Topiknyitó: tigus7313 2007. 11. 17. 13:00

Rába elemzések, elmélkedések  

Topikindító.



Véleményem szerint elérkezett az idő, hogy a Rába topik szétváljon.



Ebben a topikban szeretném, ha kizárólag szakmai elemzések hozzászólások és beszélgetések szerepelnének, mivel ezek a láma topikban, a hsz-ek növekedése miatt eltűnnek, illetve nagyon sok időráfordítással találhatóak meg.



A láma topik tökéletes helye a piac rezzenéseinek reakcióira, az árfolyam alakulások okainak találgatására, technikai elemzésre, stb.

Hasonló jellegű hsz-eimet én is oda írogatom.



Ha ez megvalósulna, viszonylag kevés időráfordítással mindenki az érdeklődésének megfelelő információt tudná megkapni a társaságról.



Lehet, hogy ez a kezdeményezés elhal, vagy nem működik, de egy próbát mindenképpen megér.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
tigus7313 2010. 09. 06. 22:07
Előzmény: #1399  watson
#1400
ők írták, nem én (gondolom, aktualizálták, ha már bekerült a fejlesztési intézet is a felsorolásba)
ha megnézed, mennyi is volt Q2-ben a pénzeszközök értéke, még egybe is vághatna ezzel.
(minden estre folyik a felhalmozás)

USA már nem annyira stratégiai piac.
inkább EU és FÁK területéről várnám az új megrendeléseket.
watson
watson 2010. 09. 06. 20:57
Előzmény: #1398  tigus7313
#1399
"• akvizíció"
hehe, azért ez nem túl optimista? ;)

én még megemlíteném hogy a válságra a piaci részesedés növelését is megcélozták (=válságban kevesebbet szűkülni mint a versenytársak).
na ezt hogy értékeled? hogy ez teljesüljön nagyon kellenének azok a buszok is, meg valami USA beli új megrendelés.
tigus7313 2010. 09. 06. 18:35
Előzmény: #1397  tigus7313
#1398
most akadt a kezembe egy 2010. februári Rába slide, hogy mit várnak a válság után:

- a 2009-es bázis év után lassú növekedés
(ez nem újdonság)

- 30-40 % piac méret csökkenés a stratégiai piacainkon
(uh, ez fájdalmas)

- a feltörekvő országok (India, Kína, Oroszország?,Thaiföld, stb.) előretörése felgyorsul

- a verseny/ túlélési harc korábban elképzelhetetlen méreteket ölt

Emiatt fontos a
Külön gondolkodás/felkészülés
• akvizíció
• vegyesvállalat alapítás
• Rába Fejlesztési Intézet

ebből a két utolsó már megvolt,
akkot mi maradt, ami érdekes számomra?:))))
tigus7313 2010. 09. 05. 22:28
Előzmény: #1396  watson
#1397
Szia,

- igen én is úgy gondolom, hogy a kovácsolást érintette, a válság elsöpörte a forgácsolás részét (kb. 20%-a lehetett)
- az öntöde vegyesvállalatba szervezése a beruházási kényszertől való megszabadulást jelentette. az, hogy eladták, már nem feltétlen pénzügyi kényszer volt, egyszerűen jó árat ajánlottak. az öntöde nem volt fő priorítás.
- igen, én is úgy olvastam, hogy még nem volt kész a Rába futómű, de a Credot, is úgy alakították ki, hogy figyelembe vették a futómű bekötési pontokat.
Tehát mind az Ikarushoz, mind a Credohoz tud futóművet szállítani a Rába. (valszeg, már kész a futómű is). 2011-ben már lehet belőle árbevétel, ha kiírják a tendert.
-Feherről keveset tudni, az biztos, hogy Mercedes beszállító. rajta keresztül talán be lehet jutni, mert egyébként teljesen esélytelen a korai (első pár év) gyártáshoz beszállítani. én más nagyobb vevőket várok, konkrétumot azonban nem tudok.
- offroad ügyben először én is katonai vonalra gondoltam, de olvasgatva a fejlesztéseket sima tgk.hoz is fejlesztettek (orosz vonal erősödhet)
- hedge: megégették magukat, nagyon óvatos, és minimális nyitással számolok. most a ló túl oldalán lehetnek e területen, persze, amíg nem látszik markáns forint erősödés (én most nem látok ilyet), addig nem is kell nyitni.
- hm, 2mrd nyereség. ahhoz azért 5,2 mrd EBIDTA kellene legalább 52 mrd árbevétellel (most ugye örülünk a 35-nek) az még azért messzebb van. 2011-ben szinte biztos, hogy nem lesz annyi, inkább 38-40 körül.
watson
watson 2010. 09. 05. 21:34
Előzmény: #1395  tigus7313
#1396
Szia tigus, jó volt olvasni a fejtegetésed;)
Néhány gondolat megfogalmazódott bennem, amiben kiváncsi lennék a véleményedre:

- Kutatások jó része a kovácsüzemet érintette.
- Az öntöde eladása egyfajta pénzügyi kényszerből jött létre.
- A teszt Ikarus és Credo azért ment ZF futóművel mert a Rába nem rendelkezett alacsonypadlós buszokhoz megfelelő első-hátsó egységre szétkapott hajtású modellekkel. Az ilyen modelleknél ha jól tudom a problémát a busz hátuljában történő hajtás elhejezés és az első és hátsó futóműrész között a tengely alatti szinten történő hajtásátadás elhelyezése okozza.
- Azért beszélnek 2011-es magyar busz felpörgésről, mert az alacsonypadlós futómű kifejlesztése gyakorlatilag most ősszel fut révbe és nem lesz sok idő tenderlebonyolításokra ahol már leszállításokban is lehetne bízni.
- Fehrer kapacitásbővülésként a Mercedesz 2012-es indulása biztat, és más potenciális célpontok még nem kerültek megjelölésre.
- jól gondolom, hogy az offroad futómű felhasználás inkább katonai jellegű mint ipari, azaz kormányzatfüggő üzleti irány?
- hedgek nyitogatása (ésszel, nem túlfedezve) azért pozitív hatással lehetnének, ha nem gyengül tovább a forint. A fedezetek összegébe természetesen beleértve a deviza hiteleket és devizás szállítókat a túlfedezettség elkerüléséhez, hiszen a bevétel devizát tulajdonképpen ezekre kell majd kiadni együttesen.
- évi 2mrd nettó mellé 2mrd/(13mrdx (5% kamat+2%kock.prémium)) x 1000Ft= 2.200Ft árfolyam dukálhat ;)
tigus7313 2010. 09. 05. 19:21
Előzmény: #1393  tigus7313
#1395
2011 üzenete (2010 júliusából VG)
"Mindhárom piaci területen (mezőgazdasági gépek, offroad járművek, buszfutóművek) részesedése növelésére készül a vállalat. A futóműfejlesztés mellett a Rába azt tervezi, hogy az Ikarusszal együttműködve megjelenik a magyar piacon – a vállalat itthon eddig nem járt sikerrel, a közös gyártású busszal szeretne ezen a helyzeten változtatni a Rába."

Pontokba szedve a jelentősebb területeket:

Magyar buszgyártás beindulása (Ikarus, Credo, Csabametál mindegy: véleményem szerint a Rába megkerülhetetlen, talán az Ikarusznál a legnagyobb a részesedése)

Mezőgazdasági gépek
Főleg a JD-nél lehet pozitív elmozdulás (árbevételben, megrendelésben), mert jobb piaci helyzetben van.
De örömteli, hogy mind az USÁban (JD), mind Európában (Claas) egyedileg fejlesztett futóműveivel igen szoros kapcsolatot (elismerést) tudott kialakítani a Rába.

Offroad járművek
Meglepetés itt érhet minket, mert EU-ból és Oroszországból még nem volt ilyen (futómű) megrendelés.
Elsősorban orosz megrendelésekre számítok, de mint mondtam, szeretném, ha minél jobban meglepnének.

Buszgyártás
A magyaron kívül jelentősebb orosz (FÁK) növekedésre számítok. (főleg az alacsonypadlós buszok és trolibuszok területén)

Scania csomag
Nem futómű-szállítás, de egyre szorosabb és növekvő árbevétellel járó kapcsolatra számítok.

Nem core tevékenység, de érdemes megemlíteni a
Fehrer-kapcsolatot
Komoly kapacitásnövelő fejlesztés folyik, értéke 4,2 mrd, melyből 898 M támogatás. Cél piacvezetővé válni a régióban habosított termékek beszállításában.
Ehhez azonban jónéhány nagyobb vevő szükséges.
Ugyan csak közvetetten (tuladoni hányadán keresztül) érinti a Rábát, de érdeklődéssel figyelem.

Bejelentés gyanús területek nekem a következők: magyar busz, orosz busz, orosz tgk., Scania, Fehrer, esetleg JD egyéb offroad(?).
Ingatlan is, de most hagyjuk (ez sem core....)
syma72 2010. 09. 05. 15:16
Előzmény: #1393  tigus7313
#1394
Köszönjük a részletes tájékoztatót!

Tigus az ebben a cikkben (link leírtak mennyire akadályozzák a hazai buszgyártás beindulását, és véleményed szerint megoldhatók?
tigus7313 2010. 09. 05. 14:22
Előzmény: #1392  tigus7313
#1393
Rába Fejlesztési Intézet

Elérkezett a cég ahhoz a ponthoz, hogy független, saját kutatási és fejlesztési bázist hozzon létre. A program 3 éves 1,6 mrd összköltségvetéssel, 595 M Ft támogatással.

A deklarált cél a támogatásigénylésnél:
A projekt célja, hogy a Rába Futómű Kft hosszú távon jelentősen növelje, az elsősorban magasabb hozáadott értékű hajtott futóművek eladásait és ennek következtében a gyártási darabszám bővülése mellett, 2015-re megduplázza árbevételét.
A közzétételekben már a 2009-es futóműgyártás volumenének megduplázása szerepelt. (valszeg a Futómű árbevétele duplázódhat)

„A Rába Fejlesztési Intézetben nagyobb intenzitással és magasabb szinten folytatódik majd az új generációs futóművek, felfüggesztési és erőátviteli rendszerek fejlesztése korszerű autóbuszok, tehergépkocsik és mezőgazdasági erőgépek számára.”

Vagyis a JERT eredményeit átvéve saját fejlesztésbe kezdtek, saját kutatókkal, a vállalat szervezetébe integrálódva. („a termékfejlesztés hatékonyságát növeli azáltal, hogy az eddigi eseti, projektalapú, általában aktuális ügyféligényeket kiszolgáló fejlesztéseket a vállalat stratégiájába illeszkedő, átfogó koncepció alapján felépített K+F tevékenység váltja fel.”):ez a lényeg.

„A vállalat emellett vizsgálja az alternatív/hibrid hajtásrendszerek speciális követelményeit, új szerkezeti anyagok alkalmazásának lehetőségeit és felkészül az intelligens funkciók bevezetésére.”

Az alternatív/hibrid hajtásrendszerek kutatása egyértelműen jövőbe mutató, mert egyre több tgk. és busz fejlesztő cég próbálkozik ilyen tipusú járművek megalkotásával. Lehet benne fantázia.

A Rába Fejlesztési Intézet a kutatás-fejlesztést végző mérnököket (12 fő) és egy csúcstechnológiára épülő tesztlabort foglal magában, annak minden infrastrukturális és eszközigényével együtt.
tigus7313 2010. 09. 05. 12:26
Előzmény: #1391  tigus7313
#1392
Az új projekt (IJJTR) első évi beszámolója (2009.09.30-ig) további érdekességeket tartalmaz.

A számítógépes tervezés fejlesztését, a termelési folymatok optimalizálást, egyéb technológia kutatásokat nem részletezem.

Koncentráljunk a futóművekre:

„Ez a részprojekt a Rába Futómű Kft. öt új prototípusának kifejlesztésére irányult, konkrétan két tárcsafékes futómű és három nagy dinamikus terhelésű (5X) off-road futómű fejlesztése és tesztelése valósult meg. Ezen futóművek autóbuszokban és katonai járművekben alkalmazhatók.”

Készülődés a busztenderre és az off-road réspiac megcélózásának további erősítése.

„Az autóbusz futóművek esetében a 25 tonnás jármű tömeg elérése jelentette az újdonságot, a katonai járművekben pedig annak a követelménynek a teljesítése, hogy a futóműveknek a szokásos üzemmódtól eltérően (3G) jóval nagyobb dinamikus terheléseket kell károsodás nélkül elviselniük. Itt a dinamikus terhelések nagysága eléri az 5G-s szintet is.

A kutatások eredményeként létrejött öt új prototípus jelentősen bővíti és korszerűsíti a Rába Futómű Kft. kínálatát.
A minta futóműveket legyártották és funkcionálisan ellenőrizték. A vizsgálatok a hátsó futóművek esetében pozitív eredménnyel lezárultak, a további laboratóriumi vizsgálatok folyamatban vannak.”

És megszületett a Rába MAXS futómű család.

„A mezőgazdasági erőgép fejlesztés során kitűzött kutatási feladat a gumihevederes traktor futómű teljesítményének és a traktor sebességének növelése volt.
A futómű prototípusát a Rába Futómű Kft. kifejlesztette és elkészítette. A futóműben két forradalmian új megoldás került bevezetésre, az egyik a nyomásos olajrendszer, a másik pedig a kúpkerék csapágyazás megoldása 5000 ford/perc behajtó fordulatra.
A prototípus az előzetesen elvárt követelményeknek megfelelt, ezáltal lehetővé vált a
további teszt futóművek gyártása és a field tesztekre való felkészülés.”

Ez további fejlesztés a John Deere számára. Egyre szorosabb kapcsolatot jelent, egyre jobb beszállítói pozicióval.
tigus7313 2010. 09. 05. 11:26
Előzmény: #1390  pancserlama.
#1391
Amig nem jönnek a bejelentések az új megrendelésekről nézzük a vállalat fejlesztési oldaláról származó információkat.

JRET
Volt már róla szó, főleg a támogatás nagysága miatt.
Azért érdemes vele foglalkozni, mert ez volt eddig a kutatás „bölcsője”, jelentős eredményekkel, mely folytatódik 2012-ig. A Rába Fejlesztési Intézet létrehozásának ötlete is származahat ezekből az eredményekből.
A Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpontja (JRET) múlt évben zárta le a 2006-2008 között megvalósított három éves programját, és kezdte meg a 2012-ig terjedő új kutatási ciklust. (IJTTR)

Az első ciklusban megvalósult projekt két területre fókuszált, a nagy bonyolultságú, magas minőségi színvonalú járműipari alkatrészek gyártástechnológiájának és szerszámainak kutatására, valamint a korszerű jármű főegységek fejlesztésére és diagnosztikai eljárásainak kutatására.
Az egyetemmel együttműködő konzorciumi partnerek a Rába Futómű Kft., a Visiocorp Hungary Bt. és a Borsodi Műhely Kft. voltak.
A program költségét 906 M támogatás fedezte, mely 450 mFt vállalati forrással egészül ki.
A 2012-ig tartó ciklus hasonló feltételekkel rendelkezik (906 M támogatás, 450 M vállalati forrással)
A konzorcium vezetője mindkét esetben a Rába Futómű Kft.

Lássuk a 2009-es beszámolóból (JRET2006-2008) a Rábát érintő főbb elért eredményeket:

„A program részeként a Rába Futómű Kft. kifejlesztett egy teljesen új csapágy méretezési, illetve csapágy kiválasztást támogató szoftvert.
Jelentős eredményeket ért el a kovácsolási technológiák szimulációs modellezése terén, ahol egy piacról beszerezhető szoftver adaptációjával ma már a tervezési fázisban optimalizálni tudja az egyes alakítási lépéseket. Ugyancsak a kovácsüzem profitál a szerszámélettartamok növelését célzó alprojekt eredményeiből, ahol a szerszámok kedvező kialakításával, a szerszámkenés javításával és speciális felületi bevonatok alkalmazásával sikerült előrelépést elérni.
Az itt kialakított módszereket ma már a napi tevékenységek során is alkalmazni tudják.”

Persze ez már túl szakmai, ezért nézzük a számunkra kézzelfoghatóbb eredményeket.

„A külvilág számára leginkább kézzelfogható eredményeket ugyanakkor természetesen a termékfejlesztési alprojektek hozták.
Új közúti, illetve terepjáró tehergépkocsi futómű típusokat alakítottak ki a két legnagyobb orosz járműgyártó részére, „

Gondolom, ez a GAZ és a KAMAZ, vagyis tgk futóművet is próbálnak az orosz piacra bevezetni a buszok mellé. (ez fontos info!)

„Észak-Amerikában pedig új terepjáró katonai futóművekkel jelentek meg.”

Ez nem újdonság (Marmon).

„Megoldottak egy futómű beépítési problémát, melynek eredményeképpen ma megelégedéssel használják a hegyes-völgyes San Franciscoban a közel 300, Rába
futóművel felszerelt trolibuszt.”

Watsi igazsága: Moszkvától San Franciscoig jelen van a Rába futómű a buszokban és a trolikban, ideje lenne már Magyarorsságon is.....

„Megtervezték, felszerszámozták, bevizsgálták és ma már sorozatban szállítják az egyik legnagyobb japán haszonjármű gyártó részére a félalacsony padlós autóbuszok mellső futómű tengely testjeit. „

Szép-szép, csak hát a sorozatszám, meg a bevétel egyelőre nem olyan kiugró. De a lehetőség ott van, érdemes lehet a Toyota közelében lenni.

„Végül, de nem utolsó sorban két mezőgazdasági futóművet is továbbfejlesztettek a nagyobb igénybevételből, tömegből és motorteljesítményéből adódó többletterhelésre. „

Ez is ismert:
Az amerikai piacra a John Deere traktor futóművek, míg Európában pedig a 360 LE-s összkerékhajtású és összkerék kormányzású Claas Xerion traktorokba

A kutatás közgazdasági eredménye a vállalatoknál (a Rába közölük a legnagyobb, nagy része rá vonatkozhat):
2,6 mrd többlet árbevétel, fele exportból.
233 m Ft költség csökkenés a fejlesztések eredményeként

A projekt eredményeként született az IJTTR_08 projekt (2008-2012) és több vállalati GOP projekt. Pl. a kovácsüzem modernizáció (2,5 mrd, 500 M támogatással).
pancserlama.
pancserlama. 2010. 08. 01. 19:31
Előzmény: #1389  tigus7313
#1390
A busztenderről:
A buszok értékének átlagosan 35 % át szállítja a Rába !
tigus7313 2010. 08. 01. 15:59
Előzmény: #1388  zotyó
#1389
2011-es kilátások

2010 úgy alakul, ahogy várható volt. A méretreállás nagyrészt megtörtént, a nettó hitel jelentősen csökkent, folyik a hegdeállomány csökkentése. A készpénzállomány növekszik, ami növeli a cég mozgásterét, csökkenti a banki függőséget. Felállt a Rába Fejlesztési Intézet (RFI), mely a jövő árbevételének komoly növelése érdekében dolgozik.
Eredmény oldalon a „nagy 0-ért” (pozitív évzárás) küzd a cég, mely szerencsés esetben elérhető, vagyis a nettó eredmény 0 fölé tornázása a cél. (Reálisan párszáz millióval alatta lesz.)
A 0-hoz ugyanis kell a forint legalább egy napos komolyabb erősödése (hedge zárások miatt), illetve a mostaninál markánsan erősebb évvégi forint árfolyam (hitelek átértékelése miatt).

Ez az eredmény önmagában nem támogatná a részvényárfolyam alakulását, de piaci oldalról 2011 már kecsegtetőbb (márpedig a tőzsde a jövőt árazza, már amikor).

USA – ha marad az erős dollár, akkor kedvező a kép, a piac is élénkülget. John Deere egyelőre jókat jelentett. Komplett futómű szempontjából igazából ő maradt, hiányzik a Marmon bevétel (ilyen árfolyamnál pláne), de az projektjellegű volt.

A Rába deklarált stratégiája azonban Európa és a FÁK felé tolódott, az utóbbi időben pedig megjelent Magyarország is.
Ez nem véletlen, mert ezeken a piacokon már 2011-ben jók a kilátások.

Európa
Mind a Volvo, mind a Scania jót jelentett, sőt élénkülésről ad számot. (megrendelések minden piacon komoly növekedésnek indultak)
A jövőre nézve a Scaniát fontosabbnak érzem, már a közvetlen beszállítói kapcsolat miatt is (Volvonak Meritoron keresztül szállít). Emellett ott van a BPW, ami a német élénkülésből hozhat hasznot.
E területen mindenképpen piacot kell tudni szereznie a cégnek (ld. stratégia), mely remélhetőleg új megrendelések bejelentésével (még 2010-ben) válik bizonyítottá.
E piachoz tudom legnehezebben kötni az RFI fejlesztési célokat. A mezőgazdasági futóművek itt egyértelműen Claas-ra épülhetnek, bár az most nincs jó formában, mert az Eu-orosz mezőgazdasági gép piac gyengélkedik. Ez mondjuk ciklikus ágazat, így a gyengélkedést előbb-utóbb fellendülés követi (követi, mert mezőgazdasági terményekre meg mindig szükség van).
Komplett busz és offroad futómű beszállításról e piacon én nem tudok, lehetőséget inkább offroadban látok (réspiacok megcélozása?).

FÁK
Július közepén olvastam az alábbi hírt:

„Oroszországban roncsprémiumot terveznek a teherautókra is
Jelenleg is folynak Oroszországban a teherautókra és buszokra érvényes roncsprémium bevezetésének előkészületei. A program részleteinek kidolgozásán az Ipari és Kereskedelmi minisztérium dolgozik, de alapvetően nincsenek nehéz helyzetben, hiszen korábban a személyautókra már létrehozták a rendszert. Idén év elején indították ezt útjára és olyannyira sikeresnek bizonyult a program, hogy elkezdték szervezni a teherautó-verziót is.
A személyautó-vásárlás állami támogatását egészen késő őszig kitolták a nagyfokú kereslet miatt, melyből elsősorban természetesen a Ladát gyártó AutoVAZ jött ki a legjobban. A feltétel az, hogy a lecserélendő járműnek legalább 10 évesnek kell lennie, ekkor jár az állami támogatás, 50 ezer rubel (1275 euró) értékben, új – Oroszországban gyártott – kocsi vásárlása esetén.
Természetesen ez az összeg a teherautóknál kicsit módosulna, típustól függően 60-350 ezer rubel közé esne a támogatás mértéke. A programot a tervek szerint 2011-ben indítanák és körülbelül 2-3 milliárd rubel (51-77 millió euró) ráfordítással számol az állam.”

Jelentős hír szerintem: Busz és teherautó, pont e kettőben szállít ide a Rába futóműveket és alkatrészeket.
Az RFI fejleszésekben nem véletlenül kapott helyet a buszfutóművek és az offroad futóművek fejlesztése is (ugye a cél a 2009-es futómű darabszám duplázása).
Ha a fenti program elindul 2011-ben könnyen a 2006-2007-es szintekre ugorhat a bevétel. (duplája a mostaninak)

Magyarország

Két fontos terület a honvédelem és a buszgyártás.
Mindkettő terület illeszkedik a jelenlegi kormányzat stratégiájába, azaz a magyar cégek helyzetbehozása, illetve preferálása.
A Figyelő interjúban (2010. július 7-i) Hende Csaba honvédelmi miniszter már tett is említést erről:
" Ugyanakkor járműveket, alapanyagokat már most is be tudnánk szerezni itthonról, vannak erre irányuló programok, például a Rábával fennálló járműipari együttműködés, ez továbbfejleszthető."

A busztenderről meg elég sok hír szólt, vannak arra utaló jelek, hogy a magyar cégket helyzetbehozzák.
A Rába szerint is inkább 2011-ben vátható számottevő bevétel sikeres pályázás esetén.
link
A Rába nem csak futóműveket, hanem pl. vázszerkezetet és ülést (Alkatrész) is tudna szállítani. El tudom képzelni az orosz piacralépést is (Ikaruszon keresztül-ld. roncsprémium)

A buszülések jót tennének az Alkatrész móri részlegének, amit amúgy is gyártanak a román piacra egyre nagyobb tételben (2010-ben akár milliárdos bevétel is lehet valamelyik Rába magazin szerint), mert a Suzuki nagyságrenddel kevesebb autót gyárt, mely érdemben szerintem nem változik 2011-ben. Itt még kellene valami regionális új nagy megrendelő (ez időnként el is hangzik, mármint, hogy folynak a tárgyalások)

Ha a magyar és a FÁK busz piac is beindulna, az komoly árbevétel növekedést jelentene a Rába esetében.
43-45 mrd árbevétel mellett 4-4,2 mrd feletti EBIDTA-t termelne a cég, ami üzemi eredmény szinten 1,8-2 mrd eredményt jelent. (devizaárfolyam alakulás meghatározó)
Nyitott hedge nincs, vagyis e kockázat teljesen megszűnik (ha lesz, annak meg jó lesz a kötési árfolyama).
A nettó eredmény 1-1,2 mrd környékén alakulna.

Nem számszerűsíthető, de az ingatlanstratégia közzététele, illetve esetleges elindulása szintén árfolyamtámogató hatású lehetne.
zotyó 2010. 07. 28. 22:17
Előzmény: #1387  tigus7313
#1388
Köszönjük.
Üdv :
tigus7313 2010. 07. 28. 20:56
Előzmény: #1386  tigus7313
#1387
A negyedévben
A fedezeti szint majdnem 22%.(Q1:20%)
Az EBIDTA hányad újból 10% felett (Q1:7,5%)
A jövedelmezőség is 5% körülre ugrott. (Q1: -0,55%)
Mindezekre hatott az erős Jármű negyedév.
Áprilisban véget ért a munkahely megőrzésre kapott támogatás folyósítása, vagyis 2/3 részt enélküli már az elért eredmény.
Jelentős mértékben nőttek az alapanyagárak, ezek egyelőre csak a költség oldalon jelentkeztek. Gondolom, ez azt jelenti, hogy a surcharge-ok miatt a bevételben az év második felében jelennek meg.

További hatékonyságjavulás
Az első félévben a fedezeti hányad 21,07%, 2009-ben ez 20,55%. A gyj szerint tavalyhoz képest 2%-kal rontotta a fedezeti szintet a magasabbb deviza, vagyis év/év alapon a devizahatással korrigálva 2,5%-ot javítottak a fedezeti hányadon.
Ez 36 mrd-os árbevétel mellett 900 m éves szinten.
A már említett közvetett költségek szintje tovább tudott csökkenni fél év alatt 100 m-val.
Vagyis 1 mrd-dal javulhat az elért eredmény tavalyhoz képest. (ez főleg üzemi szinten kell, hogy jelentkezzen).

Extrém módon leegyszerűsítve minden plusz 1 mrd bevétel 200M-val javítja az eredményt.
tigus7313 2010. 07. 28. 20:31
Előzmény: #1385  tigus7313
#1386
CF és a nettó hitel

Tovább csökkent a nettó (bruttó hitel-pénzeszköz) hitel, már 9,3 mrd.
bár árnyalja a képet, hogy a szállítóállomány is nőtt (+791M) a negyedévben, tehát inkább szinten maradhatott.
A bruttó hitel azonban egyértelműen csökkent, mármint euroban (391 m –ot visszafizettek), de az átértékelés miatt mégis nőtt 544 M-val. (vagyis így jön ki, hogy 935M-t számoltak el a hitelek átértékelése miatt)
Hedgre is elszámoltak 589M nem realizált veszteséget.
Ezekkel, illetve az értékcsökkenéssel korrigálva a nettó eredményt 738M pénzegységet termeltek adó és kamatfizetés után ebben a negyedévben.
Ezt hiteltörlesztésre, beruházásra és hedge realizálásra el is költötték.
tigus7313 2010. 07. 28. 20:09
Előzmény: #1384  tigus7313
#1385
Akkor a gyj-ről

A vártnak megfelelően alakult.

A piacok terén Usa bevétel kicsit kevesebb lett, mint az első negyedévben. Mivel a JD robog, az USA tgk piac növekedett, valszeg a Marmon visszaesés okozta (kár érte, mert szép fedezettel rendelkezett).
Az európai tgk piac 14%-kal esett vissza tavalyhoz, és még az első negyedévhez képest is tovább csökkent.
Ezért a gyj. legörömtelibb adata, hogy mind a Futómű, mind az Alkatrész jelentősen növelni tudta innen származó bevételét.
A Futómű esetében euroban 24%-os (Q1-hez képest 40%-os) az emelkedés, míg az Alkatrész esetében háromszoros (Q1-hez képest 65%.-os) a növekedés.
Emellett a FÁK is tovább emelkedett, igaz Q1-hez képest csak diszkréten (7%), de az előző évhez képest háromszorosára.
Az Alkatrész másik fele szenved a Suzukival együtt.
A Jármű időarányosan sokkal jobb, mint szokott. Ez meg is mutatkozik az üzemi eredményben.

A közvetett költségeket tovább tudták csökkenteni. Egyrészt örvendetes a 100 M csökkenés az előző félévhez képest, de negyedéven belül is sikerült további 50M-val csökkenteni a három negyedéve fennálló szintet is.

Hedge még mindig sok, egyrészt az 1 mrd nem realizált eredmény, másrészt 16 m eur, meg 16 M usd nyitott állomány.
Elég magasra van értékelve, vagyis ha az átlagárak csökkennek, akkor ezen már számvitelileg nyereség képződik.
Ha nem csökken az árfolyam, akkor az üzemi eredmény magasabb lesz, de átértékelésből, vagy realizálásból nem keletkezik veszteség.
Ha csökken az árfolyam az üzemi kisebb mértékben növekszik, de a nem realizált eredmény visszaírása miatt pénzügyi soron is nyereség képződik.
Vagyis valszeg megvan az év alja eredmény szempontjából.
tigus7313 2010. 07. 28. 10:38
Előzmény: #1380  zolaaa
#1384
jó észtevételek.

-igen a fedezeti szint nagyobb lehet a deviza miatt, de az árbevétel egyelőre inkább csak ettől nőhetett.
a volumen még nem pörög.
-CF szinten a realizált hedge veszteség (ezt most kellett kifizetni, de legalább volt miből) miatt nem gondolom, hogy továbbcsökkenne a hitelállomány, de nem is nőtt.
-az árfolyamveszteséget csak kis mértékben tudja ellensúlyozni a vevőn elért árfolyamnyereség. (készlet itt nem játszik, nem lehet átértékelni)
-az 592 M támogatás nem szerepelhet még, egyrészt nem kapták még meg, meg számvitelileg a felmerülő költségek asrányában lehet elszámolni, vagyis eredményt nem fogja növelőleg befolyásolni. ez igaz a CF-re is bejön a pénz, és elköltik. igaz nem saját forrás, ez azért számítani fog.

nagy dobás, most a 2. lehet a Q2-ben, de az év hátralévő részében egyértelműen az 1. (más nem elfogadható), meg az ingatlanstratégia megosztása a publikummal.
vetranio
vetranio 2010. 07. 27. 06:47
Előzmény: #1382  zolaaa
#1383
Szia

Szvsz az emelkedő trendben sok kérdéses pont beépült az árfolyamba , melyek mögött nem voltak konkrét szerződések. Ezek:

- busztender
- ingatlan
- konkrét futómű szerződések

Szerintem a hírek és a lehetőségek meglódították az árfolyamot, majd mivel ezek elhúzódtak az árfolyamból is kiárazódtak ( plusz beindult a medve is). A jelentésről: igazad van a pozitív adatok nem dobták meg anno az árfolyamot de jelenleg egy negatív jelentés lenyomná az árat sajnos. Az okát, hogy miért ilyen korán azt nem tudjuk, de kiderül 1-2 napon belül.
zolaaa 2010. 07. 26. 22:44
Előzmény: #1381  zolaaa
#1382
2 kérdés:

1. Az első nagy esések idején (vagy amikor ez a fórum indult) hatalmas pörgés volt itt, mindenki szakértett, várta a fellendülést - 1700, ... 1400... környékén ... volt forgalom a papírban stb... közben sima eső trend volt. Mi lehetett az a tényező, ami akkor már folyamatosan épült befelé az árba (és vitte lefelé?) Pár tipp: 1. Usa csak egyszeri nagy projekt volt, 2. Dana csődje, 3. ingatlan "lelassulása", 4. új ipari megrendelések csökkenése már akkor kezdődött, 5. Trigon kiszállásának kezdete... (ez az ami most nagyon hiányzik, egy új szereplő aki elkezdené felépíteni a maga 5..10..%-ját) ?

2. (Ezt már feszegettem) - mi a várható forgatókönyv 2012 első félévére 2000 Ft feletti árfolyamokon - ha az opciókat lehívják?
zolaaa 2010. 07. 26. 22:38
Előzmény: #1380  zolaaa
#1381
lehet sokan nyaralni vannak, nem is figyelnek oda....

Topik gazda

tigus7313
3 4 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek