Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2011. 05. 17. 22:21
Előzmény: #1637  tigus7313
#1640
:)) Szerintem köztes megoldás van születőben.

Annyit tennék hozzá, hogy szerintem a +10% is gyenge bázisról indul (hogy továbbra is szubjektív legyek), de a számokban verhetetlen vagy. ;)
tigus7313 2011. 05. 17. 22:00
Előzmény: #1635  tigus7313
#1639
Menedzsmenttájékoztató II.

Változatlan EBIDTA, 10%-kal növekvő árbevétel mellett?
Először is jó lenne tisztázni, mit takar a változatlan EBIDTA.
Ehhez segítséget nyújt a 2010 Q4 jelentés idevágó része:
„Az EBITDA 1,0 százalékkal csökkent és 3.118 millió forintot ért el éves szinten. A részvényopciós programra képzett tartalékkal korrigálva 5,0 százalékos növekedés mellett 3.307 millió forintot ért el.”

Tehát 3,3 mrd-ot.

Mi lehet az oka, hogy ezt vállalták biztosan? Egyértelműen a bizonytalanság.
Egyrészről az erős, illetve ingadozó Ft-ban rejlő bizonytalanság.
Másrészről a költségvetési zárolások begyűrűző hatása miatt a Jármű gyengébb teljesítménye.
„A honvédségi megrendelésekkel kapcsolatban Pintér elmondta, tisztában vannak azzal, hogy komoly zárolások is történtek egyes állami megrendeléseknél, és örülnek annak, hogy a keretszerződés tovább fut, jelenleg nem a volumen a legfontosabb.”
Ez nem hangzik a legjobban.
„A jármű szegmensben nagyjából a tavalyinak megfelelő árbevétellel számolnak, viszont ezen belül megnő a polgári értékesítés aránya, ez nagyjából 50 százalékos lehet.”
Így egy kicsit jobb. (a Hende féle kijelentéssel pedig csak átmenetinek tűnik a csökkenés)
De mit is jelent ez? Erősen visszaeső katonai bevételt, vagy jelentős mértékű növekedést az exportban, esetleg a magyar piacon (busz)
Az igazság a kettő eredője lehet, vagyis ebben az évben kisebb lehet a katonai beszállítás volumene, a polgári rész viszont irtózatosan nagyot ugrik. Az 50% szinte elképzelhetetlen számomra, mert az majdnem 3 mrd polgári árbevételt jelentene a 2010-es 500 M után. Az eredményhányad azonban csökkenni fog.

Ez és az erősebb forint és némi(?) hatékonyságcsökkenés okozhatja, hogy a növekvő árbevétel mellett szinten marad az EBIDTA.

Ennek ellenére az én elvárásom továbbra is a 3,6 mrd körüli EBIDTA elérése lenne, és persze 40 mrd feletti árbevétel!.

A 3,3 mrd-os EBIDTA (továbbra is többet várok), 1 mrd-os üzemi eredményt jelent, és ha évvégén tervárfolyamok környékén lenne az árfolyam, akkor fél milliárdos nettó eredményt. (a pozitív nettó eredményt a menedzsment is vizionálta)
EV/EBIDTA
780 Ft-os árfolyammal, 10 mrd nettó hitellel, 6 mrd-os ingatlanértékkel számolva 4,18 az EV/EBIDTA értéke.
watson
watson 2011. 05. 17. 21:58
Előzmény: #1636  Törölt felhasználó
#1638
"Hogy van az, hogy már megállapodtak az önkormányzattal az ingatlanstratégiáról, de nem hozzák nyilvánosságra?"

Először is a stratégiai elképzelés meg a megvalósítás az két dolog. Lehet hogy a nyilvánossága meghiúsítaná a stratégiát... meglátjuk.

tigus célozgatásából nekem az a vízióm támadt, hogy mi van akkor ha az önkormányzattal úgy egyeztek meg, hogy Szijjártó ad egy passzt a Rába pakkal Borkainak, Borkai meg lezsírozta hogy a pakkért cserébe megkapja a Városrétet...
... a hallgatás meg lehet hogy csak feszült figyelem, nehogy Szijjártó bajtárs passzát elhibázza ;)

A korcsmában is többen révülten kapaszkodnak a korsójukba miközben nézik a meccset és feszült figyelemmel várják már azt a gólpasszt. :)
tigus7313 2011. 05. 17. 21:58
Előzmény: #1636  Törölt felhasználó
#1637
a +17% gyenge bázisról indult.
ha megnézed 7,9 mrd a 2010 Q1, de a Q2 már majdnem 10 mrd, míg a Q4 több, mint 10 mrd.
a devizaárfolyamok meg 2010 Q2-Q4 viszonylatában eur 275-282, míg dollár 208-218.
most viszont?? (persze még lehet annyi, pl. Paczolayiék bizonyos döntése esetén, off esetleg virágnyelven majd beírhatnád, hogy pl. nem kell készülnie a Rábának megvenni az mnypt. pakkot, helyette inkább eljön a fedeztnyitásra alkalmas árfolyam:)

"hogy már megállapodtak az önkormányzattal az ingatlanstratégiáról"
erről már sokat beszéltünk. lehet, hogy már megállapodtak, de az önkorinak először el kell fogadnia (testületi ülés), csak utána lehet a nyilvánosság elé állni. (szerintem csak stratégia lesz:(
ugyanez igaz a folyamatban lévő projektekre, amikre utalva végre leírták:TITKOS, sőt a Technológia Centrum megnyitóján be sem engedték a nagyérdeműt.
Ez azt jelenti, hogy a Rába már tudja, hogy létrejön az üzlet, fejleszti, próbagyártja a kért terméket, csakhogy a megbízó rohadtul nem szeretné, hogy bármi erről nyilvánosságra kerüljön, amíg ő jónak nem látja.

szerintem nagyon messzi a 3.tranche, sőt egyre messzebb kerül...
nem nézem ki a menedzsmentből az eféle taktikázást, nekik az lenne az érdekük minél magasabb legyen az árfolyam.
de összeesküvés elméletnek jó a levezetés, észben tartom.
Törölt felhasználó 2011. 05. 17. 21:32
Előzmény: #1635  tigus7313
#1636
Szerintem a menedzsment ezzel a gyorsjelentéssel, de a főként a menedzsment tájékoztatóval óriási lyukat ütött a hitelesség, és a transzparencia, vagy a konzervatívan tervezett stratégia hihetőségének eddigi látszatán.
Ha Pintér igazat mondott(!?), akkor hogy lesz a +17%-os Q1-ből 10% éves szinten? (Nagyon gáz, de ha mégis igaz, akkor hogy lesz ebből kihozva a stratégiában megjelölt hosszútávú árbevétel cél?) Hogy van az, hogy már megállapodtak az önkormányzattal az ingatlanstratégiáról, de nem hozzák nyilvánosságra? És lehet még folytatni a disszonáns bejelentésekről a kérdéseket.
Szerintem egyszerű a válasz: Pintér nyugdíjba készül, és mindent egy lapra tett fel: a 3. tranche megszerzésére. Ennek érdekében elkezdte lassítani a játékot, tartalékolja a híreket, féligazságokat (félhazugságokat) kommunikál, és megpróbál majd a második félévben egy tüzijátékot elindítani: ingatlan "stratégia" (most szólok: a stratégia kevés, mérhető és hiteles vevő kell, normális áron!), VW vagy Mercedes, árbevétel terv túlteljesítés, HM, busz? stb..
Ennek akár lehet is örülni mert várhatóan meg fogja verni a hullámverésben a papír a banki kamatot rövidtávon (khm..), de egyben be is betonozta felülről az árfolyamot. Akkora dugó lesz a könyvben 2k környékén, (ha eléri valaha), amit el sem tudnak képzelni.
Szerintem most nincs és - felvásárlás esélyes szakmai befektető nélkül - nem is lesz akkora szereplő a papírban, aki Pintéren túlra is nézhetne, és egy hasonló hullámvölgyet végig akarna/tudna ülni (a potenciális menedzsmentváltás kockázatát felvállalva), amíg a mostani menedzsment visszaborítja majd a következő fél-egy évben összevásárolt (mnyp?) sajátrészvényt. 2k-nál kis túlzással az egész céget fel kellene vásárolni, hogy átvigye tartósan.
Ezzel a már elnyert 2 tranche értékét is korlátozza és rombolja.

És egy kis off: Holnap megyek egy mérsékelten szűkkörű beszélgetésre Paczolayval. Kiváncsi leszek mit mond mnyp kérdéskörben, ha nincs a mikrofon nekiszegezve.
tigus7313 2011. 05. 17. 21:05
Előzmény: #1634  watson
#1635
vékonykának:))

Menedzsmenttájékoztató I.

A tájékoztatóból az alábbi kommunikációs stratégia rajzolódik ki.

Május 18-tól hivatalosan is elindul az srv program:
„Mivel a menedzsment továbbra is úgy ítéli meg, hogy a jelenlegi részvényárfolyam nem tükrözi az elmúlt időszak pozitív bejelentéseit, ezért saját részvény vásárlási program indul.”
Két iránya lehet,
egyrészt a tőzsdén bizalomerősítésnek, jelzésértékkel (Napi),
másrészt az mnypt. csomag egésze, vagy egy része („vannak javaslataink, amelyeket az új tulajdonossal meg fogunk tudni beszélni, és mindkét fél felelős döntést fog tudni hozni”-szintén NAPI)

Június végén bemutatják a győri önkormányzattal közösen kialakított új ingatlanstratégiát.

A III. negyedévben (legyen augusztus) jön az Alkatrész bejelentés, egy nyugat-európai személygépkocsi gyártó ipar beszállítói láncában történő szerepvállalásról (véleményem szerint ez a VW lesz, esetleg egy Hammersteines üzlet még izgalmasabb lehet)

A III. illetve IV. negyedévben a Futómű is aktív lesz, több új termék piaci bevezetéséről ad majd számot („Bemutatásuk a harmadik, esetleg negyedik negyedévben várható, némelyik jelenleg még szigorúan titkos - mondta el a vezérigazgató.”).
Azért tippeljünk, lesz mondjuk egy mezőgazdasági, a 3. generációs busz futómű, meg egy tehergépkocsi (francia, vagy arab).
Vagy lehetnek kisebb egységek is:
„további új üzletek vannak kilátásban, aminek köszönhetően legalább három új termék debütálása várható 2011-ben” (éves jelentés)

Időközben megvalósulhat Hende Csaba honvédelmi miniszter ígérete is, miszerint a tárca többmilliárd forintos katonai jármű megrendelést készül adni a Rábának az idén. (nálam okosabbak rávilágítottak, hogy ha idén adja a megrendelést, az 2012-re vonatkozhat legelőször, ez a költségvetésből gazdálkodás hátulütője). Szóval erről is lehet majd bejelentés.

Amiről konkrétan nem volt szó, mert nem is rajtuk múlik:
„Az elnök-vezérigazgató jelezte, hogy a Rába aktívan ki szeretné venni a részét a magyar autóbusz állomány megújításából, ennek megfelelően javaslatokat is tesznek a döntéshozóknak.”
A Volán tenderekre van némi esély az idei évben, hitelkeret van rá, talán eredményhirdetésre is sor kerülhet időben viszont teljesen bizonytalan).
Esetleg egy S91-es projekt is elindulhat a Várban.

Ebidtáról, többek között majd a második részben.
watson
watson 2011. 05. 17. 20:50
Előzmény: #1633  tigus7313
#1634
tigus, a mai tájékoztató fényében hogy látod a vékonyka EBITDÁT?

Nekem a negatív üzemi és az alacsony devizafedezet is szarul néz ki.

Remélem amit augusztusra bejelentenek elég ütős lesz végre a befektetők szemében is :)
tigus7313 2011. 05. 16. 23:23
Előzmény: #1632  tigus7313
#1633
EBIDTA
(az előzőből már következik)
Itt kell venni egy mély levegőt, benntartani, kifújni.
nagyon vékonyka a 381 M Ft.
Ebből a szempontból 2005 óta nem volt ilyen gyenge az első negyedév.
valóban nem jó az évkezdet, ebből a szempontból. A holnapi menedzsment előrejelzés lesz az érdekes, mert ebből lehet következtetni, hogy tényleg az egyszeri hatások szerencsétlen egybeesése okozta-e ezt a gyengébb negyedévet, vagy strukturális a probléma.
Az elsőt tartom valószínűnek, és egy 3,6-3,8 mrd-os EBIDTA előrejelzés meg is alapozná ezt.

Fedezeti hányad
Jelentős csökkenés, a 17,66% rég nem látott alacsony érték, okait már kitárgyaltuk.

Közvetett költségek
Ebben igazán jók, ez sokkal jobban sikerült, mint a közvetlen költségek megfogása, az általános költségszint tovább csökkent (-66 millió). Ez a jövőre nézve is pozitív hatású, de további bevétel növekedés kell ennek igazi megértéséhez (megjelenéséhez).

Hitel
Növekedett a nettó hitelállomány, azaz megállt a pozitív folyamat.
Ennek fő oka persze a működő tőke szükséglet megugrása (+575 millió egy negyedév alatt, főleg készlet), ez viszont jelentős árbevétel növekedést jelez előre, hiszen folyik a spájzolás.

Fehrer-Rába
Még várat magára a felfutás, egyelőre 50 m/negyedév veszteséggel járul hozzá a csoport teljesítményéhez.

Összességében a biztató Futómű árbevétel alakulása mellett, a várttól elmaradó üzemi és EBIDTA, egyelőre jól hihető indokokkal (alapanyag, Jármű, kezdeti gyártás), amiket megerősíthet a holnap közölt menedzsment várakozás, amennyiben 3,6 mrd feletti Ebidát tartalmaz.
Amennyiben e körüli értéket tesznek közzé, még erősebbé válik az srv nyomás, mert a piacnak, ígéretnél és jövőképnél több kell, hogy elhiggye ezt.
tigus7313 2011. 05. 16. 22:55
Előzmény: #1631  tigus7313
#1632
Amivel nincs baj, az a Futómű árbevétele.
6 mrd a negyedév alatt (+39%).
USA végre emelkedett a bázishoz képest, a projekt jellegű bevétel hatása lassan kikerül. Egy dolog szembetűnik, a bevétel-növekedés kb. 10%-os, (míg a piac 35%-ot bővült). Csökkenő stratégiai jelentősségre utalnak a számok, főleg az alacsonyabb fedezettartalmú alkatrész beszállítás területén. (hiszen JD robog, a Marmon is megmaradt alacsonyabb szinten). Az ok jól látszik, Európára koncentrálnak.
Nyugat EU
Itt történt a nagy durranás, az árbevétel több mint duplájára nőtt (+4,5 mEur), a nagyon erős IV. negyedévhez képest is 1,9 millió eur a növekedés. És az új Scania megrendelések hatása még nincs is benne!! (így Q2-ben tovább nőhet)
FÁK
Hozza a mostanában megszokottat (3 mEur/negyedév), az áttörés még nem történt meg.
Belföld
A 800 milliós szint megfelel az utolsó három negyedév átlagának, viszont tavalyhoz képest 46%-kal nőtt.

Amivel baj van, és ami nagy ellentmondás, (és emiatt nagy jelentőséget kell tulajdonítani a fentebb részletezett okoknak) az eredményesség drámai esése ilyen volumenű árbevétel növekedés ellenére.
2010-ben 4,3 mrd bevétel mellett -154 millió az üzemi eredmény, míg 2011-ben 6 mrd mellett -139 M Ft. A devizaárfolyam hasonló volt, így ezt a drámai visszaesést részben a fentiek (alapanyagár, gyártás kezdés egyszeri költségei) okozhatták.
A hiányzó eredmény legalább 300 millió Ft, aminek nagy részét remélhetőleg egyszeri, illetve visszaforduló tételek okozták.

Alkatrész
Kicsit növekvő árbevétel (Sárvár miatt) 0 körüli üzemi eredmény stagnálás.
II. félévben jöhet a megszellőztetett bejelentés (nyugat-európai szgk.gyártó), ami a kgy. és egyéb olvasmányok alapján a VW lehet.

Jármű
Örvendetes, hogy az export esetében több mint háromszoros a növekedés (most már 354 millió-minden idők legjobbjai között van).
A honvédségi bevételek azonban elmaradtak (kormányváltás), a tavalyi felét sem érik el!!, ez minden idők leggyengébbik adata, ami pedig komoly (kb. 140-150 millió) eredménycsökkentő hatással bír. Mint említettem az ígéret már megvan a kormányzat részéről….

Szigorúan elméleti szinten tehát a Futómű esetében kb. 300 millió Ft nyereség nem jelent meg a vélhetően egyszeri költségek miatt, míg a Jármű esetében a honvédségi megrendelések csúszása miatt 140-150 milliós a nyereség elmaradása.
Összesen 440-450 millió az a nyereség, aminek jó része (alapanyag áremelkedés továbbszámlázása, elmaradt HM megrendelések pótlása) a későbbiekben még megjelenik.
tigus7313 2011. 05. 16. 22:15
Előzmény: #1630  higins79
#1631
2011 Q1-ről

Elrontott negyedévnek tűnik, első ránézésre. Másodikra kicsit javul a kép, az okok egy része előremutató a jövőre nézve.

Lássuk a Rába által sorolt okokat:

Alapanyagár emelkedés negatív hatása, az áthárítás szokásos időben csúszása miatt.”
Való igaz, egy év alatt 36,9%-kal emelkedett az alapanyagok ára, mivel a költségek igen jelentős részét teszi ki, ez jelentős nyomás a költségekre nézve a felmerüléskor.
Ez azonban nem végleges hatás, időben később (általában 1 negyedév) jelentkezik a pozitív oldala is, vagyis nagyobb eredményt fog okozni. (szinte a 100%-át továbbszámlázzák a vevők felé, kivéve oroszok).
Ez a hatás a működés sajátossága miatt ebben a negyedévben jelentős veszteséget okozott, de a következő negyedévekben (már a másodikban) nyereségként jelentkezik.

„Rába Jármű alacsonyabb terhelése”
A csoport legnagyobb eredményhányadú területe, így automatikusan negatív a hatása, ha elmarad a bevétel. Márpedig ezt történt, felére esett vissza a honvédelmi bevétel, ez pedig több, mint 140 millióval kisebb üzemi eredményt jelent.
Ha hihetünk a honvédelmi miniszternek, akkor a 2011-es megrendelés nagyobb lesz, mint a 2010-es. Ez esetben az év második felében sokkal nagyobb Jármű bevétel, ezzel együtt nagyobb eredmény (Ebidta) keletkezhet.

„Új elnyert üzletek kezdeti egyszeri költsége.”
Ezek szerint akkor több is van (Scaniáról tudunk), és valóban a gyártószerszámok, próbagyártások egyszeri költsége a sorozatgyártás elején jelentkezik, utána (következő negyedévekben) már nem terheli az eredményt.

Mindhárom ok a jövőre nézve emelkedő nyereségességet vetít előre.

Tavaly egyszeri tételek
2010-ben az egyszeri tételek összesen 224 m Ft-tal javították az üzemi eredményt, tárgyévben ez nem jelentkezett.
(ez csak zárójeles tétel az összehasonlíthatóság miatt)
higins79 2011. 05. 16. 19:50
Előzmény: #1627  tigus7313
#1630
elmélkedést várunk tőled:)
Törölt felhasználó 2011. 05. 16. 18:34
#1629
higins79 2011. 05. 05. 20:52
Előzmény: #1627  tigus7313
#1628
mikor lesz Q1
tigus7313 2011. 05. 02. 09:30
Előzmény: #1626  tigus7313
#1627
Még a végére egy kis elméleti számolás (hűen önmagamhoz:)))
A 2010-es nettó eredmény -859 millió Ft lett, én ugye (-)0-ra vártam, de csalódást azért nem okozott.
Ugyanis kettő nagyobb, pénzmozgással nem járó egyszeri tétel játszott szerepet ebben.
Az egyik a halasztott adó 656 milliós tétele, melyből 337 millió elhatárolt veszteséggel kapcsolatos adókulcsváltozás miatt keletkezett, 178 millió a hedge lezárásokkal kapcsolatos technikai tétel megszüntetése.
A másik az opció átértékelés miatt elszámolt 189 milliós közvetett költségelem. Erre a harmadik opciós rész újraindítása miatt volt szükség, bár ennek megnyílására olyan nagy esély azért nem látszik jelenleg.
(Volt még egy hitel átértékeléssel kapcsolatos 217 milliós veszteség is, ami ugyan nem jár pénzkiadással, de évente ismétlődik, visszafordulhat, így ez nem minősítem egyszeri korrekciós tételnek.)
A fenti első két tétel korrekciójával -0 körüli nettó eredmény adódik 2010-re. Az Ebidta esetében a 3,1-at korrigálni lehet a 189 m-val, így 3,3 mrd-ot kapunk.

A 2011-es előrejelzések alapján talán nem túl kockázatos kijelenteni (még a jelenleg erős Ft ellenére sem), hogy 2011-ben a nettó eredmény is pozitív lesz, valahol a 150 millió és az 1 mrd között.
Az Ebidta 3,6-3,8 mrd körül alakulhat.
tigus7313 2011. 05. 02. 09:07
Előzmény: #1625  tigus7313
#1626
Még pár érdekesség az egyéb fejlesztések közül:

A Kravtex kiskerekű buszaihoz is kifejlesztésre került a tárcsafékes futómű változata.

Ennél érdekesebb egy 13 tonnás hátsó futómű kifejlesztése kommunális járművekhez a PVI francia partner részére. Jobban megnézve a PVI (Dassault csoport tagja) a Renault-val dolgozik együtt. Kiskapu a Renault-hoz? (A kukásautók kelendőek.)

A másik jelentősebbnek tűnő futómű fejlesztés, amit megemlítenek, Egyiptom egyik legnagyobb tgk. és buszgyártójának (EAMCO) történt. (Arab) Afrikai erősödés esetleg?

Az éves jelentésből kiderült más is, pl. hogy az opciók tekintetében 2010-ben a menedzsmentvezetőkre vonatkozóan lehívási korlátozás lépett életbe. Eszerint 2013. április 30-ig nem hívják le az 1. és 2. tranche opcióit, vagyis eddig az időpontig biztosan nem jelennek meg eladóként (ez indokolja egyébként, hogy miért nem történtek eddig „bizalomerősítő” lehívások).

Ha már hedge-t nem kötöttek, a hitelállományon belül az USD arányt növelték az Eur rovására.
Ez rövidtávon jó lépésnek bizonyult, mert az 1. negyedévben az USD több, mint 20 Ft-ot esett, így az USD hiteleken jelentős nem realizált árfolyamnyereség (350 M Ft) keletkezett.
tigus7313 2011. 05. 02. 07:51
Előzmény: #1624  zolaaa
#1625
nem is nagyon változhatott, mivel alig van (volt) forgalom.

Jármű
Cél a polgári értékesítés felfuttatása.
Két fő iránya:
A vasszerkezeti bérmunka az egyik, ebben már van előrelépés. a HAMM tekintetében már több termék sorozatgyártása folyik.

A másik az autóbuszszegmens. Van saját termék, az S91-es (a távolsági E95-ös feltámasztásán még gondolkoznak), másrészt a belföldi piacra fókuszálás (ehhez persze kormányzati elkötelezettség is kellene).

Egy említésre méltó dolog akadt a honvédségi területen is a célkitűzések között.
"Lehetőség megteremtése arra, hogy a „H” járműcsalád mellett értékét tekintve a magyar piacra (katonai és intézményi vevőknek egyaránt) jobban illeszkedő járműcsalád kifejlesztésre kerüljön (Rába „M”)."
Ez akár érdekes is lehet!
zolaaa 2011. 05. 01. 23:31
Előzmény: #1623  tigus7313
#1624
Köszi Tigus!

A múltkor bementem megnézni a tul. szerkezetet, de semmi különöset nem vettem észre. Nagy tulajok a néhány ismerten kivűl nincsenek, sok a magánszemély, ill. néhány számlavezető nem nevesíti a tulajdonosokat.
tigus7313 2011. 05. 01. 22:23
Előzmény: #1622  tigus7313
#1623
Alkatrész
A két részegység, Mór és Sárvár más pályát fut be.
Míg Mórra inkább stagnálás (főleg a Suzuki miatt) jellemző, addig Sárváron „a kiemelt partnerek megrendeléseinek köszönhetően 2010 végére a rendelkezésre álló kapacitások lekötése elérte a válság előtti szintet”(!).
Egy-két új vevőről is beszámolnak.
Móron
Elindultak a Fehrer (flízek szabása) megrendelések
Elnyerték
a CRH présalkatrészek gyártási jogát,
az Astra Vagoane üléspiacára (román vasúti) történő beszállítást.
A VW Up huzalvázak gyártása, kartámla huzatok gyártása 2011. 3. negyedévben kezdődik. (bejelentés várható a konkrétumokról)

Sárváron
Újabb Deutz, és Class megrendelések
Új stratégiai kapcsolat a SAF-Holland-dal.

Ami rossz hír Mór tekintetében, hogy a Suzuki gyártási volumenének felfutásában csak 2013-tól várható élénkülés, vagyis addig a Fehreren keresztül tudnak csak növekedni.

A kilátások, lehetőségek így Sárváron és Móron is az új stratégiai partnerkapcsolatok kiépítését jelentik. Ezek:
Fehrer (konkrétan VW Up projekt)
CR Hammerstein
A román vasúti ülésbeszállítás szereplői
Új buszülés
SAF-Holland
tigus7313 2011. 05. 01. 20:01
Előzmény: #1621  watson
#1622
:))

2011-es kilátások (Futómű)

„Globális szinten a meglévő termékeink értékesítésének további növekedésére számítunk, és a már elnyert és a jövőben várható további új üzletek miatt az árbevétel további bővülése várható.”

Nyugat-Európában a 2010-ben megkezdődött emelkedés várhatóan 2011-ben is folytatódni fog. (legjelentősebb emelkedés a trailer piacon valószínűsíthető)
Ezzel párhuzamosan az USA közúti tgk. futómű alkatrész tovább növekszik.
Az orosz piac is stabilnak mondható. A buszpiacon folytatódhat a növekedés, mert a magas olajár támogatja, meg elnökválasztás is lesz.
A mezőgazdasági piacon a válság hatása késleltetetten jelentkezett, de mind a JD, mind a Class esetében 2010-ben a növekedés jelei voltak megfigyelhetőek. E tendencia folytatása várható 2011-ben, ráadásul az emissziós előírások változása e szektorban modellváltást eredményez. (vagyis egyrészt az értékesítés további felfutása várható, másrészt a Rába fejlesztések beépülése az új modellekbe)

Álljon itt egy szép összegző idézet a Futómű 2011-es évéről:
„A futóműalkatrészek területén a meglévő üzleteink mellett új üzleteket nyertünk el, és további új üzletek is kilátásban vannak, aminek köszönhetően legalább három új termék debütálása várható 2011-ben.” (három bejelentés is?)
„A vállalat pozitív várakozásokkal tekint 2011-es év elé, és a már érezhető gazdasági fellendülés után 2011-es évre árbevételének két számjegyű százalékos növekedését prognosztizálja.”

Végre bekerült számszerű előrejelzés is a jelentésbe. A Futómű a legnagyobb a leányvállalatok közül, így jelentős árbevétel növekedési előrejelzése fontos pozitívum a csoport 2011-es árbevételének alakulása szempontjából.
watson
watson 2011. 05. 01. 19:54
Előzmény: #1620  tigus7313
#1621
tigus, ezt a kabrió-kamiont sasold meg!

link

ez a buszoknál is használt futómű nem Rába véletlenül? ;)

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek