Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2011. 05. 01. 17:52
Előzmény: #1619  tigus7313
#1620
Éves jelentés

Lássuk, mik bújnak az éves jelentés soraiban vagy közöttük.

Üzenet:
„Most, 2011 elején úgy tűnik, hogy a folytatni tudjuk az építkezést. A rendelésállomány kedvező árbevétel-növekedési trendet vetít előre. Ha a piaci tendenciák is kitartanak 2011 a konszolidált növekedés esztendeje lehet.”

A Rába szerint a trendforduló éve volt a 2010-es (gondolom a járműiparban), szerintem eredményben 2011 lesz a fordulat éve (a nettó eredmény is pluszossá válhat)

Cégenként
Futómű

Piacok
USA
„Az országúti tgk-k esetében megindult a kilábalás, de a rendelések még kevéssé ütemezettek. A speciális tgk-futómű igények alacsonyabb szinten stabilizálódtak. A nehéz traktor szegmensben továbbra is magas az igényszint.”
tehát a Marmon azért megmaradt! (csak a katonai projekt rész futott ki)
EU
2010 második felében már komoly növekedés volt tapasztalható.
FÁK
A járműipar a válság után mérsékelt növekedésnek indult.
Ázsia
Megemlítem, mert megemlítik (2009-ben említésre sem volt méltó). Stabil vevői kapcsolat, növekvő lehívások. Japán élénkülés jegyei (gondolom a katasztrófa előtti állapot) látszanak.
Hazai piacon
a trailer szegmens dinamikus növekedése figyelhető meg, így pl. a BPW-nek szállított tengelycsonkok száma megháromszorozódott.

Üzletfejlesztés
USÁ-ban
a JD-vel erős a kapcsolat, emellett a Marmonnal kötött 5 éves keretszerződés is mutatja a jelenlétet az amerikai futómű piacon.
Az egyéb alkatrészekről (Dana, Meritor) nem tesznek említést, ami két dolgot is megerősít.
Egy: ténylegesen elkezdődött az a tendencia, hogy a Rába a stratégiai területein best of class, vagy legalább második helyre törekszik, melyből következik, hogy szoros együttműködési modelleket igyekeznek kialakítani. Az amerikai futómű alkatrész nem ez a piac, könnyű a helyettesíthetőség, az együttműködés szorossága változó, és nem túl magas a hozzáadott érték.
Kettő: ez is azt mutatja, hogy a stratégiai hangsúly eltolódott az EU és a FÁK irányába, illetve a magasabb hozzáadott értékű termékek felé.

Az EU-ban
tovább nőtt a magasabb hozzáadott értékű termékek értékesítése (igazolja az előbbi feltevésem).
Erre példa az új Scania üzlet, melyben bonyolultabb, nagyobb hozzáadott értékű termékek gyártását is elnyerték.

A FÁK esetében
a legfontosabb momentum 2010-ben, a sikeres belépés egy új szegmensbe, a nehéztehergépkocsi-futóművek (URAL) piacára.
A kezdeti sikeres minták után a tehergépkocsi-futóműveket már szériában szállítják.

A szériagyártás tehát elkezdődött, 2011 a felfutás éve lesz (ne feledjük Oroszországban más az időszámítás), így 2012-re gondolom, hogy elérhető a tervezett 500db/év. Ez kb. 7-8 m Eur többletbevételt és kb. 300 millió Ebidtát jelenthet. A 2011-es hatás ennek kb. a 30-40%-a lehet.

Ázsiát megint megemlítem, mert megemlítik. Az Isuzunak (Toyota!) szállított tgk és buszfutóművek növekedése figyelhető meg. A 2009-es jelentésben nem volt róla szó, vagyis lassan eléri az érdemleges (említésre méltó) szintet, de nagy jelentőséget még nem adnék neki.

A hazai piacon a BPW kapcsolat erős maradt, és a növekedés(trailer) nagyon beindult, a vonaton rajta van a Rába, csak utazni kell vele.
tigus7313 2011. 04. 21. 19:16
Előzmény: #1616  tigus7313
#1619

„Mi a Baj a Rábával?”

Néhány megjegyzés (nem elfelejtve, hogy ez sokkal könnyebb, mint megírni egy elemzést).

Amivel egyetértek:

Magánnyugdíjpénztári nyomás alatt az árfolyam. Egyrészt eltűntek a keresleti oldalról, másrészt (ami talán jelentősebb) a pszichikai nyomás, hogy mi lesz a pakkjukkal.

Ingatlankérdés (valós és problémás), mert úgy néz ki teljesen kiárazódott az ingatlan értéke. A konkrét info kevés, nincsenek bevételi tervek az eladásra, sőt még a konkrét tervek sem ismertek.

Az erős Ft nem tesz jót az eredményességnek (általános igazság az export cégek esetében), persze ez akkor probléma, ha hosszútávon erős marad.

Lássuk a többit:

„Az alapkezelők viszont szemmel tartják a Rába-sztorit, hiszen egyre többen említik a kedvenc magyar részvényeik között.
Az elemzők szemszögéből nézve azonban már más a kép, hiszen az elemzői lefedettség alapján úgy tűnik, gyakorlatilag érdektelen kispapír lett a Rábából. ….csak egy elemző maradt, aki rendszeresen ad előrejelzéseket a magyar gépgyártóra.”

Igen ez komoly probléma, mert a nagyközönség tájékoztatása jelentősen csökkent, a cég nem válik „érthetővé”, illetve a cég külső hírbehozása nem történik meg elégszer (elemzői nyilatkozatok, célárak, kommentárok: pl. a Scania üzletet már a Concorde sem méltatta egy mondatra sem.) Tulajdonképpen a cégen kívül a kutya sem erőlködik.

Az egy nyilvános elemzői várakozás valóban elég kevés.

„A Rába nem különösebben olcsó, és nem mutat különösen magas növekedést sem az elemzői várakozás alapján a következő években.”

Az az egy elemző……
Megismételném, hogy egy elemző bizony kevés, így az előrejelzéseiből levezethető jövőképet ugyanolyan kritikusan kellene kezelni.

„A várakozások alapján a Rábától EBITDA és EPS szinten is alacsonyabb számok érkezhetnek 2012-ben, mint idén, egyelőre nyoma sincsen annak a növekedésnek, mint amit a szektortársak menedzsmentjei, illetve a cégeket követő elemzők előrevetítenek.”

Pontosan ezért kell kritikusan kezelni.
Nem tudok olyan komoly indokot (a cikkben sem hangzott el), ami miatt 2012-ben csökkenni kellene az EPS-nek, és az EBIDTÁnak.
Viszont legalább kettő nagy üzlet (URAL és Scania) lényegesen többet hoz, mint 2011-ben. Az új Scania üzletek tekintetében egyrészt törtév 2011, másrészt fel kell futni a termelésnek, viszont 2012-ben fullosan mehet. Az URAL új tgk piac bevezetés alatt van, az oroszok esetében ez azért lassabb, de 2012-re beérhet.
Ezenkívül ide (2012) sorolható az orosz buszpiac, esetleg a magyar(?) alakulása, és a Fehrer üzletek és bizonyos Suzuki beszállítások felfutása is.
Szóval igazából nincs a piacon nagyszámú nyilvános, megalapozott várakozás, a Rába részéről nem hangzott el olyan megjegyzés, ami indokolná a 2012-es visszaesést, sőt az árbevétel és eredményesség negyedéves alakulása sem efelé mutat.
Szóval pont ellenkezőleg……

„A részvények alulteljesítését több tényező is okozhatja, amelyek közül az egyik legfontosabb az, hogy a vállalat a szektortársaknál gyengébben teljesít a gazdasági fellendülés időszakában, egyelőre nem látjuk azt a felpattanást a főbb eredménysorokon, ami a gépgyártó szektor legtöbb vállalatát jellemzi.”

A főbb eredménysorok az üzemi eredmény és a nettó eredmény.
Az árbevétel ebben az esetben indifferens, hiszen ha az 5 éves stratégiai célokból indulunk ki, látszik, hogy szemléletváltás történt, vagyis nem az árbevétel növelése az elsődleges cél, hanem (nagyon helyesen) az eredményesség növelése.

Az árbevétel alakulásáról már rengetegszer írtam, tudni kell, hogy a bázisban (válság előtt, alatt) egy projekt jellegű amerikai vevő jelentős mértékű árbevételt jelentett. 2008-ban 11,6 mrd volt, ez csökkent kb. a tizedére. Vagyis nem lehez egy az egyben összehasonélítani az árbevétel alakulását.
Vagyis a válság előtti árbevétel szem előtt tartása, vagy abból történő elemzés nagyon félrevezetheti a vállalatot megítélő és elemző személyeket.

A felpattanás nem a kiugró árbevételben, vagy a válság előtti szintek elérésében, meghaladásában jelentkezik a Rábánál, hanem lejjebb, az eredménysorokban.

A 2010-ben az üzemi eredmény 860 mFt (35,7 mrd árbevétel mellett),
a válság előtt 2008-ban 1,1 mrd az üzemi (58,6 mrd bevétel), míg 2007-ben az üzemi eredmény 1 mrd (57,6 mrd bevétel), sőt menjünk vissza 2006-ra (kiugróan magas USA tgk. piac idejére), az üzemi eredmény 508 m Ft (50,3 mrd árbevétel mellett).

Remélem eléggé szemléletes.
Egyrészt már a válság előtti szint közelében az üzemi eredmény, tehát látszik a felpattanás, és a válság alatti intézkedések hatása.
Másrészt érdekes az arányok alakulása. Amíg a válság előtt 1-1,8% az árbevétel arányos üzemi eredmény, addig 2010-ben már 2,6%. (ez tovább nőhet 3-4% közé.)

A bevétel is várhatóan tovább növekszik (ez részben szerepelt a cikkben, mármint hogy az Uraltól kb. 2 mrd növekedés várható, én hozzáteszem, hogy a Scaniától is kb. ennyi. A többiről most nem beszélve), ezzel összefüggésben pedig az üzemi eredmény is növekedne (2011-ben várhatóan meghaladja a válság előtti szinteket).

A nettó eredmény sort már nehezebb elemezni a hedgek miatt. A válság előtti szinteket úgy határoztam meg, hogy az EBIDTA-t korrigáltam a realizált hedge-dzsel (ami, nem eredménykategória, de jó közelítés a tényleges eredményre), az értékcsökkenéssel, a fizetett kamatokkal és a tényleges adókkal.
A válság előtti szintekre (2006-2008) 0,9-1mrd Ft nyereség jutott. 2010-ben ha csak a tényleges adókat vesszük figyelembe, 0 körüli nettó eredményt értek el, ez még valóban nem az igazi.
Ezt kell figyelni a hegde mentes 2011-ben, vagyis elér-e a válság előtti szintet.

Összegezve, nem mondanám, hogy „a Rábánál a válságból való kilábalás sokkal lassabb”

„Éppen ezért a sztori akkor lehet izgalmas a befektetőknek, ha fel tud mutatni olyan új növekedési területet, amely "átárazza" a papírokat.”

Szóval ez a növekedési terület az eredmény lehet.
Törölt felhasználó 2011. 04. 10. 10:42
Törölt hozzászólás
#1618
Törölt felhasználó 2011. 04. 10. 10:37
Törölt hozzászólás
#1617
tigus7313 2011. 04. 03. 11:34
Előzmény: #1615  pancserlama.
#1616
némi írott vélemény, győri pletyka, amiből számunkra érdekes lehet a multifunkcionális csarnokról és a lehetséges helyszínekről szóló rész:
link

most már legalább sejthető, melyik az a három, amik közül választanak.
pancserlama.
pancserlama. 2011. 03. 28. 13:29
Előzmény: #1614  Törölt felhasználó
#1615
Nekem ez egy nagyon bonyolult kérdés.
Bevallom őszintén nagyon nem is értem.
Ami megkavar mindig a vevő, szállító szerződések tartalma nem ismert….
Leírtakból arra következtetek, hogy a Rába azt akarja sugallni hogy a szükséges mértékhez közelíti…….
Törölt felhasználó 2011. 03. 28. 12:53
Előzmény: #1613  pancserlama.
#1614
Láma az alábbiból számomra nem ez derül ki.

"A vállalat a negyedév során tovább csökkentette az export árbevétel árfolyamkockázatának fedezetére szolgáló határidős deviza ügyleteit. A negyedév végén csupán 1 millió USDHUF short és 4 millió EURHUF short pozíció állt nyitva" Forrás:portfolio.
pancserlama.
pancserlama. 2011. 03. 28. 12:07
Előzmény: #1612  signal2
#1613
Szerintem okafogyott a téma.
Most már árbevétel arányosan kezelik a Rábánál kitettséget.

signal2
signal2 2011. 03. 28. 10:30
Előzmény: #1609  tigus7313
#1612
Tök mindegy, hol a spot, ha a nettó kitettségert lefedezed, nincs kockázat, azaz a tervezett tételek meg fognak egyezni a ténnyel.
Noir 2011. 03. 28. 10:16
Előzmény: #1601  pancserlama.
#1611
Hedge-el általában éven belüli árfolyamkockázataidat kezeled, azokat nem meghaladó mértékben. Nem ezt csinálták, és elég sokba került. Most meg semmit. Nálam ez az eszetlen kategória.
pancserlama.
pancserlama. 2011. 03. 28. 09:34
Előzmény: #1609  tigus7313
#1610
"Scania (prémium tehergépkocsi gyártó) 15 millió eurós (4 mrd) üzlet"

Vélhetöen a kezdet !
tigus7313 2011. 03. 28. 09:17
Előzmény: #1608  signal2
#1609
aha.
veszteni meg az árfolyamváltozáson.
nem lennék boldog, ha most 266-os euron, meg 188-as USD-én nyitogatnának.

mindenesetre jellemző a részvény megítélésére (meg részben magyarázat az alacsony árfolyamra), hogy erről (hedge) több szó esik, mint a legutóbbi bejelentésről.

szóval
Scania (prémium tehergépkocsi gyártó) 15 millió eurós (4 mrd) üzlet. Ez a Futómű 2010-es bevételének kb. 20%-a!
(a növekmény is jelentős, mert meghaladhatja a 2010-es Futómű bevétel 10%-át, és ez csak egy üzlet)
signal2
signal2 2011. 03. 28. 08:44
Előzmény: #1606  Törölt felhasználó
#1608
A dollárt és az eurót folymaatosan megéri hedgelni, mert 4%-ot lehet vele nyerni a kamatkülönbözeten.
tigus7313 2011. 03. 27. 22:28
Előzmény: #1606  Törölt felhasználó
#1607
szerintem mind egyetértünk, hogy nyitni kellett volna, így utólag....

van egy várakozás, abból következik a biztosítási stratégia.

mindenesetre az tény, hogy nem nagyon nyitottak.
Törölt felhasználó 2011. 03. 27. 22:09
Előzmény: #1605  tigus7313
#1606
hát ez a nem vártak forinterősödést... ugye a hedge nem arra van, amit várunk, hanem biztosítunk.
tigus7313 2011. 03. 27. 20:39
Előzmény: #1604  zolaaa
#1605
Az RFI támogatás teljes egészében egyszerre nem jelenik meg az eredményben, csak a költségre kapott támogatás rész (az egyéb bevételek között).
azonban a beruházásra kapott rész éveken át, elosztva (értékcsökkenés arányosan)fog megjelenni az eredményben.
cash-flowban a folyósításkor (egy része már 2010-ben)jelenik meg.

igen, a Ft erősödés 2011 komoly kockázata (én nem hiszek benne egyelőre...)
zolaaa 2011. 03. 27. 16:44
Előzmény: #1603  tigus7313
#1604
Ez a fedezés szerintem is nagyon gáz, főleg ha tovább erősödik a Ft.
A Rába Fejl. I. 600 M Ft-ja vajon mikor jelenik meg végre a könyvekben?
tigus7313 2011. 03. 27. 16:12
Előzmény: #1600  Noir
#1603
nem esztelenül,
de az overhedge leépítéséhez nem volt elég likvid cash, ezért ki kellett ülni. a nyitás úgy gondolom indokolt volt a rendelési állomány alapján.

azzal én is egyetértek, hogy ez a sokk bennük maradhatott, így átestek a ló túloldalára, ezért is maradt el a 290-es eurnál a nyitás.
nekem a 233-as dollár jobban fáj...

valszeg az is közrejátszott, hogy nem vártak, nem volt várható érdemi Ft erősödés.
azt gondolom a jelenlegi árfolyamszint nem tartható fenn sokáig, de való igaz
így maradta devizakockázat, ami jelentősen tudja befolyásolni az eredményt.

Törölt felhasználó 2011. 03. 27. 15:31
Előzmény: #1601  pancserlama.
#1602
Az oké,hogy nem látták előre,de biztosítani lehetett volna,
pancserlama.
pancserlama. 2011. 03. 27. 14:05
Előzmény: #1600  Noir
#1601
Nem csinálták eszetlenül.
Tudom hogy üzletben nem magyarázat.
Simán szerencsétlenek voltak.
Anno a deviza mizériát nincs ember aki előre látta és feltudott volna készülni.
Azóta helyre állt rend.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek