Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2010. 11. 16. 15:32
Előzmény: #1498  tigus7313
#1500
Fedezeti szint elemzés
(egyértelmű javulás)
A jelentésben a bázishoz viszonyítják a fedezeti hányadot, ami 2%-ot javult. A hasonló devizaárfolyamok miatt ez egyértelműen a hatékonyságjavulásnak tudható be.
Negyedévről negyedévre (Q2-ről Q3-ra) azonban csökkenés tapasztalható. Ennek fő oka, hogy a jelentős alapanyag áremelkedés csak a költségoldalt terhelte. Persze a surcharge-ok (vevőre történő áthárítás) eltolva működnek, vagyis a bevételhatás csak a későbbi negyedévekben jelentkezik, pl már a Q4-ben is, javítva majd az akkori fedezeti hányadot.
Törölt felhasználó 2010. 11. 16. 10:22
Előzmény: #1496  atikasz
#1499
Hamarosan! Légy türelemmel! :-)
tigus7313 2010. 11. 16. 10:05
Előzmény: #1495  tigus7313
#1498
Piacelemzés
(baj van Amerikában?, EU talpraállt?, orosz piac szépen tartja magát)

Nincs baj Amerikában, illetve van, de nem úgy.
A kedvező hírek ellenére csökkenő árbevételt már negyedévek óta a Marmon üzlet kifutása okozza. Eleve projekt jelleggel kötötték 2006-ban (tehát várható volt a kifutás!!), aztán nagyon komoly felfutás volt az értékesítésben, ami hatalmasat esett 2009-ben (USd-ben kb. harmadára), majd úgy tűnik 2010-ben is még tovább csökkent.
Úgy érzem ezáltal a mélypont most volt, ugyanis az optimista Q4 menedzsmentvárakozásokhoz jól muzsikáló (jelentős megrendelés növekedés) USA piac is kell. Ezt a várakozást megalapozza az ACT Research Észak-amerikai tgk. piacra adott előre jelzése, miszerint a 2010-re várható 150.000 db nehéz tgk. eladás két év alatt duplájára emelkedhet. Vagyis komoly emelkedés elé néz az amerikai piac, de a Rába szempontjából nem komplett futóművekben, hanem futómű alkatrész beszállításban testesül ez meg.

Az árbevétel szerkezete tehát átalakulóban van (ezt már régebben is említettem), mert a nagy volumenű, és fedezetű amerikai futóművek helyét az EU és orosz piac töltheti ki, de ez 2010-ben még nem sikerült maradéktalanul.
Még 2010-ben is jelentőse csökkenhetett a Marmon (az USD alapú adatokból erre lehet következtetni), ami egyértelmű okozója annak, hogy a Rába bevétele „mindösszesen” 5%-ot tud emelkedni 2010-ben (annak ellenére, hogy minden piacáról nagyobb mértékű emelkedésről szólnak a hírek).
Mind EU-ban, mind az orosz piacon, mind Magyarországon jelentősen emelkedett az árbevétel, de a Marmon csökkenés abszolút értékben (10 M USD-re saccolom) még mindig jelentős nagyságrendet ér el.

Tehát egy más szerkezetű árbevétel alakult ki 2010-re, ami állandóbbnak tűnik az előző időszakokhoz képest, és a súlypontja inkább EU és az orosz piacok.

Mert ezek a piacok kezdenek talpra állni.
EU
Nemrég olvastam egy cikket, miszerint két évi lejtmenet után lassan magukhoz térnek az európai közúti fuvarozó cégek. A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Szövetség adatai szerint a legrosszabb időszak már elmúlt és nincs olyan veszély, hogy megismétlődne a 2009 első félévét jellemző 25 %-os átlagos bevételcsökkenés.
Egyelőre azonban óvatos bővülés tapasztalható, a fuvarozók még óvatosak, így nem siettetik a használt gépkocsik cseréjét. A túlzott óvatosság eredménye az lehet, hogy két-három év múlva jelentős kapacitás hiány alakul ki az EU közúti fuvarozási piacán.
Vagyis előbb-utóbb komolyabb növekedés várható ezen a piacon. (ehhez hozzá tartozik, hogy Kelet-Európában, ahol később kezdődött a fuvarozásban a válság, és a finanszírozási sokk miatt lassabb a kilábalás, 2011-ben indul be a növekedés.)
A Scania, Volvo beszállítás azonban ennek bekövetkeztéig is tovább nőhet, mert mindkét cég jelentős piaca pl. Brazilia, és Ázsia ahol igen komoly emelkedések tapasztalhatók a nehéz tgk. eladásokban.
Azt gondolom ez a szegmens rendben van mind a tárgyévi növekedés, mind a kilátások terén.

Orosz piac
A buszértékesítésekben jelentős az aktivitás (erről már eleget írtam), de emellett új szegmensbe is elindultak a szállítások. A nehéz offroad tgk futóművek pótolhatják igazából a Marmon miatt kieső árbevételt és fedezetet.

Jelenleg az orosz piac jelenti a legnagyobb lehetőséget 2011-re.

Magyarország
Az Alkatrész stagnálásáról később, ezt leszámítva szép növekedési számokat tapasztalhatunk. Majdnem duplájára emelkedett az értékesítés, ami mutatja a partner cégek (pl. BPW) termelésének felfutását.

Összességében javuló kilátások jellemzik a piacokat, és jelentős mértékű árbevétel növekedés jöhet (ugye most már nincs jelentős nagyságú kieső árbevétel) 2011-ben, aminek jelentős része az orosz piacról származhat. Az EU növekedés is számottevő lehet, de sajnos a harmadik jelentősnek várt pillér (mint a nyugdíjpénztár:))) inogni látszik az a BKV buszbeszállítás, vagyis megint a magyar virtus…. (mert pl. a GPS-es utastájékoztatás az jó dolog, meg pénz is van rá (7 mrd), csak kellene hozzá busz is….az meg valahogy nem akaródzik)

Most látom a mezőgazdaságról nem beszéltem, de nem is változott: John Deere robog, Claas akadozik (ld. Kelet-EU finanszírozási problémák).

A növekedést egyébként előrevetíti a Rába finom megfogalmazása is:
„Különösen büszkék vagyunk a stratégiai piacainkon elért, részben már bejelentett projektekre, vevőkre”

vagyis van még a csőben lehetőség, projekt, vevő.
Várjuk, hogy megtudhassuk mi is:)))
Törölt felhasználó 2010. 11. 16. 07:40
#1497
Az Aegon mintegy 3%ponttal növelte a részesedését az előző gyorsjelentésben szereplő adatokhoz képest! Azért ez is jelent valamit.
atikasz 2010. 11. 15. 22:56
Előzmény: #1494  Törölt felhasználó
#1496
mostmár (mi is) itudjuk miért volt a csorgás/esés:-)

nem tudom mikor lesz itt rendes emelkedés.
tigus7313 2010. 11. 15. 22:35
Előzmény: #1494  Törölt felhasználó
#1495
2010 Q3-ról

Esti elfoglaltság miatt csak tőmondatokban, később kifejtve.

A várttól némileg elmaradó árbevétel, üzemi eredmény, és nettó eredmény.
(Az árbevétel elmaradás nem jelentős, az üzemi eredmény elmaradás oka, a kisebb céltartalék feloldás, de ez kompenzálódik (megtörténik) a 4. negyedévben, a nettó eredmény elmaradás, részben az üzemi, részben a hedge zárásokra vezethető vissza)
Vagyis nem vészes, csak átrendeződésből adódik.

Brutális 4. negyedév várható: 10 mrd árbevétel felett (mikor is volt ilyen utoljára? Segítek: 2008 Q4-ben), EBIDTA 1,3 mrd, amiből kb. 500 M nettó eredmény adódik (adatok Rába előrejelzésből számolódnak).

Piacelemzés
(baj van Amerikában?, EU talpraállt?, orosz piac szépen tartja magát)
Fedezeti szint elemzés
(egyértelmű javulás)
Hegde: minimális állomány
Mi van az Alkatrésszel?
Pénz vs. Hitel
Hitel átstrukturálás
Egyéb érdekességek
Törölt felhasználó 2010. 11. 15. 19:14
Előzmény: #1488  tigus7313
#1494
"Q3 becslés
árbevétel 8 mrd körül
üzemi eredmény +0
nettó eredmény 650 M Ft "

Ennél sajnos rosszabb lett. :((

árbevétel: 7,8 mrd
üzemi erdmény: -147 millió
nettó eredmény: 390 millió

higins79 2010. 11. 15. 19:11
Előzmény: #1488  tigus7313
#1493
türelmetlenül várom az elemzésedet a jelentésről:)))
Törölt felhasználó 2010. 11. 15. 09:43
Előzmény: #1491  sly36
#1492
Várható valami felhajtó erő?
sly36
sly36 2010. 11. 15. 09:36
Előzmény: #1490  Törölt felhasználó
#1491
Ma zárás után.
Törölt felhasználó 2010. 11. 15. 09:34
Előzmény: #1489  Törölt felhasználó
#1490
Gyorsjelentés mikor lesz?
Törölt felhasználó 2010. 11. 15. 08:09
Előzmény: #1487  Törölt felhasználó
#1489
Drágán adom! :))
tigus7313 2010. 11. 15. 08:03
Előzmény: #1487  Törölt felhasználó
#1488
tényleg hihetetlen:)
Törölt felhasználó 2010. 11. 15. 07:57
Előzmény: #1486  tigus7313
#1487
Hihetetlen de a Rába is felvásárlási célpont lett. Konkrét részletek hamarossan.
tigus7313 2010. 11. 14. 20:52
Előzmény: #1485  higins79
#1486
a közös beszerzésben amennyi lehetőség, annyi veszély is van.
higins79 2010. 11. 14. 18:09
Előzmény: #1479  tigus7313
#1485
ezt a hírt h kommentátorod
link
higins79 2010. 11. 14. 12:43
Előzmény: #1483  higins79
#1484
link

link
pár orosz hír vásárlásról:)
igaza van tigusnak az orosz piac most kezdi a buszok cseréjét..jó régi Ikarusokat lecserélik:)
higins79 2010. 11. 14. 12:19
Előzmény: #1482  tigus7313
#1483
link

ennek kapcsán van valami köze egymáshoz..igaz 2008as de érdekes lehet
link
tigus7313 2010. 11. 13. 18:51
Előzmény: #1480  Törölt felhasználó
#1482
nem nagyon.
inkább vegyesvállalatot, Oroszországban.
zolaaa 2010. 11. 13. 18:35
Előzmény: #1480  Törölt felhasználó
#1481
A Carraro pénteken jót jelentett és az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az árfolyama is.

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek