Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2011. 02. 26. 12:43
Előzmény: #1559  Törölt felhasználó
#1560
szerintem, nem az Audi volt háttérben, egyébként is a Rába telek jóval közelebb van a városközponthoz, a vasúti összekötettés sem lett volna megoldva, stb.

Már többször volt róla szó, a terület hasznosítását három részre bontják szét. (ezt a koncepciót 2010. márciusában közölték először)
A Duna partnak (északi rész) megmarad a lakóépületi funkciója, 1000-1200 lakás építésével.
Az Audi létszám növelése ezt a projektet felgyorsíthatja, így sokkal nagyobb az eséy az elindulására, mint az Audi nélkül lett volna.
A középső rész az önkormányzattól függő projekt. irodai, igazgatási, szolgáltatási funkciókat akarnak idetelepteni, de ennek kezdete abszolút tőlük függ.
Kétségtelen, hogy jól működik a reteszelés, az interneten mindössze kettő kis hírecskét leltem, az egyik szerint már elkészült az önkormányzat megrendelésére a Városrét ingatlanfejlesztési koncepciója és finanszírozási kimutatása, a másik szerint már elvégezteték a környezeti és forgalmi terhelési hatástanulmányt, ami a rendezési terv elfogadásához szükséges. (ez már az Audi előtt folyamatban volt, de az Audi kétségtelen előnyt élvezett)Ennek elfogadását valóban nem sietik el.

Az önkori már 2008 óta keresi egy multifunkcionális csarnok (koncertterem, kézitlabda aréna, kultúrális központ) helyét, azt gondolom adott a lehetőség.

E kettő rész akár párhuzamosan is elindulhat, szerintem valamelyikre gondoltak a 2011-es indulásra utalással.

A harmadik (déli) rész a legproblémásabb, legmegfoghatatlanabb számomra, a KKV témapark, kisvállalkozás fejlesztés. talán egy vásáváros (expo) építése is beleférhet.

ennek fényében gondolom azt, hogy kell lennie idén ingatlannal kapcsolatos hírnek.
Törölt felhasználó 2011. 02. 26. 11:42
Előzmény: #1558  tigus7313
#1559
:)) Akkor legalább ebben egyetértünk. Ingatlan ügyben túlzott az optimizmusod. Szerintem itt annyi volt tavaly a háttérben, hogy volt 1-2% esély, hogy nem kapja meg az audi a natura2000 letúrására az EU-s jóváhagyást, és akkor szóba jöhetett volna a rába terület. Ez nem jött be. Ezek után marad az általános célú értékesítés, ami sokkal kevésbé lesz intenzív ütemű. Ha lesz még szándéka, ereje az önkormányzatnak egyáltalán bármit is lépni magától ez ügyben. (Ha nem lesznek megvesztegetve, akkor minimális. Az önkormányzati munkamorált ismerve az audi-s területrendezéssel Réviéknél kimerült a kapacitás úgy 5 évre.) Addig is hír helyett el kellene kezdeni figyelni a kisrészvényesek között jelennek-e meg önkoris rokonok pár 10k erejéig. Az beszédesebb lesz.
tigus7313 2011. 02. 25. 22:04
Előzmény: #1557  Törölt felhasználó
#1558
akkor legyen kettő:))

"Elfelejtették közölni, hogy mi lesz az első kapavágás, amit annyira lehetne várni. Szerintem nem véletlenül."
szerintem sem.
mint írtam, szerintem az önkormányzat (vagy vele együtt a cég is) fogja bejelenteni a hírt (politikailag fontos szokott ez lenni), erre azonban nincs hatással a Rába, így nem is siettetheti nagyon.
azt viszont tudatták, hogy 2011-ben ez meg fog történni.
Törölt felhasználó 2011. 02. 25. 20:17
Előzmény: #1555  tigus7313
#1557
"2010 novemberben bejelentették a menedzsmenttájékoztatón, hogy 2011-ben meglesz az első kapavágás!!! "
Itt most kicsit túlzás a három felkiáltójel. Sajnos az idézett bejelentésben is kb. ennyi volt a nyomaték. Elfelejtették közölni, hogy mi lesz az első kapavágás, amit annyira lehetne várni. Szerintem nem véletlenül. Eddig csak az látszik, hogy tavasszal majd ki kell kapálni a parlagfüvet, nehogy az önkori megbírságolja a céget. :(
Így nem lesz 3. tranche.
higins79 2011. 02. 25. 18:01
Előzmény: #1555  tigus7313
#1556
lenne egy kérdésem menyire számítana a rábának a Scania és a Man egyesülése?
tigus7313 2011. 02. 25. 09:05
Előzmény: #1554  zolaaa
#1555
ingatlan ügyben szerintem érthető a hallgatás. ami teljesen nem is az, hiszen 2010 novemberben bejelentették a menedzsmenttájékoztatón, hogy 2011-ben meglesz az első kapavágás!!!
mivel önkormányzat áll a másik oldalon, alkalmazkodni kell hozzá.
nem túl eredeti a példa, de mit szólt volna OV, ha az Audi előbb tart sajtótájékoztatót, mint ahogy ő bejelentette volna az ügyletet.
szóval itt az önkormányzati döntési és bejelentési "gyorsaságon" (inkább lassúságon) múlik sokminden.

manyup. ügyben szerintem,csak azok a cégk nyilatkoztak, ahol a főtulajok között van volt bróker.....(hiszen ők jól ismerik a tőkepiaci hatásokat)
a Rábánál se bróker tulaj nincs, se fő tulajdonos.
önmagában a cég nem kommentálja a tulajdonosi átrendeződéseket (szerintem nem is dolga).
Az biztos, hogy a piac tart a manyup pakktól, szerintem túlzottan. (nem hiszem, hogy eladói nyomást fog okozni).
zolaaa 2011. 02. 24. 23:04
Előzmény: #1553  tigus7313
#1554
Nagy a hallgatás. A mostani gyj-nél talán még egy normális sajtótájékoztató sem volt, nem hogy ingatlan-hasznosítási bejelentés (amit cirka 1 éve harangoztak be). Lapítanak mint sz.r a fűben, 1 évet sikerült elcsalni.
Minden tőzsdei cég mondott valamit a mnyp alapok részvényei kapcsán, na a Rába: ott aztán nem nyilatkozunk egy mukkot sem.
Nehogy valami kivezetés szagú dolog legyen - 800 környékéne befagyott az árfolyam 3 hónapja, nem kell számítgatni az átlag árfolyamot elég ha megnézed az élőt. A könyv szerinti értéket is sikerül prima alacsonyan tartani. Mindig kijön a 0. Eladtak vagyoni részesedést de nem azért hogy eredmény legyen, hanem hogy cash legyen a cégben.
Nem tudom a tűz közeli emberek miféle strómaonokon keresztül vásárolgatnak itt már évek óta, de lassan megunhatnák már.
Vegyék meg az mnyp pakkot a bentlévő cash-ből és játszák oda a most meglévő 6%-al együtt a menedzsmentnek az opcióval.
Nehezen tudom elképzelni h miféle profitéhes magánszemélyek 'vásárolták fel' a cég 42 (?) %-át de szerintem ez kamu. Ugyan ki gondolna a 3éve döglödő hirnélküli Rábára ha pont izgalmas rv piaci kalandot keresne a gyors meggazdagodás reményében..
Az a baj, hogy nagyon nem látunk bele a kártyákba itt az internet előtt ülve. Kellene egy kisbefektetői fb tag - ott a 42% magánszemély részesedés - szavazzuk meg :)
tigus7313 2011. 02. 21. 15:59
Előzmény: #1551  Törölt felhasználó
#1553
nem egészen értem,
szerintem én is azt írtam, hogy hiába a jó gazdálkodás, a pozitív kilátások, az árfolyamot mégis az ingatlan, vagy az srv tudná kimozdítani a holtpontról, sajnos. (úgy, mint az előző alkalommal)

Ingatlan ügyben azt gondolom, kicsit bezárták magukat.
Az Engellel kötött szerződés kizárta a más tipusú hasznosítást, az Engelnek opciója volt lehívni a területeket.
Addig (2007-ig) annyit, tudtak tenni, hogy lepucolták az épületeket. (más hasznosításra nem volt lehetőség)
amikor elsodorta az Engelt a válság, nem maradt tere az ingatlanhasznosításnak, vagyis senki nem állt szóba velük, kivéve az önkormányzat.
Így vele kezdtek el tárgyalni, és amíg be nem fejezik, szintén nincs nagy mozgástér.
Ez a befejezés mostanában várható, ennek ismeretében lehet az ingatlanhasznosítás formáját meghatározni.

AZ IPO technikailag nem egyszerű, ugyanis az anyában vannak az ingatlanok, így illetékfizetés nélkül nem lehet kimozgatni az ingatlanokat (pl. apport), az meg egy kicsit drágává tenné az ügyletet.
A kiválás szóba jöhet (ld. Graphi sztori), de az kinek lenne jó, jelentős (aki az új céget koordinálná, vezetné) tulaj nélkül?

"az ingatlanértékesítések és más egyedi tranzakciók egyszeri eredménye éveken keresztül jól elfedték egy-egy rosszabb időszak számait az alaptevékenységben."

ez kis részben igaz, és az Engelre nem (a legtöbb eredmény 2005-ben jelentkezett kb. párszáz millió ft, utána már jóval kevesebb).
Eddig alapvetően az átszervezések miatt felszabaduló üzemek, eszközök és ingatlanok egy részét értékesítették, vagyis tulajdonképpen a reorganizáció része volt az eddigi értékesítés.
Az Engelnek eladott egy területen kívül az értékesebb ingatlanrészek (Városrét, próbapálya, hotel, ipari parki ingatlanok) még mind megvannak.

Szóval hamarosan zárulhat az önkormányzati rendezési terv-változtatás, koncepció kijelölés, és akkor kezdődhet a fejlesztés és remélhetőleg az új sztori.

Ha beszűkűlés, ha nem, akkor is jobban örülnék, ha a tevékenység indította volna, vagy indítaná el az árfolyamot. Az egyedi sztori(k) meg dobnának rajta:).
pampa 2011. 02. 21. 14:14
Előzmény: #1551  Törölt felhasználó
#1552
.
Törölt felhasználó 2011. 02. 21. 09:57
Előzmény: #1541  tigus7313
#1551
az a baj tigus, hogy egy kicsit be vagy szűkülve a fogaskerekek világába, s nem nézed a tőzsdét. a rába múltkori rallyjában csak egy elem volt a jó gazdálkodás, de az ingatlanvagyonnal kapcsolatos spekulációk is szerepet kaptak benne. ezeket a rába részben tudatosan maga fűtötte - hány elemzés jelent meg a portfólión is a mennyit ér az ingatlan témában. az ingatlan hasznosításában a menedzsment viszont nem volt teljesen érdekelt, két ok miatt is.

1. az ingatlanértékesítések és más egyedi tranzakciók egyszeri eredménye éveken keresztül jól elfedték egy-egy rosszabb időszak számait az alaptevékenységben.

2. az ingatlanok leválasztásával a menedzsment opciók is nehezen értelmezhetővé váltak volna.

erre kéne a cégnek valami kreatív megoldást találnia. szerintem változatlanul jó ötlet lenne leválasztani rába ingatlan nyrt, vagy raab immo vagy nemtudom milyen néven az ingatlant és csinálni rá egy IPO-t. ha a piac helyén értékelné a részvényeket és a rába csak a 10 százalékot adná el az ipo-ban, a könyvekben fel is lehetne értékelni a maradék 90%-ot. de erre már évek óta nem hajlandó a menedzsment meg a tulajdonosok, s a piac most megy el másodszor ilyen szempontból a rába mellett. sajna a rába vezetése csak a gépekhez ért igazán, ami szép erény, csak most éppen a 830 forintos árfolyamra elegendő....
Törölt felhasználó 2011. 02. 20. 17:18
Előzmény: #1548  watson
#1550
Ez ráillik. Nem tudtam a politikai hátteréről, köszi!
Törölt felhasználó 2011. 02. 20. 17:18
Törölt hozzászólás
#1549
watson
watson 2011. 02. 20. 17:10
Előzmény: #1547  Törölt felhasználó
#1548
"a malájok. Nyilván utolsó csavarig ismerik a céget, és mégsem növelik a pakkjukat. Mintha minden mindegy lenne nekik. Tudsz rá magyarázatot?"

Úgy tudom hogy ez a részükről (kb.15 éve) egy politikai gesztus (döntés) volt a Rába privatizálásakor, egy diplomáciai kapocs Magyarországhoz, túl azon hogy partnerkapcsolat is van a két társaság között.
Törölt felhasználó 2011. 02. 20. 17:03
Előzmény: #1546  tigus7313
#1547
Van egyébként egy szereplő, akinek a tétlensége még óriási kérdőjel számomra: a malájok. Nyilván utolsó csavarig ismerik a céget, és mégsem növelik a pakkjukat. Mintha minden mindegy lenne nekik. Tudsz rá magyarázatot?
tigus7313 2011. 02. 20. 16:49
Előzmény: #1543  Cyberslider
#1546
valóban a 4. sztori lehetne a felvásárlás.
de erre jelenleg semmi jel nincs.
a tulajdonosi szerkezet meg már annyira szórt, hogy belopozni sem lehet.
esetleg az mnypt. pakk egyben eladása jöhetne szóba, de nem valószínű, hogy idén.
Cyberslider
Cyberslider 2011. 02. 20. 16:36
Előzmény: #1544  Törölt felhasználó
#1545
Kiráj.. kösz.
Törölt felhasználó 2011. 02. 20. 14:20
Előzmény: #1543  Cyberslider
#1544
befojásolja???

1-es alá
Cyberslider
Cyberslider 2011. 02. 20. 14:00
Előzmény: #1541  tigus7313
#1543
Én is úgy látom, hogyha lesz árfolyam emelkedés, akkor azt nem egy "hír" fogja kiváltani (volt már pár, nem is történt semmi) hanem valami részvényfelvásárlás, egy nagyszereplő, vagy maga a Rába, ez pedig további vételeket gerjeszthet. Hogy meddig kell várni erre, azt nem tudjuk, de a belpolitikai helyzet komolyan befojásolja.
ANCA 2011. 02. 20. 11:06
Előzmény: #1541  tigus7313
#1542
Ez szép összefoglaló volt!!!
tigus7313 2011. 02. 20. 10:44
Előzmény: #1540  Törölt felhasználó
#1541
Árfolyam: Elindul-e valaha?

Az árfolyam emelkedéshez elsősorban az kellene, hogy több vevő jelenik meg a piacon.
De kikből jöhet ez össze?

A külföldiek (a kettő nagyobb állandó tulajdonostól eltekintve) nagyjából kivonultak a cégből, egyelőre nem is érdekli őket:
elsősorban Magyarország,
másodsorban a magyar gépipar,
harmadsorban az illikvid kisebb részvények.
Visszatérésükre egyelőre nem sok az esély.

A magyar intézményi vevő oldalt nagyjából lekaszabolták az mnypt. megszüntetésével. Az mnypt. pakk szerintem nem akkora veszély, mint a piac gondolja, nem valószínű, hogy megjelenik a piacon ebben az évben.
(Az államhoz visszakerülő részvények mennyisége kb. 1,5 millió lehet.)

A hazai magánszemélyek is tele vannak Rába részvénnyel, alapvetően ők növelték a részesedésüket az utolsó negyedévekben is, tulajdoni hányaduk már eléri a 42%-ot. (2010. január 1-én még csak 38% volt)

Ebből azért érthető a mostanában látható érdektelenség.

Milyen események hajthatják felfelé az árat (okozhatják a plusz vevő megjelenését)?
Fentieket és a közelmúlt részvénymozgását figyelembevéve kijelenthető, hogy a közvetlen fundamentális adatoknak semmilyen hatása nincs.

1. Az új vevők megszerzése (ld. URAL), pedig számszerűsíteni is lehet az értékét, nincs különösebb hatással a részvény megítélésére. Az új piacokra történő belépés fontossága és a lehetséges következményei egyáltalán nem kerültek értékelésre:
a) Az orosz offroad piac nagysága, az URAL piacvezető szerepe ebben a szegmensben (több, mint 10.000 db jármű évente), az orosz hadsereg nagysága (nagy URAL megrendelő), és főleg a hosszútávon fennmaradó piaci kereslet, mert sokkal olcsóbb évente több ezer URAL-t és Kamaz-t venni, mint aszfaltos utakat építeni.
b) Emellett lehetne említeni az orosz buszpiaccal kapcsolatos kilátásokat, vagy a Scania növekvő beszállításokat (érdemes megnézni mit produkált a Scania, és milyen kilátásokat fogalmazott meg. Csak utazni kell velük, mert a Rába idejében felszállt erre a vonatra)
c) és ezek csak a nagyobbak, mert ezenkívül ott a Fehrer megrendelés(ek), a felfutó HAMM úthengeralváz projekt, a Deutz-zal egyre szorosabbá váló együttműködés, a BPW is magára talált (Magyarországra telepítette a gyártást Német és Olaszországból is), a Claas egyedüli alkatrész (gázpedál) beszállítás elnyerése a futómű beszállítás mellett, stb.

2. A megrendelői piacok fokozatos számszerűen kimutatható javulása, ezáltal a megrendelések emelkedése, és a jövőbeni pozitív kilátások (USA piac egyértelműen nagyot ugrik, EU is folytatja a növekedést, az oroszok szintén nagyot emelkednek 2011-ben) sem jelentenek semmit. (legalábbis úgy látszik).

3. A mérlegadatok javulása sem okozott javulást a megítélésben. Bár azt meg kell mondani, hogy nem is okozhatott annak, aki csak távolról rátekintett az eredményre. Vagyis az első szűrő még nem működik, azaz a pozitív nettó eredmény. A jelenlegi eredmény (amiben van 800 milliós egyszeri, technikai, és pénzkiadással nem járó ráfordítás), ha csak önmagában nézzük, nem mozgatja meg a befektetői fantáziát. A jelentés belsejében már vannak igen pozitív dolgokra utaló jelek, de azok kihámozásához dolgozni kell, el kell olvasni a jelentést, ez az energiaráfordítás azonban egyelőre hiányzik a potenciális új vevők részéről.

4. A jövőbeni előrejelzés (az erős első negyedévre utalás) emiatt nem is hozhatta meg a tőle várható hatást, azaz hiába jelentette a cég (tőle szokatlan módon előrejelzést adott, pedig nem szeretnek tippelgetni a jövőre nézve) hogy a piaci körülmények kedveznek az árbevétel további emelkedésének, így pozitívak a várakozások a jövőre nézve, ez a fajta sztori jelenleg nem létezik. Talán, ha a következő pár negyedév pluszos lesz az eredmény, akkor majd elhiszi a piac a fordulatot.

Mégis mi marad, ami az árfolyam emelkedését okozhatja akkor, ha a lényegi összefüggések (javuló fundamentumok, új vevők, pozitív kilátások=emelkedő árfolyam) rövidtávon nem működnek?

Azt látom, három ilyen sztori van (volt) jelenleg, amik nem (illetve csak részben) kapcsolódnak közvetlenül a gazdálkodás számainak javulásához.

Az első a magyar buszgyártásban történő aktív szerepvállalás. Ez önmagában ugyan kapcsolódik a tevékenységhez, de abban a pillanatban, hogy ha figyelembe vesszük, hogy a másik oldalon a fő megrendelő költségvetésből gazdálkodó szerv (pl. BKV) azonnal csak jövőbeni lehetőséggé változtatja a történetet, vagyis számszerű hatása nem becsülhető, mert nem lehet tudni mikor fog bekövetkezni. Marad a sztori várás.
(A jelenlegi ismeretek (Vitézy nyilatkozat) szerint már csak 2012 második felében kezdődhet meg a BKV buszok lecserélése, így ez a hatás rövidtávon kiesni látszik.)

A második az ingatlanos történet. Sztori lehet belőle abban a pillanatban, ha konkrét hasznosításról (értékesítésről) jelenik meg közzététel. Az értékesítés (szinte mindegy mekkora) önmagában, a fő tevékenységtől függetlenül generálhat plusz keresletet, illetve változtathatja meg a részvény megítélését. (a menedzsmenttájékoztatón elhangzottak alapján a kezdésről 2011-ben valamit meg fogunk tudni.)

A harmadik a saját részvényvásárlás. A gyorsjelentésből annyi kiderült, hogy a lehetőség (saját tőke, szabad eredménytartalék) megteremtődött 2011-re, így ennek elindulása hatással lehet a piacra.
Egyrészt plusz keresletet generál, ha megjelenik a cég vevőként, vagyis nagyobb forgalmat, illetve áremelkedést. A forgalomnövekedés pedig önmagában hozhat új vevőket.
Másrészről felfogható a cég részéről egy komoly, a piaci előrejelzéseiket megerősítő lépésnek, mely esetleg meggyőzheti a potenciális vevőket a belépéssel kapcsolatosan.
(Egyébként nem vagyok nagy híve önmagában az srv-nek, mert az a cég bizonyos érettségi fokáról (növekedés vége), illetve a lehetőségeinek végességéről tehet tanúbizonyosságot. Azonban, ha mélyen a cég értéke alatt lehet ezt megtenni, ráadásul az esetleges (végső esetben) bevonási érték alatt, akkor kötelező tőkepiaci művelet. Ez ugyanis a részvényesi érték növelésének minősül, még ha nem is a fő tevékenységből következik.)

Az mnypt-s pakkok nem valószínű, hogy megjelennek az ellenoldalon, egyrészt mert az mnypt-ét kezelőket kormányzatilag „megfenyegették” (nem akarnak se veszteséget, se rossz (értsd korán) árfolyamon történő kiszállást kockáztatni, mert felelősségre vonhatják őket. így az állományokat rögzítették, nincs rövidtávú cserebere, ami látszik is a piacon).
Másrészt mnypt. vagyon átadás-átvétele akár év végéig is elhúzódhat, így az állam sem tudja nyakon önteni a piacot (egyre többet nyilatkozzák, hogy nem is szándéka).
Ezt feltételezve a cég srv vásárlása akár könnyebben kitudja mozdítani a részvényárfolyamot az apátiából, mint bármilyen hír, vagy esemény.
Márpedig ha sikerül kimozdítani az apátiából, elkezdhetnek működni az automatizmusok, aminek az eredménye 4 számjegyű árfolyam lehet.
A fundamentumok már megalapozzák, tehát van mire építkezni. 2011-ben folytatódik a számok javulása: pozitív nettó eredmény (800 M Ft), kb. 3,8 mrd-os EBIDTA, és csökkenő nettó hitelállomány várható, az ingatlannal is történik útközben valami, ez szintén támogathatja az árfolyamot.

A fentiek alapján 2011-ben az árfolyam ledolgozhatja a lemaradásának egy részét, ez a trend 2012-ben (ha lesz busztender nagy eséllyel) tovább folytatódhat.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek