Úgy tűnt nekem, mintha az utolsó 1800 db-ot a záróáras kereskedésben akarta volna megvenni (csak ugye nem maradt annyi eladáson 1090-en, más meg nem dobott rá utána). Amúgy tippre ma nem is volt kereskedés srv-n kívül.
Az előző években volt egy olyan szabály is, hogy azért a srv ne legyen több a napi forgalom 50%-ánál. Ez korrekt is volt. Vélhetően ez most is így van.
Beruházás formája: A kútfúráshoz kapcsolódó támogatás formája pályázat útján felhasznált vissza nem térítendő támogatás. A pénzügyi alap kedvezményes hitelt nyújt a kedvezményezetteknek. Ütemezés: A kútfúrási pályázat esetén a támogatási keret megemelése: 2023 Q4 Pénzügyi alap felállítása: 2024 Q2 A teljes támogatási keret 212,12 milliárd forint.
Beruházás 11: Földhő hasznosítása
Kapcsolódás a RePowerEU célokhoz
2. számú célkitűzés: a megújuló energia részarányának növelése és elterjesztésének felgyorsítása
Leírás
Magyarország jelentős potenciállal rendelkezik a geotermális energia felhasználása területén, de ez
még csak minimális mértékben hasznosul. Jelenleg a mezőgazdaságban és a távhő szektorban kerül
hasznosításra a földhő, mely utóbbi szektorban a részesedése 2021-ben 10% volt. A kedvező
adottságokat jól jelzi, hogy Európa jelenleg legnagyobb távhő szektoron belüli földhő alapú
beruházása Magyarországon, Szegeden zajlik.
A földhő képes földgáz fogyasztást kiváltani, helyben elérhető energiahordozóként fokozza az
energia függetlenségünket, és hozzájárul a megújuló energiaforrások részarányának növeléséhez
és az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez. A beruházás összhangban van a
Nemzeti Energia- és Klímatervvel, ami célul tűzte ki a földgáz részarányának 50% alá csökkentését
a távhő termelésében.
Energiastratégiai cél, hogy a hasznosított geotermikus energia mértékét a 2021. évi 6,4 PJ-ról 2030-
ig 13-15 PJ-ra növeljük. Ehhez járul hozzá jelen beruházás is.
Jelen beruházás célja a magyar földhő potenciál jobb kiaknázásához a pénzügyi keretfeltételek
biztosítása. A beruházás a geotermikus energia kiaknázásának minden felhasználási területre
kiterjed, kiemelten az ipari hőhasznosításra, távhő szektorra és a villamos energia előállítására.
A beruházás két beavatkozási irányra osztható:
a) a geotermikus célú fúrási tevékenység kockázatának tompítása és
b) a földhő hasznosítását szolgáló földfelszíni berendezések, erőmű létesítéséhez kiszámítható
finanszírozási keret biztosítása.
Geotermikus fúrási tevékenység kockázatainak tompítása
Ez a beruházási elem a 2021-ben meghirdetett Geotermikus alapú hőtermelő projektek
tevékenységeinek támogatása elnevezésű pályázati kiírás keretemelését célozza várhatóan mintegy
20-25 milliárd forint értékben.
A pályázati kiírás fő célja, hogy ösztönözze a geotermikus energia alapú energiafelhasználást az
energetikai célú geotermikus fúrási tevékenység (a visszasajtoló kútra is kiterjedő) pénzügyi
kockázatainak csökkentésével. A kútfúrásból eredő kockázatokat azzal csökkenti, hogy az
igényelhető vissza nem térítendő támogatás mértéke sikertelen fúrás esetén magas, míg sikeres
fúrásnál alacsony.
A földhő hasznosítását szolgáló földfelszíni berendezések, erőmű létesítéséhez kiszámítható
finanszírozási keret biztosítása
Sikeres kútfúrást követően a beruházó pénzügyi és műszaki kockázata alacsony, hiszen ekkor
kiszámítható keretek között, bevált technológiai megoldások alkalmazásával lehet a földhőt a
kívánt módon hasznosítani. Ennek a finanszírozásához egy pénzügyi (hitel) alapot kívánunk
felállítani, ami kedvező feltételek mellett, kedvezményes kamatozású hitelkonstrukciót tud
nyújtani a földhő hasznosításában érintett beruházók számára.
Az alapból hitel mindenféle geotermikus energia hasznosítását szolgáló beruházásra lesz
igényelhető mind felszín alatti, mind felszín feletti tevékenységekre. Azon projektek, melyek
támogatásban részesülnek a geotermikus fúrási pályázatból, nem igényelhetnek hitelt a felszín
alatti beruházási elemekre. A hitelnyújtás feltétele, hogy a hiteligénylő érvényes geotermikus
kutatási engedéllyel rendelkezzen a hiteligénylő. A (villamos energia és/vagy hő-) hálózati
csatlakozáshoz szükséges beruházások is finanszírozhatók a hitelből.
2026-ig cél a hitelkeret kihelyezése, a finanszírozott beruházások fizikai megvalósítása nem
lehetséges ezen időtávon belül.
Célkitűzés:
- Geotermikus energia hasznosítását célzó pénzügyi alap keretében megkötött
hitelszerződések aránya a teljes keret százalékában kifejezve – 98%– adatszolgáltató az
alapkezelő
- A geotermikus célú fúrási tevékenység kockázatának tompítását célzó beavatkozás
keretében megvalósított projektek száma, 12 db
Mérföldkő teljesülésének ütemezése (kumulált értékek):
2025 Q3 2026 Q2
Geotermikus energia hasznosítását célzó pénzügyi alap
keretében megkötött hitelszerződések aránya (%)
20 98
A geotermikus célú fúrási tevékenység kockázatának
tompítását célzó beavatkozás keretében megvalósított
projektek száma (db)
0 12
Lehetséges kedvezményezettek:
A pénzügyi alap kezelője jogszabályi kijelölés alapján a Magyar Fejlesztési Bank lesz.
A pénzügyi alap kedvezményes hitelt a földhő hasznosítására megfelelő engedélyekkel rendelkező
jogi személyek számára nyújthat.
A fúrási pályázat esetén geotermikus kutatási engedéllyel rendelkező jogi személyek.
Beruházás formája:
A kútfúráshoz kapcsolódó támogatás formája pályázat útján felhasznált vissza nem térítendő
támogatás. A pénzügyi alap kedvezményes hitelt nyújt a kedvezményezetteknek.
Ütemezés:
A kútfúrási pályázat esetén a támogatási keret megemelése: 2023 Q4
Pénzügyi alap felállítása: 2024 Q2
Pénzügyi alap keretének hitelszerződésekkel történő 98%-os lefedése: 2026 Q2
Beruházási költségek:
A teljes támogatási keret 212,12 milliárd forint.
Támogatási intenzitás:
A kútfúrási pályázat esetén változó, a kútfúrás sikerességéhez igazodóan.
Lehatárolás a kohéziós célú uniós támogatásoktól:
A KEHOP Plusz által a földhő kiaknázására biztosított támogatási keretből nem lesznek
támogathatók az RRF forrásaival finanszírozott projektek.
Intézkedések állami támogatással történő érintettségének bemutatása:
55
A beruházás állami támogatásnak minősül. A beruházáshoz támogatás nyújtása a belső piaccal
összeegyeztethetőnek tekinthető az Európai Bizottság 651/2014 számú rendeletének („Az Európai
Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási
kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról”) „Megújuló energia
támogatására irányuló beruházási támogatás” című, 41. cikkének értelmében, valamint egyéb, nem
egyedi notifikációs kötelezettség alá eső támogatási jogcímeken.
Reform 12: A geotermikus szabályozási keret fejlesztése
A geotermikus erőforrások feltárására és a geotermikus energia felhasználására vonatkozó
szabályozás 2023-ban jelentősen megváltozott. A korábbi koncessziós kötelezettség és a redundáns
engedélyezési folyamatok megszűntek.
A jelenlegi szabályozási rendszer szerint bármely jogi személy, többek között, de nem
kizárólagosan az építőipar, a földtudományi szegmens, a távhőszolgáltató vállalatok, az
egyetemek, az önkormányzatok vagy az ipari létesítmények is nyújthatnak be geotermikus kutatási
engedély iránti kérelmet a Bányahivatalhoz.
Ennek eredményeként a Bányahivatalhoz benyújtott új geotermikus engedélykérelmek száma
meghaladta a 70-et, ami húszszoros növekedés a rendeletmódosítás előtti évi 2-4 geotermikus
fejlesztéshez képest. Ugyanakkor a kérelmek több mint 40%-át földrajzilag átfedő feltárási
területekre nyújtották be.
A reform célja a rendelet módosítása annak érdekében, hogy biztosítsa a fejlesztők által benyújtott
geotermikus kutatási és hasznosítási munkaprogramok minőségét. A munkaprogram minősége a
feltárási koncepció és a geotermikus energia piaci igényeinek összefüggésében értendő. A jelenlegi
jogszabályi keret módosítására vonatkozó javaslatok a jelenlegi feltárási engedélyezési eljárás
tanulságainak értékelése után konkretizálódnak.
Várható eredmények:
átlátható és versenyképes szabályozás a geotermikus energiaforrások kiaknázása terén,
a potenciális geotermikus szolgáltatók szabályozott piaci konszolidációja,
a geotermikus energia feltárási és hasznosítási munkaprogramok jelentős javítása.
A végrehajtás formája: a meglévő szabályozási keret értékelése és felülvizsgálata
A végrehajtás határideje: 2024 Q4
Azért,mert az1360-as âr az egy max kötés volt,lehet,hogy épp 100db-al,reâlisan nagyobb mennyiséget 1320-1340-körül lehetett eladni,butasâg mindig a max,vagy a min -ârat nézni ezeken nem lehet kereskedni....Szép napot mindenkinek,Ma âtlépjük az 1200-at!?
1400-ért akartam eladni januárban, de nem ment fel addig (bár rajtam kívül mások is arra számítottak, hogy felhúzzák odáig). Régen megvan már, unalmas, gondoltam eladom veszek bluet, azokban nagyobb a likviditás. Persze 1400 alatt nem szándékozom eladni. De miért nem tudtam volna eladni 1360-on?
Tévedsz Báttya! (Bár személyeskedsz), de fátylat rá! Ne nézz már hülyének, hogy 1200 körül elkótyavetyélem, amikor 1360-on nem adtam! De miért velem foglalkozol? Láttam sok mínuszt kaptál a többi topikban, ahol megnyilvánultál. Netán ez frusztrál?
PANNERGY