutató, már a válság előtti értékeknél tartózkodik és sokan kételkednek ennek a tartósságában, túlzottnak tartják ezt az optimizmust.A gondom az, hogy ezek az emberek már 3000 Ft. fölött nem javasolták az OTP vételét sem, erre tessék...
Bocsánat, hogy nem kifejezetten a Rábáról írok, de én már tényleg nem tudom, ilyen árakon mit érdemes venni,ill.annyiban kötődik az adott céghez, hogy én már nem nagyon merek venni.Ez persze nem jelenti azt, hogy nem bízom a további emelkedésben, csak gyáva vagyok.Azért a RÁBA még mindig alul értékeltnek tűnik, ezért is jöttem át ide.
Törölt felhasználó 2009. 09. 19. 10:33
Előzmény: #1130  Törölt felhasználó
#1131
"Számomra már az is csoda, hogy ilyen egy évvel hátuk mögött, még tudtak fejleszteni"

A fejlesztések mögött jelentős az állami támogatás, nem saját erőből fejlesztenek,ami nem hangzik túl jól, de a lényeg, hogy van támogatás.Végül is minden országban beavatkozott az állam,nem annyira rendkívüli ez.
Ha jól tudom a Magyar Honvédség a költségvetése jelentős részét fejlesztésekre kívánja fordítani,ami szintén nem rossz a Rába szempontjából, de konkrétumokat nem tudok.
Törölt felhasználó 2009. 09. 19. 10:13
Előzmény: #1129  tigus7313
#1130
Tudomásom szerint a RÁBA adja az össz gépjármű alváz termelés 6-7%-t ami igen nagy számnak mondható, ráadásul a nyári hónapokban leálltak a termeléssel tehát nem csoda, hogy rosszabbak mutatók. itt amit fontosnak gondolok, az az hogy az elmúlt egy évben a meglévő készletek felélése folyt mindenhol, de ezek már elfogytak, tehát az eladások csak a termelés elindításával lehetségesek.
.
Hagyományosan német piacrta dolgozunk, ott mégcsak arról számoltak be hogy megállt a csökkenés, míg USÁ-ban már növekedésről beszélnek.
.
Orosz piacon tehergépjármű értékesítésnél 50%-os csökkenésről beszélnek, ami szintén borzasztó nagy szám és Rábának szintén jó kapcsolatai vannak voltak a az orosz piaccal. Számomra már az is csoda, hogy ilyen egy évvel hátuk mögött, még tudtak fejleszteni, olyan körülmények között amikor devizaárfolyamok 50%-t mozogtak és bankok is mertek hitelezni.
tigus7313 2009. 09. 19. 09:52
Előzmény: #1128  Törölt felhasználó
#1129
Július-augusztus

Továbbra sem tiszta a kép, de talán megvolt a mélypont.
Júliusban a Class 8-asok értékesítési darabszámai továbbra is kínkeserves adatokat produkálnak Amerikában. (Júliusban 7503 járművet adtak el, ami visszalépés a júniusi 8006-hoz képest. Az USA-ban 1985 óta vezetnek mindenféle statisztikát az eladásokról, nos ez eleddig a leggyengébb első 7 hónap azóta.
Európában a német piac a legnagyobb. A német járműgyártók szövetsége pedig elkészítette szokásos havi jelentését, ami továbbra sem csal mosolyt a gyártók arcára. Júliusban 21130 teherautót értékesítettek Németországban ami 26%-os visszalépés a tavalyi év ugyanezen időszakához képest. Ez a nagy átlag, de kicsit részletezve már másképp fest a dolog: a 6 tonna feletti géposztályban viszont 39% az értékesítési mínusz. A hazai eladások havi szinten alig egy-két százalékot ingadoznak, a megrendelések is maximum 7%-nyi eltérést mutatnak hónapról hónapra, így mondhatni, hogy Németországban valamilyen szinten beállt a helyzet. Sokkal rosszabbul festenek a külföldi megrendelések és eladások: 60%-al kevesebb német tehergépjármű kerül ki a kereskedésekből és az előjegyzések is 40%-al redukálódtak az elmúlt évhez képest.

Augusztusban még árnyaltabb a kép, ugye ekkor a szektor szinte teljesen leáll, ennek megfelelően alakultak a VOLVO adatai is: nagyon vacak augusztust hozott össze: -52% év/év alapon.
A 7109 db-os eladás.....2001-ben volt ilyen szinten. Jó hír azonban hogy a júliushoz képesti visszaesés sokkal kisebb volt, mint az előző években.
Észak-Amerikában azonban az előzetes augusztusi rendelések 2008 novembere óta nem látott szintre emelkedtek. (19,9%-kal nőtt az előző hónaphoz képest). Ennek egy része minden bizonnyal a 2010-es emissziós normák életbelépése miatti előrehozott vásárlás.

Ha megvolt a mélypont, akkor viszont a negyedik negyedévben kisebb-nagyobb ugrásnak kell bekövetkeznie, hiszen az iparági mélypont egybeesett a szezonálisan leggyengébb időszakkal, vagyis a termelés már tényleg nagyon alacsony (hosszútávon tarthatatlan) szintre esett vissza. Ezenkívül a készletleépítések is nagyjából befejeződtek, vagyis most már termelni kell, hogy a megrendeléseket teljesíteni tudják.
Ez főleg a beszállítóknak (Rába is ilyen) jó hír, mert a termelés beindulásának hatása egyből jelentkezik náluk (talán a Rábánál is emiatt érzékelhettek élénkülést egyszerre minden piacukon)

Oroszo.
Maximum a makroökonómiai környezet javult: 70 dolláros olajár. A földből feltörő többletpénzt Putyin elkezdte elosztani, ebből talán lesz némi fellendülés, de ami fontosabb fizetőképes kereslet.

Pár szót még a tőzsde-gazdaság kapcsolatáról.
Elmondható, hogy a tehergépkocsi piac alakulása elég jó indikátora a gazdasági ciklusok alakulásának. A fuvarmennyiség alakulása elég jól előrevetíti a gazdaság növekedését-csökkenését. Jelenleg azonban még semmi javulás nem látható ezen a téren, viszont a tőzsde már kezd beárazni mindenféle kilábalást. Ez elég zavaró ellentmondás.
Törölt felhasználó 2009. 09. 07. 08:43
Előzmény: #1127  Törölt felhasználó
#1128
: ) .
na igen,de ezzel az a probléma,hogy önbeteljesítő.
Törölt felhasználó 2009. 09. 06. 11:37
Előzmény: #1126  Törölt felhasználó
#1127
Ezért nem olvasok már elemzéseket és gurukat.
U alakra számít, de nem zárka ki a W-t sem.
Köszi.:)
Esetleg számíthatna L-re,enyhén felfelé emelkedő alsó szárral...:)
Törölt felhasználó 2009. 09. 06. 09:19
Előzmény: #1125  Törölt felhasználó
#1126
Törölt felhasználó 2009. 09. 05. 17:17
Előzmény: #1123  tigus7313
#1125
Tetszett, ahogy Pintér, finoman odamondta a Portfóliónak.
Engem korábban,befolyásoltak ezek a hírek és kapkodtam, már nem.
A Synergonon ezért buktam.
Ami most érdekel, az a w alak...
Már nagyon régen emlegetik.
kezdem úgy érezni, ez is egy riogatás, hogy sokan kiszórják a részvényeket,hogy később olcsóbban visszavehessék.
Én is gondolkodok, de nem fogom észrevenni,mikor kell lépni, ezért én nem nagyon akarok a w alakkal foglalkozni.
talán, nem is lesz.
Egy lassú emelkedésben én jobban bízom.

gazmber 2009. 09. 05. 12:59
Előzmény: #1123  tigus7313
#1124
Korrekt az elemzésed, mely, ha jól értelmezem nem igér rövidtávon szárnyalást, sőt... borúsabb globál hangalutban a gyengébbnek várt Q3-ra esetleg egy öntés is jöhet(?), némi média paráztatással alátámasztva...
Úgy gondolom a Rábát a nem napi daytrade-ben gondolkodóknak érdemes figyelőlistán tartani az esésekben csipegetni a meglévőket tartani...majd, ha beindul (~1/2-1év?) a sell gombot messzire eldobni, és nem engedni a kirázáztatási kisértéseknek...ha már olyan sokáig hordta a "befektető", ne más arassa le a termést.
tigus7313 2009. 09. 05. 11:31
Előzmény: #1122  tigus7313
#1123
GOP pályázat-beindulni látszik a járműipar

Nézzük az érdekesebb részeket.

Az 500 milliós támogatás
köztudott volt, a program időbeli kifutása is. Még nincs azért vége, mert a tervezett ráfordítás 4,5 mrd volt, ebből most 2,5 mrd valósult meg, igaz a többi fejlesztést inkább 2011-re ütemezték.
A lényegi részen lesznek túl 2009 végére: kapacitásnövelés, robotizálás,korszerűsítés, nem részlezetem, volt már róla szó.

Az elmúlt két hétben a piacok élénkülnek, ráadásul úgy hogy a partnerek egyszerre kezdenek mozgolódni.
Izgalmas meglepetés, de korrekt visszafogottság, miszerint ettől ne várjunk ugrásszerű növekedést, sőt a járműipar „W” alakot is leírhat.
Mindenképpen üdvözölendő hogy inkább visszatesznek megrendeléseket a partnerek. nekem sokatmondó, hogy a fél-egy éve felfüggesztett projektek (Scania-csomag?) újraindításáról is esik szó. Tényleg átlendül végre az iparág a mélyponton?

Továbbra is deklarált cél, hogy 2009-ben pozitív működési cash-flowt akarnak elérni, illetve úgy néz ki, tudják produkálni a teljes évre vetítve a pozitív üzemi eredményt. Ez a várhatóan gyengébb (augusztusi nagy leállás, iparági ciklus) Q3 miatt biztató hír számomra.

Tetszett a burkolt és finom kritika a Portfolió felé: „időnként összekapcsolnak -összekapcsoltok ti is - bennünket olyan hírekkel amikhez nem feltétlen van közünk, ez pedig nem tesz jót a részvényárfolyamnak.”
Nézzük az utóbbi hónapok termését, miről is van szó:
Katasztrofális gyorsjelentésre zuhan a Rába szektortársa (2009.01.30)
American Axle-ről volt szó, azt nem említették meg, hogy a bevételei nagy része személygépjármű piacról származik, a GM csődközeli állapota pedig erőteljesen hatott rá.

Fizetési nehézségekkel küzd a Rába partnere? 2009.02.13
„nem kizárt, hogy a Rábának is lesznek kellemetlenségei a GAZ csoport fizetési nehézségei miatt”,
másnap kiderült: rendelkezett biztosítással a csoport a követelésekre.
Miután a cég elmondta mi a helyzet, másnap:
„GAZ Csoport, amely a múlt hét folyamán technikai csődbe került, GAZ helyzete a Rába számára aggasztó lehet, ugyanis a cég egyik legnagyobb orosz partneréről van szó.”

Rengeteg céget sodor bajba a forint - Köztük a Rábát is (2009.03.11)
10mrd-os veszteség réme, amit átvettek a Concorde-tól…………..a nem realizált valahogy kimaradt.

Várt alatti gyorsjelentés és warning - Esik a Rába partnere 2009. Április 24
Volvoról volt szó, csakhogy a Volvo ekkor jött rá, hogy tennie kell válságkezelő lépéseket, miközben a Rába már fél évvel azelőtt elkezdte.

Bevételi warningra esik a Rába partnere- John Deere, miközben jót jelentett, és a mezőgazdasági gépek piaca is viszonylag jól alakult.
És így tovább.
„A járműipar nem megy tönkre, de át fog alakulni”- mondta Pintér István, aki kisebb piacméretre számít, de aki ehhez jól alkalmazkodik (nehéz lenne elvitatni, hogy a Rába nem) 2010-2011-ben jelentkező újrainduló fokozatos növekedésből nyertesként kerülhet ki.
Tetszik, hogy a változó piaci körülményekre elég gyorsan alkalmazkodott a menedzsment szemlélet és a jövőkép is.

Ingatlan: november elején közepén kapunk részleteket, megrendítő hatást ne várjunk ettől. A vagyon megvan, enni nem kér, azaz különösebb költség nincs vele.

Termékfejlesztés
Nevesítésre került a buszfutómű.
A buszfutómű alapvetően az orosz piacot jelentette eddig!! nem kellett komoly fejlesztés, viszont ha más piacokat is megcéloznak már szükséges lehet kiemelni a K+F tevékenységben.
Könnyen elképzelhető számomra és kézenfekvő, hogy a Scania partneri viszony szorosabbra fűzése a cél, mégpedig úgy hogy a buszrészlegéhez is beszállítóvá válik a cég, Ne felejtsük, hogy a Scania nem kevés buszt is szállít a világpiacra, sőt Oroszországban is komoly pozícióra tör, ezért jó elképzelés betörni a busz részlegébe is, esetleg együtt letarolni az orosz buszpiacot.

Árfolyamalakulás szempontjából osztom IP álláspontját, még várhat ránk egy beszakadás a nagy eufória végén, bár ez talán nem lesz akkora, hiszen az emelkedésből is kimaradt a részvény. Ha meg a piacok kezdenek magukhoz térni, igencsak alacsony lesz az árfolyam.
tigus7313 2009. 08. 06. 18:06
Előzmény: #1114  tigus7313
#1122
hamar munka ritkán jó elv alapján helyesbítenék, mivel kiderült a 462 M nem realizált hedge eredmény pozitív, abba már bele kellett kalkulálni az 5 mrd egy részét biztos, ha nem az egészet.
miután a kamtkülönbözet meg az időbeliség is bezavar és az infom kevés róla visszavonom "valós eredmény: -2.732+5.078-813-462= +1.071 M Ft!!!! "-ot, mert valszeg ez a 2010-es kifutáskor lesz érvényes.

így elfogadva -2.732+462=-2.270 m Ft az eredmény, de hónapról hónapra javulni fog az időbeliségi korrekció eltűnése miatt.
zotyó 2009. 08. 05. 23:43
Előzmény: #1120  tigus7313
#1121
Köszönjük Tigus!Mi lenne a rábásokkal elemzéseid nélkül?Az eredményekkel maximálisan elégedettek lehetünk.Akinek van ideje,sokat fog keresni előbb-utóbb.Üdv:

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek