Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2011. 02. 15. 10:34
Előzmény: #1539  tigus7313
#1540
hiába a jó eredmény szarnak rá !! senkit se érdekel !!
tigus7313 2011. 02. 15. 10:01
Előzmény: #1538  tigus7313
#1539
Nettó hitelállomány
10,5 mrd.
A követelés állomány jelentősen növekedett (+1,5 mrd) az utolsó negyedévben, gondolom a szokott vevő miatt is.
Ennek befolyása esetén tovább csökkenhet (10 mrd alá) a nettó hitel állomány is.
Összehasonlításképpen 2009 végén 12,2 mrd volt a nettó hitelállomány.

Cash-flow

Úgy tudott növekedni 1,1 mrd-dal a pénzeszközök értéke, hogy eközben kifizettek
Hiteltörlesztésre 800 M Ft-ot.
Hedge ügyletek veszteségének kifizetésére 1 mrd-ot.
Beruházásokra 1,2 mrd-ot.
Igaz, volt egy részesedés értékesítés is 1,1 mrd-ért.
tigus7313 2011. 02. 15. 09:45
Előzmény: #1537  tigus7313
#1538
Halasztott adó
Ez a tétel csapta meg a legjobban a nettó eredményt. 640 M Ft került elszámolásra az év folyamán, ebből a lezárt hedge állományra jutott kb. 170 M.
A nagyobb rész kb. 470 m az anyavállalat nyeresége, és az adókulcs miatti változás (19%-ról 10%-ra) okozta.
Az egész csak egy technikai tétel, mert ez nem jár adófizetéssel, se pénzkiadással, csak eredményhatása van a könyvelés miatt.

Korrigált nettó eredmény
A már említett két rendkívüli tétellel érdemes korrigálni.
Az egyik ugye a halasztott adó technikai tétele kb. 470 m, effektív adófizetéssel nem jár, tulajdonképpen technikai tétel az anyavállalat elhatárolt vesztesége és az adókulcs csökkenés hatásaként (a 19%-ról 10% csökkenés, tulajdonképpen lefelezi az elhatárolt veszteség értékét). Azért sem érdemes ezt a tételt figyelembevenni, mert csoportszinten sokkal nagyobb elhatárolt veszteség állomány (10 mrd felett) van, amire nem is képeztek halasztott adót (amivel egyébként technikailag növelnék a nyereséget és a saját tőkét).
A másik az opciós programmal kapcsolatosan előre megképzett 189 m (ami ráadásul a saját tőkét nem is érintette, mert a költség elszámolásával egyidejűleg a saját tőke tartalék sorába is bekerült.
E két tétel figyelmen kívül hagyásával a nettó eredmény -197 M Ft, ami nagyjából már megfelel a várt -0-nak. (főleg ha figyelembe vesszük, hogy a hitel átértékelés 334 M Ft nem realizált veszteséget okozott a viszonylag magas évvégi árfolyamok miatt)
tigus7313 2011. 02. 15. 09:33
Előzmény: #1536  tigus7313
#1537
Fedezeti szint

Nincs vele semmi probléma.
Éves szinten 21,5%-os fedezeti hányad, az utolsó negyedévben 23,2 %. A 21,5%-kal 2011-re is kibékülnék.

Általános költségek
Éves szinten 6,6 mrd, de itt számolták el 189 M Ft-os opciós költségelhatárolást is. Ezt nem számítjuk bele, mert egyrészt előrehozott egyszeri költség, ráadásul a saját tőkében kerül elkülönítésre (saját tőkét nem érinti) és pénzkiadással sem jár. Jövőbeni tartalék, mert így az opciók lehívása nem érinti az eredményt.
E nélkül tehát 6,4 mrd a közvetett költség összege, kicsit még kevesebb is, mint 2009-ben.
2011-ben további csökkenést várok, amire más mérlegtételek is utalnak.

Hedge
Szinte 0 az állomány. Sajnos 2010-et is érintette, igaz nem annyira eredmény szinten (-64 M Ft), hanem inkább cash szinten (- 1 mrd).
tigus7313 2011. 02. 15. 09:08
Előzmény: #1535  tigus7313
#1536
Árbevétel, piacok

USA
Örvendetes, hogy a csökkenő trend igen markánsan szakadt meg. Negyedéves bevételek így néznek ki:
2009 Q4: 8,6 mUSd, 2010 Q1: 9,1 m, Q2: 8,5 m, Q3: 7 m, Q4: 11,4 m USD!
Az amerikai nehéz tgk. piac 2010-ben jelentősen növekedett, a 2011-es előrejelzések azonban még erőteljesebb növekedést (2012-ig duplázhat a piac) jeleznek előre. Most már nemcsak a kutatási cégek, hanem a Volvo és a Scania is. Tehát, ha az utolsó negyedévben már ennek a hatását lehetett érezni (és nem egyszeri tételeknek köszönhetően ugrott meg), akkor 2011-ben nagyon jelentős árbevétel növekedési teret jelent a Rába számára ez a piac.

EU
Ezen a piacon is remek negyedik negyedéves számokat produkáltak, főleg a Futómű.
2009 Q4: 3,9 mEUR, 2010 Q1: 4 m, Q2: 5,6 m, Q3: 4,2 m, Q4: 6,6 m EUR!
Ezen a piacon viszont szinte biztos, hogy nem egyszeri tételekről van szó, egyszerűen beérnek a projektek (pl. Scania). A főbb megrendelők (Volvo, de főleg Scania) jelentős emelkedést könyveltek el 2010-ben (Scania a valaha volt legjobb évet zárta), és 2011 első felére is hasonló nagyságrendet, illetve növekedést várnak.
Vagyis az EU értékesítések felfutása is elkezdődött, ami szintén nagyon pozitív hatással lesz a 2011-es árbevételre és eredményre.

FÁK
Szintén a Futómű jeleskedik, az utolsó negyedéves számokra utoljára 2008 elején volt példa.
2009 Q4: 3,1 mEUR, 2010 Q1: 2,8 m, Q2: 3 m, Q3: 3,2 m, Q4: 5,3 m EUR!
Mindezt úgy, hogy az URAL tgk felfutás még csak most kezdődik el, emellett az alacsonypadlós buszpiacon is ebben az évben nyílhatnak meg a lehetőségek.

Szóval mindhárom fő piacon komoly növekedés várható, így 2011-ben jóval nagyobb mértékű árbevétel növekedést láthatunk, mint 2011-ben. (hiába, először a tgk. és buszgyártók kezdenek el növekedni, utána pedig a beszállítók). Továbbra is csoport szinten legalább 40 mrd árbevételt várok 2011-től.

Van egy magyar piac is.
A Jármű bevétel kicsit az Alkatrész jelentősen csökkent (ez nem meglepő, mert a Suzuki stagnál, kicsit csökken, az MH stagnál), ezzel szemben a Futómű duplázta az árbevételét. Ez akkor a tételt jelentett (1,5 mrd), hogy csoport szinten is növekedni tudott a belföldi árbevétel.

Mindenesetre kijelenthető, hogy 2011 a Futómű éve lesz, remélhetőleg rég nem látott üzemi eredménnyel párosulva.
tigus7313 2011. 02. 14. 19:46
Előzmény: #1534  tigus7313
#1535
2010 Q4

Mint írtam, első ránézésre várt árbevétel kissé elmaradó üzemi eredmény, nagyon elmaradó nettó eredmény.
Szerencsére csak első ránézésre.
Több eredménysoron, pénzkiadással nem járó egyszeri eredményt rontó tétel található.

Ezek:
189 M Ft költség elhatárolás opciós programmal kapcsolatosan az adminisztratív ktg-ek között. (alacsony részvényárfolyam ellenére meg kellett képezni)
Ez hatással volt az üzem eredményre és az EBIDTA-ra is. Ezzel korrigálva már hozta a várt eredményszámokat a cég. (3,3 mrd EBIDTA, majd 800 m üzemi eredmény)

Ezenkívül az egyéb ráfordítás soron megjelent 180 M Ft készlet értékvesztés, és 80 M Ft készletselejtezés a negyedik negyedévben. Ez az üzletmenethez képest átlagos (nekem azért sok) tétel, azonban pénzkiadással nem járt.

A nettó eredményre nagy mértékű negatív hatást gyakorolt a pénzkiadással nem járó halasztott adó feloldása. Ez nagyon jelentős tétel, éves szinten 641 M Ft,
Ennek jó része a negyedik negyedévben jelent meg. Mivel a fedezeti ügyletekkel kapcsolatos adót arányosan feloldották év közben, úgy látom, hogy nagyon jelentős tételt (400-500 mFt) képez az elhatárolt negatív adóalappal kapcsolatos halasztott adó feloldása.
Az anyavállalat eredményével (részesedés eladás és a Futómű átértékelése miatt keletkező eredmény) kapcsolatosan kerülhetett sor erre a feloldásra.
Ez a kb. 400-500 M Ft egyértelműen az oka az általam várt nagyobb mínusz nettó eredménynek.
tigus7313 2011. 02. 12. 19:09
Előzmény: #1533  tigus7313
#1534
Ingatlanról (Városrét)

Nagyon kevés információt sikerül róla szerezni.
A fő irányvonal már 2010. márciusában lefektetése került (miután felmondták a szerződést az Engellel, így szabad felhasználásúvá vált a terület.)

A körvonalazódó elképzelések szerint a terület déli része gazdaságfejlesztési övezetként kisvállalkozás-fejlesztési és gazdaságfejlesztési témaparknak adhat helyet. A középső rész vegyes funkciójú, városközponti övezetté válhat, ahol az igazgatási, adminisztratív központi funkció lenne az elsődleges, egyfajta city, amely egyelőre hiányzik a győri városi struktúrából.
A terület felső térségében két lakóövezetet alakítanának ki, melyben egy viszonylag intenzív beépítésű rész és egy minőségi villapark váltaná egymást, összesen 1000-1200 lakással.

Kezdjük a végével.
Az Audi beruházás miatt 1800 új munkahely jön létre közvetlenül, kormányzati előrejelzések alapján beszállítókkal együtt 15.000. Reálisan inkább 6000 ezer új munkahelyet jelent.
A kecskeméti Mercedes beruházásból is lehet látni, hogy az ilyen munkahelyek érdekében az ország teljes területéről hajlandók a munkavállalók költözni. A kecskeméti ingatlanpiac tekintetében már most is látni az élénkülést.
A Rába felső területe a Mosoni-Duna partját jelenti, ami nagyon jó lakókörnyezeti adottságokkal rendelkezik. A jelenlegi tervekben szereplő 1000-1200 lakás az Audi miatt betelepülő új lakosokat figyelembevéve kivitelezhetőnek tűnik, mert lesz rá megfelelő kereslet.
Azt gondolom, így már van ebben fantázia, és akár viszonylag gyorsan el is kezdődhet.

Középső rész
Vegyes funkciójú városközpont.
Egy rádióinterjúban elhangzott, hogy ez egy modern városközpontot jelent, mely a történelmi városközpont megtartása mellett részben igazgatási, részben szolgáltatási és iroda funkciót látna el.

Konkrétumokról nincs hír egyelőre, erre csak ötleteim vannak.
Nagy esélyes lehet például a multifunkcionális csarnok itteni felépítése. A debreceni Főnix csarnokhoz hasonlóan Győr is tervezi egy komolyabb sportcsarnok felépítését, egyrészt a sikeres kézilabdásoknak egy illő sportintézmény már járna (tervek szerint minimum 4000 főt befogadó csarnok kellene), másrészt a különböző kulturális események (koncertek, előadások) megrendezését lehetővé tévő helység szerepét is betölthetné.
Már 2008 óta keresik a helyét, amely még most is tart. A tavaly márciusi együttműködési megállapodás miatt nagy esélyt látok, hogy itt kerüljön kialakításra. A városi költségvetésből azonban kiderül, hogy legkorábban 2012-ben kezdődhet el a tényleges beruházás.
Eköré természetesen települnének kiszolgáló intézmények is.

A legmegfoghatatlanabb számomra a déli terület, a kisvállalkozás-fejlesztési és gazdaságfejlesztési témapark.

A fejlesztési lépéseket nem verik nagydobra, szinte alig található valamilyen információ róla.
2010-ben a győri önkormányzat elkészítette a Győr - Városrét Fejlesztési Koncepciót. A koncepció vizsgálta a területfelhasználást, és a megvalósítás finanszírozási változatait. 2010. októberében a szabályozási terv módosításához szükséges közlekedési és forgalomterhelési hatástanulmányok is elkészültek. Arába menedzsmenttájékoztatón elhangzott, hogy 2011-ben lesz az első kapavágás.

Ingatlanérték

Magát az ingatlant egy értékbecslés 16 milliárd forintra taksálta, ma ez nem több 10 milliárd forintnál - véli Révi. (2010.március 8.)

Összehasonlító árak alapján is meg lehet becsülni a terület lehetséges értékét. Sajnos nem tranzakciós árak, csak hirdetési árak állnak rendelkezésre.
Legalább 2 telek is eladó a közvetlen közelben, az egyik a Tulipán ház mellett, vagyis városréti referencia, a másik egy utcával közelebb a belvároshoz.
A városréti telek ajánlati ára nettó 1 mrd, ami 13.800 m2 (van egy másik hirdetés, amiről nem derül ki, hogy ugyanaz-e, abban ugyanez az ár, de 11.702 m2 a telek). A m2 ár 72.000 Ft (85.000 Ft)
A belvároshoz egy utcával közelebb lévő telek ajánlati ára nettó 450 m Ft, a telek mérete 3.407 m2. Az ebből kapott m2 ár 132.000 Ft.

Ha a legkisebb négyzetárnak vesszük a felét (36.000 Ft/m2) még ezzel számolva is 14,4 mrd-os értéket kapunk a Rába telekre. (a könyvekben 338 M Ft-on van…)

Emellett felértékelődhet (elkellhet) az AUDI bővülés miatt a Rába ipari parkban (közvetlenül az Audi mellett) eladó 4 db összesen 100.000 m2 területű ingatlan is.

tigus7313 2011. 02. 01. 19:15
Előzmény: #1532  watson
#1533
A Nabi USÁ-ba szállított buszaira érvényes a Meritor.
USA ugyanis előírja (példát lehetne venni tőlük), hogy a termékből az alkatrészek 60%-át amerikai cégnek kell gyártania, így nem fért bele már a komplett Rába futómű....
watson
watson 2011. 02. 01. 18:59
Előzmény: #1531  tigus7313
#1532
"régebben is szállított a NABI-nak a Rába"
amikor még Ikarusz volt akkor meg csak a Rába szállított ;)

"szerintem a mai napig is a Meritoron keresztül"
Az azért gáz lenne, nem? hogyha még országon belül sem találnának egymásra.

Mindenesetre ha a NABI igény tényleg megvan, és az oroszok is 'örülni fognak', akkor remélhetőleg a részvényesek is mihamarabb elkezdenek örülni. :)
tigus7313 2011. 02. 01. 18:17
Előzmény: #1530  watson
#1531
ne felejtsd el, hogy az Ikarusban, meg a Credoban is ZF futómű került bele először.
miért is?
mert nem volt kész a Rába alacsonypadlós tárcsafékes futóműve (eddig csak kis sorozatú igény jelentkezett, így a méretgazdaságosság, illetve az egyéb fejlesztési piorítások (kovácsműhely)miatt nem érte meg (nem volt keret, idő) fejleszteni.

most már van futómű megoldása a Rábának, így azt gondolom, hogy az Ikarus és a Kravtex át fog állni rá, a NABI-nak meg van alternatívája.
A kapcsolat és az igény a NABI esetében is meglehet, hiszen régebben is szállított a NABI-nak a Rába (szerintem a mai napig is a Meritoron keresztül).
A NABI régebben az új európai futóművét Rába alvázra szerette volna építeni (RM 2010. december 14.o.)
én sem gondolom, hogy kidobja a MAN-t, de a lehetőség megteremtődött.:)

Az oroszok meg remélhetőleg nagyon örülni fognak (értsd: még többet vásárolnak).
egyébként talán ez a legjelentősebb következménye a bejelentésnek, éves szinten több millió EUR többlet bevételt generálhat.

watson
watson 2011. 02. 01. 17:28
Előzmény: #1529  tigus7313
#1530
NABI: "A Sirius névre keresztelt autóbusz tehát MAN járóképes alvázra épül"
"A választás az MAN-re esett, ez a cég kínálta a legjobb feltételeket, ráadásul a létező legkorszerűbb, EEV normát (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle, azaz Kiemelten Környezetbarát Jármű – az Euro 5-nél is szigorúbb norma) teljesítő, AdBlue adalékanyag nélkül működő motort is biztosított"

"A design is magyar, és a cég amerikai tulajdonosainak is annyira tetszett, hogy a legszebb eddigi NABI busznak nevezték." link

Gondolod, hogy az alvázra lesz valami kényszer hogy magyarabb legyen ;)
tigus7313 2011. 02. 01. 11:23
Előzmény: #1528  Törölt felhasználó
#1529
a mai hír rövid kommentje:

na végre!

így már beépülhet az Ikarus, és Credo buszokba, és talán a Nabiba is.

az orosz piac felé is fontos nyitás történt!!
(ugyanis a FÁK-ban emelkedő tendenciát mutat az alacsonypadlós járművek aránya az újonnan forgalomba kerülő buszok piacán)
Törölt felhasználó 2011. 01. 31. 10:23
Előzmény: #1527  tigus7313
#1528
nagyon ráférne
tigus7313 2011. 01. 31. 09:22
Előzmény: #1526  tigus7313
#1527
úgy néz ki folytatódik Oroszországban az aktivitás.
szokásosan ez az időszak holtszezon, január közepéig ünnepek, leállások jellemzik a szektort.
A Rába 2. jelentősebb patnere, a NEFAZ közzétételei szerint azonban az év úhy kezdődött, ahogy 2010 befejeződött.
mind januárban, mind februárban az előző évhez képest duplázodó árbevételt prognosztizálnak a megrendelések alapján.
Eközben 2011 február-márciusi szállítással újabb 16 busz szállítását nyerték el Belgorod városába.

Ez a magasabb szintű aktivitás minden bizonnyal pozitív hatással lesz a Rába első negyedéves számaira is.
tigus7313 2010. 12. 07. 22:21
Előzmény: #1524  zotyó
#1526
Oroszországban igencsak pörgös az évvége:

A GAZ csoport (Bo Andersson óta igencsak kommunikatív a cég)közétette 2011-es terveit.
2010-ben 11.000 db autóbuszt gyártanak és 11.000 db nehéz tehergépkocsit. (mindkét szegmensben érdekelt a Rába)

A tervek szerint 10-15%-kal növekszik a termelés 2011-ben.

A KAmaz leány, NEFAZ sorra kapja a buszokra a megrendeléseket dcemberben is.
Szent Pétervárra 36 db-ot, míg Khabarovsk (Távol-Kelet) hosszú idő után 8 db buszt rendelt december végi szállítással.
Így a novemberi 88 autóbusz után decemberben 103 db buszt gyártanak.
Éves szinten több, mint 800 db buszt gyártanak 2010-ben.
(tudtommal a Rába fő beszállító futómű terén- megkockáztatom, hogy egyetlen)

tényleg erős lesz az évvége, és a jövőbeni kilátások is kecsegtetőek (főleg, ha az alacsonypadlós futómű terén is lesz előrelépés)

és ez csak az orosz piac,
a magyar piac is mozgolódik, legalábbis az S91 sikere már a 2011-es bevételt növeli.

yossarian78
yossarian78 2010. 11. 28. 22:49
Előzmény: #1522  tigus7313
#1525
Szia Tigus!

Csepelről nem tudsz írni valamit?
zotyó 2010. 11. 21. 22:22
Előzmény: #1522  tigus7313
#1524
Véleményem szerint a 60 mrd-os árbevétel -a vezetés által várt 2015-tel szemben - 2013-ban teljesülhet.Az óvatosság a részükről érthető,elfogadható.De nekünk nem kell kishitűnek lenni.
A részletes adatokat a fórum olvasói nevében is köszönöm.
Üdv:
sanka 2010. 11. 20. 13:41
Előzmény: #1521  Törölt felhasználó
#1523
Már a portások is ide irogatnak!
tigus7313 2010. 11. 20. 13:01
Előzmény: #1515  tigus7313
#1522
Októberi körkép

Bármerre nézünk növekedés tapasztalható.

USA
Az októberi nehéz tgk. nettó rendelés állomány 18.914 db (ez a 2. legmagasabb rendelési állomány 2008. április óta), mely 24 %-kal nőtt szeptemberihez képest. Az októberi rendelések erős jelzést adnak arra , hogy a szállítási szektor felismerte az igényt az öregedő eszközök leváltására.
Csak emlékeztetőül: egy nemrégi elemzés szerint a nehéz tgk. piac termelése fog a legnagyobbat emelkedni a következő két évben, éppen a duplájára.

EU
E héten jelentek meg a VOLVO értékesítési számai. E szerint szeptember után, októberben is világszerte 17.000 db feletti darabszámú tgk-t értékesítettek. Az átlagos értékesítés az utóbbi egy évben 11-12.000 db volt, tehát tartósnak, és markánsnak (40% feletti) tűnik az emelkedés.
Ezenbelül az EU-t érdemes figyelni. Itt 7.000 db feletti az értékesítés már a második hónapban, előtte 3-4.000 db volt. Mind Nyugat-, mind Kelet-EU-ban 50%-os az emelkedés.

Oroszo.

Tgk.
Az orosz tgk. piac januártól októberig 66,8%-ot növekedett, októberben már 17.000 db kamion gördült le az orosz gyártósorokról, ami kétszerese(!) a tavaly októberi számnak. Éven belül is továbbnövekedett a gyártás, szeptemberhez képest 11,2%-os a növekedés.

Busz
Busz fronton kicsit moderáltabb az emelkedés, januártól októberig 35,8%-os a növekedés. Októberben 4.200 db autóbuszt gyártottak, ami 19,6%-os növekedés az előző évhez képest. itt azonban szeptemberhez képest némi csökkenés (8,4%) tapasztalható, ami nem meglepő, ugyanis 2009-ben az utolsó negyedévben robbant be a buszgyártás, és szinte az egész éves kibocsátás ekkor történt.

Érdekes hírek Oroszországból:
A Scania megnyitotta Szt. pétervári tgk. gyártó üzemét. Full kapacitással indul, és év végéig 500 tgk-t gyártanak. Az éves kapacitás 5.000 db teherautó termelésére elegendő. A beruházás értéke 10 M EUR volt.
Ebből képet kaphatunk milyen nagyságrendnél érdemes kihelyezni a gyártókapacitást. (ld. Rába kitörési lehetőségek: évi 500 járműnél még nem biztos, de 5000 jármű futómű beszállításához, szinte biztos, hogy ki kell telepíteni a gyártást.)

Tovább folyik az új URAL nehéz tgk.-k (Rába futóműves) promotálása, a legutóbbi kiállítás azért keltette fel a figyelmemet, mert nem polgári célközönségnek tartották………..

Magyar piac
Az Orangeways megnyerte a BKV tendert, amihez a Rába részvétellel gyártott S91-es buszokat kell szállítani (40+60 db-ot). Ugyan ez „csak” párszáz milliós nagyságrendű bevételt jelenthet, de példa lehet a kiszervezési folyamat mikéntjére, azaz a BKV választ buszt (Ikaruszt, vagy Credot), de az alvállalkozóknak kell megvenni azokat.
Fontos az időtáv, mert 2011-ben már jó lenne ebből milliárd Ft-os árbevételt realizálni.
Törölt felhasználó 2010. 11. 19. 14:26
Előzmény: #1520  Capablanka
#1521
mer?
ki mondta hogy az vagy?

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek