Igen, az első kérdés az, hogy azok az ambiciózus tervek, amelyeket neves autógyártók megfogalmaztak, azokat meg lehet-e valósitani.
Ha igen, akkor előfordulhat, hogy 10 év múlva 100 millió elektromos autót (beleértve a plug in hybrideket is) fognak gyártani. (Egyedül Tesla le akar addig évente addigra 5 millió autót.) Miután tavaly összesen 1 millió db-ot gyártottak, (ha jók a számaim,) ez 100szoros autó mennyiség és minimum 30 szoros akkuteljesitmény növekedés.
De én hasonlóan nagy lehetőséget látok az elosztott elektromos energia termelésben a helyi energia tárolóknál. Szerintem 10 év múlva európában minden kisebb nagyobb épület tetején napelemes rendszerek lesznek, amelyek teljesen felboritanák a hálózatot, ha nem történik a nappali feleslegeben termelt energia éjszakai helyi tárolása. (Ez ráadásul hosszú időre megoldaná a 8-15 éves lecserélt akkumulátor telepek ujrahasznositását, mert egy tesla S75 akár 60%-ra csökkent telepe még 20 éven át alkalmas lesz egy társasház tetején működő fotovoltaikus rendszer energiatárolására. Ha ezt a plusz igényt is figyelembe vesszük, akkor végkép nem értem azokat a becsléseket amelyek csak a lithium igény töbszöröződéséről beszélnek.
Nagyobb lehet a veszély inkább a kisérleti stádiumban lévő szilárdelektrolitos akkumulátorok áttörésében lehet, amennyiben a nyertes technológia lithium nélküli lesz.
Azt hiszem az lesz ezen a területen a sikeres spekuláns, aki ma meg tudja selyteni, hogy merre veszi az irányt az akkutechnológia, mi valósul meg 5-10 éves távlatban.
Önmagában az hogy a kompakt kategóriás elektromos autók dupla annyiba kerülnek mint benzines társaik én nem vonnék le nagy következtetést.
Jó példa rá Dánia. 1995-ben ott a luxus adó miatt egy Ford Mondeo kb. 70 ezer német márkába került. Miközben ugyanaz az autó Németországban 32 ezer márkába került. (A példa pontos, mert én akkor egy Mondeot "importáltam Berlinbe netto 19 ezer márkáért.) Ennek az adóztatásnak meg volt az oka és a következménye, ami szerint Dániában akkor nagyon jól karbantartott és hosszú kort megélt autóállomány volt.
De egy másik példa:
Németországban egy BMW 3-as alaptipus 18 ezer márkába került. Ma egy hasonló BMW-t (BMW 1-es széria, mert a 3-asok nagyobbak lettek) több mint háromszorosáért lehet megvenni.
Ha igen, akkor előfordulhat, hogy 10 év múlva 100 millió elektromos autót (beleértve a plug in hybrideket is) fognak gyártani. (Egyedül Tesla le akar addig évente addigra 5 millió autót.) Miután tavaly összesen 1 millió db-ot gyártottak, (ha jók a számaim,) ez 100szoros autó mennyiség és minimum 30 szoros akkuteljesitmény növekedés.
De én hasonlóan nagy lehetőséget látok az elosztott elektromos energia termelésben a helyi energia tárolóknál. Szerintem 10 év múlva európában minden kisebb nagyobb épület tetején napelemes rendszerek lesznek, amelyek teljesen felboritanák a hálózatot, ha nem történik a nappali feleslegeben termelt energia éjszakai helyi tárolása. (Ez ráadásul hosszú időre megoldaná a 8-15 éves lecserélt akkumulátor telepek ujrahasznositását, mert egy tesla S75 akár 60%-ra csökkent telepe még 20 éven át alkalmas lesz egy társasház tetején működő fotovoltaikus rendszer energiatárolására. Ha ezt a plusz igényt is figyelembe vesszük, akkor végkép nem értem azokat a becsléseket amelyek csak a lithium igény töbszöröződéséről beszélnek.
Nagyobb lehet a veszély inkább a kisérleti stádiumban lévő szilárdelektrolitos akkumulátorok áttörésében lehet, amennyiben a nyertes technológia lithium nélküli lesz.
Azt hiszem az lesz ezen a területen a sikeres spekuláns, aki ma meg tudja selyteni, hogy merre veszi az irányt az akkutechnológia, mi valósul meg 5-10 éves távlatban.
Önmagában az hogy a kompakt kategóriás elektromos autók dupla annyiba kerülnek mint benzines társaik én nem vonnék le nagy következtetést.
Jó példa rá Dánia. 1995-ben ott a luxus adó miatt egy Ford Mondeo kb. 70 ezer német márkába került. Miközben ugyanaz az autó Németországban 32 ezer márkába került. (A példa pontos, mert én akkor egy Mondeot "importáltam Berlinbe netto 19 ezer márkáért.) Ennek az adóztatásnak meg volt az oka és a következménye, ami szerint Dániában akkor nagyon jól karbantartott és hosszú kort megélt autóállomány volt.
De egy másik példa:
Németországban egy BMW 3-as alaptipus 18 ezer márkába került. Ma egy hasonló BMW-t (BMW 1-es széria, mert a 3-asok nagyobbak lettek) több mint háromszorosáért lehet megvenni.
Lithium Americas