Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2011. 03. 25. 15:28
Előzmény: #1579  tigus7313
#1580
Az árnyoldal
bizony Magyarország, ugyanis úgy néz ki, egy magyar cégnek talán itt a legnehezebb a feladata. A Rába esetében ez így van, hazai szinten nem tud olyan sikeres lenni, mint külföldön, illetve a kilátások is sokkal borúsabbak.

Suzuki
Stagnálást várnak a termelési darabszám tekintetében, esetleg egy 5%-os növekedést, de ezt annulálták a japán események, így marad a stagnálás.
A magyarországi Suzuki eladás szinte 0-ra esett vissza, ez elég agresszív csökkenés ahhoz képest, hogy volt olyan év, amikor 30.000 db-ot vettek.

MH
A költségvetési megszorítások, a 250 mrd-os zárolás, amit a minisztériumoktól vettek el előrevetíti, hogy a katonai járművekből származó bevétel szinten maradása már komoly eredmény. (ezt pozitív irányba mozdíthatja a manyup vagyon beáramlása)
Így a Jármű esetében is a növekedést az export megugrása generálhatja.

Magyar busz
Mintha hullámvasúton ülnénk. Egyik pillanatban szükséges a magyar járműpark nagy részének azonnali cseréje, majd utána bejelentik, hogy kiírták a használt buszokra a tendert.
Ezután megtudjuk, hogy elkészült a BKV eszközmegújító programja, mely új buszok és trolik vásárlásával számol. Ezután a BKV kap 11 mrd-ot, amit a régi buszok és trolik felújítására költ, meg venni akar használ buszokat (a használt buszok vételára valóban alacsonyabb, mint az újaké, de a fenntartási költségük meg jóval magasabb, így pár év alatt kifizetik a különbözetet…..)
Szóval a lényeg, hogy semmi nem történik, csak az egy helyben toporgás….. (ezt pozitív irányba mozdíthatja a manyup vagyon beáramlása)

Ingatlan
A másik tipikus magyar sajátosság.
Jellemző, hogy Győr 2011-2014-es gazdasági programjában (95.oldal) egyetlen egyszer sem szerepel a Rába neve, bezzeg az Audi. Félreértés ne essék, fontos az Audi, de rajta kívül elég sok magyar cég is van.
Ugyanis semmi nincs ingyen, ami látszik is, hiszen az Audi a napokban közölte, hogy 20 milliárd állami támogatást AKAR, és az önkormányzati programban is látszik, hogy az önkormányzatnak is jó pár milliárdot KELL költenie közművesítésre és útépítésre.
Így az Audi utáni második legnagyobb győri foglalkoztatónak már nem jutott hely.

A nagyobb önkormányzati fejlesztések között egyetlen egy van (aminél szóba jöhet a Rába), amihez ingatlant kell vásárolnia az önkormányzatnak, annak az összege is „csak” 300 m Ft.
Ezen a téren is megy a tökölés, azaz nem halad előre látványosan. Mivel a terület funkcióváltás alatt áll, ahhoz szükséges a rendezési terv és a szabályozási terv módosítása (enélkül nehéz bármit eladni), az meg az önkormányzat fennhatósága. Látszik is, mert 2010. márciusa óta érdemi hír nincs efelől.

Futómű
Legyen azért egy üdítő kivétel is, hiszen a Futómű hazai bevételei megugrottak (főleg a BPW termelésének felfutása és európai áttelepítése miatt), kétszeresére nőttek 2010-ben.
2011-ben ugyan kisebb ütemben, de folytatódhat a magyar piacról származó árbevétel növekedése (van még tér felfelé, mert a válság előtti szint még messze van ebben a szegmensben).
Úgy néz ki, hogy 2011-ben összességében a Futómű teljesíthet a legjobban (végre), vagyis a legnagyobb üzemi eredményt is ő termelheti meg.
tigus7313 2011. 03. 25. 12:23
Előzmény: #1578  tigus7313
#1579
USA

Az észak-amerikai (USA, Kanada, Mexikó) nehéz tgk. piac 2011-ben jelentősen növekszik, 2012-re duplázódik a darabszám több kutatási cég szerint. Ezt a trendet megalapozza a Volvo kiszállítása, 2011-ben eddig nagyjából dupláját adja el a tavalyinak.
Csak az USA piaca önmagában komoly növekedésben van, az év első két hónapjában majdnem 19 ezer db nehéz tgk. értékesítés történt, a tavalyi 14,8 ezerhez képest (itt is kimaradt az év elejei holtszezon). Ez 28%-os növekedés.

Rába szinten konkrét üzletek
5 évre szóló stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Rába Futómű Kft. és a Marmon-Herrington. A terv új termékek és szolgáltatások bevezetését irányozza elő, így a piacon már bizonyított, jelenleg alapvetően egyfokozatú és bolygókerékhajtású futóművekből álló közös termékportfólió tovább bővítheti.

Persze a fenti vevővel egy nagy projekt lezárult, ez is okozta a jelentős USA bevétel visszaesést.
Érzékelhető, hogy a Rába elfordulni látszik az amerikai piactól, mármint a futómű-alkatrész beszállítástól, mert a Marmon és a JD (komplett futómű beszállítás) továbbra is stratégiai célpont.
Talán az európaiakkal, oroszokkal szorosabb kapcsolatot tudnak kiépíteni, így a stratégiai együttműködésnek sokkal nagyobb az esélye.
Ezt támasztja az elfogadott a stratégia egyik alapelve:
„A vállalat egyre inkább az eurós árbevételt nyújtó piacokra koncentrál, az amerikai piacon egy fontos szereplő kiesett, tehát egy új, alacsonyabb bázisból indulhat meg egy lassú emelkedés.”

Bevétel
Fentiek fényében kell értékelni az árbevétel alakulását. A 2009-es 42,4 M USD után 2010-ben 36 M USD bevétel keletkezett. Azonban 2009-ben a fenti vevővel szemben kb. 20 m USd bevétel keletkezett, a 2010-es adat még nem áll rendelkezésre, de meglepődnék, ha 10 M USD-nél magasabb lenne. Így a piac pontos alakulása, csak eme adat megismerése után lehetséges, de ezt a vevőt kivéve, szolid emelkedés történt, szerintem.
tigus7313 2011. 03. 25. 10:47
Előzmény: #1577  tigus7313
#1578
FÁK

Nagyon erős a buszpiac, 2011 január-februárban is az maradt, pedig ez tipikusan orosz holtszezon. Vagyis ezen a piacon is jelentős emelkedés mérhető 2011-re.

Rába szinten két hír is kapcsolódott ide.
Az egyik csak közvetett. A Rába bejelentés szerint „kifejlesztett második, tárcsafékes generációja a városi tömegközlekedésben egyre nagyobb hangsúlyt kapó alacsonypadlós piaci szegmenshez kapcsolódik.” Vagyis a magyar piacon kívül, az orosz alacsonypadlós buszpiacra történő belépés előkészítése folyik.

A másik hír konkrét az URAL üzletről:
„2010-ben elindulnak a futómű szállítások az orosz társaság legújabb, összkerékhajtású tehergépjárműveihez. A piaci felfutást követően az értékesítési volumen elérheti az 500 járműegységet.”
Ez árbevételre lefordítva, 500 db jármű esetében óvatos becsléssel 7 M Eur környékére teszem (Concorde, Pf 6-6,5 M Eur-a teszi).
Ez teljes egészében pótlólagos bevétel, egyetlen kérdés a felfutás időbeli megvalósulása, mert ne feledjük, azért orosz honban lassabban telik az idő. Mindenesetre ez újabb 2 mrd körüli számszerűsíthető pótlólagos bevétel.

Egy hír, ami viszont akár egy komolyabb felfutást is előrejelezhet:
„Egyre nagyobb lesz az igény a minél olcsóbb teherjárművekre. Erre a megállapításra jutott a Frost & Sullivan tanácsadó vállalat legújabb tanulmányában. Véleményük szerint 2016-ra 3,2 millió alacsony áru (low-cost) haszongépjárművet fognak gyártani. A felvevőpiacok, minő véletlen a fejlődő országok-térségek lesznek, úgymint Brazília, India, Kína, mivel itt lesz a legnagyobb szükség ezekre a járművekre. Természetesen erre a gyártóknak is készülniük kell, mégpedig megfelelő modellekkel. Az európai cégeknek lényegében teljesen új típusokat kell kifejleszteniük, hiszen a kínálatukban kevés olyan teherautó van, amellyel elég versenyképesek lehetnének.”
Némi versenyelőnyt jelenthet, hogy e termék tulajdonképpen már megvan az oroszoknak. Viszonylag fejlett, és olcsóbb árazású.

Az e szegmensből származó bevételek egyelőre csak buszpiac bevételeit tartalmazzák. A 2009-es 8 MEur-ról 2010-ben 14 M Eur fölé emelkedett a bevétel. 2011-ben az URAL is csatlakozhat a bevételhez, emellett a buszpiac is tovább növekszik, és az alacsonypadlós piacra történő belépés is generálhat plusz bevételt.
Nem véletlen, hogy ezt a szegmenst tartják a legnagyobb kitörési pontnak.
tigus7313 2011. 03. 25. 09:23
Előzmény: #1576  Noir
#1577
2011-es kilátások

Piacok

Minden piacról elmondható, hogy jelentős növekedés várható, amit Rába szinten egyrészt konkrét megrendelések is alátámasztanak, másrészt a piaci szegmensekből származó negyedéves bevételek alakulásán is látszik már a pozitív trend hatása.

EU
A német tgk. piac tovább növekszik a Járműgyártók Nemzetközi Szövetségének adatai szerint. „Februárban 23 ezer új teherautót állítottak forgalomba. Ez a 2010-es év második hónapjához képest 40%-os növekedést jelent. Feltűnő a pozitív trend a nagy teherbírású járművek és a nyergesvontatók kategóriájában, ha az év első két hónapját nézzük – tehát januárt és februárt – 2010-hez képest 100%-al több teherkocsi kelt el.”

Mind a Scania, mind a Volvo jelentős emelkedésről számolt be már 2010-es jelentéseikben is.
A Scania úgy látja az előrejelzéseiben, hogy a növekedés 2011 első felében minden bizonnyal fennmarad.
A Volvo esetében a 2011-ről közvetlen információt is kaphatunk a kiszállítási darabszámok elemzéséből. Ez alapján 2011 első két hónapjában 33139 db tgk-t adtak el világszerte, míg 2010-ben 21378-at (55%-os növekedés). Csak Európában 13671 (2010: 7257). A növekedés 88%-os, igaz ez volt 2010 két leggyengébb hónapja, így ekkora növekedés nem lesz, de a trend egyértelmű.

A Rába tekintetében konkrét megrendelés növekedésről is van hír, újabb megállapodást kötött a Scaniával.
„Az újonnan elnyert üzletek jelentőségét a szállított termékek komplexitása illetve a gyártási volumen tekintetében is fennálló komoly növekedési potenciál is jelzi, amelyhez hozzáadódik a szállítási terjedelem bővítésének további lehetősége.”
A Scanianak történő teljes beszállítás bevétele eléri 15 millió Eur (4 mrd), ez természetesen nem teljes egészében növekmény, de 2007-ben pl. csak 2,5 M Eur volt.
2010-es bevétel adat még nincs meg, de feltételezve, hogy a válság előtti szintet már elérte a kiszállítás, a jövőbeni pótlólagos bevétel növekmény meghaladja a 2 mrd-ot, csak e vevő esetében.

E piacon további megrendelés növekedésekről is hallani, de ezek számszerű hatása nem ismert.
Ilyenek:
A Volvo adja magát, hiszen, ha nő a Volvo termelése, nő a szükséges beszállítási volumen.
Jármű Kft. esetében, „különböző építőipari gépek vázszerkezetének – úthenger- és dömperalvázak – szállítását német és angol megrendelésre”.
Nyilatkozatok alapján ez olyan 1-1,5 MEur növekményt jelent.
Alkatrész Kft. esetében a Fehrer megrendelések (BMW, Mervedes, VW) felfutása várható, ezenkívül a NAF és a Deutz emelkedhet.

A Rába bevétel e szegmensben szépen emelkedett 2010-ben. Az előző évi 23 m Eur-ról 2010-ben a bevétel 31 M Eur-ra emelkedett (35%-os növekedés), ez a trend 2011-ben is folytatódhat.
Noir 2011. 03. 08. 10:48
Előzmény: #1575  tigus7313
#1576
Így jobb:) Azért az is hozzátartozik hogy milyen növekedési potenciál van az egyes cégekben. Nem véletlen hogy az RFV értékelése ilyen magas, míg a Rábáé vagy az ANYé nem. Én a magas közkézhányad mellett leginkább a növekedést (ill. annak hiányát) tartom problémásnak a Rába esetében.
tigus7313 2011. 03. 07. 17:51
Előzmény: #1574  Noir
#1575
igen, de az már az EV/EBIDTA.
meg aztán felvetődik, ha beleveszzük a hitelt, mi van az ingatlanérték többlettel (Fotex, GSpark), vagy a Rába esetén eladandó ingatlannal, aminek jó része potenciálisan csökkentené a hitelállományt.

de hát legyen:)
szóval EV/EBIDTA (nettó hitellel)

1. Rába 6,64 (vagyis csak a hitelállományt 3,3 év alatt termeli ki)
2. ANY 6,85 (hitel 0,36 év)
3. Fotex 8,29 (hitel 1,44 év)
4. Linamar 9,76 (nettó pénz 306/részvény)
5. GSPARK 11,46 (hitel 6,96 év)
6. Pannergy 11,54 (hitel 2,09 év)
7. RFV 13,16 (hitel 3 év)
Noir 2011. 03. 07. 15:19
Előzmény: #1572  tigus7313
#1574
Tigus,

Az általad alkalmazott mutató nehezen értelmezhető, mivel nem veszi figyelembe a vállalatok hitelállományát. Többet mond egy ilyen sorrend, ha a teljes enterprise value-t nézed (tőke+hitelállomány együtt).
tigus7313 2011. 03. 05. 14:44
Előzmény: #1572  tigus7313
#1573
legyen egy magyar buszos hír is, ugyan nem BKV-s nagyságrend, de egyértelmű piacszerzés:

a Kravtex (Credo) februártól Rába futóművekkel (első és hátsó is) gyártja a buszokat:

link
link
link
tigus7313 2011. 03. 05. 13:08
Előzmény: #1571  pancserlama.
#1572
röviden összehasonlítottam a BÉT közepes részvényeinek árfolyam/EBIDTA hányadosát.
Az EBIDTA mérőszáma, elég egységesen mutatja a vállalatok a készpénztermelőképességét szektortól függetlenül. Az igaz, hogy pl. az ingatlanos cégek esetén nem ez a legmegfelelőbb mutatószám, de jelen esetben ez is mutatja az alulértékeltségüket.

Az összehasonlításba bevontam két ingatlanos céget (GSPAK, Fotex), két gépipari termelő céget (RÁBA, Linamar), két növekedőt (RFV, Pannergy), és az Állami Nyomdát.
Az Econetet és a Synergont megnéztem, de olyan gyenge a mutatószámuk, hogy kihagytam őket.

Az EBIDTA esetében a 2010-es (Fotex, és Pannergy esetében várható) adatokból indultam ki, és srv-vel korrigált részvényszámot használtam.

Az eredmény a jelenlegi árfolyamok alapulvételével a következő:
P/EBIDTA (vagyis a cég hány év alatt termeli ki cashben az árfolyamértékét):

1. Rába 3,27
2. GSPARK 4,49
3. ANY 6,49
4. Fotex 6,85
5. Pannergy 10 körül
6. RFV 10,16
7. Linamar 11,12

a növekvő cégek esetében optimistább (többet hajlandó adni értük) a piac, az ingatlanosok továbbra is nyomott áron forognak. Az ANY-nél a likviditással, és az mnypt-vel lehet gond, ez a Rábára is igaz.
a Linamart már felvásárolta az anya, a válság óta azonban sokkal gyengébben teljesít. (így a felvásárlási ár már jelentős prémiumot is tartalmaz)

Mindenesetre a Rába 3,27 értéke kiugróan alacsony, a 2011-es várhatóval kalkulálva ráadásul 2,65-re csökken.

A 2010-es 5-ös értékhez 1250 ft-os árfolyam tartozna, a 2011-hez 1550....
pancserlama.
pancserlama. 2011. 03. 01. 08:57
Előzmény: #1570  tigus7313
#1571
Lényegesebb az ingatlan és a Rába szempontjából Győr dinamikus fejlődése!
Ha a Rába telek lett „kilőve” akkor ez egy ki…. sz nagydurranás !

Egyet kihagytál a felvásárlást !
Akár egy spekulatív vagy szakmai belenyúlást !
Kis pénzel is hatalmasat mozdul a részvény !
tigus7313 2011. 03. 01. 08:18
Előzmény: #1569  Törölt felhasználó
#1570
némi átgondolás után az a baj, hogy az önkori bruttó módon gondolkodik, vagyis, ha építési telket vesznek az ÁFA miatt a nettó ár 240-250 M Ft.
ez már csak 10.000 m2 esetén mondható jó üzletnek. bár az is igaz, hogy egy ilyen csarnok maga mellé vonzhat szállodát, vendéglátóhelyeket, üzleteket, kiszolgáló létesítményeket is.

kérdés elég-e 10.000 m2 egy ilyen csarnoknak?

ha nem a Rába telekre esett a választásuk (persze azt sem tudom, benne volt-e a háromban), az önkori költségvetésében nem szerepel más nagyobb ingatlanvétel, vagyis 2011-ben már nem fog vásárolni (csak ha nem tervezett bevételhez jut)....

tehát ködös marad a kép e fronton is. (sajnos amiben jelen van költségvetési szereplő, az teljesen tervezhetetlenné és hosszúra nyúlóvá válik)

ha a magyar busz mellett az ingatlan is kiesik, mint lehetséges sztori, erre az évre marad az srv, meg a jó eredmények (erre azonban az első gyj-ig, május közepéig várni kell).
Törölt felhasználó 2011. 02. 28. 20:17
Előzmény: #1562  tigus7313
#1569
Ezek szerint olvassák a fórumot, úgyhogy leírom: remélem az a 300M csak az első részlet. ;)
pancserlama.
pancserlama. 2011. 02. 28. 18:29
Előzmény: #1567  higins79
#1568
Az ingatlannal lesz itt valami !
Meglehet becsülni hogy az ősz ingatlan mennyi és mit ér?
Minden ingatlan !
higins79 2011. 02. 28. 17:59
Előzmény: #1565  tigus7313
#1567
remélem azért hívta le mert tud valamit,,,
ez a lehívás milyen árfolyamon történik?
mondjuk 2k az nem mennyiség
higins79 2011. 02. 28. 17:58
Előzmény: #1565  tigus7313
#1566
tigus7313 2011. 02. 28. 17:51
Előzmény: #1563  higins79
#1565
saját részvény lehívás, semmi különös.
VOLT munkavállaló lehívta az opcióját.

több helye lesz az srv-nek:)))

az ingatlannal kapcsolatosan,
még nem tudni hol (vagyis érinti-e a Rábát)
nem tudni a terület nagyságát sem.
és a pontos árat sem (csak annyit, hogy 300 m körül lehet).

ha mégis érintené a Rábát
12.000 m2-ig jó ez az ár,
alatta inkább stratégiai eladás. (legyen mi köré építeni, legyen valami körül eladni a telkeket)
higins79 2011. 02. 28. 17:25
Előzmény: #1562  tigus7313
#1564
az korrekt ár????
higins79 2011. 02. 28. 17:23
Előzmény: #1561  Törölt felhasználó
#1563
mit gondoltok a saját részvény lehívásról..
???
tigus7313 2011. 02. 28. 17:23
Előzmény: #1560  tigus7313
#1562
"Az önkori már 2008 óta keresi egy multifunkcionális csarnok (koncertterem, kézitlabda aréna, kultúrális központ) helyét, azt gondolom adott a lehetőség."

na megtalálták, csak még nem árulják el a konkrét helyszínt....

" tervezett multifunkciós csarnok építésének helyszínét Borkai Zsolt nem árulta el, de azt elmondta, rövid időn belül szerződéskötésre kerül sor."
link

a győri költségvetésben foglaltak szerint a vételár 300 M körül lehet.
Törölt felhasználó 2011. 02. 26. 13:42
Előzmény: #1560  tigus7313
#1561
Audi kapcsán nem kérdés, hogy a mostani lokáció sokkal előnyösebb nekik, mint a rába terület lett volna.
Ami a koncepciót illeti emlékszem rá, de szerintem ez elég semmit mondó. Ilyet még lazán lehet skiccelni 20 perc alatt 4-5 különböző változatban (közepesnél gyengébb képzelőerővel én pl. nagyon hiányolok egy jó kis (polgári) kaszinót. ;) ).
Ez egyúttal az értékét is jól definiálja, és a tőle várható eredményt. Lényegében belobogtattak minden elképzelhető funkcionalitást, hátha valaki rámozdul valamire. Eredmény 1 év alatt: semmi. Simán félretette az önkormányzat is a kérdést, amíg az audi ügy zajlik, pedig ha valamikor állami forrásokhoz juthattak volna a multifunkciós csarnokhoz, akkor az most volt. (Lásd még: mnyp.) Kósa 2 perc alatt kilobbizta a stadiont, a MOB elnök meg lapít.
Én IP-vel értek egyet, és azt állítom, hogy halandzsázhat Borkai és/vagy Pintér bármilyen távlati víziót, de addig amíg nem mozdul meg a teleknek egy értelmes része (20-25% minimum) és ez alapján nem árazzák be rendesen a maradékot, addig nem fog hatni sem a politikus rizsa, sem a szakértő elemzés az árfolyamra. Ősi dakota közhelyet idézve: Money talks.
És ez nem az önkori érdeke főként, hanem Pintéré lenne, így neki kellene aktívan kezdeményezni.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek