Aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd - véli Zsiday Viktor.
Mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról nagyon megalapozottnak tűnik egy többéves, komoly emelkedő trend, legalább 50 százalékos áremelkedéssel - állítja Zsiday Viktor az Mfor.hu-n megjelent írásában. (Amint arról beszámoltunk, egyes lakástípusok esetében már érzékelhető némi drágulás.)
Az ismert befektető szerint a következő tényezők indokolják az áremelkedést az ország központi régiójában és néhány nagyvárosban:
soha nem építettek ilyne kevést Magyarországon, mint mostanában,
bár az ország népessége csökken, a nagyvárosokba, ezen belül is különösen Budapestre továbbra is pozitív a migráció,
elindult a reálbérek növekedése, és várhatóan ez a következő években is így marad,
szinte soha nem volt még ilyen olcsó a forinthitel, mint most, több nagyobb bank is 6 százalék alatti szinten kínálja a jelzáloghiteleket,
az alacsony betéti kamatok miatt kényszerűségből a megtakarítók is az ingatlanpiac felé fordulhatnak.
Zsiday ugyanakkor megjegyzi: az újonnan érkező keresletnek először ki kell pucolnia a bedőlt hitelből visszamaradt lakásokat, az évek óta eladni kívánt ingatlanokat, stb. Ez a folyamat jó pár hónapig eltarthat, de utána hirtelen nem lesz kínálat, és a folyamatosan jelentkező kereslet hatására az árak egyszercsak fel fognak robbanni - véli a befektető. Úgy látja: aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd.
Most vettem a gyereknek első autónak 6 kilóért egy swiftet.. :-) Egy 16 éves autó nálam ennyibe kerül. Punktum. A többi duma. Az új Suzukimat 3,7ért toltam ki a szalonból 2019ben. Ma ugyanez 7M felett. Őrült világ van.
Pontosan ez van. Pisti, es Berlini pedig megindokoljak hogy teljesen racionális a a 200 ezer km és Swift 15 Millióért, sőt már megjelentek egypár 20 milliós hirdetés is. Hisz gyenge a forint. Pedig az 40-50. ezer euró. És németeknel azért már nagyon jó állapotú X6 50 M packetes 3 éves BMW is kijon 40ezer kmrel. 🤣. Hát nekem ez nem értelmes vita innentől, mert már 20 Millióért is van fenn 200 ezres Suzuki a hazai oldalon. Oké. És??? :)
Ez csak azt jelzi, hogy az infla mindenkivel kib@szott. Azt sokan nehezen fogják fel, hogy a két év alatt lezajlott 40%-os értékvesztést csak értelmes reálbér emelkedés mellett tudják majd lekövetni a fizikai javak. Az más kérdés, hogy ebben a formában ahogy "csinálják" a gazdaságpolitikát, nem éppen inflációt akarnak csökkenteni, ez nagy baj. Béremelést (csak úgy) mostanság soha nem fogsz annyit kapni, hogy a pénzed értéke megmaradjon vagy netán több legyen...
Egyébként a használtautóknál is vannak érdekességek. 2022 Októberében 78000 hirdetés volt a használtautó.hu-n most van 102 000. 14 éves dízel autókat hirdetnek 2xx 000 km -rel 4 millió forintokért . Vagy pl egy 18 éves Toyota Rav4 - 3 500 000 ft. Itt is az a kérdés, ha valaki megveszi ezt 3,5 M-ért akkor mit csinál vele majd amikor 20 - 22 éves lesz az autó? Elviszi a bontóba? Vagy egy 22 éves autóért is kapkodni fognak majd? Vagy eladja majd 600 000 -ért alkatrésznek?
Ez amolyan van egy ingatlanom, amelynek az ára 80 millió, az értéke meg 40, de igazából nem is akarom eladni. Ugyanitt használt Suzuki Swift 200 ezer kilométerrel és pótgumikkal 15 millióért elvihető. Most alkalmi vételek, mert ha sokáig nem jelentkeznek értük, akkor a lakás ára felmegy 100 millióra, míg a Swift 20 milliót kostál majd.
Több helyről jött nekem is megerősítés, ez alapján az eladók valóban elhitték a csodát. A tranzakciószámok annyira viszont nem jók, mint amennyivel a mostani CSOK megpörgette volna a piacot (előrehozott), vásárlásokba hajtva a kiesőket. Nagy kérdés, hogy a CSOK+ ami bár összegben több, felhasználóban jóval kevesebb, mit mozdít és hova. Ami tuti biztos, hogy az infla sajnos nem lesz alacsony és ki tudja mi lesz még az energiaárakkal. Azt feltételezve, hogy a hitelfelvevők nagyobb részének van agya, a !bizonytalanság miatt! sokkal több vásárlás elmaradhat.
Szombathelyen kb ugyanez. Ami 22-24 volt az most hirtelen 28 lett. Viszont ennek az ellentéte, hogy egyre több hirdetés kezdődik 1-es számjeggyel azaz tizenxmillió. Fél - 1 éve nem nagyon volt 1-essel kezdődő hirdetés. A családi házak 50 -ről elmozdutak 80 felé. Rengeteg olyan ingatlanhirdetést látok, amit kb minimum 2 éve hirdetnek. Összefoglalva: a szerencsevadászok mellett talán megjelentek azok is, akik valóban szeretnének eladni is. Van szombathelyi ingatlanos ismerősöm, azt mondja totál beállt a piac. Kb nem adnak el semmit sem.
Semennyire nem hallatszik semmi, pont középen van. Gyalog elérhető a Auchan, Hév, minden. Párom öröksége, én laktam ott keveset, imádtam. Sajnos osztozkodni kell. A ház retro de atomjó, fűtött garázs, pince, műhely, minden.
Egy gépkocsi beálló ma pesten garázs azért kerül annyiba, mert ennél többe kerül.(?) Látszólag ellentmondás, de van rá magyarázat. Egészen tavalyig érvénybe volt a szabályozás, hogy egy lakáshoz épiteni kell egy beállót, vagy garázst. Vegyünk egy zuglói tavalyi példát: Miután sokaknak nincs pénzük egy garázsra miután megvették idén 1,4mFt/m2 árért (épitési költség kb. 700 ezer+ telekhányad: 300 ezer plusz haszon: kb 400 ezer) a lakást, ezért sok gépkocsibeálló maradt eladatlanul (Ezért tudtam én is venni a társasház korábbi ütemébenn 2 beállót.) De ennek az megépitési ára (légtechnikával lifttel, tűzjelzővel rámpával kapuval világitással stb) legalább 400 ezer ft. Ha el is hagyjuk a haszont, akkor a telekhányaddal önköltségi áron kb 700 ezer/m2. A probléma azonban az, hogy egy m2 beállóhoz tartozik legalább ugyanakkora egyéb felület (közlekedők, rámpák). Tehát egy 13m2-es beálló valójában kb 27m2 megépitését jelenti. Ennek önköltségi ára: kb 19 millió Ft. Ha a telekhányadot kivesszük a számitásból (azt teljes egészében a lakások vevői között osztom széjel) akkor a beálló önköltségi ára: kb 0,4 millió*27m2=10,8 millió Ft Ennyit senki sem ad egy garázsért Zugló külső részén, ahol nincs parkolási dij, legfeljebb kurva nehéz találni az utcán szabad helyet. Ezért a fenti példámban 6,5 millió Ft-ért értékesitették a beállókat. És igen, ahogyan látszik veszteséggel. Induljunk kia abból, hogy egyszer majd 16 millióba kerül egy garázs megépitése. de mostmár nem kötelező egy lakáshoz egy gépkocsi beállót tervezni. Igy kevés garázs épül majd. Pont annyi amennyi megéri. Ahol az épitési költség + telekhányad +haszon kiadja a 16 milliót. És azt a keveset, ami megépül majd meg fogják venni.
Lakás/Ingatlan árak topik
Lakásárrobbanást vár Magyarországon a guru.
Aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd - véli Zsiday Viktor.
Mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról nagyon megalapozottnak tűnik egy többéves, komoly emelkedő trend, legalább 50 százalékos áremelkedéssel - állítja Zsiday Viktor az Mfor.hu-n megjelent írásában. (Amint arról beszámoltunk, egyes lakástípusok esetében már érzékelhető némi drágulás.)
Az ismert befektető szerint a következő tényezők indokolják az áremelkedést az ország központi régiójában és néhány nagyvárosban:
soha nem építettek ilyne kevést Magyarországon, mint mostanában,
bár az ország népessége csökken, a nagyvárosokba, ezen belül is különösen Budapestre továbbra is pozitív a migráció,
elindult a reálbérek növekedése, és várhatóan ez a következő években is így marad,
szinte soha nem volt még ilyen olcsó a forinthitel, mint most, több nagyobb bank is 6 százalék alatti szinten kínálja a jelzáloghiteleket,
az alacsony betéti kamatok miatt kényszerűségből a megtakarítók is az ingatlanpiac felé fordulhatnak.
Zsiday ugyanakkor megjegyzi: az újonnan érkező keresletnek először ki kell pucolnia a bedőlt hitelből visszamaradt lakásokat, az évek óta eladni kívánt ingatlanokat, stb. Ez a folyamat jó pár hónapig eltarthat, de utána hirtelen nem lesz kínálat, és a folyamatosan jelentkező kereslet hatására az árak egyszercsak fel fognak robbanni - véli a befektető. Úgy látja: aki akar, annak még van egy éve lakást venni, de később valószínűleg a mostani áraknál csak jóval drágábban tud majd.
link