Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
bigyula 2013. 09. 12. 16:12
Előzmény: #1418  Hegyesi2
#1420
Annak idején az fizetett 40 % SZJA-t, akinek volt akkora jövedelme, hogy beleesett a sávba. Akinek nem volt, az nem fizetett ennyit, sőt volt olyan, aki egyátalán nem fizetett, mert csak minimális jövedelme van. Most pedig mindenki fizeti a tranzakciós illetéket ami valójában adó! Az is, akinek csak segély jut, és kifizeti a számláit... Sőt, ugyanazon leadózott összeg után akár többször is fizethetsz...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 16:06
Előzmény: #1417  bigyula
#1419
Ez igaz de kp.-nek veszem!
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 16:05
Előzmény: #1416  bigyula
#1418
Végtelen vitát lehetne fojtatni,de nincs szándékomban. Nem egy-két tételből áll össze a gazdasági élet,ma 16% adót fizetsz,ha fizetsz Bokrosnál meg 40% körül volt a plafon! Sokkal ütősebb volt mint a tranzakciós illeték. :)
bigyula 2013. 09. 12. 16:03
Előzmény: #1414  Hegyesi2
#1417
"...most meg -20%"

EZ PEDIG TÉNYSZERŰEN NEM IGAZ!!! Eddig csak 10% volt a "rezsicsökkentés", a másik 10%-ot még csak beígérték. Vagy Te már azt is megkaptad?
bigyula 2013. 09. 12. 15:54
Előzmény: #1414  Hegyesi2
#1416
"Na látod ez sem igaz,főleg annak függvényében,hogy mást sem tudtak mint évi min.kétszeri áram és gázáremelés ,most meg -20% !
És ez mindenkinél zsebben marad!"

Akkor számoljuk egy kicsit: a gázszámlám és a villanyszámlám csökkent max. 3000 Ft-tal havonta. A bankköltségem (a feleségemével együtt, mert a gázszámlánk is közös :)) pedig emelkedett kb. ennyivel. Ezek szerint mi nem tarozunk a "mindenkinél csökkent" kategóriába. Tudod, volt havonta 8-10 átutalásom, amiért eddig nem kellet fizetnem, de megemelték a bankszámlaköltséget, valamint minden egyes utalás után fizethetek Matónak/Vargának/Vikinek. Komolyan gondolkodom azon, hogy nyitok Bécsben egy bankszámlát...

Törölt felhasználó 2013. 09. 12. 15:46
Előzmény: #1406  signal2
#1415
Üdv!

Chikán Attila: nagyon elméleti szakember gyengébb mint Matolcsy. Neki tökéletes a katedra.

Lámfalussy Sándor: Nagyon öreg, ha jól tudom külföldön él és el se vállalná szerintem.

Merő László és Darvas Zsolt ismeretlen számomra. Ők hol tevékenykednek most?
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 15:45
Előzmény: #1412  bigyula
#1414
Na látod ez sem igaz,főleg annak függvényében,hogy mást sem tudtak mint évi min.kétszeri áram és gázáremelés ,most meg -20% !
És ez mindenkinél zsebben marad!
bigyula 2013. 09. 12. 15:37
Előzmény: #1412  bigyula
#1413
Ja, és annak volt eredménye (nem csak a haveroknak)...
bigyula 2013. 09. 12. 15:35
Előzmény: #1411  Hegyesi2
#1412
"Bokros egy népnyúzó gazdaságpolitikát folytatott amihez nem szükséges zseninek lenni!"

Kicsit átalakítva is megállja a helyét:

Orbán/Matolcsy/Varga/fidesz az emútháromévben egy népnyúzó gazdaságpolitikát folytatott amihez nem szükséges zseninek lenni!

Az elmúlt három évben nagyságrendekkel több pénzt szedett be/vett el a fideszkormány a néptől, mint annak idején Bokros...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 15:29
Előzmény: #1409  bigyula
#1411
Bokros egy népnyúzó gazdaságpolitikát folytatott amihez nem szükséges zseninek lenni!
A mostani helyzetben ennél jobb megoldás nincs ezt Surányi is elismerte.
link
Törölt felhasználó 2013. 09. 12. 15:26
Előzmény: #1408  signal2
#1410
Hagyd a fenébe! Megszállott fanatikussal nem érdemes vitatkozni.
bigyula 2013. 09. 12. 15:22
Előzmény: #1407  Hegyesi2
#1409
"Meg ne felejtsük el,hogy 94-ben se 98-ban nem voltunk egy ekkora válság utáni időszakban,ami mindennek a meghatározója!"

Nem felejtem el. 94-ben csak a költségvetés volt összeomolva, 98-ban meg kifejezetten k..va jó volt a helyzet, a kilátások. Így vette át Viki, és csinált először 6%-ot, majd fokozatosan visszaesett. Kétségtelen, hogy volt egy orosz válság, egy dotcom lufi kipukkanás, meg egy szeptember 11 is.
signal2
signal2 2013. 09. 12. 15:19
Előzmény: #1407  Hegyesi2
#1408
Most akkor az mszp-szdsz tornászta le -6-7%-ra, vagy válság volt? Szólj, ha eldöntötted!
'94-ben nem volt válság??? Apám! Nyilván rendszerváltás sem volt...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 15:16
Előzmény: #1405  bigyula
#1407
Ha jól emlékszem 6% meg is volt,amit aztán az mszp-szdsz letornászott -6-7%-ra.
Meg ne felejtsük el,hogy 94-ben se 98-ban nem voltunk egy ekkora válság utáni időszakban,ami mindennek a meghatározója!
signal2
signal2 2013. 09. 12. 15:06
Előzmény: #1401  bigyula
#1406
Chikán Attila, Mérő László, Lámfalussy Sándor, Darvas Zsolt
bigyula 2013. 09. 12. 14:58
Előzmény: #1404  Hegyesi2
#1405
Ha olyan szar volt a helyzet 1998-ban, akkor Viki mire ígért 7%-os gazdasági növekedést több évre előre? Rádásul nem a választások előtt, hanem utána!
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 14:56
Előzmény: #1403  bigyula
#1404
Persze,meg a Horn kormány.:)
bigyula 2013. 09. 12. 14:49
Előzmény: #1402  Hegyesi2
#1403
"kösz,Bokrost inkább ne :)) "

Miért? Bokros nevéhez fűződik az eddigi egyetlen olyan "megszorításcsomag", amely egy több éves gazdasági növekedést, és költségvetés-rendbetételt alapozott meg. Ebből élt az I. Orbán kormány 4 évig...-
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 09. 12. 14:36
Előzmény: #1401  bigyula
#1402
kösz,Bokrost inkább ne :))
link
bigyula 2013. 09. 12. 14:17
Előzmény: #1400  Törölt felhasználó
#1401
jegybankelnök: Surányi György
gazdasági miniszter: Bokros Lajos

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek