Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
zolaaa 2010. 07. 26. 22:37
Előzmény: #1379  tigus7313
#1380
Ez az előrehozott gyj meglepett. Valószínű, hogy ahogy írod nagy lesz a pü-i veszteség. Kérdés, hogy ez az árfolyamot meghatja-e. Emlékszem, hogy volt mikor a nem realizált nagy pü-i nyereség miatt 20 mrd Ft volt a saját tőke mégsem volt nagy hatása - talán már az eső trendben volt. Meg az üzemit szokták nézni - erről szólt a fáma anno.. vagy a láma :) Pár észrevétel - majd eldöntöd igaz-e?
- a devizák miatt bruttó fedezetszint jó lesz,
- CF szintén jó lehet, még tovább csökkenő hitelállomány? bár ezt már ellensúlyozhatja a növekvő termelés miatti hitelfelvétel?
-árf. veszteséget ellensúlyozhatja-e e pl. vevők mellett készletek átértékelése v. azt bekerülésin tartja nyilván?
- az 592 M támogatás ahogy írtad nem tudom végül jun 30. előtt jelentkezett-e ?/ ha igen akkor harmada eredménytétel? CF-t ez is javíthatja...

Nagy dobás mitől lehetne? 1. új szerződések bejelentése, 2. hedge-ben nagy zárások / kisebb veszteség? (hihetetlen hogy végülis csak "spekulációval" lehetne legjobban az eredményt növelni) 3. a vártnál jóval nagyobb árbevétel (volumen+devizahatás) 4. a magasabb árfolyamokon egész évre bekötött hedge-ek alapján módosuló előrejelzések..
tigus7313 2010. 07. 23. 13:18
Előzmény: #1378  tigus7313
#1379
érdekességek a Scania Q2-ből:

a kiszállítások az első hat hónapban 37%-kal(teherautók esetében 40%-kal), a Q2-ben 75%-kal javultak.
a megrendelések az első hat hónapban 159%-kal, a Q2-ben 154%-kal emelkedetek.

Q3-ra a kiszállításik esetében hasonló nagyságrendet várnak a Q2-höz képest az európai leállások ellenére (vagyis indirrekte erősebb harmadik negyedéve lehet a Rábának is, ez jól is jönne).

A tgk. szegkmensben Nyugat Eúrópa a legrosszabb, tavalyhoz képest csökkent 5%-kal!!
Brazilia a gyógyír 117 %-os növekedéssel, azonos szinten van Ny-EU-val.
Emellett Ázsia a másik húzóág 96%-os növekedéssel.
kezd magához térni Közép-Kelet EU 57%-os növekedéssel.

Hollandián kívül minden részpiacán növelni tudta a piaci részesedését (legnagyobb mértékben Braziliában és Nagy- Brittaniában)

ez elég jónak tűnik.
azért a Ny-EU fellendülés még nagyon hiányzik.
tigus7313 2010. 07. 19. 12:31
Előzmény: #1377  tigus7313
#1378
hol landolt a nagy kiszállók pakkja?

a kiszórás következtében tovább növekedett a szórt tulajdonosi struktúra.
felvásárlás esetén (ennek semmi jele) ez jó lehet, nem lehet egyszerűen összeszedni a csomagokat.

szóval kb. 2,3 millió részvényt adtak el (ebben benne a firkász is, mert ő is eladta a meglévő felét)

egyértelműen alapok és magyar magánszemélyek voltak a másik oldalon.

Alapok esetében egyértelműen az Aegon volt a legnagyobb gyűjtögető (+415 ezer db/ negyedév), de aktív volt az AXA ( 2 befektetési alapja +137 e db) az ING (+100), az OTP (+100), az Allianz (+70), a Dimenzió (+72) , a Generali (+50), az ELMü (+40) és a FŐGÁZ (+60) (CL ismerettség?)

van még egy nyitott Erste hati 184 e db, a többi magánszemélyekké lett.

vagyis a Hicom és az srv mellett magyar alapok és magyar magánszemélyek birtokolják az céget.

tigus7313 2010. 07. 18. 19:31
Előzmény: #1376  tigus7313
#1377
most olvastam a július 7-i Figyelőben:

interjú Hende Csaba honvédelmi miniszterrel:
" Ugyanakkor járműveket, alapanyagokat már most is be tudnánk szerezni itthonról, vannak erre irányuló programok, például a Rábával fennálló járműipari együttműködés, ez továbbfejleszthető."

már csak a tetteknek kell követni ezt.
tigus7313 2010. 07. 15. 10:58
Előzmény: #1375  tigus7313
#1376
Q2

Már írtam, hogy optikailag elég vacaknak várom, szerintem az is lesz.

Az árbevételben növekedés várható, melyet mind mennyiségi, mind devizahatás erősítheti.
Ennek köszönhetően 9 mrd fölé várom az árbevételt (9,3 mrd köré).
A devizahatásnak köszönhetően szépet ugrik a fedezeti hányad, a közvetett költségek pedig nem változnak.
Így a negyedévben már pozitív üzemi eredmény (350 M körül), és majdnem 1 mrd-os EBIDTA várható.
Eddig szép, de a devizahatásnak van egyszeri negatív hatása: a fennálló hitelek és nyitott hedgek átértékelése miatt keletkező nem realizált veszteség.
Q1 végéhez képest 20 Ft-tal nőtt az EUR, míg 36 Ft-tal az USD árfolyama. Ez a hiteleknél pl. kb. 1 mrd veszteséget jelenthet.
Így a pénzügyi eredmény ebben a negyedévben – 1,7 mrd-ot elérheti, így a nettó -1,4 mrd lehet.

Vagyis az első félévben pozitív üzemi (300 m), 1,6 mrd-os EBIDTA és -1 mrd-os nettó eredmény (igaz ebből 1,5 mrd körüli a nem realizált árfolyamveszteség) várható.
tigus7313 2010. 05. 20. 06:07
Előzmény: #1367  tigus7313
#1375
végeztem némi kutatást a fejlesztési intézettel kapcsolatosan:
ugye, ami tudunk, hogy a Futómű keretein belül jön létre, jelentős erőforrást allokálnak hozzá és komoly eredményeket várnak tőle (2015-re árbevétel duplázás).
3 éves a projekt és az elhangottak alpján bőven 1 mrd feletti a költsége.
becslésem szerint 1,6 mrd ez a költség, ez ugye 3 év alatt merül fel. ennek egy részét, sikeres fejlesztés esetén aktiválhatják, majd 5 éven keresztül írják le. vagyis a projekttel kapcsolatosan felmerülő többletköltségek időben elhúzva és elosztva jelentkeznek, nem pedig egy összegben rontják az eredményt.
cash-flow oldalról ehhez jön részvényenként 44 Ft-ot meghaladó támogatás is.

tényleg komoly projektnek tűnik.
bár fontosabb, hogy sikeres is legyen. (mert akkor ugye 6 mrd-ot bőven meghaladó Ebidta.........)
tigus7313 2010. 05. 18. 08:43
Előzmény: #1372  watson
#1374
Ikaruszról:

"Az új buszoknál kiemelt szempont a magyar hozzáadott érték maximalizálása. Ennek megfelelően a tervezésnél a magyarországi gyártású részegységek prioritást kaptak, és a jövőben a jelenleginél is több részegységet a hazai partnerektől kívánnak beszerezni. Ennek a stratégiának a jegyében csatlakozott a győri Rába a programhoz, mely cég a tradicionális futóművek mellett vázszerkezeti darabokat és üléseket szállít az új buszokhoz."

Rába közlemény 2010.április 14.

igen, ez alapján a Rába csak nemrég csatlakozhatott, ezért előfordulhat, hogy ZF futómű van a prototípusban.
Rába eddig inkább midiben utazott, csúklósba nem nagyon szállított Magyarországon. ez lehet az együttműködés oka.

látszik, hogy keresik a megfelelő stratégiát, hiszen az S91-est (Rába fejlesztés) is tesztelte midi kategóriában a BKV már.

Kravtex már régebben váltott futómű terén, de azt hiszem a kisebb Credokban még Dana futómű van (kvázi Rába).
watson
watson 2010. 05. 18. 08:14
Előzmény: #1372  watson
#1373
...mind a kettő alatt...
watson
watson 2010. 05. 18. 08:12
Előzmény: #1367  tigus7313
#1372
tigus, te jól értesült vagy. Hogy lehet az hogy a BKV-nál tesztelnek két buszt (Ikarusz, Kravtex Citadel) és mind a ZF futómű van? Pintér ennyire nincs képben, hogy nem tudtak időben a prototípusok alá tolni egy futóművet? Egyébként azt csiripelik a madarak, hogy nyár közepére készülnek el a prototípusok alá a futóművekkel és akkor lehet majd mind a kettőt rendelni Rába futóművel is. Tudsz erről valamit?

Kínai buszok versenyképessége is romlott: "Jüan mintegy 14,5 százalékkal erősödött az euróval szemben az utóbbi négy hónapban"

"Bajnai: 260-280 között lehet az egyensúlyi forintárfolyam." Ez a Rábának se rossz, na meg a 225-ös dollár is hozhat a konyhára.
Törölt felhasználó 2010. 05. 13. 01:17
Előzmény: #1370  Törölt felhasználó
#1371
Hát igen, a fundák nem is közvetlenül érintik az árfolyamot. Viszont, ha bíztató az alap, akkor lehet várni bíztató hírekre és a bíztató hírek már felnyomhatják az árfolyamot. Szóval mégis számítanak, csak nem úgy, ahogy írod.
Törölt felhasználó 2010. 05. 12. 22:41
Előzmény: #1369  Törölt felhasználó
#1370
Bocsi: a második beírás nem összefoglalása akart lenni az elsőnek,csupán először úgy tűnt, elszállt a beírásom, ezért röviden meg akartam ismételni.
A technika ördöge közbeszólt.
Törölt felhasználó 2010. 05. 12. 22:40
Előzmény: #1367  tigus7313
#1369
Szép, szép, de most a fundák édeskeveset számítanak a részvény árazásában.
Törölt felhasználó 2010. 05. 12. 22:38
Előzmény: #1367  tigus7313
#1368
Már egyszer ebben a topicban is írtam, hogy véleményem szerint a fundák - bármilyen pozitív képet is vetítenek előre - édeskeveset számítanak. Lehet hosszú elemzéseket adni, de a részvényárfolyamot jelen időszakban szinte kizárólag hazai és nemzetközi pénzügyi-gazdasági hírek mozgatják.
Érdemes pl.megfigyelni, hogy amerre az OTP mozog, arra megy a rábicsku is, közel olyan intenzitással.
Sőt mostanában az is látszik, hogy a forgalom nem igazán segíti az emelkedést, ezért hamarosan egy masszívabb esésnek vannak előjelei.
tigus7313 2010. 05. 12. 22:17
Előzmény: #1366  darius8
#1367
Menedzsmenttájékoztató komment

„5%-os árbevétel és ennek megfelelő EBITDA növekedést tervez az idei évre a Rába”.
Pontosítva 5 % árbevétel és legalább 5%-os EBIDTA növekedés. Lefordítva ez 35,6 mrd bevétel, 3,3 mrd EBIDTA. Az első hasonló a várakozásomhoz (36 mrd), a második alatta marad.
A tervárfolyamok eur 270, usd 185.
az eur egyelőre jónak tűnik, de az usd-hez hozzáadnék 20 Ft-ot, és mivel legalább 46 M USD bevétel várható, ez egyből 900 M bevétel pluszt jelent.
Az EBIDTA konzervatívnak tűnik, így én maradnék a 3,5-3,6 mrd várakozásnál, persze sok függ a devizaárfolyamoktól (láthattuk az érzékenységvizsgálatnál az éves jelentésben)

„Elhangzott, hogy az idei második negyedéves teljesítménye a cégnek eddig nagyon jól néz ki, kétszámjegyű árbevétel növekedésre lehet számítani.”

Az első negyedhez képest. az 7,9 mrd volt, legyen 15% növekedés, azaz 9 mrd körüli bevétel adódik. Lehetne ennél is több, mert kellene a tervteljesítéshez. Az EBIDTA jövedelemzőség is nőhet (árfolyam függvényében), 8,5 % esetén már 765 M ebidta képződik, 165 M üzemi. Ennél nagyobb növekedés is bekövetkezhet. Vannak jelek, nézzük meg eddig májusban milyen hírek láttak napvilágot:

A Navistar (Meritor a beszállító) egy jelentősebb (191 millió USD) katonai megrendelés után 5000 db kamionra kapott megrendelést a J.B Hunttól.
A Scania már visszaállt 5 naspos munkahétre, most visszavettek 500 volt munkavállalót is.
A Scania visszatért Irakba, a tavalyi kezdet után kecsegtető megrendelések az iraki minisztériumoktól.
600 db új Volvot rendelta Penkse.
Németországban áprilisban 10%-kal nőtt az új haszongépjármű regisztráció.
Az ACT Research megemelte várakozását az USA nehéz tgk. piac növekedésével kapcsolatosan: 2010: +19%, 2011: +67%(!).
Dübörög a brazil piac, eladási csúcsokról beszél a Mercedes, a Scania, a MAN. A Meritor új futómű gyárat telepít Brazilíába, hogy kiszolgálhassa a MAN igényeit.

Van némi mozgolódás végre.

Rába Fejlesztési Intézet

„A menedzser beszámolt a Rába Fejlesztési Intézet (2010. július 1-re tervezett) indításáról is. A szervezet célja az organikus növekedés felgyorsítása a futómű üzletág kiemelt piacain (futóművek, felfüggesztési és erőátviteli rendszerek), tevékenysége révén a 2009-ben gyártott futómű darabszám megduplázódása várható 2015-re. Az intézet felállítása jóval több mint egymilliárd forintos költséget jelenthet, melynek egy részét a cég megpróbálja pályázati forrásokból fedezni, ebben a tekintetben május-júniusban lehetnek fejlemények.”

Izgalmas dolognak tűnik. Jóval több, mint 1 milliárd költség nem kevés, és nem is komolytalan fejlesztés, többet erről a pontos számok fognak mondani.
Mivel komoly összeg, és a Rábánál már megszokhattuk, hogy nem szorják a beruházási pénzeket oktalanul, érdemes mögé nézni egy kicsit.
A cél impozáns: követő fejlesztőből vezető fejlesztővé válni egyes területeken (pl. busz futómű). Egyértelműen pozitív hatása lenne, ha sikerülne, javítaná a cég megítélését, és ez minden bizonnyal az árfolyamon is meglátszana.
Másrészt, csakhogy legyenek számok is. A 2009-es futómű darabszám megduplázódását várják ettől a projekttől 2015-re. Ez ugye a Futóműre vonatkozik.
2009-ben 18,9 mrd volt a bevétele. A futóművek megduplázása több mint kétszeresére emelné a bevételt, hiszen magas árfekvésű termékekről van szó. Vagyis számoljunk 40 mrd-dal.
Ehhez csapjuk hozzá a Jármű 8 mrd-ját (most busz nélkül), meg az Alkatrész 15 mrd-ját (kisebb Suzukival és Mercedes-sel), ez összesen 63 mrd Ft.
A jelentősen megnövekedett futómű részarány miatt az EBIDTA jövedelmezőség 10% fölé kell, hogy emelkedjen, hiszen a legnagyobb hozzáadott értékű, ezáltal legnagyobb fedezetű termékcsoport jelentős növekedéséről van szó.
Ez legyen 11% (ekkora termékösszetétel változásnak még nagyobb hatása is lehet, de maradjunk óvatosak).
Ez azt jelentené, hogy az EBIDTA 6,9 mrd-ra nőne.
Számolhatnánk optimistán, az ingatlan eladásával addig, de a nettó hitel enélkül sem lesz több 5 mrd-nál.
6 EV/EBIDTA alapján 2700 Ft-ot kapunk, ha az ingatlan egyenlő a hitellel (hosszabb távon ez igaz is lehet), akkor már 3000 Ft feletti értéket kapunk buszgyártás nélkül (a Jármű karosszéria nélkül, a futóművek valszeg benne lehetnek).

Szóval, ha beigazolódnak a várakozások, szép jövő előtt áll a cég.
darius8 2010. 05. 12. 08:47
Előzmény: #1363  tigus7313
#1366
Szép napot!
Köszönjük a mindenre kiterjedő szakmai hozzászólást!
Törölt felhasználó 2010. 05. 12. 06:30
Előzmény: #1363  tigus7313
#1365
Köszönjük! Na ezért érdemes ide járni.
Törölt felhasználó 2010. 05. 12. 00:07
Előzmény: #1363  tigus7313
#1364
Végre egy szakmai hozzászólás. Köszönet
tigus7313 2010. 05. 11. 21:35
Előzmény: #1362  zolaaa
#1363
2010 Q1-ről

Üzemi kissé elmaradt a várttól, de a devizahatást egyértelműen alábecsültem. Nem árbevétel szinten, hanem jövedelmezőség oldalán.
Szemléletes példa az átlagárak alakulása
EUR átlag
2009: 294,6
2010: 268,6

USD átlag
2009: 226,4
2010: 194,2

Eur esetében 26 Ft, míg USD esetében 32,2 Ft. A tavalyi bevétel volt mondjuk 48 M USD, és valahol 56 M Eur körül, lehet számolni……….

Bár izgalmas megállapítás a jelentésben, miszerint a bruttó fedezetszint 2,3 (szerintem 3,2) %-ot romlott, ebből 4 % volt a devizahatás.
Vagyis ezt figyelmen kívül hagyva 1,7 (0,8)%-kal javult az üzemi fedezettermelés!! (azért van még hatékonysági tartalék)
Emellett a közvetett költségek további csökkenésével számoltam, az viszont stagnált.

Pénzügyi eredmény hozta a vártat.

Nettó hitelállomány
Megtörtént.
Megtörtént, hogy 10 mrd alá került a nettó hitelállomány, 9,7 mrd. Év végéhez képest 2,5 mrd csökkenés, mindez úgy, hogy a vevőállomány nem változott év végéhez képest (szerintem megint MH kiszállítás miatt). Busch nélkül is csökkent 1,4 mrd-dal. Bár igaz, hasonló mértékben nőtt a szállítók állománya (kamatmentes hitel) is.
A szállítóállomány ugrásszerű növekedésének két oka lehet: előidézhette a megnövekedett rendelésállományhoz szükséges beszerzések megkezdése, ez ugye jól hangzik.
A másik lehetőség a finanszírozás olcsóbb formája, ami tulajdonképpen szintén jó, egyrészt olcsó, másrészt indirrekt élénkülésre utalhat.
Az igazság valahol félúton lehet a kettő ok között.

A hedgeállomány is tovább csökkent (bár ez megint 236 M pénzbe fájt), van még azért 13M USD, 6M EUR-USD (ez új nyitás, nem volt év végén) és 44 M EUR. (a mostani árfolyamoknál ez még fájó, de már nem vészes).

EBIDTA
Ajjaj.
Ez soványka lett. (EBIDTA jövedelmezőség is 7 %-ra esett vissza.)
Hiába, árbevétel nélkül nem megy.

A NAPI szerint 3,5 mrd (ez kevesebb az általam vártnál) lesz a 2010-es éves EBIDTA. A nettó hitel legyen 9 mrd év végén. (Busch eladás miatt elérhető)
6-os EV/EBIDTA mellett, 3 mrd-os ingatlannal 1113 Ft célár adódik.

Az 550 milliós EBIDtából 138 elment beruházásra (bejönni látszik a minimális beruházási igény), 236 elment hedge-re (ez fájó). Még így is cash pozitív volt a negyedév ráadásul Busch eladás nélkül is.

Mi várható?
USA beindult, megtört a lefelé tartó negyedéves trend. (8 negyedév óta negyedévről negyedévre csökkent a realizált árbevétel). Az előző negyedévhez képest már 12 %-os a növekedés, de nagyobb mértékű emelkedésre lehet számítani a 2. félévben a cég szerint. (magas USD árfolyammal kellemes meglepetés lehet)
NY-EU nem akar beindulni, egyelőre.
Az előző negyedévhez képest szinten maradt a bevétel, nagyon alacsony szinten. Itt több kellene (Scania, Volvo), mert ez az elmaradás a legfájóbb.
FÁK megmaradt az aktivítás. itt ez jó jel, nem ment el aludni az orosz medve.
Mezőgazdaság: jó USa, vacak EU.
Szólni kell a hazai piacról is, mert itt egyértelmű a növekedés, főleg a Futómű esetében. A bázishoz képest 43,8%, míg az előző évhez képest is 29,4 %. Suzuki egyelőre enyhe csökkenésben volt az előző negyedévhez.(ez nem meglepetés)

Úgy néz ki tényleg a konszolidáció éve lesz, csökkenő hitelállomány, szolíd árbevétel növekdés mellett, pozitív üzemi és pozitív (!) nettó eredménnyel.

Ahogy P.I is mondta :”2010 már a kiegyensúlyozott építkezés éve lehet.”
zolaaa 2010. 05. 09. 12:08
Előzmény: #1361  Törölt felhasználó
#1362
Sztem egyetlen fundamentális gátló tényező van, a kibontakozó hatalmas acélár emelkedés.
Törölt felhasználó 2010. 05. 08. 05:04
Előzmény: #1360  Törölt felhasználó
#1361
szia tigus7313!

Egy heti összefoglalót írnál hogy te hogy is látod a raba helyzetét!

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek