Egy szot meger: igen, az 1:5 konszolidalas is okos lepes, es a ASX-en bevezetni is okos lepes. A konszolidalas utana 442 M db reszveny helyett 88 M db lesz; es ennek megfeleloen a nov.8-an a birtokolt reszvenyek szama 1/5-re esik le, viszont az ara 5-szorozodik, szoval kb. USD 8-9 szintre ugrik fel az 1.5-1.6 arsav. . Ket okbol lesz jo ez jo a kicsiknek: egyreszt, nem "filleres" a reszveny-kategoria tobbe, hanem "kozepkategorias" cegnek minosul. Ettol kezdve a legtobb Fund vasarolhatja. (jellemzoen a Fundok 5 USD alatti reszvenyt nem vesznek, nem engedi az alapito okleveluk.) Masreszt, nem kell tobbe OTC piacrol Torontoban arbitrazsolni robotokkal. A ceg reszvenyeinek forgalma fokozatosan (talan gyorsan is) atmegy nagyobbreszt NY-ba, ahol sokkal likvidebb a piac, sokkal nagyobb lesz az erdeklodes is. Igen sok Fund (foleg persze a kisebb-kozepesek) nem tud venni direktben Torontoban, nincs ott sajat broker-kapcsolat. NY-ban viszont mindenkinek van, tehat szelesebb lesz a vevoi kore. Az a gyanum, hogy ez a kis valtozas siman hozhat napok alatt +(10-15)% emelkedest, nov.8 utan. Erdemes mostanaban elkapni egy melypontot.
Tesla ma fog jelenteni. Ez a jelentes nagyon fontos egy olyan starategiai cegnel, mint TSLA. . Az ara visszaesett 320 szintre. Ul a suporton. Jogos is a csalodas, Q3-ban nem birtak beinditani a vart utemu termelest. A Panasonic megigerte, hogy a lithium-battery gyartas robotizalasat hamarosan megoldjak. Ha nem sikerul, es emiatt veszelybe kerul a mar bearazott 2018 evi 500.000 db model3 gyartasa? Es jelentes utan nagyot esik ? Nos, akkor Tesla igen jo vetel lehet ott lennt. De akkor esetleg, bar kevesbe, de mennek vele le a lithiumosok is. Es akkor meg egyszer adodohat egy finom diszkont ar, az LACDF, ALB, SQM stb, vetelere.
De maga Lithium Americas kezdett el mozgolódni a nevadai projektjében, nem más lithiumosról van szó. Ráadásul ebben 100% a tulajdonrésze, míg az andoki projektben 50%.
AZ a baj, hogy a volgyekben lerakodott iszapbol a lithiumot kivonni egesz komplikalt vegyi folyamattal lehet, es annak koltsege kb. haromszorosa a parologtatasnak. Szoval, egyelore ezert is, hanyagolnam a canadai es mas banyasz-alapon dolgozo lithiumosokat, mert ar/profitban nem versenykepesek ALB, SQM, LACD es ORL (=ORRCF) primitiv Andoki parologtatos, de olcso modszerevel. Persze idovel, amikor azok kapacitasa majd par ev mulva keves lesz, ok is beindulnak. Megjegyzem, ORL eppen kitort, nagyon erdemesnek latszik venni itt.
Közben LACD Nevada projektjében is felerősödött a mozgolódás. Itt nem a párologtatós módszerrel, hanem külszíni fejtéssel bányásznának. A feltárás már korábban befejeződött, a Preliminary Feasibility Study-t 2018 közepére ígérik.
A cikkben levo tablazat a lenyeg: abbol alahuznek 2 allitast. 1)A varhato osszes kitermelheto Li mennyiseg az uj felmeres szerint 1.5 M tonna. Ez a korabbi becsles nyolc (8) szorosa, 2) A mai 13.000USD/tonna Lithium-arakon a potencialis total arbevetel 20 Mrd USD, az kb. a magyar GDP duplaja. Nem kis temarol van tehat szo. Ha a kitermelesi koltseg valoban 2500 USD/t lesz, es a beruhazas a tervezett 2 telepre (evi 2*25000 tonna kapacitas) kb. 1.0 Mrd USD, akkor az osszes kiadas 5 Mrd. Szoval a potencialis profit = 20-5=15 Mrd USD. Mivel a mostani kapitalizacio 550 M USD, a potencialis novekedes 30 x. Igen, harminc. Ja, a lithium nem marad ilyen olcso....lasd korabbi lithium-at becsles.
Olvasom, hogy FMC le szándékozik választani lítium üzletágát 2018 második H2 céldátummal. Addig még van idő tanulmányozni, de ebben várhatóan lesz mit keresni, ha megvalósul.
Ma FMC-ből is bevásároltam, de könnyen lehet, hogy várhattam volna egy kis korrekciót. Nekem inkább a 3 nagy (SQM, ALB, FMC) + 1 kicsi (LAC) felállás jobban tetszik, de ez ízlés kérdése. Ezen kívül még az ausztrál GXY.AX cégen is gondolkodom, hogy kiküszöbölhessem a dél-amerikai politikai rizikót (bár nekik is van érdekeltségük Argentínában). Mennyi esélyét látjátok például annak, hogy Chilében vagy Bolíviában államosítják a bányákat. Ilyenekkel számoltok?
A #452-ben osszefoglaltam a tobbi kicsit. Az nem volt regen, es nekem LACDF mellett Orocobre latszik a legjobbnak; kiprobalt dologba vagtak bele, van realitasa a projektnek, es a lithium-juk arszintje is versenykepes lesz. De nezd at, foleg fundas/kritikus szemmel te is. En is orulnek egy update-nek roluk. Ird meg nekunk.
Probaljak fabrikalni egy elkepesztoen bull ideat a kilatasokrol? . Az e-auto egy innovacios folyamat legelejen jar. Nagyon messze van meg idoben is, arakban is a buborektol. Mondjuk 15-20 ev mulva lehet a tema a csucson. Most a legelejenek a vegen jar: felkerult a tema a terkepre. . HA egy 1500 kg-os auto nagyjabol 30.000 EUR-be kerul, tehat az auto ara kb. 20 EUR/kg. Benne a hajtas legfontosabb anyaga a lithium, aminek ara most kb. 10 EUR/kg? Ez elkepesztoen olcso, explicite az atlagsuly/at mutatohoz kepest is csak a fele (!). De idovel fokozatosan felfogjak, hogy lithium a legfontosabb anyag benne; es annak az ara az atlagnak akar a tizszerese is lehet, tehat ? Igen, 200 EUR/kg. . Ha lithium ara 20-szerezodhet, a kitermelesi atlagara meg duplazodik 10 ev alatt? Akkor a profit a mostaninak kb. 50-100-szorosara emelkedhet....es ugyanennyire a lithium- banyaszok ara. Szerintem vard meg az elso visszahuzodast...ami egyebkent idoszeru lenne 4 honapnyi mikro/orias-rally utan.....es celozz epiteni egy diverzifikalt portfoliot: 2 nagy termelo es 2 kicsi. En erre fogok torekedni.
Lithium Americas