Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
bigyula 2013. 05. 29. 17:22
Előzmény: #750  szivacs
#760
Még mindíg nem érted, vagy nem akarod érteni:

1. hoznak egy döntést, hogy az állam lemond a bevételeinek egy részéről, és ezt minden évben félreteszik a MANYUP tagok számláján.

2. Ezek után hoznak minden évben egy döntést a kormányok, politikusok, hogy az 1. pontban érintett összegeket újból elköltik másra. Mivel az összeg nem áll rendelkezésre, hitel formájában pótolják.

3. 13 évvel később egy kormány arra hivatkozik, hogy az 1. pontban félretett pénz miatt nagy az államadósság. Még véletlenül sem a 2. pontban említett újbóli elköltés (hitelből) miatt.
Oszo 2013. 05. 29. 17:21
Előzmény: #754  szivacs
#759
Az előző pont egy nagy bullshit!
A demográfiai helyzet miatt önmagát fenntartó nyugdíjrendszerről már nem beszélhetünk. A megoldást az jelenti majd, ha minden nemzedék a saját nyugdíját termeli meg, arra meg nemigen lehet átállni anélkül,hogy egy nemzedék kisebb-nagyobb mértékben kettő nyugdíját termelje ki. Ezt pedig mennél később kezdjük el, annál nehezebb lesz. A manyupok egy lépést jelentettek ebbe az irányba, onnan most visszaléptünk.

"De, ez minden kormánynak kötelessége volt, van és lesz."
Bemutatnád zseniális kormányunknak ezen a téren elért eredményeit?
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 17:19
Előzmény: #756  stock33
#758
a #753-at olvastad?

Az ott leírtaknak a manyupot is tartalmazó nyugdíjrendszer nem felelt meg. Több kiadása volt, mint bevétele, ezért önmagában nem volt életképes. Sőt már a manyup bevezetése előtt sem, mivel akkor is rendszeresen hiányos volt. Erre a manyup bevezetésével még rá is tettek, anélkül, hogy a belső finanszírozást megoldották volna. Ez implikálta a külső finanszírozást.
Nyilván sárosak ebben, akik ezt ílymódon csinálták, de megtörtént és a következményei hatnak.
signal2
signal2 2013. 05. 29. 17:11
Előzmény: #753  szivacs
#757
Ezzel egyetértek.
Azonban a most érvényes nyugdíjrendszerünkhöz sincs meg ez a modellezés, ezért közelítőleg ugyanolyan rossz, mint 3 éve.
stock33
stock33 2013. 05. 29. 16:56
Előzmény: #751  szivacs
#756
igen, a politikusok mondhatjuk elcseszték, és az arra fogékonyak felé azt kommunikálják, hogy a MNYP rendszer volt a hibás. hát nem, a rendszer jó volt. megtakarítást hozott létre, olyan megtakarítást, amire e nélkül az emberek nagyon nagy többsége semmiféle hajlandóságot nem mutat. ezt lerombolta a fidesz, és ezek az emberek legatyásodva várhatják a nyugdíjas éveiket. ráadásul azzal a tudattal, hogy a fidesz így rászedte őket.
kukutyinbenko 2013. 05. 29. 16:52
Előzmény: #751  szivacs
#755
Látom nagyon belemerevedtél ebbe a sületlenségbe. Akkor csavarjunk egyet a dolgon. 2011-től ugyebár a kincstárba folyik az is ami addig a MNYP rendszerbe került. Sőt az ott halmozódó állampapír állományra sem kellett azután kamatfizetést teljesíteni. Durva kerekítéssel a kettő együttes hatása cirka +400 mrd HUF kellett hogy legyen már 2011-ben. Miért nem csökkent ennyivel a hiány azonnal?
A nyugdíjrendszerbe visszakerülők +25%-os nyugdíj részét miből fogja fizetni a költségvetés? Különös tekintettel arra, hogy még a 97-s szintnél is lényegesen kevesebb gyerek születik!
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 16:41
Előzmény: #745  Oszo
#754
"Csak egy kérdést tennék fel: Nem ugyanolyan kötelessége-e egy felelős kormánynak tenni azért, hogy több tíz év múlva is működőképes legyen az időseket ellátó rendszer, mint a mai nyugdíjasok életszínvonaláért?" - De, ez minden kormánynak kötelessége volt, van és lesz.

Az előző pontban írtak neked is szólnak.
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 16:39
Előzmény: #749  signal2
#753
Nos alapjában véve egy rendszer akkor életképes, ha stabilan képes fenntartani önmagát, anélkül, hogy más rendszerek erőforrásait elvonná vagy azokra terheket róna.

Lehetőség szerint ilyen nyugdíjrendszer kialakítására lenne szükség.
Második körben el lehet fogadni, ha társadalmi szempontok miatt megengedjük külső erőforrások bevonását vagy más rendszerek megterhelését, ám ezesetben gondoskodni kell a kereszthatások megszervezéséről és modellezni kell a teljes rendszer hosszú távon működő- azaz életképességét.
Minimum ez nem történt meg, ez tény.

A felelősöket is meg lehet keresni hozzá, hogy ki nem végezte el jól a munkáját, de tartok tőle, ez nem fog megtörténni.
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 16:30
Előzmény: #747  bigyula
#752
Nem tudom, számodra mi az "eredményes". Az annak számít, hogy kitöltötte a mandátumát?
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 16:22
Előzmény: #732  stock33
#751
"..hitellel KELLETT pótolni a "kieső" pénzt.." - kellett vagy nem, azzal pótolták.
Nos eszerint a tényeket illetően egyetértünk. Ez történt.

Az értékeléseket pedig ki-ki szája íze szerint megteheti a döntéshozó rövidlátó, idióta politikusokról.
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 16:01
Előzmény: #731  bigyula
#750
"NEM VOLT HIÁNY!!!"
"Valójában az okozta a hiányt"
:-) Szóval volt hiány.

"kellett volna" - lehet véleményed, hogy mit kellett volna, viszont ez nem változtat azon, ami megtörtént.
signal2
signal2 2013. 05. 29. 15:55
Előzmény: #741  szivacs
#749
0 kamatnál nem is kellene jelenérték-számítással bajlódni...
De mégegyszer: a 12.000 mrd Ft költségvetési kiadásból kiemeled ezt a 300 mrd-ot. Minden évi hiányból tehát ez a kiadás 300/12000-ed résszel vette ki a részét.
signal2
signal2 2013. 05. 29. 15:54
Előzmény: #742  Hegyesi2
#748
Szerintem senki nem fogja azt mondani, hogy ez nem eredmény. Igenis ez egy nagy eredmény. A cél pedig szentesített minden eszközt.
bigyula 2013. 05. 29. 15:38
Előzmény: #744  szivacs
#747
Miért? A fidesznél ez eredményes volt?
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 15:35
Előzmény: #652  Törölt felhasználó
#746
"nem mond le önként, lesz rá pár módszer, hogy teljesen eljelentéktelenítsék" - az európai demokrácia nagyobb dicsőségére...:-)))
Oszo 2013. 05. 29. 15:34
Előzmény: #737  szivacs
#745
Szivacs! Ez a hitelt generáló nyugdíjpénztár nagyon beékelődött nálad! Úgy beszélsz róla, mintha az államháztartás hiánya minden évben megegyezett volna a manyup tagdíjak összegével. Másra nem költött a mindenkori kormány? Más nem generált hiányt? Nem csak az különböztette meg a manyupokat a többi pénznyelőtől, (Bocsi! Pénznyelő)hogy ennek az elvétele majd harminc év múlva dönti be az országot és nem most csökkenti a szavazatok számát?
Csak egy kérdést tennék fel: Nem ugyanolyan kötelessége-e egy felelős kormánynak tenni azért, hogy több tíz év múlva is működőképes legyen az időseket ellátó rendszer, mint a mai nyugdíjasok életszínvonaláért?
De kérdezhetem úgy is: Melyik apa gondolkodik felelősebben: aki beíratja a gyerekét francia órákra, vagy amelyik azt a pénzt életbiztosításra költi?
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 15:32
Előzmény: #650  bigyula
#744
Ezt az ekb és az eu megvétózná, ahogy szokta...
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 15:30
Előzmény: #647  Törölt felhasználó
#743
Szerinted megfordulnának a damaszkuszi úton és képesek lennének lerombolni az mnb függetlenségét, amit hatalmas nemzetközi kűzdelemmel megvédtek?
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 15:29
Előzmény: #738  Törölt felhasználó
#742
Nekem viszont több személy válaszolt,a Te álláspontoddal megegyezően/hasonlóan/ és nálam ez a "ti"
Amire az mszp nem volt képes 8 év alatt azt a Fidesz 3év alatt megcsinálta válságban is! link
szivacs
szivacs 2013. 05. 29. 15:24
Előzmény: #643  signal2
#741
No persze, csakhogy a jövőbeli kötelezettség csökkenés nem finanszírozza 0 kamattal a jelenbeli hiány növekedést, azt valahonnan elő kellett teremteni minden hónapban 13 éven át, kamattal! :-(

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek