Éves jelentés
Lássuk, mik bújnak az éves jelentés soraiban vagy közöttük.
Üzenet:
„Most, 2011 elején úgy tűnik, hogy a folytatni tudjuk az építkezést. A rendelésállomány kedvező árbevétel-növekedési trendet vetít előre. Ha a piaci tendenciák is kitartanak 2011 a konszolidált növekedés esztendeje lehet.”
A Rába szerint a trendforduló éve volt a 2010-es (gondolom a járműiparban), szerintem eredményben 2011 lesz a fordulat éve (a nettó eredmény is pluszossá válhat)
Cégenként
Futómű
Piacok
USA
„Az országúti tgk-k esetében megindult a kilábalás, de a rendelések még kevéssé ütemezettek. A speciális tgk-futómű igények alacsonyabb szinten stabilizálódtak. A nehéz traktor szegmensben továbbra is magas az igényszint.”
tehát a Marmon azért megmaradt! (csak a katonai projekt rész futott ki)
EU
2010 második felében már komoly növekedés volt tapasztalható.
FÁK
A járműipar a válság után mérsékelt növekedésnek indult.
Ázsia
Megemlítem, mert megemlítik (2009-ben említésre sem volt méltó). Stabil vevői kapcsolat, növekvő lehívások. Japán élénkülés jegyei (gondolom a katasztrófa előtti állapot) látszanak.
Hazai piacon
a trailer szegmens dinamikus növekedése figyelhető meg, így pl. a BPW-nek szállított tengelycsonkok száma megháromszorozódott.
Üzletfejlesztés
USÁ-ban
a JD-vel erős a kapcsolat, emellett a Marmonnal kötött 5 éves keretszerződés is mutatja a jelenlétet az amerikai futómű piacon.
Az egyéb alkatrészekről (Dana, Meritor) nem tesznek említést, ami két dolgot is megerősít.
Egy: ténylegesen elkezdődött az a tendencia, hogy a Rába a stratégiai területein best of class, vagy legalább második helyre törekszik, melyből következik, hogy szoros együttműködési modelleket igyekeznek kialakítani. Az amerikai futómű alkatrész nem ez a piac, könnyű a helyettesíthetőség, az együttműködés szorossága változó, és nem túl magas a hozzáadott érték.
Kettő: ez is azt mutatja, hogy a stratégiai hangsúly eltolódott az EU és a FÁK irányába, illetve a magasabb hozzáadott értékű termékek felé.
Az EU-ban
tovább nőtt a magasabb hozzáadott értékű termékek értékesítése (igazolja az előbbi feltevésem).
Erre példa az új Scania üzlet, melyben bonyolultabb, nagyobb hozzáadott értékű termékek gyártását is elnyerték.
A FÁK esetében
a legfontosabb momentum 2010-ben, a sikeres belépés egy új szegmensbe, a nehéztehergépkocsi-futóművek (URAL) piacára.
A kezdeti sikeres minták után a tehergépkocsi-futóműveket már szériában szállítják.
A szériagyártás tehát elkezdődött, 2011 a felfutás éve lesz (ne feledjük Oroszországban más az időszámítás), így 2012-re gondolom, hogy elérhető a tervezett 500db/év. Ez kb. 7-8 m Eur többletbevételt és kb. 300 millió Ebidtát jelenthet. A 2011-es hatás ennek kb. a 30-40%-a lehet.
Ázsiát megint megemlítem, mert megemlítik. Az Isuzunak (Toyota!) szállított tgk és buszfutóművek növekedése figyelhető meg. A 2009-es jelentésben nem volt róla szó, vagyis lassan eléri az érdemleges (említésre méltó) szintet, de nagy jelentőséget még nem adnék neki.
A hazai piacon a BPW kapcsolat erős maradt, és a növekedés(trailer) nagyon beindult, a vonaton rajta van a Rába, csak utazni kell vele.
Lássuk, mik bújnak az éves jelentés soraiban vagy közöttük.
Üzenet:
„Most, 2011 elején úgy tűnik, hogy a folytatni tudjuk az építkezést. A rendelésállomány kedvező árbevétel-növekedési trendet vetít előre. Ha a piaci tendenciák is kitartanak 2011 a konszolidált növekedés esztendeje lehet.”
A Rába szerint a trendforduló éve volt a 2010-es (gondolom a járműiparban), szerintem eredményben 2011 lesz a fordulat éve (a nettó eredmény is pluszossá válhat)
Cégenként
Futómű
Piacok
USA
„Az országúti tgk-k esetében megindult a kilábalás, de a rendelések még kevéssé ütemezettek. A speciális tgk-futómű igények alacsonyabb szinten stabilizálódtak. A nehéz traktor szegmensben továbbra is magas az igényszint.”
tehát a Marmon azért megmaradt! (csak a katonai projekt rész futott ki)
EU
2010 második felében már komoly növekedés volt tapasztalható.
FÁK
A járműipar a válság után mérsékelt növekedésnek indult.
Ázsia
Megemlítem, mert megemlítik (2009-ben említésre sem volt méltó). Stabil vevői kapcsolat, növekvő lehívások. Japán élénkülés jegyei (gondolom a katasztrófa előtti állapot) látszanak.
Hazai piacon
a trailer szegmens dinamikus növekedése figyelhető meg, így pl. a BPW-nek szállított tengelycsonkok száma megháromszorozódott.
Üzletfejlesztés
USÁ-ban
a JD-vel erős a kapcsolat, emellett a Marmonnal kötött 5 éves keretszerződés is mutatja a jelenlétet az amerikai futómű piacon.
Az egyéb alkatrészekről (Dana, Meritor) nem tesznek említést, ami két dolgot is megerősít.
Egy: ténylegesen elkezdődött az a tendencia, hogy a Rába a stratégiai területein best of class, vagy legalább második helyre törekszik, melyből következik, hogy szoros együttműködési modelleket igyekeznek kialakítani. Az amerikai futómű alkatrész nem ez a piac, könnyű a helyettesíthetőség, az együttműködés szorossága változó, és nem túl magas a hozzáadott érték.
Kettő: ez is azt mutatja, hogy a stratégiai hangsúly eltolódott az EU és a FÁK irányába, illetve a magasabb hozzáadott értékű termékek felé.
Az EU-ban
tovább nőtt a magasabb hozzáadott értékű termékek értékesítése (igazolja az előbbi feltevésem).
Erre példa az új Scania üzlet, melyben bonyolultabb, nagyobb hozzáadott értékű termékek gyártását is elnyerték.
A FÁK esetében
a legfontosabb momentum 2010-ben, a sikeres belépés egy új szegmensbe, a nehéztehergépkocsi-futóművek (URAL) piacára.
A kezdeti sikeres minták után a tehergépkocsi-futóműveket már szériában szállítják.
A szériagyártás tehát elkezdődött, 2011 a felfutás éve lesz (ne feledjük Oroszországban más az időszámítás), így 2012-re gondolom, hogy elérhető a tervezett 500db/év. Ez kb. 7-8 m Eur többletbevételt és kb. 300 millió Ebidtát jelenthet. A 2011-es hatás ennek kb. a 30-40%-a lehet.
Ázsiát megint megemlítem, mert megemlítik. Az Isuzunak (Toyota!) szállított tgk és buszfutóművek növekedése figyelhető meg. A 2009-es jelentésben nem volt róla szó, vagyis lassan eléri az érdemleges (említésre méltó) szintet, de nagy jelentőséget még nem adnék neki.
A hazai piacon a BPW kapcsolat erős maradt, és a növekedés(trailer) nagyon beindult, a vonaton rajta van a Rába, csak utazni kell vele.
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.