Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Donyeck 16 LIAz buszt vásárolt novemberi szállítással.
A közlekedésfejlesztési program alapján további 165 trolibuszt és 150 nagy méretű autóbusz megvásárlását tervezik 2012-ig a Liaz-tól.
A piaci reakciókról (1 napos szolid ünnep) sok mindent nem érdemes mondani. Elképesztő.
A Marmon sztori óta ez a legkomolyabb piaci bejelentése a Rábának. A piac pedig szinte semmit se reagált. Két kisebb elemzés (Concorde, Pf) született, és ennyi.
Pedig, mind nagyságrendben, mind jövőbeni lehetőségben komoly potenciált látok.
A Concorde mindössze árbevételt elemzett. Ez alapján 2010-ben 1-1,5 millió eur, 2011-ben 3 millió, a felfutás után 5-6 millió eur árbevételt jelenthet ez az üzlet. Eredményhatást meg sem próbálták.
A PF már komolyabb elemzést tett közzé. E szerint 2014-re lesz meg a felfutás, 1,88 mrd árbevétel (6,5 m Eur körül) mellett 155 M EBIDTA-t termel.
Az időtáv túl hosszúnak tűnik nekem, én inkább 2012-re tenném (esetleg 2013) a felfutás lehetőségét.
Na nézzük akkor az árbevételt. Nekem már eleve magasabb érték jön ki az átlagos futómű eladási árra. Meg azért kicsit drágább lehet az átlagnál, ha már nagyobb, meg bonyolultabb. Emiatt az árbevétel hatást magasabbnak gondolom a közzétett elemzéseknél.
500 db jármű esetében 8 M Eur környékére teszem. Ennek elérésére már 2012-ben is látok esélyt, mert ha tetszik a piacnak, akkor ez a darabszám nem jelentős, ennek többszörösét is el lehet adni. A piaci fogadtatás és a termék hiánypótló volta miatt viszont nem lehet pontosabb becslést adni egyelőre. Mindenesetre ha a termék sikeres lenne, bőven 10 M Eur feletti árbevételt jelentene a Rábának.
De nézzük inkább az eredményt, mert ezen a helyen végképp alábecsült a projekt hatása.
Mert ez is jelentős.
A Rába kis méretű, vagy jelentéktelen eredményhatású projekteket amúgy sem szokott közzétenni, márpedig
„A speciális tehergépjármű szegmens a FÁK piaci növekedés motorjává válhat” kitételből következik, hogy nem 1-2 M Eur árbevételes üzlet ez.
A kiindulási pont legyen az óvatos 7 M Eur bevétel, ez közel van a Concorde 6 M Eur-os és a PF 6,8 M Eur-os becsléséhez.
Forintban ez közel 2 mrd-ot jelent.
A projekthez új fejlesztés, gépberuházás nem szükséges, megvan a megfelelő kapacitás, és a közvetett költségek szintjét sem növelheti meg jelentősen, vagyis a jelenlegi átlagos EBIDTA termelési szintnél jóval nagyobb lesz az eredményhatása.
A fentiek miatt 15%-os EBIDTA és fedezeti szint sem elképzelhetetlen.
A közvetlen költségek után marad kb. 20% eredmény, ebből elvesszük az értékesítési költségek növekedését, meg azért egy kicsi közvetett költséget is. A 15% teljesen reálisnak tűnik.
Ebből következően kb. 300 M Ebidta, illetve nyereség növekedés várható 500 jármű esetén.
Ez 22 Ft eredmény részvényenként,
mondjuk egy 10 P/E alapján 220 Ft részvény érték növekedés,
míg EBIDTA esetében 6-os EV/EBIDTA alkalmazásával is 133 Ft növekményt jelent.
Összegezve a bejelentés hatása 150-200 Ft részvényérték növekedést jelenthet.
A még jó sokáig nagyészt járhatatlan nagy orosz földön bizony szükségesek ezek a tehergépkocsik. A közzétett szegmenesek a gáz és olaj és az építőipar, talán a legjelentősebbek Oroszországban, vagyis a kereslettel nem lehet gond.
Ezenkívül még ott van a mezőgazdaság és erdőgazdálkodás ágazat, de a katonai felhasználásokról sem szabad elfeledkezni.
Az URAL termelése idén 10.000 db offroad tgk körül alakulhat. Szeptemberig 53%-os a növekedés, vagyis komoly felfutás közben van az iparág.
Ugyanis az eladás mértéke nemcsak a kormányzati erőforrásoktól függ, hanem a magánszektor is jelentős megrendelő.
Ha az új szegmens 8-10%-nyi súlyt el tud érni az eladásokban (ha jó a termék, igény lesz rá, talán pénz is pl. az olajból.), akkor jóval több lehet az értékesített mennyiség az itt számolt 500 db-nál, akár a duplája is.
Évi 1.000 db nehéz offroad jármű a nagy Oroszországban? Nem lehetetlennek tűnő mennyiség. Az utak megépítése nagyságrendekkel többe kerülne, ez jó sokáig nem is várható.
Így a járhatatlanság legyőzésére, a célpontokhoz eljutásra marad az offroad tgk, mint egyetlen megoldás. Nem rossz jövőbeni perspektíva.
Nem mellékesen e darabszám mellett már 300-400 Ft is lehet a részvényesi érték emelkedése.
Ezzel azonban erőteljesen ellentétes a piaci reakció, szinte érdektelen kategóriába sorolták a hírt…...(jó vételi lehetőség??)
Ezt már rég sejtettem, csak a megfelelő alkalomra (közzétételre) vártam, hogy közzétegyem az irományt.
Aki foglalkozott a céggel szintén lehetett fogalma róla, mert már három éven keresztül alkalmanként volt róla hír.
Mit lehetett tudni a sztoriról?
Már 2007 nyarán megemlítették egy interjúban, hogy közvetlen megbeszélések folynak a tveri exkavátorgyárral, valamint az URAL tehergépkocsi gyárral.
2008-ban már elkezdődött az együttműködés, a kért futóművek fejlesztése befejeződött.
A cég honlapján már 2008-as eredményként szerepelt:
„A tehergépkocsi-futóművek egyik legjelentősebb újdonságaként tartható számon a Marmon-Herrington számára kifejlesztett új futómű-típusok, melyek a korábbiaknál jelentősebb terhelések elviselésére készültek. Ugyancsak ebben a kategóriában, az URALAZ megrendelésére lettek kifejlesztve háromtengelyes, 26 tonnás közúti és 33 tonnás terepjárművekbe való konstrukciók.”
A folyamat következő lépcsője a RÁBA MAXS termékcsalád (több mint kétszáz különféle off-road futóműváltozatot magában foglaló termékcsalád) bejelentése volt. (2009 nyár)
A tehergépjármű és katonai jármű futóművek területén a Rába fő erősségét az összkerékhajtású, nehéz terepre szánt tehergépjárművekben alkalmazható egyfokozatú és kétfokozatú off-road futóművek jelentik.
Ebből is sejthető volt, vagyis az offroad, meg nehéz terep is orosz föld felé mutatott.
A 2009-es beszámolóban további információk találhatóak:
A FÁK piac üzletfejlesztésével kapcsolatosan „2009-ben megindult a futómű-alkalmazások elôkészítése a közép (midi) buszkategóriákba, illetve off-road nehéz tehergépjárművekbe is.”
Ugyanitt a főbb vevők, célpiacok résznél már olvasható:
Speciális és hagyományos teherautó-futóművek - FÁK (URALAZ)
A mintafutóművek kiküldésre kerültek (2010. januári hír):
„A győri cég és a GAZ együttműködésének súlypontja mind a mai napig az autóbusz, de a tárgyaláson szó volt a teherautóhoz való beszállításról is. Modernizáció előtt áll az Urál teherautógyár termékpalettája, és a Rába pozíciói nagyon jók, mert több típusban is ott vannak a mintafutóművei.
Idén itt is komoly esély van a sorozatszállítások beindulására.”
A 2010. júniusi elejei moszkvai kiállításon bemutattak egy teljesen új, nehéz kategóriájú URAL termék családot Rába MAXS futóművekkel.
Emellett bemutatták egy régebbi modellcsalád új modelljét is (június végén a Neftegas kiállításon is), ami egy másik típusú IVECO kabinos dömper újabb szériája. Az URAL gyár termékkatalógusában többféle új haszongépjárművet kínálnak Rába futóművel. Azóta ezeket viszik az összes kiállításra. A legfontosabb hír, hogy a sorozatgyártás 2010. júliusában már el is kezdődött.
mi a további perspektíva?
Az orosz tgk. piac polgári részére történő belépésen túl:
Egy régebbi hír szerint: A GAZ csoport új URÁL teherautója került kiválasztásra (2007. november) az orosz hadsereg részére (ezt 2009-ben majdnem elvesztették, de 2010-ig sikerült meghosszabbítani)……
Mielőtt elmennék hosszabb időre gondoltam még egy gondolatfoszlányt leírok:
A Concorde már elég merészen 42 mrd-os árbevételt vizionált 2011-re, úgy, hogy a 2010-re a várható bevétel 36 mrd körül lehet.
Ugye a visszapattanás megtörtént, mindenhol hallani, hogy komoly százalékkal emelkednek a termelési darabszámok a főbb megrendelőknél. (jó, a bázis elég alacsony)
Ennek ellenére a Rábánál „csupán” 5% körüli árbevétel emelkedés lesz 2010-ben.
A látszólagos ellentmondás feloldható azzal, hogy ez igaz, de komoly belső átrendeződés folyik az árbevételben. (erről bővebben később)
Ezt kiszűrve (persze, most csak korlátozott a rendelkezésre álló info) azt becsülöm, hogy legalább 14-15%-os növekedés (pontos számot csak az éves jelentés után kaphatunk) történhet 2010-ben.
2011-ben ez folytatódhat (a Concorde alapján is további 16-17%). Miből állhat össze ez a 6 mrd-os növekedés?
Pl. a várható pótlólagos bevételekre:
Természetes növekedésből (óvatos 5%): 1,5 mrd -2mrd
Orosz buszpiacról akár 2 mrd
Orosz teherautó piacról 0,5-1 mrd
EU (Scania) 0,5 mrd
Magyar buszpiac 1-2 mrd
Ez alapján az árbevétel növekedés 5,5-7,5 mrd is lehet. (vagyis simán belefér a Concorde előrejelzés)
Így a 2011-es árbevétel 42-44 mrd között lehet, ehhez pedig (persze árfolyamoktól függően) 4 mrd feletti EBIDTA tartozik. A nettó hitel 8 mrd-ra csökkenhet (ha nem történik extra beruházás, vagy befektetés). Ezekhez kapcsolódóan továbbra sem extrém árfolyam az 1600-as.
Apropó VOLVO.Voltam Debrecenben,és nem láttam csak VOLVO buszt.Azt hittem nem jól látok.A FIDESZ fellegvárában nincs magyar busz,hát akkor,hogy akarják ezek fellendíteni a magyar ipart.Pedig ezeket a buszokat nem a komcsik vették,mert abban a városban már jó ideje a devizahitelesek megmentője a polgármester!!!Szegény devizahitelesek,ez az ember dolgozta ki nekik a megmentő csomagot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!A saját városát hazugságban ringatja!(Lásd:Fórum Latinovits színház)
Voltam Debrecenben,ami ugye Fidesz fellegvár,és szégyenszemre,a nagy magyaroknál nem látni csak VOLVO buszt.Hát így nem tudom Kósa úr,hogy akar kiállni a magyar ipar mellett.Jut eszembe,ő dolgozta ki a devizahitelesek megmentését szolgáló csomagot.Hát köszönöm szépen,ettől a hazug embertől nem kell,segítség!Szétnéztem Debrecenben,és nagyon nagyot csalódtam a városban.A főutcától 100 méterre maga a nyomor a város.Visszatérve a RÁBÁ-ra,ha komolyan gondolná a kormányunk a magyar ipar fellendítését akkor az önkormányzatoknak nem engedné meg csak a magyar buszok vásárlását,és hanyagolná az előbb említett buszokat!
"A Rába ugye megkerülhetetlennek tűnik ebben történetben......"
úgy legyen! ;)
Boginak: ha a Kravtex-es Credo Citadelt is Rába futóművel rendelik, akkor az se nagy gond ;)
bár az Ikarusba több dolgot is beszállít a cég.
Nem lenne rossz ha a BKV a szervizelés és egyéb okok miatt is pl csak Ikarus parkot építene (a gyengébb Volvóktól pl. megválhatna). Talán keletebbre még el lehet passzolni pár buszt. ;)
Remélem ikarus busz lesz a nyerö,mert én szeretném ha büszke lehetnék újra van ikarus busz megint .Miskolcon csak rába man régi ikarus és naoplan busz van még csak.Remélem a hülye emberek végre értékelik mi az hogy magyar termék .Nincs a országunkban lassan már magyar termék .Megjegyezném a szocializmus alatt pedig itt miskolcon nagy ipar volt ennek itt már nyoma nincsen ,leggalább igy nem vész el a ipar ha látni legalább magyar busz .Bizom benne újra szép jövöje lesz a ikarus busznak és elismer minket a világ .
Rába elemzések, elmélkedések
Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.
Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.
A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.
Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.
Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.
Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.