Az építőiparhoz nem értek. Azt viszont tudom, hogy a németeknél nagy gond, hogy nincs elég bérlakás.Az olcsóbb építéshez hozzájárulva szavazták meg nyáron a “bau-turbo”-t ami elvileg az engedélyezést egyszerűsíti és gyorsítja.Az építési költségek lefaragásának terveiről itt egy júliusi prezentáció: https://www.vonovia.com/en/content/download/258520/12559231?version=4
Még annyit érdemes talán hozzátenni, hogy a német cégek kb. ugyanolyan profitabilitást produkálnak, mint a magyarok, szóval nincs arról szó, hogy a magyar építőipar Nyugat-Európában elérhetetlen "luxusprofitért" dolgozik.
Igen, erre is utaltam a méretgazdaságosságról szóló résznél. A magyar új lakások költségbontása így néz ki (ehhez hasonló kis százalékos eltérésekkel a német is): https://pcdn.hu/articles/images-md/l/a/k/lakasmnb7-788822.jpg Mint látható, önmagában a szoros értelemben vett építési költségek a bekerülési ár kb. felét teszik ki. Méretgazdaságossággal, új technológiával kevés faragható le belőle, a gyorsuló az engedélyezéssel, államilag támogatott telekvásárlással, a finanszírozási terhek is csökkenthetőek, így több lehet a mozgástér. Kérdés hogy az építőipari lobbi és a lakhatási nehézségek együttesen lesznek-e annyira erősek, hogy kikényszerítsék a magasabb szintű állami (uniós) szerepvállalást.
Nem a spanyol viasz feltalálása a lényeg a Vonoviának hanem a minél olcsóbb építés minél gyorsabb idő alatt (hamarabb kiadható) és a minél alacsonyabb üzemeltetési költség. Valamint németeknél a dekarbonizáció is fontos.
A világ az előre gyártott szerkezetek felé halad, ezek a különböző fém-és faszerkezetes technológiáktól a Leier kéregfalas szerkezetekig terjednek. A leírtakban nem látok forradalmi változást, de az igaz, hogy a nagy mennyiség miatti méretgazdaságossági előnyök alacsonyabb önköltséget eredményeznek. Egyebek mellett ezért is működnek hatékonyabban a lengyel lakásépítők a magyarokhoz képest.
Kicsit hosszú de lefordítva beteszem a lényegét a cikknek: "Jelenleg egy új lakásprojekt, a telekkel együtt, átlagosan 5000 euróba kerül négyzetméterenként. Ezért aztán körülbelül 20 eurót kell felszámítanunk négyzetméterenként alapbérleti díjként. Sorozatépítés esetén ez körülbelül 15 euróra csökkenhet négyzetméterenként.”A költségek csökkennek a hatékonyabb termelésnek köszönhetően egy sok robotot alkalmazó gyárban. Egy külső falelem körülbelül 2,5 óra alatt készül el. Minél nagyobb a gyár kapacitáskihasználása, annál jobban csökkennek a költségek. A szakértők ezt méretgazdaságosságnak nevezik. Ugyanannyi személyzettel többet lehet építeni. Ez segít a szakképzett munkaerő hiányának leküzdésében is. A gyártás után az alkatrészeket teherautókra rakják és az építkezésre szállítják; a beszerelés előtt nem tárolják őket a járműveken két napnál tovább. Egy kilenc lakásos és 2000 négyzetméteres lakótérrel rendelkező házhoz körülbelül 400 alkatrészt kell előre gyártani. Ezeket a helyszínen, egy nagy ponyvatető alatt szerelik össze, védve az esőtől. A falakban már vannak ablakok, vezetékek és a vízvezetékek egy része is integrálva. A fürdőszobát komplett modulként, zuhanyzóval és mosdóval szállítják. Ez időt takarít meg. Az egyik emelet hat munkanap alatt összeszerelhető. Az összeszerelés után olyan feladatokat kell még elvégezni, mint a padlóburkolás és a konyha beépítése. A rövidebb építési idő magasabb nyereséggel is jár, mivel a lakások így gyorsabban kiadhatók. A Schlichtallee-n megvalósuló projekt mellett a Gropyus egy lakóparkot is épít Berlin-Charlottenburgban, szintén a Vonovia számára. Néhány napon belül egy másik házat avatnak fel Immendingenben, Singentől északra, és januárban várhatóan megkezdődik két további projekt építése, köztük egy Salzburgban.A Gropyus azt állítja, hogy a digitalizációt és az automatizálást messze felülmúlja versenytársaié. A teljes folyamat, a digitális tervezéstől és gyártástól a helyszíni összeszerelésen át az azt követő épületüzemeltetésig, digitálisan vezérelt. A két alapító és jelenlegi társ-vezérigazgató, Philipp Erler és Markus Fuhrmann, korábbi pozícióikban sajátították el ezt a megközelítést. Erler a Zalando divatkereskedő technológiai igazgatója volt, Fuhrmann pedig a Delivery Hero ételkiszállítási szolgáltatás társalapítója. Az építkezés után a házakat elektronikusan vezérlik okosotthon-technológiával. A bérbeadók digitális támogatást is kapnak – magyarázza Erler. A szoftver segíti az egyik bérlőről a másikra való átállást, és jelzi a rendellenességeket, például a fűtéssel és a lifttel kapcsolatban, így időben beavatkozhatnak a károk megelőzése érdekében. A koblenzi mintaházban ez a rendszer 20 százalékkal csökkentette az üzemeltetési költségeket. A Gropyus vasbeton helyett fát használ falaihoz, és a háztervezés során is a fenntarthatóságot helyezi előtérbe. „Ezáltal a prototípusunkban lakók CO2- lábnyoma évi 7,5 tonnáról 6,5 tonnára csökken” – mondja Erler. Ez, a digitális, személyre szabott megközelítéssel együtt, volt egy másik oka annak, hogy a Vonovia elsősorban a startuppal működött együtt, sőt, 30 százalékos részesedést is szerzett. A Vonovia kilenc számjegyű összeget fektetett be, amely elsősorban a Heilbronn közelében található Richenben található gyár építésébe került. A Vonovia hosszú távon is részt kíván venni, és így előmozdítani a sorozatgyártást. A vállalat célja, hogy addigra tovább csökkentse a folyamat költségeit. Jelenleg a sorozatgyártás akár 20 százalékkal olcsóbb, mint a hagyományos favázas házak, és nagyjából megegyezik a hagyományos téglaházak árával. Két éven belül a favázas házak várhatóan akár 20 százalékkal olcsóbbak lesznek, mint a standard ingatlanok. „Ezt a méretgazdaságosságnak, de a karcsúbb falszerkezeteknek is köszönhetően lehet elérni, amelyek anyagot takarítanak meg és növelik a bérbeadható lakóteret. Továbbá még több alkatrészt lehetne előre gyártani a gyárban, például a padlókat. Az építkezésen a telepítési folyamatok is hatékonyabbá tehetők” – várja Philipp Erler társ-vezérigazgató. Az épületrendszer szabványosított típusengedélye a hatóságok által szintén pénzt takarítana meg, mivel nem lenne szükség minden egyes ingatlan egyedi engedélyeztetésére.
Financial Forecasts
cimu topic folytatasa. Minden fenti temaba vago hozzaszolast szivesen latunk.