Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
zolaaa 2011. 07. 30. 08:24
Előzmény: #1679  watson
#1680
megnéztem a 2010-es egyéb bevételeket és az 1067 M Ft-ból 270M Ft az utólag adott engedmény és a 240M Ft a kártérítés...

Elég kiábrándító, hogy ilyen előre nem látható ált. Q4-ben keletkező tételektől függ az egész éves teljesítmény.... (és ezt én csak most veszem észre?..)

Kicsit olyan mint egy élelmiszer nagyker - egész évben 0-án elpörög, majd év végén megnézzük ja 10-20 mrd Ft forgalmat megcsináltál.. jó akkor adunk pár száz M Ft bónuszt (=éves eredmény)...

Kellene lenni egy stabil alap eredményességnek és ezek a bónuszok' csak 'habok lenének a tortán' :)
watson
watson 2011. 07. 30. 01:49
Előzmény: #1676  tigus7313
#1679
"állami támogatás... beruházás-értékcsökkenés arányában jelenik meg az eredményben"

Tehát a korábbi támogatások most is javítják arányosan az eredményt. Ha ebből kiindulva is negatív az eredmény akkor az még nagyobb eredménytelenséget jelentene ezek nélkül.

zolaaa 2011. 07. 29. 22:30
Előzmény: #1676  tigus7313
#1678
Ezt néztétek? Ugyanakkora bevételnél jóval alacsonyabb üzemi eredményesség 2010-ben! :

pl. Alkatrész
árbevétel/ üzemi eredmény:
2009: 9,76 mrd / 300 M Ft
2010: 9,74 mrd / 118 M Ft

vagy elég ha a Q4-et nézzük!:
2009Q4: 2,37 mrd / 295 M FT
2010Q4: 2,50 mrd / 93 M Ft...
csak a fém árak növekedése a magyarázat?
Itt export bevétel ráadásul nem jelentős (Q4-et néztem).

Futómű 2009-2011Q1 ugyanez: 6 mrd Ft árbevétel mellett 2009-ben 393 M Ft, 2011-ben -139 M Ft üzemi (Ok, 2008-ban 10,8 mrd árbevételnél 272 M Ft üzemi)..

Ennek lehetséges oka a bértámogatások megszűnése? - ez 2009-et javította!

Alapanyag?:
Azt írták most válság előtti szintre emelkedtek az alapanyag árak. Ám 2009 I. negyedévben sem volt annyira alacsony az alapanyag ár: a Rába index szerint:
2008Q1: 132%, 2009Q1: 112%, 2010Q1:107%2011Q1: 146%

zolaaa 2011. 07. 29. 22:17
Előzmény: #1676  tigus7313
#1677
Ja igen.
2009-ben és 2010Q1-ben az egyéb bevételben megjelenő bértámogatás viszont jelentőset javított az EBITDÁ-n, nem?
Ez hiányzott most teljesen a Q1-ben (igy már nem is annyira rossz:)
Azt figyeltem még meg 2010Q4-ben elég jelentőset nőtt szintén az egyéb bevétel (476 M Ft mig 2009Q4-ben csupán 166M Ft) és szinte semmit nem mondtak róla mi lehet ez? év végi 'bónusz' vagy mi?
kösz a segítséget
tigus7313 2011. 07. 29. 21:02
Előzmény: #1675  zolaaa
#1676
állami támogatás nem javít= beruházás-értékcsökkenés arányában jelenik meg az eredményben, tehát eredménysemmlegesen (cf-re jótékony hatású).

miért is negatív az üzemi várakozás?

A Járműben mi változott volna?
a költségvetési zárolások ismertek, mnypt. pénz még nem volt ebben a negyedben.
Ez ütheti agyon legjobban az eredményt, 2010-ben ugyanis a 2. negyedben a cég 400 M feletti üzemit termelt, ez hiányozhat most nagyon.

Alkatrész
igaz, hogy az autógyártói hírek pozitívak voltak, csakhogy éppen a szerencsétlen Suzuki termelt félgőzzel egy hónapig (anyaországi ellátási problémák miatt), ez érezhető lesz a bevételén, némileg az eredményen is.

a Futóműnél igaz az acélár, de mennyit is erősödött a Ft átlagár a negyedév alatt? (Euroval szemben 6Ft, dollárral szemben 14!) persze az előző negyedév anyagár miatt beinduló surcharge-ok tompíthatnak ezen.

szóval ezek alapján várható hasonló negyedév, mint az előző volt:(
zolaaa 2011. 07. 29. 20:41
Előzmény: #1673  tigus7313
#1675
sziasztok
Egy kis állami támogatás nem javíthatja a képet? A VW ügyletnél is tettek rá említést.
Mi okozza a negatív üzemi eredményvárakozást? Az acél ára mintha csökkenni kezdett volna... A járműben ha megint ilyen gyenge lesz a belföld akkor az tényleg mindent befolyásolhat.
pancserlama.
pancserlama. 2011. 07. 29. 20:38
Előzmény: #1673  tigus7313
#1674
Ámen !
tigus7313 2011. 07. 29. 20:22
Előzmény: #1672  watson
#1673
azért a Rába nem igazán autóipari beszállító (még).
a tehergégpjármű piac Európában az utolsó két negyedévben tért magához, ez a beszállítókhoz természetesen átgyűrűzik, néhány hónap csúszással (ld,Q4).

az viszont gáz, ha nem lesz pozitív eredmény évvégén, ebben egyetértünk.
1 mrd üzemit illene csinálniuk(ennek eléréséhez az erős Ft igen nagy kihívást kezd adni), ehhez már viszonylag szép pozitív nettó eredmény is tartozik.

a Marmont azért láttuk, mire mehetett el.
a beruházásokon kívül, volt némi overhedge veszteség.....

én is azt gondolom, ebben az évben (pláne 2012-ben) már kevés lesz bármiféle magyarázkodás.
eredményt kell termelniük, más elfogadhatatlan.
watson
watson 2011. 07. 29. 20:06
Előzmény: #1670  tigus7313
#1672
tigus az nem gáz egy akármilyen minusz, miközben az összes autógyár hasít?
Mindig olyan érzésem van hogy az összes pozitív üzlet eredményét sikerül eltüntetni.
Csak gondoljunk arra, hogy pl. a Marmon gigant több éves bizniszből mennyit láttak a részvényesek? sajáttőke csökkenést? Így lehet mondani hogy transzparencia van, de valójában csak magyarázkodás van évek óta. Ha nálam ilyen eredménytelenség lenne már rég kirúgtam volna mindenkit. A tőkét meg betenném bankba, hogy használja más, aki tud belőle profitot is csinálni ;)
pancserlama.
pancserlama. 2011. 07. 29. 18:31
Előzmény: #1670  tigus7313
#1671
A negatív hírre viszont reagál !
A rossz eredményeket a kutya sem fogja elviselni !
Szóval rossz előérzetem van (ma)
tigus7313 2011. 07. 29. 18:00
Előzmény: #1667  Törölt felhasználó
#1670
kutyával vagy anélkül:), azért legyen szó Q2-ről is.

Q2 várakozás:
- üzemi eredmény
- nettó eredmény

remélhetőleg az árfolyamra ugyanúgy hatástalan lesz.
Törölt felhasználó 2011. 07. 26. 16:19
Törölt hozzászólás
#1669
pancserlama.
pancserlama. 2011. 07. 26. 08:56
Előzmény: #1667  Törölt felhasználó
#1668
Nagy közkézhányad !
Nincs aki ez mellett belemerne nyúlni nagyobb tételben.
Törölt felhasználó 2011. 07. 25. 23:44
Előzmény: #1666  tigus7313
#1667
Minden tiszteletem a tiéd ezekért a részvény fundamentális értékét meghatározni igyekvő elemzésekért, de mostanában nagyon úgy tünik, hogy a kutyát sem érdekli a Rába fundamentuma, úgy egyáltalán a részvény maga.
Én egy darabig próbáltam tartani - elsősorban a technikai elemzésekre hagyatkozva - de aztán rá kellett jönnöm, hogy valamilyen érthetetlen oknál fogva egész egyszerúen beragadt ebbe a szük sávba, ahonnan az istennek sem akar kitörni, jöhet bármilyen pozitiv hir. Időnkénmt páran elinditanak egy vételi hullámot, aztán látva, hogy senki sem követi őket nap végére vissza is adják.
Dagonya a javából.
tigus7313 2011. 07. 25. 21:33
Előzmény: #1664  tigus7313
#1666
2012-es többletbevételek

Az utolsó négy közzétételben (Scania, BPW, Volvo, Fehrer) minden esetben szerepeltek számok a megrendelés nagyságrendjéről, és arról, hogy ez milyen változást jelent a 2010-es évhez képest.

Ezeket már érdemes összegezni, mert jelentős nagyságrendet képviselnek.

Lássuk egyenként:
A Scania ügylettel kapcsolatosan elhangzott, hogy a felfutás után évi 15 millió EUR bevétel származik belőle. Ez pedig bő duplája a 2010-es évnek, vagyis 2010-ben kb. 7 M Eur lehetett az árbevétel.
A növekmény 8 M Eur.
A BPW ügylet esetében 30 M Eur kb. 4,5 évre, vagyis évi 6,6 M Eur. A 2010-es bevétel 4,4 M eur volt.
A növekmény 2,2 M Eur.
A Volvo ügylet esetében Pf. cikkben szerepelt, hogy a Volvo éves forgalom 15 M Eur–ra növekszik a 2010-es 9 M Eur-ról.
A növekmény 6 M Eur.
Az összes növekmény, vagyis potlólagos árbevétel 16,2 M Eur. Ebből már valamennyi megjelenik 2011-ben is, de a felfutás és a törtév miatt ez kb. 5 M Eur lehet.

Vagyis 2012-ben 11,2 M Eur potlólagos bevételt jelent a fenti 3 megállapodás.
Ez Ft-ban 3 mrd Ft.
Ehhez jön hozzá a Fehrer 1 mrd-os új üzlete, mely 2012-ben jelenik meg először.

Vagyis az utolsó négy bejelentés 4 mrd Ft-nyi bevételnövekedést jelent a 2011-es bevételhez képest. (a tervek szerint 39 mrd bevétel lesz 2011-ben, vagyis 10% feletti növekmény.

Ehhez hozzávennék még három nehezebben számszerűsíthető, de mindenképpen jelentős tételt:
URAL
A tgk. lassan fut fel, 2011-re 100-200 db értékésítését jelezte előre a Rába. legyen a középérték 150. ehhez képest 2012-ben 300 db értékesítés esetén (500 elérése az URAL célja) a potlólagos bevételnövekmény kb. 2,5 M Eur (675 M Ft) lehet. Ez lehet több és kevesebb is, az orosz partnertől függően. mindenesetre az URAL megy előre, idén, már hóeltakarító, tűzoltó, olajszállító, mezőgazdasági és katonai kivitelt is kiállították, sőt a közúti forgalomban is használható változat (ez is Rába futóművel) is megvehető.
A másik terület a magyar honvédségi megrendelések alakulása.
Egyelőre csak egy nyilvános ígéretet ismerünk, miszerint több milliárdos megrendelést kap a Rába 2012-re. Persze ennek van ára, az idei évben rekord gyenge megrendelés jelezhető előre a Q1-ből (meg ismerve a költségvetési megszorításokat) Nem lehetetlen, hogy a növekmény eléri a 2 mrd-ot, de számoljunk itt csak +1mrd-dal.
A harmadik terület a magyar buszgyártás.
A Volán megrendelések nagy eséllyel lesznek 2011-ben. A magyar gyártóknál jól áll a Rába (mindenhová szállít, aki szóba jöhet tendernyertesként). Legalább 200 busz beszerzése várható, ami kb, 0,5 mrd bevételt hozhat a Rábának.

Vagyis a további három nehezebben (kevésbé pontosan) számszerűsíthető terület, további potlólagos 2,1 mrd árbevételt jelenthet, (de jobb esetben akár 4 mrd-ot is).

Így összességében 2012-re 6 mrd-nyi bevételnövekedés (ez már 15,6% növekmény) azonosítható, jelenleg. Némi csökkenés biztosan lesz, pl. amerikai piac esetében, hiszen az EU-s piacok miatt a hangsúly eltolódik, aminek az USA piacra történő beszállítás csökkenése a következménye.
De ezzel szemben se az orosz buszpiacról, se a mezőgazdasági futóművek beszállításáról nem esett szó, ahol legalább stagnálás, de inkább némi növekedés várható (alacsonypadlós buszpiac, traktorok modellváltása).
Nem esett szó a Suzuki termelési darabszám esetleges növekedésének hatásáról sem. (aminek bevétele most 4 mrd-dal kevesebb, mint a csúcs(2007) idején)

Szóval a középtávú jövőkép jól alakul, sokkal jobban fest, mint a rövidtávú trend (ugyanis majd Q4 lehet az első erős negyedév, ami alapot ad a fentieknek).

Mert az kijelenthető, hogy a fentiek akkor érnek valamit, ha az árbevételnövekedést megfelelő eredménynövekedés fogja kisérni.
Kell kisérnie!!, mert ha nem, akkor elmondható, hogy tényleg baj van a vezetéssel.
Törölt felhasználó 2011. 07. 21. 14:30
Előzmény: #1664  tigus7313
#1665
ez a rába meg csak esik

talicskás meg még mindig tartja

tigus7313 2011. 07. 21. 13:53
Előzmény: #1663  tigus7313
#1664
VW UP! üzletről
Mivel meggyőződésem, hogy ez lesz a belépő a nagy nyugat-európai járműgyártóhoz, nézzük meg a történetét, illetve mit lehetett eddig megtudni.

Az előzmények:
2010. július-augusztusban megtudhatuk az Rába Magazinból, hogy közel 1 éves előkészítő munka után a Fehrer-rel kialakult kapcsolat eredményeként az Alkatrész szállíthatja a Volkswagen új autójának hátsó ülésébe épülő huzalvázat (érdekesség, hogy a hátsó ülés habosítását a Fehrer-Rába vegyesvállalat fogja csinálni, ez is 30%-ban Rába. már csak a huzatkészítés hiányzik a sorból).
A projekt VW UP néven fut.
Az éves darabszám 300 ezer db huzalváz. A projekt nagy fontosságú a gyár életében, hiszen egy sikeres bevezetéssel kivívhatják a megrendelő bizalmát, és a kapcsolat további termékekkel bővülhet.VW Up néven fut.

A 2010-es üzleti jelentésben megerősítik a fentieket, vagyis a Fehrer-Rába vegyesvállalat elnyerte a VW UP üléshabjainak gyártását, és megbízta az Alkatrészt a huzalvázak gyártásával.
A Fehrer GmbH pedig nominálta a móri gyárat a kartámlahuzatok gyártására. A sorozatgyártás 2011. 3. negyedévben kezdődik. (a közgyűlésen elhangzott, hogy bejelentés várható a konkrétumokról)
Megjegyzendő, hogy itt már bővült a megrendelés-csomag a kartámlahuzatok elkészítésével.

A cég tehát egyéves előkészítési, ajánlatadási fázis után, további kb. 1 éves mintagyártások után kezdheti meg a sorozatgyártást.
Természetesen ehhez a technológiai hátteret is meg kell teremteni, erre közvetett bizonyíték (a dátumok időzítése is összecseng), hogy az Alkatrésznél mintegy 282 milliós támogatással, több, mint 1 mrd-os beruházás indul (Technológiai fejlesztés és munkahelyteremtés a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Korlátolt Felelősségű Társaságnál gépjárműipari megrendelések teljesítése érdekében megnevezéssel).

A VW Up! sorozatgyártása 2011. júlis 20-án kezdődött Szlovákiában (Pozsony-nincs messze), a világpremier azonban augusztus 22-én lesz, 2012-ben már felfutás várható. (A Rába éves jelentésében a piaci helyzetről adott képnél: „A térségben (Szlovákia) megélénkült az autóipari aktivitás, ami potenciális üzleti lehetőséget jelent.”)

Az azonos platformra épített, a SEAT és a Skoda eladási terveivel együtt évi félmillió darab (más forrás szerint 600 ezer db) Up értékesítését tervezi a Volkswagen. (eleinte a szlovákiai gyártásra szerintem 200-300 ezer juthat, ugyanis a szlovák hírforrások szerint a gyár kibocsátása évi 400 ezer darabra emelkedik az UP! gyártósor üzembehelyezésével, 2010-ben 188 ezer autó volt a kibocsátás)

A fenti összefüggések alapján gondolom, hogy a Volkswagen lehet az új nyugat-európai autógyártó partner.
Remélhetőleg a nyári bejelentésben jelentős lesz a beszállítandó alkatrészek száma, amibe a üléshuzatkészítés is bekerülhetne. Ez esetben akár a Suzukihoz hasonló nagyságrendű megrendelés is elképzelhető lenne. (szerintem, a gyártott autó darabszám több lesz, akár már 2012-ben is)

E fényében még érdekesebb a Fehrer-Rába német ügyvezetőjének tavalyi nyilatkozata, miszerint a VW Up után, majd az Audi 3-as (ez is VW konszern tag) üléshabjait is Móron tervezik gyártani (esetleg hasonló Rába beszállításal?)……..
tigus7313 2011. 07. 20. 09:44
Előzmény: #1654  tigus7313
#1663
megerősítése annak, hogy a Rába egyre beljebb kerül a magyar buszgyártásban:

"A Credo a 19,5” kerékátmérőjű típusainál már áttért a hazai, Rába gyártmányú futóművek alkalmazására, a Citadell típuscsaládnál ez még várat magára. Jó hír azonban, a Rábában nemrégiben elkészült a vadonatúj fejlesztésű, 22,5” kerékátmérőjű buszokba beépíthető, független kerékfelfüggesztésű, tárcsafékes futómű, mely a Citadell-ek vázszerkezetével is kompatibilis."
"A Rába által fejlesztett, jelenleg az engedélyeztetés fázisában tartó „Herend” fantázianevű városi-elővárosi ülések egyelőre még nem elérhetőek az autóbuszgyártók számára, remélhetőleg hamarosan velük is találkozhatunk a hazai gyártók, így a Kravtex autóbuszaiban is. "
link

vagyis a kilátások szerint a Rába a Kravtexnek futóművet (jelenleg a Citadelleken kívül már az összes buszba a Rába szállítja a futóműveket) és ülést szállíthat.
Az Ikarusszal tavaly kötött együttműködési megállapodás alapján a Rába szállítja a futóműveket és egyéb alkatrészeket (ülés beletartozik).
Az S91 (leendő várbusz esélyes) szintén Rába futóművekkel készül, ráadásul a Rába készíti az alvázat is.

Összességében elmondható, hogy a kormányzati tétlenséget (0tender) a Rába arra használta ki, hogy tejesítette azt a célkitűzését, miszerint a magyar buszgyártásban megkerülhetetlen szerepe legyen.
Vagyis, ha majd egyszer lesz busztender, amennyiben magyar szállító (mindegy hogy Kravtex, Ikarus, S91) nyer, a Rába abból mindig fog profitálni.
Törölt felhasználó 2011. 07. 14. 10:46
Előzmény: #1658  Noir
#1662
;)) Gyanús, de magyarázható. Az elemzői lefedettség növelése akár "OTC formában" is csökkenti a kockázatot, és segíti az árfolyamot.
watson
watson 2011. 07. 14. 10:33
Előzmény: #1654  tigus7313
#1661
"Egyes források szerint a járműbeszerzés jelenleg központilag, „fentről” van megtiltva a Volánoknak, pedig sok cégnél rendelkezésre állna az ehhez szükséges pénzügyi keret."

Szerintem nagyon helyesen, mert mint láttuk tavaly még KingLong kínai buszokat akartak mindenáron beszerezni, amitől hemzseg a Népstadion és a Szénatéri Volán busz állomás is ahogy láttam.
Valószínűleg meg kellett ruházni pár állami vezetőt arrafelé mielőtt elengedhették/elengedhetik a megrendeléseket.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek