Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
hat igen, csakhogy ez uj cucc, es mas celokat szolgal. nem mindegy, hogy teherauto, vagy szemelyauto gumi...
Törölt felhasználó2008. 07. 04. 08:59
#815
Korábban már volt szó arról, hogy vajon mennyire is lehet taksálni a próbapályát. Nos ez talán jelent némi iránymutatást, még akkor is ha ez kicsit almát a körtével probléma.
Continental tesztpálya- Veszprém - 10 millió EUR.
A devizaárfolyamok jelentősen csökkentek ebben a negyedévben az átlagos! EUR/HUF 12 Ft-tal, míg az átlagos USD/HUF 15 Ft-tal.
A fedezeti hányad minden bizonnyal csökkent, de ennek mértéke csak találgatás tárgya lehet, ugyanis a deviza surcharge-ok működnek, de a pontos összegük becsülhetetlen, ráadásul most az EUR is sokat esett, ami tovább erodálja a fedezeti tömeget.
A másik oldalt a fedezeti ügyletek nyereségét (ezt is nehéz becsülni, mert a negyedéven belüli állományváltozás is jelentősen befolyásolja) azonban az árfolyamesések komoly mértékben megemelik.
Ezért újból egy olyan negyedévet kell elemezni, melyben az EBIDTA kisebb a ténylegesnél (realizált hedge ugyanis pénzügyi eredmény), míg a nettó eredményt jelentősen befolyásolja a nem realizált árfolyamnyereség. (ráadásul mid az üzemi eredmény, mind a pü eredmény becslése során nőtt a bizonytalansági faktor).
A második negyedév várakozásaim szerint:
Árbevétel: 16 mrd (bázis: 14,6 mrd)
Üzemi eredmény: 275 millió (bázis: 210 millió)
EBIDTA: 1.025 millió (bázis: 960 millió)
Pénzügyi ered: 3,5 mrd! (bázis: -72 millió)
Nettó eredmény: 2,9 mrd (bázis: 103 millió)
Féléves szinten az EBIDTA 2,4 mrd, realizált hedge-dzsel korrigálva viszont 2,9 mrd körül alakulhat.
Nettó eredmény (bár torzításokat tartalmaz) féléves szinten 3,6 mrd körül alakul.
Sok jót jelenleg nem mondhatunk el róla, de összefoglalok pár előrejelzést, melyekből némi optimizmus nyerhető.
A 2006-os csúcs évben kb. 305.000 db nehéz tgk-t (Class 8) adtak el, míg Európában 420 ezer db nehéz és közép tgk-t.
Ezek a számok 2007-ben Class 8: 204.500 (33%-os csökkenés), EU: 420 ezer körül (szinten maradt)
Arvin Meritor Q2-ből (2008. április)
A Rába egyik legnagyobb vevője 2008-ban 220-240 ezer db közé teszi a az értékesített nehéz tgk számát. Ez szolid növekedés (7-17%) a várthoz képest, ráadásul év eleje óta csökkentették az előrejelzésüket (akkor 235-255 ezer db-ra becsülték), azaz továbbra sem indult be a piac. Emelkedésre 2008 második felében számítanak.
EU-ban viszont rekord közeli számok, év elején még 530-540 ezer db, áprilisban 565-575 ezer db a becslés, sőt 2008 naptári évre 580-590 ezer db, tehát az év folyamán folyamatosan növekszik a kibocsátás.
Az egyéb szakértők (2008 márciusban) az Észak-Amerika piaci helyzetét elemezték. A 4 elemző véleménye megegyezett a tendenciákban, alapvetően a várt számokban tértek el.
Ezek szerint 2008 második felében lassú emelkedés várható, 2009-ben az előre vásárlások miatt (2010-ben emissziós szabályok szigorodnak, ezért drágulnak a tgk-k) jelentős emelkedés, majd 2010-ben kisebb visszaesés várható.
Ez a kilengés azonban kevésbé lesz olyan drámai, mint 2006-2007-ben.
2008-ra 220-247 ezer db eladást becsülnek, ez ugyan mutat némi növekedést 2007-hez képest, de jó 10 %-kal alatta van az öt éves átlagnak. A fellendülést az év második felére teszik (tehát a 2. negyedévben is gyenge marad).
2009-re egyöntetűen komoly emelkedésre számítanak némi szórással 290-370 ezer db, majd 2010-ben némi visszaesésre 260-290 ezer db.
Egy elemző 2011-re 291 ezer db, 2012-re 309 ezer db-ot vár.
Meglátjuk, a recessziós hangulat hogyan befolyásolja. Ha beindul a termelés az jó, de valami normális dollár is kellene hozzá. Azaz inkább 2009-ben lehet újból húzó piac, reméljük addig kitart a Marmon, meg a JD. 2008-ban így EU és FÁK marad növekvő piacnak, ha a Ft is úgy akarja….
Noir,
az 1 évvel nagyjából egyetértek, a kedvezőtlen árfolyamok ugyan rontják az eredmény megoszlást (ugye 2009-ig , de legalább folyamatos nyomás alatt tartják a menedzsmentet a költségek lefaragása iránt. Ez meg hosszabb távon igencsak kifizetödő.
A Scaniaban azért látok lehetőséget, több termék gyártásáról is beszéltek (eddig ugye egyről van bejelentés), ha ezek sorozatgyártása beindulna, akkor már jelentős árbevételt jelentene a Rába méretéhez képest.
A másik oldalon a kevésbé számszerűsíthető ismertséget, illetve a referencia, marketingértéket lehetne kiemelni.
A nemzetközi alapok esetében pontosítanék: a kisebb alapokra, illetve intézményekre, akár egyéb külföldi befektetőkre gondolnék először, pl. egy skandínáv bank már belenyúlt egy kicsit.
"a Futómű átlendülhet a fedezeti ponton és ez jelentős eredménynövekedést jelentene"
Ezt próbáltam suggalni már korábban is, hogy van egy árbevétel tömeg, ami felett a marginális eredmény már érezhetően növekedhet. Gyakorlatilag a meglévő emberi és infrastruktúrális erőforrások (sokszor a látszat ellenére is) magasabb kapacitásokra képesek. Valószínüleg a menedzsment is érezte ezt amikor az egy főre eső árbevételnövekedését is a prioritások között tartotta számon.
Nyilván kellenek beruházások hozzá, de én el tudok képzelni egy 5000fő/150mrd árbev/10mrd nettó eredmény paraméterű Rábát is úgy 3-5éven belül.
Vajon a képzés terén is nyomul annyira a cég mint a Mercedes akar Kecskeméten?
Az erős alulárazás meg relatív, inkább azt mondanám hogy a növekedés és a non-core asset nincs beárazva. De ezt úgy is fel lehet fogni hogy van egy kockázati diszkonttényező a cég sérülékenysége miatt. De én veled együtt reálisnak tartom a növekedést, és fundamentális alapon jelentős emelkedést várok, de nagyjából 1 év alatt, ha nem jeletkezik új nagy vevő. Az 1 év meg főleg annak szól hogy addigra reálisan a subprime hatásai lecsengenek és a tőysdék magukhoy térnek, ceteris paribus persze.
Nagyjából kerek, annyi kiegészítéssel hogy a Scania hosszú távon sem feltétlenül lesz stratégiai vevő. Legalábbis nem a cégre hanem a termékekre. BPW managementje nem elég színvonalas, a joint venturrel el lesznek. Trigon szerintem is elad, KGT-ék meg nagy örömömre bennragadtak és a bennfentes kereskedelem sem megy nekik, gondolom nemsokára ki lesznek rúgva az ITből ha már egyszer annyi realitásérzék nincs bennük hogy maguktók lelépjenek. Nemzetközi alapoknak meg a Rába kicsi. Öszintén szólva a piacához is kicsi. Vagy tud növekedni és akkor sikersztori, vagy marad ezen a szinten és akkor vegetál.
Magyar tőkepiaci helyzet a Rába esetében
Nézzük a lehetséges vevőket:
A stratégiai befektető (sokak várakozása ellenére) megjelenése még nem várható. Szerintem 2-3 év még kell, egyrészt ennyi idő alatt bizonyíthat Európában, a Scania (MAN és VW) és a Volvo-Renault is megismerheti, nem beszélve a régi partner BPW-ről. Másrészt az orosz piacon betöltött szerep erősödése esetén kívánatossá válhat a Társaság akár európai, akár orosz befektetők számára.
Harmadrészt a Futómű átlendülhet a fedezeti ponton és ez jelentős eredménynövekedést jelentene, mely tovább erősítené az esetleges befektető megjelenésének esélyét (és vásárlási kedvét).
A magyar alapok egy része már aktivizálta magát, azért még maradt potenciális vevő ebben a szegmensben. (pl. részvényalapok, nyugdíjpénztárak, biztosítók)
Az USA magánnyugdíjpénztárak fokozatosan növelik részesedésüket, ami kellemes üzenet lehet. (ott is ismerik a céget)
A nemzetközi alapokban van a legnagyobb lehetőség. Voltak roadshow-k (pl. Skandinávia), előbb-utóbb megjelenhetnek (főleg ilyen alacsony árszínt esetén) növelve a keresletet.
Magyar magán befektetők egy része ki van tömve, a többiek esetében inkább csak spekulatív céllal várható a belépésük.
Eladók
A Trigon a legjelentősebb közülük, igazából az alap teljesítménye elég gyászos, ha pénzt vesznek ki belőle (a teljesítménye alapján elképzelhető) eladással kell előteremtenie a szükséges forrást. A célországuk is eltolódott Lengyelo. és Töröko. felé. Emiatt ítélem úgy, hogy potenciális eladóval kell számolnunk.
Ugye 600 e db-tól megszabadult, ez örömteli, ugyanis erős kezekbe kerültek ezek a részvények.
KGT-csoport, ugyan nincs eladási szándékuk, de nem tölt el kitörő örömmel a határidős pozijuk nagysága, áresés esetén ugyanis finanszírozniuk kell, ha nem tudják ráömlik a piacra. Ki fog alá állni, ez a kérdés, konkrét vevőt nem tudnék mondani. (a lelkes magyar alapok talán, az Aegont 5% fölé várom amúgy is). Abban azért lehet bízni, hogy az áresés ellenére kitartanak, azaz ők is bíznak a Társaságban.
Malájok
Fekete ló, azt gondolom, ha el is adnák nem a piacon keresztül tennék, ezért inkább semleges a megítélésük.
Magyar magán befektetők
A beragadtak, az emelkedést kis forgalom esetén meg tudják akadályozni (talán ennek vagyunk tanúi jelenleg)
Ahogy Kosto apánk is mondta, rövidtávon minden attól függ, hogy több papír van és kevesebb ”tökfilkó”, vagy több ”tökfilkó” és kevesebb papír. :).
Most úgy tűnik a papír áll nyerésre. Nem tudom mi lesz az a szikra amitől megfordul a trend és a papír megítélése (pl. a kimagasló eredmény az nem volt az), de hogy megfordul, az biztos.
A fundamentális oldalt már elég jól körbejártuk, megállapítottuk, hogy erősen alulárazott a részvény.
Nézzük meg a piaci tendenciákat, bár erről mindig korlátozott információ áll csak rendelkezésre, ezért az ebből nyert megállapítások korlátozottan értelmezhetők csak.
Nemzetközi hangulat, dollár
Sokat nem ragozom, abszolút kedvezőtlen a helyzet, USA-ban újból elszakadt a cérna, talán jó lenne újabb mélypontot ütni, hogy megnyugodjanak a kedélyek és megfordulhasson a trend, mert így csak egyre idegesebb és hektikusabb a piac. (a pénz pumpa ugyan beindult, ld. kamatcsökkentések, erre nőnek az inflációs félelmek, amik eliminálják az alacsony kamat hatását, hiszen kamatemelés várható az inflációellenes harc részeként, az meg nem kedvez a részvénypiacnak. Az a jó, hogy a piaci szereplőknek fogalma sincs mi van, vagy mi lesz) A dollár alakulása is ezt tükrözi, pedig az erősödése úgy hiányzik, mint egy falat kenyér. Talán az elnökválasztás? segít.
Kérdés Európában mit okoz.
Mo.
A jegybanki kamatemelések két oldalról is kedvezőtlenek a cégnek. Egyrészt a kamatemelés erősíti a forintot, egyre olvasztva a Rába fedezetét.
A jól kötött fedezeti ügyletek ugyan tompítják ezt a hatást, de így is átrendezi az eredménysorokat, az üzemi eredményt csökkentve, a pénzügyit pedig növelve. Szerencsére a cash így vagy úgy, de befolyik a céghez. A fedezés 2009 közepéig elegendő.
Másrészt a magas kamat miatt kevesebb pénz áramlik a tőzsdére (más befektetési formákat ekkora hozamszintnél jobban preferálnak a befektetők), azaz csökken a kereslet a részvények iránt. A forgalom visszaesése a Rábánál is látványos: pár tízezer db-os kötések/nap.
Kérdés, hogy jelenleg kinek sürgősebb a vevőknek, vagy az eladóknak. Erre visszatérünk.
Piacok
USA
A tgk. piac jelentősen visszaesett, nem indult meg a növekedés (ez látszik is a két nagy vevő árbevétel arányának komoly csökkenéséből is). Ezt ellensúlyozza egyelőre a Marmon és a JD réspiacok óriási növekedése. Kérdés, hogy meddig? A JD azt gondolom hosszabb távú és biztosabb megrendelés, ráadásul az amerikai mezőgazdaságban nyoma sincs recessziónak, sőt! A Marmon projekt alapú megbízás és mint a projektre jellemző egyszer vége lesz. Talán némi mankót jelenthet, hogy 3 évre kötötték min 45 M USD-re a szerződést. Az árbevétel részarányából kiderül, hogy ez már jóval több, de hogy meddig tartható, gondolom ez már nehezen előrejelezhető. A Rába menedzsment is azt emelte ki, hogy az amerikai piac alakulása és az ebből származó bevétel előrejelezhetetlenné vált. Itt van a legtöbb kérdőjel.
Esetleges lehetőségek a busz és troli piacon (akár a Skodán és a NABI-n (újból nagyobb megrendelések vannak kilátásban náluk) keresztül)
Európa
Az előrejelzések szerint még növekedés várható, kérdés hogy mennyire gyűrűzik be az USA zűrzavar. A Scania, Volvo, BPW, NAF miatt azt gondolom, hogy még egy csökkenő piac esetén is tudják növelni a piaci részesedést. Azaz ha csökken is a torta, a szelet nagyobb lesz és összességében is nőhet az árbevétel. (Q1-ben nem tudom kinek tűnt fel, de 14,6 millió EUR bevétel származott EU-ból, bázis 12 M EUR volt)
FÁK
További növekedés várható a busz piacon. Ezenkívül az olajdollárokból keletkező komoly bevételből infrastrukturális beruházásokat eszközölnek, ezért munkagép piacon lehetőségek nyílnak a Rába előtt. Nagy feladat előtt áll az üzletfejlesztés, az orosz piacon más a szerződéskötés menete. (emlékezzünk, hogy 2006-ig max. 1 évre szerződtek, előtte meg csak USD-ben, de fejlődnek)
Mo.
MH és Suzuki és BPW megrendeléseket nem befolyásolja a fenti leírt piaci hangulat, a legbiztosabb piac, de nagy növekedésre sincs kilátás.
mbela,
árfolyamprognózist nem szívesen adok, mert nem vagyok ráhatással a piacra, ráadásul most (sem) korántsem hatékony.
Az, hogy a piac mikor ismeri fel (el) a Rába teljesítményét nem jósolható meg.
Na jó, azt gondolom egy éven belül lesz 2000.:)
Watsi, a támogatás inkább csak pénzt jelent a beruházáshoz (pl, kovácsüzem rekonstrukció), eredményben a létrehozott eszköz amortizációjával arányosan jelenik majd meg.
Így az EBIDTA-t tulajdonképpen növelni fogja, az árbevételt, de főleg a fedezetet, pedig kötelező lesz neki.:)
Az MTA hírből az a pozitív számomra, hogy az USÁ-ban uralkodó recesziós, inflációs félelmek ellenére a Rába tud üzleteket kötni, ráadásul komplett futóműre, melynek lényegesen nagyobb a hozzáadott értéke.
tigus
Szerinted mikor megy megint a Rába 1900-2000 Ft. közé, ill te most vettél 1600 alatt?
Én bátorkodtam venni "néhány" db-ot 1580-1600 között. Előre is köszi a választ!
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.