Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2010. 09. 20. 18:00
Előzmény: #1419  JUVENTINO
#1420
EV/EBIDTA aktualizálás

Az Audis telekvásárlás kapcsán érdemes újraértékelni a Rába értékét is az EV/EBIDTA viszonylatában.
Eddig mindig kérdéses volt az ingatlanérték (volt Engel): belekerüljön-e, és ha igen milyen értékkel.

Az ingatlan értékét 2007-ig 10 mrd-ra értékelte a vállalat, majd a válság hatására ez 6 mrd-ra csökkent, és az utolsó beszámolóban is ez szerepelt.

Számomra ezt értékelte át az Audis ügylet, ami szerintem kiválóan megfelel az összehasonlító áras értékelés alapjának.
Ugye az Audi 200 ha-t vett 5,2 mrd Ft-ért, ez alapján a Rába telek 10,4 mrd-ot érhet. A könyvszerinti érték 0,4 mrd, így az értékkülönbözet 10 mrd. Ez nagyjából megfelel a társaság hitelállományának.
Vagyis ez alapján ki lehet hagyni a hitelt az EV számolásából, mert az ingatlan értéke egyenértékű vele, és az időérték így nem számít.

Ez alapján egy 2010-es 3,5 mrd várható EBIDTÁ-val, 6 EV/EBIDTA elvárással 1558 Ft-os értéket kapunk.
Ha egy szolíd növekedéssel számolunk 2011-re, mondjuk 4 mrd az EBIDTA, akkor ez az érték 1781 Ft-ra ugrik.
A 2000-es árfolyamhoz így 4,5 mrd-os EBIDTA társulna.

Pesszimistábbaknak ugyanezek az értékek 5 mrd-os ingatlanértékkel (ez fele, mint az Audi által vásárolt telek!): 1.187Ft (2010), 1410Ft (2011), és a 2000 Ft-os árfolyamhoz kapcsolódó EBIDTA 5,3 mrd.

Azt gondolom, hogy a telek értékét most egy tényleges tranzakció alapozza meg. Nagyon vitázni rajta nem lehet, mert helyileg nem messze, hasonlóan nagyméretű ingatlan cserélt gazdát.
A 10 mrd-os érték emiatt reálisnak tűnik. Ezt az összeget alapozza meg a győri főépítész nyilatkozata, miszerint 10 mrd-ot érhet az ingatlan ma.
Ne feleddjük, hogy az Önkormányzattal közös stratégiát alkot a Rába, tehát bármilyen konstrúkció (akár Önkormányzati vásárlás, vagy más fejlesztés) ezen ingatlanértékből indulhat ki.

Igen, jogos felvetés, mikor lesz belőle pénz.
de
1. most már tényleg nem sűrgös kényszerértékesíteni.
2.a hitelállománnyal hasonló a nagyságrendje, ezért ésszerű kihagyni az EV/EBIDTA számításból (ha nagyon pontosak akarunk lenni a kamattal lehet korrigálni, mert az azért fizetni kell, amíg van hitel).

Mindenesetre ez alapján igencsak alulértékelt a részvény. A 2009-es teljesítmény alapján inkább az 1.300-as, míg a visszafogott 2011 alapján 1600-as árfolyam környéke lenne elfogadható.
JUVENTINO 2010. 09. 16. 22:15
Előzmény: #1418  tigus7313
#1419
Te nagyon vágod ezt!Szeretem,ahogy kielemzed az írásaidat.reális vagy,és tényekkel támasztod alá az érveléseidet!Nagyon szépen köszönöm!
tigus7313 2010. 09. 16. 21:47
Előzmény: #1417  JUVENTINO
#1418
azt gondolom a piacot nem érdekli, elemző szinte nem is követi, az eredménye mínusz, a szektor, amiben műkdik nem szexi, és nagyjából ennyiből a megítélés.

ezért nem tolonganak a vevők.
(Persze vannak kivételek: az Aegon, OTP, ING és a Generali gyűjti, már látják benne a fantáziát. illetve ők alapvetően value investorok)

amig ez a kép nem változik, az árfolyam sem fog.

az én meggyőződésem szerint a kép változni fog. ( fundamentumok sokkal jobbak, mint 1 éve)

a piaci szereplőket meg mi fogja meggyőzni?
gondolom a pozitív eredmény, a növekvő megrendelések, a busztender, az ingatlanstratégia, a pénzeszköz és hitelállomány változása, a fejlesztések.

ennek jeleit már most is lehet látni, ha valaki beleássa magát.
persze ez rengeteg időt vesz igénybe, az meg nincsen a többségnek.

emelkedni akkor fog ha a tömegpszicho áttöri a hitgátat. hogy ehhez melyik típusú hír kell?, a fene se tudja..

addig marad a türelem....
meg a hit, hogy fundásan alulértékelt:)))
JUVENTINO 2010. 09. 16. 21:04
Előzmény: #1416  tigus7313
#1417
Csak már az árfolyamon is látszódnának ezek a hírek!!Sajnos úgy veszem észre,hogy egyenlőre ez nem nagyon érdekli még a piacot!
tigus7313 2010. 09. 16. 19:09
Előzmény: #1414  tigus7313
#1416
még egy hír, ami megalapozza az RM előzőleg elemzett két hírét:

link

atikasz 2010. 09. 15. 21:14
Előzmény: #1414  tigus7313
#1415
csak már a rohadt árfogyamon is látszana ezekböl valami.
tigus7313 2010. 09. 15. 20:20
Előzmény: #1413  pancserlama.
#1414
Két érdekesség az RM-ből:

Mindkettő az Alkatrész móri üzemével kapcsolatos üzletfejleszésről szól. Erre szükség is lehet a gyengébb Suzuki db szám miatt

„CRH-szerszámozás, alkatrészgyártás Móron

Az Alkatrészgyártó Kft. már a második nagy projektet nyerte el. Az elsőben három féle alkatrészt készít, a BMW X 6-os személyautóhoz, most az új projektben az új BMW X 7-eshez és a Mercedeshez 11-féle alkatrészt szállítanaknak majd. (sorozatgyártás jövő ilyenkor)

A CRH-nak nagy, több százezres darabszámú alkatrészcsomagokat gyárt és szállít a móri gyár.”

A kérdés adott: a darabszám már most ennyi, vagy jövőre lesz ekkora?

A CRH (Hammerstein) egyébként komoly német autóipari, főleg ülésbeszállító, USA, svéd és román telephellyel. A magyarországi leányvállalatának 2009-ben 50 mrd volt az export forgalma.
A leányvállalat kiegészítő melléklete szerint több nagy projekteket nyertek el, melyek szériagyártása egyszerre, 2011-ben fog indulni.
Ez egybevág a Rába hírrel.

Sajnos, hogy ez mennyi potlólagos árbevétel, azt csak a Rába tudja, de a több százezres nagyságrend bízakodásra adhat okot.

A másik hír nagyobb horderejű lehet.

„Rába-termék Volkswagenbe
A Fehrer Automotive GmbH-val kialakult kapcsolat eredménye, hogy a Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. móri gyára szállíthatja a Volkswagen új autójának hátsó ülésébe épülô huzalvázat. A projekt VW Up néven fut.
A sorozatgyártás már a Fehrer–Rába habosítósorán lesz Móron a jövő év nyarától….
Az éves darabszám 300 ezer huzalváz, amit a vevő külön igénye alapján két műszakos termeléssel kell teljesíeni.”

Ahogy értelmezem a Rába készíti a huzalvázat, amit aztán a Fehrer-Rába habosít (ne feledjük, 30% ebből is a Rábáé!)

Ugyan ez sem futómű megrendelés, de az évi 300.000 db már szép mennyiség. Vajon mennyi lehet egy ilyen huzalváz értéke, mert a játék kedvéért pl. 10.000 Ft/db (fogalmam sincs reális-e, nekem nem tűnik túlzónak) esetén ez 3 mrd-os üzlet (Annak meg dukálna egy közzététel, de gondolom meg kell várni a mintadarab kiértékelését, utána lesz biztos az üzlet. A Rábánál megszokhattuk, hogy csak azt teszik közzé, ami már bizos biztos)

Mindenesetre a két hír alapján úgy néz ki a Rába belépett az szgk. piac prémium szegmensében (BMW, Mercedes, VW), még a végén rámcáfolnak és jön az Audi is:)))))
pancserlama.
pancserlama. 2010. 09. 14. 11:54
Előzmény: #1412  tigus7313
#1413
Ámen !
tigus7313 2010. 09. 14. 11:35
Előzmény: #1410  pancserlama.
#1412
egyrészt a jelenlegi 726 Ft-os egy részvényre jutó saját tőke minimum duplája lenne, ami ugye drasztikusan csökkenti a P/BV mutatót.

a hitelállomány jelentősen csökkenne, ami javítja a cég megítélését és csökkenti a kockázatát.

nem beszélve az EV/EBIDTA mutató jelentős javulásáról.

meg persze a keletkező likviditás bőségről.
pancserlama.
pancserlama. 2010. 09. 14. 11:21
Előzmény: #1409  tigus7313
#1411
A cégvezetés nem véletlen „jósolja” 2012 re tartósan 2000 feletti árfolyamra a papírt!
Addigra az ingatlan hasznosítása kikristályosodik, talán meg is oldódik.
Szerintem a szokásos,illetve ingatlan realizálódásával ez sajáttöke meg is lesz.

pancserlama.
pancserlama. 2010. 09. 14. 11:15
Előzmény: #1409  tigus7313
#1410
Igen
És ?
tigus7313 2010. 09. 14. 09:50
Előzmény: #1407  pancserlama.
#1409
és a telek jelenleg 338 M Ft-on szerepel a cég könyvszerinti saját tőkéjében (BV).
Törölt felhasználó 2010. 09. 14. 09:49
Előzmény: #1406  tigus7313
#1408
Helló tigus,

beszélnék veled privátban ha lehet. Küldenél nekem egy emailt? takacs@portfolio.hu-ra mehet.

Előre is köszi,

Takács Szabolcs
pancserlama.
pancserlama. 2010. 09. 14. 09:34
Előzmény: #1406  tigus7313
#1407
Hivatalos értékbecslés szerint (figyelembe véve a nagyság miatti korlátokat….stb) 13 mrd !
Ez közel 1000 ft/részvény !
Folyosói pletyka szerint választásokat követően előáll a pol.hiv. a fejlesztési terveivel.

p.lama
tigus7313 2010. 09. 14. 09:26
Előzmény: #1405  tigus7313
#1406
ha már Audi, álljon itt a telekvásárláshoz kapcsolódó hír:

link

viszonylag jó összehasonlító ár lehet, bár az Audinak ez a telek nagyon kellett, mert másfelé nem tudna terjeszkedni.
viszont környezetvédelmileg problémás a terület, jelenleg természetvédelmi terület, az átminősítés nagy port kavar. (brüsszeli döntés, az LMP már kampányol ellene, stb.)
tehát van értéket növelő, és csökkentő tényező is.

a lényeg az ár:

200 ha nettó 5,2 mrd Ft (25 M EUR).

A Rábának közlebb a belvároshoz, a Duna-parton van 400 ha üres telke. (nem természetvédelmi területen)

ez alapján minimum 10 mrd körül lehet a telek értéke (beszámolóban egyelőre 6 mrd-ra értékelték)....
tigus7313 2010. 09. 13. 21:21
Előzmény: #1404  Törölt felhasználó
#1405
Az Audi szgk-it gyárt.
A Rába fő termékei busz- tgk. offroad és mezőgazdassági futómű és ezek alkatrészeit.

vagyis nem fő profil, nem akkora profittartalom, nem az a munkaigény.

ugyanez igaz a Mercedesre is,
illetve oda esetleg a Fehreren keresztül bejuthatnak üléshabbal.
némi kapacitáskihasználtság növelést jelent Mórnak, de ez nem lesz nagy durranás.
Törölt felhasználó 2010. 09. 13. 16:24
Előzmény: #1403  Törölt felhasználó
#1404
Javítsatok ki, ha tévedek:
Az audit csak a rába kapacitása/termékei/stb. érdekli. Tehát a gyár bővítése csak egy lehetséges beszállítói szerződés kapcsán jöhet szóba az árfolyamemelkedésnél.

De nem vagyok képben, ez mennyire esélyes. Egyenlőre a már épülő mercigyárról se jött ilyen hír.
Törölt felhasználó 2010. 09. 13. 15:55
Előzmény: #1402  tigus7313
#1403
Lehet,hogy az Audi beruházás is közrejátszik az árfolyam emelkedésében? Ugyebár az Audi autókat ( A3 )szeretne gyártani a pletykák szerint és a Rába már a Suzukinál beszállító esetleg az Audinál is szóba jöhetne? A távolság és a fejlesztések miatt a Rába ideális partner lehetne.
tigus7313 2010. 09. 12. 21:26
Előzmény: #1401  watson
#1402
két kisebb hírt olvastam, mindegyik az élénkülésről szól:))

link

Rába megrendelő, emellett a pótkocsi piac egyik nagy szereplője.

fontosabb megállapítások:
- az osztrák és a német piacon ugyanis már érzékelhető a fellendülés. De ugyanez elmondható Lengyelországra és Romániára is.

kezd mozgólodni valami a fenti területeken. eddig nagy volt a csend....

-Ami pedig a jövőt illeti: 20-25 százalékos növekedés megmarad a jövő év első negyedében is, egyelőre azonban ennél hosszabb időre nehéz gazdasági prognózist adni a megrendelésekről.

ha a tervezhetőség növekedés nem is,de a növekedés fennmaradása biztató. (bár az első negyedé vége már féléves időtávot jelent, a korábbi 2-4 hónaphoz képest ez is előrelépés)

link

érdekességek:
- Két krízisévet követően mára visszazökkent a rendes kerékvágásba a haszongépjármű gyártó ágazat Németországban. A piaci forgalom gyorsul, a megrendelés állomány növekszik, és bizakodnak a 2011-es évre vonatkozóan is.

már van bízakodás itt is...

Az ágazat termelésnövekedésének a gazdasági konjunktúra javulása mellett az elektromos hajtáslánc terjedése is lendületet ad.

álljon itt erre a Rába Fejlesztési Intézet egyik deklarált célja:

"A vállalat emellett vizsgálja az alternatív/
hibrid hajtásrendszerek speciális követelményeit, új szerkezeti anyagok alkalmazásának lehetıségeit
és felkészül az intelligens funkciók bevezetésére."

jó helyen lenni, időben!! új piac, aki gyors, az sokat profitálhat, a piacszerzésről nem beszélve.

watson
watson 2010. 09. 11. 09:18
Előzmény: #1400  tigus7313
#1401
Most hogy olvastam egy cikket, az akvizíció egy másik kontextusban ugrik be számomra ;)

"Láthatóan nőtt a beruházási kedv az elmúlt időszakban Magyarországon, főként az autóiparban tevékenykedő társaságok jelentettek be új befektetéseket vagy kapacitásbővítéseket. Mindez azonban nem egyedi jelenség a régióban, a környező országokban is élénkül a beruházási aktivitás." link

Ha viszont piac is kell a beruházónak akkor akvirálni fog... és mit lehet még akvirálni? Linamart már nem, Nabit sem, Ikarus még nincs, Gondolom a Suzuki, Audi nem eladó, talán az Opel Szentgothárdon, de azt sem hiszem. Marad a Rába ;)))

A Ganzon gondolkoztam még, de a Kőbányai úti (részben sport) telepe lakópark lett, a Lágymányosi telepe infopark, a Kőbányi úti belső telepe pedig több tulaj birtokába kerülve kínai csencsem-bencsem központ ;)

Szóval hamár Német gyarmattá váltunk, a gépiparban (járműiparban) a Rába néz ki még akvizíciós lehetőségnek és az idő is most alkalmas ennek a beindítására. szerintem.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek