werkaz
4
4
1
2016. április 04. | 08:16
#1

Lithium Americas  

Mivel a WL neve megváltozott, hogy az újak is tudják majd miről szól a topic, legyen az új név a topic neve is. Ha egyetértetek
Rendezés
Hozzászólások oldalanként
ma, 08:11
előzmény: #606  Boole
#611
Ez a döntés, ha jól látom a bevételek területén, akár 90%-os visszaesést is jelenthet. Nem gondoltam volna, hogy Kína ekkora támogatást adott.  
csütörtök, 21:43
előzmény: #608  pomperj
#610
No, hát én megvettem a második csomagot 4,8-on. Alacsony forgalommal csordogál a papír, de kellett a pf-ba egy jó sztori, egy olyan tétel, amivel tényleg hosszú távra lehet kalkulálni. Ettől még persze eshet tovább, de azok alapján amit leírtál jó lesz. Nem mellesleg annyira túladott, hogy rövid távon is benne van a felpattanás lehetősége ha érkezik egy kedvező hír a bánya aktuális helyzetéről. 5,19 felett megindulhat és simán szaladhat 5,75-ig. Na mindegy is, meg van véve, nem misztifikálom túl. Meglátjuk, a KKJ-nél valszeg jobban hoz. :)
csütörtök, 10:41
előzmény: #608  pomperj
#609
OK, köszönöm. Gondolkodom a valamikori vételben.
csütörtök, 10:29
előzmény: #607  Boole
#608

Igen, a lithiumosok es az e-auto chartok mind hasonloak egymashoz:
: ha az e-auto temat valamivel oldalba rugjak, akkor persze lithium se kell annyira.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20180719v00oulswp.jpeg
.
A lithium cask nnyival job, hogy az autogyartas rizikoja nincs benne.
De azert Californiaban meg lehet levegot venni, Pekingben meg nem.  Szoval, lehet hogy a kinaiaknak fontosabb lesz az e-auto mint barkinek. Meg fogom nezni jobban a BYD ceget.
csütörtök, 09:59
előzmény: #605  pomperj
#607
Egyébként a LAC chartja is hasonló képet mutat.
szerda, 21:05
előzmény: #605  pomperj
#606
A chart azt mutatja, amit a kínai központi bizottság bejelentett, hogy 2019. január 1-től vége az e-gépjárművek központi támogatásának. Ez a BYD jövedelmének egy jelentős részét jelentette. 
szerda, 19:21
előzmény: #604  Boole
#605

Haat, a chartra ranezve ott  eleg nagy baj lehet.
Egyelore nem mennek a kozelebe.
szerda, 16:31
előzmény: #602  Boole
#603
Nem ismerem BYD-t.
szerda, 16:14
előzmény: #601  pomperj
#602
Értem, köszönöm. Jó, hogy foglalkozol vele, mert Én is sokat olvasok cégekről, bár több időm lenne rá. Én inkább TA és mérlegek alapján döntök, de nagyon sok olyan információ kell egy céghez, hogy az ember ne vaktában fektessen be. Mint e-gépjárműveket is gyártó cégről, a BYD-ről mi a véleményed? Régóta nézem, de nem jutottam elhatározásra. A vezérigazgató meggyőző szaktudással irányítja a vállalatot.
szerda, 14:37
előzmény: #600  Boole
#601

Szerintem a kilatasok eleg egyszeruek.
.
Van 3 nagy lithium termelo, FMC, ALB es SQM. Ezek adjak a vilagtermeles 80%-at. Ugyanott vannak mind,  az Andok szaraz oldalan, es ugyanazt is csinaljak.
A technologia csuda egyszeru:  a fold  alol mely kutakbol kiszivjak a vizet, amiben van oldott  lithium. 
Az  1000 eve leesett esonek volt ideje es kioldotta a szaraz talajbol az ott levo lithiumot. Azt kiszivjak a  fold alol, es nagy lapos derito medencekbe gyujtik. Onnan lassan elparologtatjak a vizet a nap erejevel, es a medence aljan ottmarad a lithium, amit osszesopornek zsakokba.
.
Most van 3 uj ceg, akik ugyanezt akarjak csinalni. LAC, Orocobre es Veolia. 
.
Ezek kozul LAC az uj fiu, es dolgozik egy nagy lithium banya projekten.  Az eredetileg 2019-re igert uj termelo kapacitasuk 25.000 tonna, es persze kesnek vele fel evet. Ha valoban 14.000USD/t aron lehet eladni, mikozben a kitermelesi koltsege 2500 USD/t, akkor lesz egy 300M USD/ev EBITDA penzugyi eredmenyu lithium ceg.
.
A beruhazas halad, az osszege 425M, 10 eves megterulessel evi 50M megy a banknak vissza az EBITDA-bol. Es az egyeb koltsegek se lesznek nagyon magasak, viszont mukodik 40 evig.
Igy nezve, egy 8-9x Ebitda szozoval lesz egy 2.0-2.5 Mrd-ot ero LAC nevu ceg. Most egy reszveny 5 USD, es van 88 m db belole. Es most olcso, epp annyiert lehet megvenni, mint amennyit a 3 nagy insider partner fizetett,  hogy benne legyen a cegben: SQM, Ganfeng, Bangchak.
Szoval most a kapitalizacio 5*88=440M USD, de a ceg erteke ennek kb. 4-5x szerese lehet 2020-tol kezdve.
.
Es van az Orocobre mint hasonlo uj fiu.  Ugyanezt csinalja egy masik volgyben, egy masik foldalatti sos-tobol von ki lithiumot es mutragyat. Ez egy  izmosabb Ausztral banyasz, van is penze, megis osszeallt a japan Toyota-val. Mert igy van vevo a lithiumra rogton, es megis nala van 73% reszveny.
Be is indultak a termelessel,  2016-ben mar 7000 t volt a termeles, iden azt remelik hogy 12-14.000 t lesz. Es novelni akarjak a termelesi kapacitast 35.000 t szintre, persze egy uj projekttel.
.
Osszehasonlitas: az SQM adja a  vilagtermeles 1/3 reszet, iden 63.000 t, plus 13.000 t lithiumhidroxid, osszesen 75.000 tonna. Ez eppen 3x-szerese, mint amit LAC fog termelni. Es mennyit er az SQM most? A kapitalizacioja  12.5 Mrd USD, ennek harmada is 4.0 Mrd. Ami ugye nagyjabol  duplaja annak amit LAC-ra varok 2020-ra. Szoval, a 2.0Mrd LAC ertek lehet esetleg 4.0 Mrd is.
Masik osszehasonlitast? ORO kb. 1 Mrd-os ceg, es kb. felet termeli mint LAC fogja. Szoval, igy is kijon LAC-ra a 2.0 Mrd kapitalizacios ertek.   
.
Szoval? Talan nem tulzas, hogy LAC arat 20-40 USD savba varom. 
Ha valoban annyira fogja ertekelni a piac mint az SQM-et most … most(!), amikor meg alig van e-auto kereslet...,  akkor LAC 4.0Mrd/440M=9, szoval egy 9x potencialis aremelkedes is van a reszvenyekben. A szolidabb varakozas 4-5x. 
Na ezert foglalkozom vele viszonylag sokat.
 
szerda, 12:44
előzmény: #599  pomperj
#600
Ez változtat valamit a LAC kilátásaival kapcsolatban?
szombat, 09:43
#599

Egy Ken Hoffman nevi lithium szakerto a LasVegas-i Lithium Konferencian a kovetkezoket mondta:
.
1)A lithium vilagpiac merete most 220.000 tonna/ev. ES 203-ra  ugy becsuli, hogy 1.300.000 t/ev lesz, szoval nagyjabol 6x mereture no 12 ev alatt. De agressziv novekedes eseten lehet, hogy 1.9 M t/ev szintre novekszik a fogyasztas. 
Hat... lehet… de akkor tenyleg neki kene latni az e-autok gyartasanak. Meg csomo uj lithium banya beruhazasnak. EGyelore nem latom a rengeteg e-autot.
.
2)Az akku technologiaban nem latszik 5-7 ev tavlatban erdemi ujdonsag. Marad a Li-Ni-Co  dominans fem-parositas, 
.
3)Hosszu tavon a lithiumcarbonat arat 14.000 USD/t-ra becsuli, felteve hogy nem lesznek ellatasi hianyok. (most 11.000 USD korul van). A lithium piac szetvalik tobb kulonbozo minosegu anyag piacara, es nagy  kulonbsegek is kialakulhatnak a tisztasagtol fuggoen.
A Cobalt ara viszont sokat emelkedhet, a mostani 10USD/pound szintrol 50-re is.
.
4)A technologia fejlodesevel az akku ara leeshet 100 USD/kWh szintre, szoval egy 100kWh akku 10.000 USD korul lehet majd.
július 10. | 08:51
#597

Kína megagyárat épít a németeknél, hogy teleszórja Európát az akkuival 
2018.07.09. 20:03
Európában az egyik legnagyobb akkumulátorgyár megépítéséről írt alá szerződést Türingia tartomány és a kínai CATL akkumulátorgyár Berlinben. Az eseményen nem véletlenül volt ott Merkel és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök is, és nem csak amiatt, hogy ez az ötödik német-kínai kormánykonzultáció alkalmával történt. A CATL 2022-ig 240 millió eurót fektet az Erfurt környéki iparvidéken létesülő üzembe – írja az MTI. A türingiai beruházás „csak az első lépés” – hangsúlyozta Robin Zeng CATL-vezérigazgató. A CATL az összes európai autógyárnak szeretne akkumulátorokat szállítani, emellett pedig a megújítható energiaforrások termelésének tárolására szolgáló akkumulátor egységek piacára is be kíván törni. Egy ilyen megaberuházás jelentőségét egyszerűen nem lehet eléggé hangsúlyozni – fogalmazott a türingiai tartományi gazdasági miniszter. Kínának gyakran vetik a szemére, hogy technológiai ismeretei a Nyugaton elsajátított tudásra épülnek. Ezzel a beruházással ez pont fordítva történt: a CATL hozta el technológiai ismereteit Türingiába – mondta Tiefensee. A CATL 7,5 millió eurós német állami támogatásban is részesül. A német autógyárak elektromos autóiban használt akkumulátorok cellái jelenleg Ázsiában készülnek. Az Erfurtban megépülő akkumulátorgyár első ügyfeleként a BMW milliárdos nagyságrendű megrendelést adott a CATL-nak, miközben 2,5 milliárd euró értékben vásárolnak továbbra is akkumulátorcellákat kínai üzemekből.
július 05. | 17:14
előzmény: #592  pomperj
#596
Ma is egy nagyon kicsivel lejjebb került az árfolyam. Szerintem egy kevés még lehet benne lefelé, de hamarosan nagyon beszűkülhet a mozgástér. 5,0-4,70 között jó vételnek tűnhet, ezt egyrészről a hetes támaszra, másrészről a 4,77-es megegyezési pontra alapozom. Aztán hogy egyáltalán eddig lefárad-e, azt a fene sem tudja. 
július 04. | 21:16
előzmény: #594  Boole
#595
A charton egyedül az OBV mozgása nem tetszik. Olyan mintha a papírból a tőke kiáramlott volna. Kérdés, hogy az új adatoknál látható-e a nagyobb tulajok eladása 2017.10.24-e óta, mert onnantól kezdett esni az OBV.
https://finance.yahoo.com/quote/LAC/holders?p=LAC
július 04. | 21:02
előzmény: #593  Boole
#594
Tartom a konzervatív számítást. Ez nálam 5,09 USD/részvény értékre jött ki. Szerintem ezt a piac beárazta már. Extrém esetben mehet le 4-ig, felfelé 6 USD közötti sávra tenném. Innen indulhat az általad számított értékek felé. Ha a papír bizonyít, akkor megveszem a második adagot is.
július 04. | 20:56
előzmény: #592  pomperj
#593
Szép táj az, csak ritka a levegő.
július 04. | 18:03
előzmény: #591  eurocent
#592
Haaaat, erre nagyon kivancsi vagyok.
.
Fundasan ez praktikusan lehetetlennek tunik. Mert akkor a nagytulajok nem tudjak mit er LAC. Lehet  ez?
.
Az elso szamolas a  Ganfeng, aki 17%-ot birtokol, 15 M reszvenyt, es ezt 47M USD-ert vette, 2 eve. Szoval, 3.13 USD/db aron van, es ezt az arat azert kapta mert betett meg 125m USD hitelt; az mondjuk annyival kedvezobb a bankihoz kepest (2%-al van alatta  10 evre), mintha ujabb 20% reszvenyt vett volna, szoval mintha tovabbi 30M  toket tett volna be. Igy az ekvivalens reszvenyar kb. (47+30)/15=5.13  USD/db.  Igaz, a termelesbol opciosan 80%-ot vehetnek meg.
.
A masik szamolas alapja a nagytulaj Bangchak, aki 10 M reszvenyt birtokol amit 33 M USD aron vett. Ez nevlegesen 3.33 USD/rv vetelar. Es betett 80 M USD hitelt, szinten kedvezo feltetelekkel, szoval a tenyleges ekvivalens vetelara (33+16)/10m=4.9 USD/db. Igaz, ok csak 20%-ot vehetnek meg a termelesbol, mindenkori vilagpiaci aron.
.
Az kulon ertekelendo, hogy SQM is betett 225m USD-t, igaz  az egeszet hitelbe adta.
.
Namost, ha a nagytulajoknak ennyibe kerult a reszveny? Nyilvan megis ugy gondoltak hogy megeri hosszu tavon? Akkor most, nekunk kisreszvenyesnek nagyjabol ugyanennyiert van a tozsden,  hiszen az arfolyam, 5.3 USD volt tegnap. Szerintem ez most diszkonton van a kicsiknek. Es nem hiszem hogy lenne olcsobban...ha megis igen, azt megvennek a nagyok.

.
Szoval? Lehet hogy a piac tobbet tud mint a 2 nagyreszvenyes? 
En ketlem. Es amint megindul fel, minden honapban  veszek ujabb csomagot. Ha bejon a 3.6 ar ahogy varod, akkor nagyreszvenyes leszek ;-)
Meglatjuk. Csak semi kedvem oda repulgetni. Bar alighanem megeri egyszer korulnezni az Andok szaraz oldalan.
július 04. | 17:21
előzmény: #590  pomperj
#591
Tesztelem a ker stratégiámat. LAC-ról, most el tudom képzelni, hogy kb 3,6-ig leesik. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy bejön-e.
július 04. | 10:07
#590

1)LAC weblapjan 2 uj prezentacio van.
.
A korabbi Nevada lithium project kapott egy reszletesebb ismertetest.
Ebbol a tervbol meg evekig nem lesz semmi termeles. Az idoterv 5 ev mulva, 2022 kozepetol mutatja, hogy lehet belole lithium...egyelore elhanyagolhato a hatasa az arfolyamra..
.
2)A masik a 2018juni allapot bemutatasa.
A felevkor a Cuachari foldmunkak keszen vannak, mostantol elkezdodik a brine medencek feltoltese, es a lithiumkarbonat gyar epitese. Jo sok eso kellene az idei Andok-tel hatralevo reszeben.
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20180704v00ongjhd.jpeg
.
A legfontosabb informacio valtozatlan.A varhato EBITDA 233 M USD/ev. Van 88.5M db LAC reszveny, es megvan a teljes finanszirozas. Az epites 60%-a tajan tartanak.Szamitasom? A mostani 5.3 USD arfolyammal  88.5*5.3=470 M USD kapitalizacio. (az kulon megnyugtato, hogy a menedzsment erdekelt 12% tulajdonresszel)
.
Innen tiszta lehet a keplet: ha valoban sikerul elkezdeni  a LiCo3 termelest, es 25e t/ev kapacitassal indul, mindez   masfel ev mulva, akkor a ceg varhato erteke (mai atlagos EBITDA= 9.0 szorzoval) 
233*9=2200 M USDlesz 2 ev mulva. Szoval a potencialis aremelkedes 2200/470= 4.6x
Vagyis a target LAC ar 5.3*4.6= 25 USD.
.
Persze, ez az arfolyam 2 ev mulva lehet realitas. De mostantol azert eleg stabilan melkedesre szamitok, nagyjabol havi 15-20% koruli tempoban. A chart arra utal, hogy innen wave(5 of 3) emelkedes kovetkezik.
Ez charton valahogy igy nez ki LAC (A masik "szomszedos" es szinten epulo banya, Orocobre is nagyon hasonlo)
http://keptarhely.eu/view.php?file=20180704v00owl975.jpeg
június 24. | 23:21
előzmény: #588  dodonmy
#589
"30.000 tonna az mi????
Egy autoba kell 400 kg,"
Miből kell 400 kg, te zseni? Az egész akkupack mindennel együtt, de magából a lithiumból 0,15 kg kb, ami 1Kwh-hoz kell. 10-20 kg egy autóhoz.
június 24. | 23:04
előzmény: #587  pomperj
#588
30.000 tonna az mi????
Egy autoba kell 400 kg, az 75.000 autóra elég mennyiség, köszönőviszonyban sem vagyunk a belsőégésű kihozatallal....
június 24. | 12:22
előzmény: #586  tberki
#587

SIkerurlt nem felfogni a lenyeget.  Olvasd el ujra.
.
Az halovanyka erv am, hogy kikerested Tuscallosa-t, es megallapitod, hogy ott milyen modellt gyartanak.
Meg a beintegralast ;-)
Masrol szol a tortenet !
június 24. | 10:55
előzmény: #584  pomperj
#586
Ezt az orbitalis baromsagot.
Nezd meg mit vesznek a kinaiak aztan nezd meg a benz melyik gyara mit gyart. Lass csodat, nagy SUV-t meg hosszitott tengelytavu E/S modelleket. Nagy SUV-t meg pont Tuscaloosaban gyart a Benz csak es kizarolag. Es nem, nem konnyu egy masfel meterrel hosszabb autot beintegralni egy A osztalyra berendezkedett gyarba...
Legalabb neha neznel annak utana amit meggyozodessel irsz kedves Janos, sokkal kevesebb marhasagba futnal bele.
június 24. | 09:43
előzmény: #584  pomperj
#585
Az Albemarle utolso prezentaciojabol 2 slide.
Hogyan nohet szerintuk a lithium piac?
http://keptarhely.eu/view.php?file=20180624v00o3yovl.jpeg
június 23. | 11:16
#584

1)Igen erdekes az autogyartok kiralya, Daimler-Benz tegnapi nyilatkozata. 
.
Arrol panaszkodnak, hogy csokkenteni kell a profit varakozasaikat, mert ugye a Kinaiak ( Trump vamok retorziojakent) emelik az amerikabol import autok vamjat (Benz-nek van amerikai gyara Alabamaban).
.
Eleg vicces,  sot, nyilvanvaloan hazug.Egyreszt, lehetne Kinaba vinni autokat mashonnan is, nem? Pl. Kecskemetrol.Masreszt. BENZ ara betyarul esik, es nem tegnap ota, de nem am. Ev elejen meg 76 volt, most inkabb 56, az megiscsak jo nagy zuhanas, es akkor a vamok sehol se voltak. Raadasul az esest allitolag okozo, es hivatkozott  vamokat meg be sem vezettek. Szoval nem attol esik a Merci. Nem nez ki jol a hazudozas sem az Audi letartoztatott fonoketol, se Benznel Stuttgartban.
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20180623v00olr8kh.jpeg
.
Ugyanakkor pl. a sokat szidott, es erosen shortolt Tesla chart baratsagosan nez ki.
Hallo, nemet autogyartas ! Hol van a muszaki feljesztes es az  e-auto ?
.
2)Az LAC kiadott egy uj Feasibility Study anyagot a Nevadai lithium-agyag banya felepitesi terverol.
Ez raadas az Argentin-Andok Cauchari  banya fejlesztese melle.
.
A cel 2022-re 30.000 tonna lithium-carbonat , es 2026-ra 60.000 t akku-tisztasagu lithium eladasa.
A tervezett uj  Nevada open-pit banya felepitese utan. 
A kibanyaszhato mennyiseg 3.1 M tonna, ez kb. 46 evre elegendo a mennyiseg ebben az utemben kitermelve. 
A becsult beruhazasi  koltseg 580 M USD az elso utemben, 480 M USD a masodik utemben. 
.
Ha a LiCO3 ara marad 12.000 USD/t, akkor ugy szamolnak, hogy evente lesz 520 M EBITDA ebbol. (ja, nagyjabol ugyanennyi Cauchari-bol is lesz). 
Ez igen jo kis befektetesnek latszik igy, hisz majdnem 2 ev alatt behozza amit be kell fektetni az elejen.
Kivel akarjak csinalni? Akikkel a CAUCHARI banyat mar epitik, Ganfend es SQM a partner. 
.
Kell ennel jobb hir, LAC invesztorok? 
Raadasul az LAC tovabbra is nagyon olcso itt, 5-6 USD ar-savban. 
Igaz, soka kell tartani, mire 20 lesz. Az unokamnak jo kis penz lesz az egyetem utan.
június 10. | 14:31
előzmény: #582  salaxx
#583

Kosz !
.
Nem  tudtam Errol a BATT ETF-rol. Es nagyon erdekesnek talalom, es van is velemenyem rola.
.
1)Az nem nagyon vitas, hogy az e-autok terjednek. Kinaban most evente 70%-al tobb ea-utoto vesznek. Persze, az e-auto novekedesi tempo lelassulhat 20%/ev  kornyekere, es mondjuk ott stabilizalodhat  evtizedekre is. De ez azert  legnagyobb novekedesi tema az inveszticiok vilagaban, mint szinte barmi.
.
2)Az energiasurusegben a lithium most verhetetlen, az olom akkuhoz kepest negyedakkora hely kell es persze tizede a sulya. Az ara kWh-kent 400 USD volt, mostanaban 200 USD, es talan lemegy 100 USD/kW-ra  is 5-10 even belul.  Akkor egy 70kW-os Tesla akku motorral egyutt 7000 + 2000 USD volna, ami nem tobb mint egy hasonlo teljesitmenyu auto-motor es hajtaslanc mai ara, es az nem megy lejjebb. 
Innentol nem is dragabb az e-auto mint a mai autok...viszont kell bele tobb rez, cobalt, grafit es foleg lithium.
.
Ha jol ertem, ezt celozza a BATT ETF. 
"  BATT is an actively managed ETF that seeks to provide exposure to Lithium, Cobalt, Nickel, Manganese and Graphite used in advanced battery chemistries. Companies in BATT are principally engaged in the business of mining, exploration, production, development, processing or recycling of advanced battery metals and materials."

.
2)Van egy addicionalis piaca is a BATT anyagok ETF-nek. 
Egy Mass. kisvarosban, Sterling,  uzembe helyeztek egy kontenert a fo ter mellett. Ami tele van lithium elemmel, tarolo kapacitasa 2 MWh elektromos energia, az ugy 300 Tesla auto egyenertek.  Belekerult 2.5M USD-be, szoval hazankent kb. 1000 USD a koltsege.
.
 
Nade, igy amit nappal megtermelnek nap- es szel-energiat, azt kepesek eltarolni es lehivni belole amikor eppen kell. Szoval elekrifikaltak az energia-tarolast.  Es kepes tarolni amennyit a hazaknal termelnek, lokalisan elszamolnak egymassal, es nem kell bevonni a villanymuveket se.
.
A lenyeg az, hogy van mar 250 Sterling-jellegu  kisvaros maris az USA-ban. Es Arizonaban mar nagyvarosokban is van, keruletenkent veszik ezeket. A piac veszettul novekszik. Es mi lesz, ha Kina, Brazilia, netan India is nekikezd?
.
Szoval, nagy jovoje van BATT-nak. Es persze az  e-tarolo epitoknek is. Ahol kell 100MW aram, oda kell 30MWh tarolo kapacitas.  A legismertebb e-tarolo gyarto  Tesla koztuk, a SolarCity megvasarlasaval. Dehat jonnek sorban az uj cegek.
.
Nemcsak BATT mehet jol. A lithium-keresletben ez ugyan kevesebb potencial mint az e-autok tomeges elterjedese,de adhat hozza +30% keresletet a lithiumban, mangan,cobalt, stb.
.
Szoval kivalo idea, kosz erte.
 

Topik gazda

werkaz
4 4 1

aktív fórumozók

friss hírek

AZ OLDAL TETEJÉRE