Egyetértve annyit hozzáfűzök a bányászható mennyiségekhez, hogy a 80-as évek tudományos cikkei szerint 2010 óta már egy csepp kőolajnak sem kellene lennie.
Ket nagy baj is van az EV vilagban. 1)Minden akku mukodes kemai energia-tarolassal mukodik. Annak a tovabbi fejlesztesi potencialja mar nagyon kicsi, praktikusan felso hataron van, ami kihozhato. Ebben az iranyban nincs tovabb erdemi javulasi potencial. , A vilag lithium keszlete 80% Delamerikaban van, plusz Australia es Tibet. A delamerikai kibanyaszhato LiCo3 keszlet osszesen kb.60-80m tonna, es egy autohoz kell 50-70kg, akkor az osszes eleg lehet max. 60mt/0.07t=850m auto. (mert ugye a fele elemekre, es masra is kell) Szoval, nem tart am olyan sokaig. Ugy 8-10 evnyi full EV autogyartasra talan eleg lesz. . 2)Az ujra hasznositas? Talan ha 30% visszanyerheto, ha ugy gyartanának. Dehat egyelore nem. . 3)A vilag politikusai felvallaltak a 1.5 C klima celokat. Jamborul, belul rohogve alairták Párizsban. Maig alig tortent, de erdemben? szinte semmi. Nincs meg se technologia, se modszer, se szervezes, hogy elerjek. A konzekvenciak jol lathatoak. Ajanlom az Economist eheti szamat. Már a cimlap, tessek jol megnezni, minden elarul. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20221106v01x10czi.jpeg
Elnézést, pontatlanul fogalmaztam. Mint ahogy sh0rt0s_r0b0t_v0.42 is mondja, hogy sokféle próbálkozás volt, én is csak erre próbáltam rávilágítani. De eddig semelyik nem volt az az áttörés. Egyik héten a NiFe akksikról szól a cikk, a másik héten pedig másról. Visszautalva viszont a NiFe akksikra, az nem egy újdonság és amenneyire olvasom, teljesen ugyanabban a felépítésben használják, mint ahogy annak idején Edison kitalálta. Ezért vitatom, hogy őrület fejlődés zajlott le ebben a témában. Egyébként a NiCd akksit pont akkor találták fel, mint a NiFe-t. Szóval az se új. Ezek mellett valóban Li-Ion akksikat használ az elektromos autóipar, de nem véletlen a kutatási tempó, hisz látható, hogy elég korlátos megoldás.
valaki kiszámolta már, a jelenlegi 1,6mrd járművet mind akksissá tenni; egyáltalán van annyi Li a Földön? de gondolom az autók száma továbbra is nőni fog...
1)Gold ujra A Gold elozmeny chartok vilagos TA uzenete az, hogy ez tema most olyan helyen tart, ahonnan megfordulasnak jo eselye van. Ezt mutatta a GC futures, a SI fututures, HUI goldminer longterm es napos chart, es megerositesnek a SI chart is bullos felpattanas. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20221106v01x4q7q6.jpeg . A fundak viszont jo masfel eve nagyon erosen negativak. De ezek hatasa a mai Goldminer arakba mar be vannak diszkontalva, mert pl. a HUI es GDX goldminer Index 370-->180 esett, az -50% osszeomlas. Az utolso 10 evben volt ugyan ketszer is ennel alacsonyabb HUI melypont, (110 volt 2015ben, es 140 volt 2018ban), de akkor nem volt inflacio. Es volt szalguldo BigTech inkabb. . Amugy ez oriasi paradoxon: Most 9% koruli a hivatalos USA inflacio, es a GOLD tema megis, ennek ellenere, idaig folyamatosan esett. A magyarazat persze a 3 fo Gold-ar-alakito tenyezoben van: a)A kamatok emelkednek, ezzel a Bond eros versenytars lett iden. A 4.7% shortterem treasury hozam, pliusz a most kb. 2.5% corporate-A spread (tehat 7% corp. bond hozam) biztos penz, oda menekulni. . b)A Dollar erosodott, megpedig hihetetlenul sokat, 2009 ota 1.60-->0.98 EUR ellen, tehat +40% Dollar. (es nem biztos hogy ennek a trendnek vege), es ebbol csak az utolso 2 evben is +20% volt USD/EUR ero. (es nem a vacak penzek ellen ! ). Ez eddig onmagaban is -20% Arany ar-esest okozott, a 2 ev alatti -50% meretu osszes esesbol. . c)Az inflacio viszont mar bement az Aranybanyaszik felfuto koltsegeibe. A banyaszat es kohaszat energia-igenyes mufaj, es a diesel arak duplazodtak, a berek emelkednek, minden gep+anyag is. Ez is magyaraz -10% esest a fundak alapjan. . DE. Az inflacio rovidtavon mar nem gyorsul. Azt egy pillanatra sem hiszem, hogy pivot lehetoseg volna, az inflacios korszakbol mindossze 2 ev telt el. De egy kisebb inflacio-korrekcio, visszaeses 9-->6%ra elkepzelheto a kovetkezo 1-2 evben. Ez lassitja majd a banyaszok koltseg-novekedeset. Csokkenhet a lefele mutato koltseg-nyomas. DE. Most mar a BOE is 75 bazispontot emelt, es ECB is 75 bazispontot, eppugy mint a FED. Tehat a kamatok mar nem fogjak alatamasztani a Dollar tovabbi erosodeset. ( viszont az oriasi USA deficit hat, es tovabbra is gyengiteni fogja Dollart, a deficit nem csokken). Igy elkepzelheto, hogy USD nem erosodik tovabb. Sot talan lassankent oldalazo/gyengulo iranyt vesz. Ez is csokkenti a GOLD temara hato lenyomast. . Summary? Fundasan is van nemi alapja annak, hogy Goldminer temaban egy "pivot" lesz. . 2)Goldminer csapat attekintese a)A Goldminer projekteket reszesedes-ert finanszirozok, mint Franco-Nevada FNV, Royal (RGLD) es Wheaton (WPM) mindig a legbiztosabb tippek voltak, es talan most is azok. Csakhat ezeknel a P/E= 22-27, P/B=2.5 es ez annyi mint a BigTech. Ezzel egyutt, ezek is kitortek az eso csatornajukbol. Nem is estek annyit mint az atlagos banyasz, csak ugy 30-40% korul. Felfele is lassubbak lesznek. A piac ezeket bank-jellegunek ertekeli. . b)Nagy banyaszok Barrick es Newmount 80%ban Fundok tulajdona, azok a kicsi banyaszokat nem szoktak venni. Barrick koltsegei kusznak fel, a volumen +10% korul novekszik, es az expanzios egyelore folytatodhat. igy nagyjabol ugyanugy EPS=1.10/sh varhato, mint tavaly, es jovore. (ha a Gold ara stabil maradna). Igy a mostani 14$ arfolyamnal PE=13, P/B=1.0. Vannak igeretes rezbanyak is, azok jo kilatasuak. Az utolso negyedevben a vartnal 20%-al gyengebbet jelentett, de eros penzugyileg es jo a merlege. Sales/adossag 12Mrd/5Mrd, A kategoria, megnyugtato. A recovery potecialja egy 1620-->1800 gold aremelkedestol 20$, es ha tovabb menne, akkor 30$. . c)Kis-kozepes banyaszok Nagyon kell valogatni, a fele most mar nehez helyzetben van. Szerintem Anglogold es Kinross a relative jo allapotu es olcso, PE=9-11 korul. KGC Sales/adossag= 3.5Mrd/2.5Mrd B- kat. , az AU-nal 4.2Mrd/1.9Mrd B kat, egy fokkal stabilabb Ha Gold ara megindulna, akkor hirtelen minden ujabb dollar a profit sorra esne. Konnyen duplazna. HA a fenti fundak mind megfordulnak, akkor a Junior, gyengecske banyaszok latvanyos rallyt repulnek. . Caveat. A penteki extrem eros felpattanas igeretes, mindenkeppe ideje nagyon figyelni. Az elhuzodos inflacios vilagban Arany jol szokott teljesiteni. Szo sincs "temporary" esetrol.
Én is így tudom, de nem vagyok szakértő. Az elmúlt években rendszeresen jöttek főcímekben, hogy megvan a gyorsan tölthető, hatalmas kapacitású, fing olcsón előállítható akksi képlete, de valahogy sose láttam egyet se elkészülni. Mikroszkóp alatt és kockás füzetben elvileg működtek, de láthatóan nem sikerült gyártásba vinni
Én árnyaltabban látom ezt a kérdést. Véleményem szerint az akkumulátor technológia nem nőtt akkorát. Már az 1900-as években is azt az Edison féle Nikkel-vas összetételű akkumulátorokat használták, amikre mostanában talált rá ismét a világ. Emellett egy mostani elektromos autóban sokkal nagyobb számú fogyasztó van, mint egy 20 század eleji elektromos autóban. A töltést én úgy látom, hogy egészen egyszerűen csak nagyobb árammal töltik az akksikat. Ezért is kell rá aktív hűtés, másképp baj lenne. A nagyváros élhetetlenségével egyetértek egy különbséggel. A szálló por a kipufogó gázok nélkül is élő probléma lesz. Elérhető árú zöldenergia... Már ha van.
Mert az akkumulátor technológia azót nagyot fejlődött. Mert az akkumulátor töltési technológia ugyancsak nagyot fejlődött azóta. Mert azóta rájöttünk, hogy a nagyvárosok élhetettlenek, ha milliónyi autó telepöfögi a levegőt és mert azóta van elérhető árú zöldenergiaelőállitás, amelynek a teljes széndioxid mérlege már jobb mint a fosszilisé (és reményeink szerint egyre jobb lesz.)
A brüsszeli bürokratáknak pont az a lényeg, hogy az autók minél használhatatlanabbak legyenek, hogy ne vegyen senki sem. Az beznzines autó árának 40%-át már most is az elektronika teszi ki, aminek egy része értelmetlen, na pláne 8-10 év után már esetleg megbízhatatlan is lesz tőle az autó. A javítása is költséges, nehézkes. Erre jön még az elektromos autók extra felára. És nem, az árak idővel sem fognak csökkenni...
Energiasűrűség és töltési sebesség belsőégésű vs. elektromos esetén. Még most sincs a fasorban sem az elektromos ezekben a faktorokban, nemhogy 100 éve. És akkor a környezetvédelem sem volt téma, legalábbis nem úgy, mint most. Nem kellett hozzá semmilyen lobby, a használhatóbb nyert.
Nem vagyok benne biztos, hogy jókívánságnak számítana, ha ennyi évet kívánnék neked. 80 felett már necces, de hátha csoda történik és mi már 120 évet élünk 60 éves testben
Financial Forecasts
cimu topic folytatasa. Minden fenti temaba vago hozzaszolast szivesen latunk.