Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 06. 25. 10:57
Előzmény: #1219  Hegyesi2
#1220
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 06. 25. 10:49
Előzmény: #1214  Bekre_Pal
#1219
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 13:45
Előzmény: #1215  Törölt felhasználó
#1218
Én nagyon bízom . Eddig elhamarkodottan azt hitem, hogy amihez hozzányúlnak, az szarrá megy.
Most , hogy keddtől állami / orbáni/ lett a szúnyog irtás, annyi szúnyog van, hogy egyenesági rokonok nem ismerik fel egymást a szúnyogfelhőben. Nos, most rájöttem, nem kretének, sőt, nagyon is összetetten gondolkoznak!
A kereskedelem / is/, mint tudjuk, bedöglött. Viszont, mindennemű szúnyog irtót korlátlan mennyiségben vesznek az emberek. Mozog a pénz, Barátaim ,a nomád Európa szájtátva csodál bennünket!!!
kukutyinbenko 2013. 06. 24. 13:29
Előzmény: #1216  Törölt felhasználó
#1217
" Teljesen egyetértek a fő probléma a demogréfia helyzet."

Igen ez a fő gond, de erre a legrosszabb megoldás a régi felosztó kirovó állami rendszer, mivel azt a népesség folyamatos gyarapodására alapozták. Az MNYP rendszert pont ennek az ellensúlyozására találták ki. Korábban kellett volna meglépni, túl sokáig tököltek a politikusok a demográfiai probléma beazonosítása után (nem csak nálunk jelzem).

" szerintem a magyar MNYP rendszer volt a legrosszabb amit megcsináltak."

Ezt mire alapozod? Az általad bemásolt cikk szerint már eleve lecsúsztunk a dobogóról. Egy alaposabb összehasonlító elemzést azonban megérne a téma. Szerintem messze nem volt olyan rossz a miénk, főleg a 2007-es módosítás után. Ezt bizonyítja amúgy a kilépők nagy részének fizetett reálhozam megléte is. Az meg pech, hogy a fokozottabb kockázatvállalás engedélyezésével szinte sikerült eltalálni a globális bull lokális csúcsát.
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 12:52
Előzmény: #1213  kukutyinbenko
#1216
Üdv kukutyinbenko!

Teljesen egyetértek a fő probléma a demogréfia helyzet. Ez európában finanszirozhatatlan lesz. Többi már csak másodlagos, de szerintem a magyar MNYP rendszer volt a legrosszabb amit megcsináltak.
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 12:49
Előzmény: #1214  Bekre_Pal
#1215
Üdv!

Sajnos dolgozom nem tudok folyamatosan fórumozni. Rövidtávú mozgásokkal nem foglalkozom.

Új tippverseny!!

Mennyi lesz forintban 1 euró 2014 januárban.

Szerintem 285 forint lesz, mert Mato elintézi.
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 06. 24. 11:27
Előzmény: #1180  Bekre_Pal
#1214
kubicsubiláj, az előbb 300 alá szúrt az eur és nem jöttél hajrámatózni, mi ez a lazaság?
kukutyinbenko 2013. 06. 24. 10:26
Előzmény: #1198  Törölt felhasználó
#1213
Először is teljesen legitim arról filozofálni hogyan lehetne jól kezelni a nyugdíj helyzetet. Az európai demográfiai helyzet sajnos trendszerűen romlik. Ebből fakadóan egyre kilátástalanabb a jövőbeni nyugdíjak finanszírozhatósága.
Viszont az MNYP megtakarítást, mint modellt szerintem erősen elsietett megkérdőjelezni. Főleg kiragadott példák, pénztárak teljesítményei alapján. Ha azonban széleskörűen felfedezhetőek a hozamok terén mutatkozó gyenge teljesítmények, akkor sem a rendszer felszámolása, illetve a pénzek elherdálása a megoldás szerintem. A szabályozók ugyanis erőteljesen megkötik a pénztárak kezét a befektetések terén. Lehetséges hogy az abszolút hozamú alapok felé lenne érdemes nyitni.
Egy azonban biztosnak látszik. Az évtizedeken keresztüli folyamatos megtakarításnak, akár gyenge hosszútávú hozamok esetén sem alternatívája a feneketlen állami rendszerbe való lapátolás. Az garantált és előre tudható bukta a jövő nyugdíjasai számára. Az pusztán a demográfiai okok miatt elméletileg sem fenntartható. Ráadásul a politika még súlyosbítani is képes az amúgy is több sebből vérző állami nyugdíjrendszerek problémáit. Ennél szinte bármi más jobb.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 06. 24. 10:22
Előzmény: #1210  Törölt felhasználó
#1212
És természetesen akinek nem inge ne vegye magára!
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 06. 24. 10:17
Előzmény: #1210  Törölt felhasználó
#1211
Olvasd vissza,legalább tucatnyi ilyen megjegyzést kaptam!
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 10:11
Előzmény: #1209  Hegyesi2
#1210
"míg az a sok ostobázó balfax,csak sértegetni szeretné azokat akik nem értenek egyet velük!"

Most akkor ki sérteget kit? Csak mert neked itt nem írt senki ilyet...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 06. 24. 10:07
Előzmény: #1195  kotelb
#1209
Te legalább látod a lényegét,,míg az a sok ostobázó balfax,csak sértegetni szeretné azokat akik nem értenek egyet velük!
Nem ez a pár gazdasági "zseni" fogja eldönteni a választások eredményét aki ide írogat!
Ha meg csoda folytán ez a szcientológus hitgyülekezet nyerne akkor lesz az igazi szopatás!
link
Ajánlom a kapcsolódó cikkeket is.
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 09:16
Előzmény: #1198  Törölt felhasználó
#1208
jujj de jó, hogy itt voltál:) mondj már valamit erről a 300-as juróról? mindig járatod itt a szád 280 körül, most meg...
a manyup: ha arra költötték volna, amire mondták, még valamennyire érthető lett volna (adósságtörlesztés)de a 3000 mrd kb 12%-kal csökkentette volna az államadósságot, de az csak nem nagyon akar 80% alá csökkenni..most hogyisvanez?
amúgy meg én kitartok (a végsőkig:)) a manyup-ban, és tavaly 15% körüli hozamom volt, ez 12% körüli reálhozam!
egyébként tök jó ez az európai manyup ellenesség..te mikor érzed biztonságban magad (és a nyugdíjad)? ha van mögötte (legalább részben) valós fedezet,vag yha selmeczi gabika az m1 híradóban többször megígéri neked 2011-ben, hogy 2040-ben valaki majd fog neked vmit fizetni?
(itt csk egy jó válasz van, aki nem ezt választja, az elmebeteg szvsz:)))
signal2
signal2 2013. 06. 24. 08:51
Előzmény: #1198  Törölt felhasználó
#1207
"Erről beszéltem, hogy milyen kockázatok vannak a magánnyugdíj rendszerben. Matolcsynak is ezért kellett nagyon helyesen hozzányúlnia. "

Csak kár, hogy nem ezért nyúltak hozzá...
Törölt felhasználó 2013. 06. 24. 08:38
Előzmény: #1205  ts3
#1206
Nézz körül itt is.
ts3 2013. 06. 23. 22:08
Előzmény: #1204  Törölt felhasználó
#1205
"Azok közül, akik a kormány nyomására/zsarolására végül bedobták a közösbe a magánnyugdíj számlájukat, akik kaptak reálhozamot, nem kifejezetten utálhatják ezért Viktort"

Erre azért nem számíts te se, meg ne számítson a fidesz se.
Eltűnik a számláról a zsé, és te azt mondod, hogy nem fogják utálni viktort?
Törölt felhasználó 2013. 06. 23. 21:50
Előzmény: #1203  ts3
#1204
Ebben tévedsz szerintem. A demagógia nagy úr és Orbánék ezt mesterfokon űzik. Az MNYP tagok közül leginkább a maradók fejezik azt, amiről beszélsz (ők pedig nincsenek sokan). Azok közül, akik a kormány nyomására/zsarolására végül bedobták a közösbe a magánnyugdíj számlájukat, akik kaptak reálhozamot, nem kifejezetten utálhatják ezért Viktort, akik pedig nem, azok meg elhihették a demagóg kommunikációt, miszerint elbukták a pénztárak a pénzüket, de milyen jó, hogy Viktor megmentette a nyugdíjukat.
ts3 2013. 06. 23. 21:30
Előzmény: #1201  rockmaster
#1203
Elég ha 2014-ben, a 3 millió volt MNYP tag fele elküldi ezeket pics@ba.
Törölt felhasználó 2013. 06. 23. 20:52
Előzmény: #1198  Törölt felhasználó
#1202
A hazai nyugdíjpénztárak REÁLHOZAMOT fizettek úgy, hogy rosszkor, egy válság után nem sokkal lett velük elszámolva.
rockmaster 2013. 06. 23. 20:24
Előzmény: #1200  ts3
#1201
Igen, ez az 1 millió forintos kérdés. Hova tűnt 3000 milliárd forint? Mennyi most az egyenlegem? Mennyi volt a reálhozama a Fideszes ellopása óta? Erről miért nincs alkotmányos rendelkezés? Ez nem a nemzet érdeke, tudni h most mennyi van?

Soha többé Fidesz!

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek