Gyerekek. Mi a répa van itt ma megint... ? :))) János. Majd egyszer egy postafiókot szeretnék kérni, ahova egy jóféle Tokaji Aszút elküldenék... Ha nem sértelek meg...
Tesla kezd zuros lenni. Lehet, hogy csak hangulati kerdes, de tul sok nekem a negativ fejlemeny. Egyreszt, mert a ceg egyszemelyes, es Elon Musk tehetsege nem kerdeses. De tulsok minden massal is foglalkozik. SpaceX, mars project, stb. Pedig ahhoz, hogy 500.000 autot gyartsanak 2020-ra, ahhoz hozzaertesen kivul fokuszalni is kell. Harmadreszt, a luxus auto kategoriabol epp ma kirandul a teherauto mufajba, ami vegkepp nem "glamour" uzlet, hanem hidegfeju profitabilitas kerdes; ebben Musk nem volt eros soha. . Masodszor, van egy fundas aggalyom. Ha igazan elerne TSLA a celt, hogy 25% margin sav kornyeken dolgozzon, akkor a varhato profit 7.0 USD/reszveny lenne. Csakhogy egy PE=20 (ami igen eros ertekeles az auto-iparban) mellett ez fundasan 140 USD arat indokolna. Az ar most 310 kornyeken van. Az ellemzok Tesla rat 120-500 Kozotti savban becsulik mostanaban; nincs konszenzus. Viszont a 310 arral maris be van diszkontalva egy "tokeletes" terv-vegrehajtas. Ha a tozsdek gyengulnek, vagy barmi gikszer elokerul, akkor meglepo eses kovetkezhet. . Az egesz a lithium ara es kereslete miatt fontos. Nyilvan, TSLA esese es a gigafactory esteleges kudarca nagy ellenszel lehet a lithiumosoknak is. Ne legyen tevedes: hosszu tavon LIT igen jo tema; Rovid es kozep tavon, es fundasan nezve a legnagyobb felhasznalo kilatasait, kis ovatossagot ajanlok.
Ha igaz a pletyka, akkor az e-kamion 80-90%-kal drágább lesz, mint egy diesel. 25-30 millió HUF különbséget mikor hoz be egy e-kamion? Gumi azon is kopik. Sok dolgot nem kell cserélni egy e-kamionon és lehet, hogy az áramot a kamionoknak ingyen adják. Az árkülönbség akkor is nagy. Persze, ha a különbséget 20-30%-ra csökkentenék, akkor rendben.
1) SQM par nap mulva jelent; a konszenzus EPS=0.40 kornyeken van, ami eves szinten 1.60. Tavaly 1.30 volt, tehat van javulas; de nem eleg. Mert az ar kozben duplazott 30.0--->60.0 szintre, a profit meg mindossze +23% nez ki. Es ha nem lesz nagy pozitiv meglepetes, akkor nem meglepo hogy korrekcionak kell jonnie. Egyebkent maris PE=23 --->40 felfutasrol beszelunk. Es SQM nem is tiszta lithium mufaj, mert a bevetel nagyobbik resze guano-bol van; az meg nem duborog annyira. . 2)Macyben mar megy a preBlackFriday. En hozzajarultam 3 cashmere pulloverrel meg egy Paige farmerrel a sikerhez;-) A nejem se lustalkodott;-) . De az elojelek tenyleg jok: a parkolok mar hetvegen tele voltak. A Burlingtonban viszont ma nem voltak sokan, pedig van TommyHilfiger olasz bor-zako 59-ert. De az utakon mar du. 3-tol dugok vannak mindenhol, szoval mennek a nepek vasarolni. A luxy noi bundak egyenesen olcsonak tunnek Bloomingdale-nel (1999 USD) a Bp-i arakhoz kepest; ami nem semmi, mert ott a Macyhez kepest 5x szamok a jellemzoek. A Sachs rengeteg Armani oltonyt kinal, egesz normalis arakon. Itt szokas thanksgiving elott kozvelemenyezni, ki mennyit tervez kolteni iden? Es a szamok 980 USD korul vannak, ez +8% tavalyhoz kepest. Megjegyzem, megjottek a kedvezmenyes elofizetesek az invesztor-lapokra is, es iden nem emeltek sehol. A kevezmenyes buy-back kocsicserek az Audinal es Toyotanal a legjobbak. Szoval, most szerintem is lehet retail reszvenyt nezni.
Az e kamionnal sok baj van, nem is az ara a legnagyobb. A kamionos cegek jellemzoen lizingelik a cuccot, gondolom lesz olyan konstrukcio ami kisimitja a kulonbseget valamennyire. Az igazan nagy problema inkabb a suly/hasznos teher arany ill a tengelyterheles lesznek szvsz. Amit el tudok kepzelni hogy lesznek olyan celok amire jol lesz hasznalhato HA a hatotav stimmel. Ma egy kamion 22-25 liter gazolajat hasznal fel 100km alatt (nyilvan nem az europainal haromszor nagyobb amerikai modellekre gondolok), a tank merete 600liter korul kezdodik es atalakitasok nelkul 1400 kb a teteje a Scanianal. Kiszamolhato hogy a mai toltessurusegekkel milyen sulyra lenne szukseg ugyanennek a hatotavnak az eleresehez es az az akku milyen sulyu ill mennyi ideig tart feltolteni... Egyre inkabb bohocnak tartom a tesla "frontemberet", telik az ido meg mindig nem sikerult felmutatni sem komoly sorozatgyartast sem nyeresegesen gyartott termeket, de egyre tobb jobbnal jobb otlete van. Ettol fuggetlenul nagyon komoly valtozasokat hozott az iparag eletebe.
"lesznek olyan celok "= nagy térfogatú kis súlyú áruk transzportja; vagy "milkrun" típusú járatok akár nagy ipari parkokon belül. A mai jarműipari logisztikában nagyon el tudom képzelni ezeket a járműgyárat a mellette levő logisztika központokból JIS-ben kiszolgáló járatként. Az még nekem is tetszene, és ott a hátrányok annyira nem domborodnának ki.
A dec. jo hir az, hogy elkezdtek arulni a 2018-as GM Volt modellt. Ebben van egy 50-60km-re eleg 15 kwh akku, a feltoltes 10 orat is eltart; de hosszabb tavokra van egy kis 1.4-es motor is benne. A kocsi jo formaju, tegnap nezegettem, es 30e USD korul aruljak a Costco tagoknak. Ez nem a luxi, hanem a kornyezettudatos atlagembernek van kitalalva. Fog ez a kocsi is menni jovore. A GM felfutott, de kerdeses hogy tartja-e magat. 2018 alighanem gyengebb autos ev lesz. A Tesla -20%-ot rogyott meg, ami nem is sok ahhoz kepest, hogy a ceg szamai nem jok. ES, nem jott ki a model 3 sem. Jovore 500e db a "kotelezo", kulonben tenyleg baj lesz. A lithium banyaszok korrekcioja elkezdodott, egyelore messze nem eri el sehol a kritkus 38% merteket.Es persze, ebbol a korrekciobol meg sok honap van hatra.
A lithium nagyjabol egyutt korrigalt a Tesla reszvennyel. Am, TSLA mintha keszen lenne a (4) korrekciojaval, es megindult az uj rallyra. http://keptarhely.eu/view.php?file=20171216v00ma0sdw.jpeg EZ fundasan is rendben levonek latszik, mert Januartol megindul a model 3 gyartas heti 5000 db, az evi 250.000. Meg mindig kevesebb a szuksegesnel, de ha tenyleg elerik a 22-25% margin szintet vele, akkor fundasan is van nemi alapja. A Lithium korrekcio meg nem latszik kesznek; persze, lehet erosebb mint TSLA, hiszen a piacon mindenki e-autokrol beszel 2018-ra. LAC is szepen tartja magat. Egyebkent a benz cabrio tenyleg jol nez ki belul; ahhoz kepest a model 3 (megneztrem a Fashion Island Plazaban) eleg muanyag-erzet volt. Dehat, az ara is mas: a harmada...de a vezetesi elmenyben veri.
1)Az LAC korrekcio felgyorsult az utolso par napban. Ezt vartuk is, nincs meglepetes. Amekkora rally volt az utolso 1.5 evben, 2.0--->14.0 CND kozott, eppen annak megfeleo korrekcio kell alakuljon idoben es meretben is. A chart arra utal hogy most tobbhonapos korrekcios idoszak kovetkezik. Arra szamitok, hogy kb. fibo 38% meretu lehet, es az emelkedo impulzis (iii-iv) hullamaig fog lemenni. Ez a mai 10.7 arhoz kepest 7.5-8.5 koruli target a wave (2) elkeszulteig. http://keptarhely.eu/view.php?file=20171217v00my1vrv.jpeg Szerintem most nem erdemes venni. Reszemrol szepen kivarom a korrekcio veget, nagyjabol a fenti target arnal, es meg egyszer feltankolok ott. De figyelni kell, mert egyetlen hir is megzavarhatja a technikai alapu korrekcios varakozast, es hamarann ujra impulzivan emelkedhet. A vegere kiderul, hogy miert akarok meg tankolni? . . 2)Fundasan a helyzet valtozatlanul pozitiv. . a)A lithium ara a 2evvel ezelotti 8000USD/t szintrol megharomszorozodott. Most 23.000 USD/t korul van. Ennek farvizen minden lithiumos banyasz nagyot ment, volt dupla-tripla is, de LAC a 7x ar-felfutasi szorzojaval vezeti a mezonyt. b)A lithium kereslet evi 15% nagysagrendben no. Most 200.000t/ev. Ha a e-autokhoz egyenkent kell 30 kg korul, akkor az e-autok gyartok altal tervezett felfutas sok-sok evre is igen biztos kilatasu piac, tovabbi aremelkedessel. Az LAC tervezett 25.000t/ev termelese 2019 vegetol a vilag lithium igenyenek 10%-a lesz. A termeles 100%-at a 2 nagy tulaj akarja megvenni. c)A Cauchari brine lithium project (lasd elobb) LAC szerint a terv szerint halad. A termeles 1.5 ev mulva indul be. A penz megvan a 420 M USD projektre. 30%-a a nagy tulajok toke-resze (Ganfeng 16%, Bangchak 16%, management 12%)) es hitel-betetje, plusz 70% bankhitel. d)A reszvenyek szama 88.5 M db. Mai aron az LAC kb. 1.0 Mrd USD nagysagrendu vallalat. e)Ha a beruhazas kesz lesz 2019H2-ben, es valoban 2500USD/t aron tud termelni lithiumot, es akkoriban a mai 22.500 USD aron eladni, akkora varhato eves EBITDA 500 M USD korul lesz. Ez az SQM-el valo 50-50 megosztas utan, egy 6-8 szorzoval 3-4 Mrd erteku LAC ceget tud projektalni. Tehat fundas alapon 2020-ra elkepzelheto egy 3-4 Mrd nagysagrendu LAC kapitalizacio, es 30-40 USD/rv ar-projekcio. .
Folytatodik a Kinaiak bevasarlasa a Lithium projektekbe. Ez eppenseggel az LAC argentin banyaja mellett van. Az aranyok erdekesek: a banyaba invesztalrak 20 M USD, es eladtak... 265 M USD aron. Es ha ez jo a kinaiaknak, akkor... China’s NextView New Energy Lion Hong Kong deepened its stake in the lithium sector on Monday (December 18) with a deal to acquire Lithium X Energy (TSXV:LIX). The company has entered into a definitive agreement under which it has agreed to acquire all the issued and outstanding common shares and warrants of Lithium X for $2.61 per share and $0.01 per warrant. In total, the deal is valued at $265 million.
Lithium X’s main asset is its Sal de los Angeles lithium brine project in Argentina’s Lithium Triangle. About $20 million was spent on the project between 2010 and 2017, and it has a resource estimate of 1.037 million tonnes of lithium carbonate equivalent in the indicated category and 1.007 million tonnes of lithium carbonate equivalent in the inferred category.
Hmm. Ha nem is decemberben, talán januárban. De legalább valami hír még idén megjelent: Lithium Americas Corp. now meets the
share price history threshold requirement to list the company's shares
on the New York Stock Exchange (NYSE). As a result, the company intends
to list directly on the NYSE and will not be undertaking an NYSE
American listing as an intermediary step. The company has applied to the
NYSE and expects to be listed in January, 2018, upon receipt of formal
approval from the NYSE. Boldog Új Évet Mindenkinek!
Jav. : Lithium Americas has received approval to list its common shares on the NYSE. The Company expects its common shares will open for trading on the NYSE on January 25, 2018, under the symbol “LAC”. The Company’s common shares will continue to trade on the OTCQX under the symbol “LACDF” until the close of market on January 24, 2018 http://lithiumamericas.com/wp-content/uploads/2018/01/LAC_NR1_Jan182018.pdf
Gondolom mar mindenki olvasott a chilei kormany lithium kitermelesevel kapcsolatos kavarasaval amiert minden lithium banyasz szakadt. Kerdes hogy meddig esik meg es utanna jo vetel lesz e vagy nem. En ALB ben vagyok erdekelt de ha stabilizadoik az ar en veszek meg hozza.
Ha jo ertem az SQM es Chile kormanya kozti megallapodast, akkor SQM licencet kapott 180.000t/ev lithium kitermelesre, felfuttatni 2030-ig. Az SQM eddigi lithium termelese kb. 50.000 t volt, szoval ORIASI felfutas kifutasra lehet szamitani. SQM eddig is a legnagyobb termelo volt, es ha most nekilat teljes erovel, beruhaz, akkor a tultermelesi fazisban lenyomhatja a Li arat. Ettol megijedtek a befektetok, es a cegek arfolyama zuhan, mert a lithium aranak zuhanasara szamit a piac. . Nade. A vilag ossz lithium termelese kb 200.000t most. A projekciok ugy szolnak, hogy evi 15-20%-al kell tobb Li, foleg e-autokba, computerekbe, iPhone-ba.Ha SQM linearisan noveli a termelest a 13 ev alatt, nos, akkor evente 10.000t-val noveli a kibocsatast. Igy mar nem is olyan sok. SQM egy even belul szinte semmit sem tud novelni, mert ahhoz sok uj derito medenceekett, energia forrast, szemelyzetet, stb. kell biztositani. A vilagnak meg evente 30-40.000 tonnaval kell tobb lithium. Igy tehat SQM valojaban csak tartja a kb.30%-os piaci reszesedeset 2030-ig, de nem noveli ezzel a tervezett felfutassal. A tobbi ceg is ennyire kell felfusson; ez az atlagos varakozas a felfutasra, hogy legyen eleg lithium. Ettol meg, ha nem is none kozben a Li ara, akkor is a +30%/ev kibocsatas novekmeny, es legalabb ekkora profit-->AR novekmeny varhato. Az se rossz. . Szoval, szerintem ennek a mostani, es atmeneti paniknak a vegen, a versenytarsak arfolyamai remelem sokkal olcsobbak lesznek. Es jo veteli pontot jelenthetnek. Mire erre a piac rajon, kijpzanodik, meg eshet ujabb 20-30%-ot is. Reszemrol ezt ujabb pozicio vetelre akarom hasznalni. A regieket pedig tartom, az unokamnak. Ujabb LAC es Orocobre poziciot tervezek, talan ALB-ot is.
LAC nekem is tul kicsi es kockazatos, SQM-et meg a regi problemai miatt tartom kockazatosnak. ALB eleg stabil novekedest produkal, osztalekot is fizet. A vicc az hogy ALBt akkor vettem mikor vegre kitort, eleg jol sikerult elkapnom, aztan jott ez a hir. ilyenkor latszik hogy a technikai elemzes mit varatlan hirek eseten.... En keresem az ALB veteli pontot.
Mi a velemenyed, hol tartanak az EU gyartok az e-auto projektekkel? Mind iger 2025-re legalabb 10-20 e-modellt; de mi lehet a valosag iden es jovore? Egyebkent meg Tesla valoban kezd csalodast kelteni: elmulasztottak a nagy lelkesedesi alkalmat 2016-17ben a toke-emelesre es egy nagy auto-ceg (Crysler?) megvasarlasra. Ha megtettek volna, most mar ovek lehetne a piac szep nagy szelete. Megh@lyult a Musk, munka helyett fellonek egy Teslat az egbe;-)) Alighanem elszurtak a strategiat, elveszni latszik az elony. 2018-ban mar behozhatjak oket ? Kik a jok?
Egy érdekes európai projekt a témában: European Lithium. A tervek szerint 2019 elején indítanák a kitermelést. Small cap, nagyon kockázatos, de érdekes lehet, követni fogom őket.
Mostanaban ujra erdemes ranezni a lithium temara. Fundasan a kilatasok legalabb olyan jok mint 4 eve, amikor Western Lithium (azota LAC) temat elkezdtuk figyelni. . Fundasan azert, mert 2017 lithium termelese 235e tonna volt, es 7 ev mulva ennek a duplaja lesz az ovatos becslesek szerint az igeny. 2 ev alatt az e-autok szama megduplazodott, az EU-ben jellemzoen 1-2% uj auto mar arammal mukodik. Kiemelten fontos, hogy Tesla kesessel de beinditotta a sorozatgyartast. Egyelore heti 5000 db koruli a kibocsatas a Model 3-bol, ennyit senki mas nem gyart, es emeli a tudatossagot is, a lithium keresletet is. Az EU-ban a diesel-kereslet lezuhant, a diesel piacot allami beavatkozasokkal lefekezik, es a botrany lokest adott az e-auto temanak. Most minden EU gyarto iger 1-2 even belul sorozatban gyartani. . Technikai alapon az LIT (lithium banyasz Index) es a lithium banyaszok mint ALB SQM, es a juniorok mint LAC NMX OROCF chartjai szerintem arra utalnak , hogy kozeledik egy sokhonapos korrekcio idoszak vege. A 2017 szept. csucsok ota talan meg nincs vege a korrekcionak, es meg egy eses eleg valoszinu. Es eltarthat ujabb par honapig. De nincs messze a korrekcios periodus vege. . Peldaul LAC ara ujra kozeledik a 6-6.5 savhoz, es az a gyanum ennel nem lesz sokkal olcsobban. OROCF talan a legkisebb korrekciot mutatja, es alighanem a legjobb rally lesz a kovetkezo bull piacban. NMX nagyobbat korrigalt, de 1.2-1.3 savban support fog talalni. Szoval, szerintem 6 honap hanyagolas, korrekcio utan mostanaban ujra erdemes felvenni a figyelo listara oket. . http://keptarhely.eu/view.php?file=20180226v00n335nv.jpeg
Hát a Morgan Stanley szépen lefele beszéli a litium árát ,vérengzés van a litiumos cégeknél.Odavágtak egyet a holnapi jelentés előtt.Kár!Még mind megvan az összes LAC részvényem.:(
Morgen-ék szerintem ma vásárolnak be. Amúgy ez a hír sem tett jót a mai kereskedésnek: https://nypost.com/2018/02/25/passengers-carry-on-catches-fire-in-airplanes-overhead-bin/ EU lítiumba beszálltam múlt héten 1 pakkal, bízom a sógorok megvalósíthatósági vizsgálatában. 1 éven belül már bányászni akarnak, LAC-nál például inkább már 2020-ról beszélnek 2019 vége helyett. De a LAC papírokat is tartom. Ma pedig visszaszállok SQM-be.
1)Tudom, hogy eros korrekcio volt 5 honapja lithiumban, es meg tart. Talan meg tovabbi par honapig is. De a korrekcio a fundakhoz kepest itt mar eltulzott szerintem, es most igen jo vasalasi alkalom lesz. A kovetkezo evtizedre (!) lehet bevasarolni. . De minden korrekcio ellenere, azert a LIT megiscsak +60% emelkedessel zarta a 2017 evet. Azzal szinte minden mas banyasz-szektort alaposan megvert. . 2) A lithium fundak nagyon erosek. Naponta kb. 1000 db Tesla Model 3 kocsi jon ki a gyarbol. A Volvo bejelentette hogy abbahagyja a gaz-auto kiserletezest, inakbb egy elektromos-hibrod jon ki jovore. Mint az A8. A Toyota az OROCOBRE-ban vasarol reszesedest, szoval ott is van boven felhajto ero. Az SQM megegyezett Chile allammal, es 2030-ra 2.2 M Tonna lithium-karbonatra epiti ki a kapacitasat. Most a lithium fogyasztas 45% resze megy auto-hajtasra, 3 eve mulva 70% megy autokba. Es kozben az egyeb elem-gyartas is evi +10%-al novekszik a mobiltelefonokba es minden mas eszkozbe. . 3)A lithium Arindex igen szepen emelkedik. A szakertok szerint a kovetkezo 2 evben a kereslet +75.000 tonnaval no, a kinalat talan 25-30.000 tonnaval bovul. Talan nem lesz panikos hiany, de 2020-ig az arak emelkedese boritekolva van. http://keptarhely.eu/view.php?file=20180227v00nvs3o.jpeg . 4)Ebben a mufajban a masodik legfontosabb elem a Kobalt. Most a kibanyaszott Cobalt 50%-at hasznaljak auto-akku celjara. A Cobalt nagy resze a haboru-szetvert Kongo banyaibol jon, es barmikor osszeomolhat a kinalat. Igen erdemesnek gondolom a vezeto 3 kobalt-banya valamelyikebe is egy kis penzt eltenni. KAT, KBLT, FTSFF. A chartjaikat erdemes megnezni. . Reszemrol tovabbra is hosszutavra bull vagyok, es tartom a poziciokat az unokaimnak. Es meg veszek hozza.
En ALB ben vagyok erdekelt, nekem a Morgan indoklasa a lithium ar csokkenesre total nem allja meg a helyet. Talan itt az ideje hogy SQM be is beszalljak.
Kobaltot el is felejtettem. Jó hogy megemlítetted. Még tavaly áprilisban írt róla PF, hogy mennyit emelkedett. Ahogy látom KAT azóta 4x-ezett... Erről kár volt lemaradni.
Okosak ezek a Morganes fiuk, tegnap elott jelentes elott levertek az arakat, gondolom jol bele vettek, most meg az ALB jelentes utan persze megindultak az arak.
A nemet szovetsegi birosag leheto tette, hogy a a regi diesel autok hasznalatat betiltsak a varosokban. A NO2- levegoszennyezes olyan minden nagyvarosban, ami mar most tul van a megengedett hatarerteken. Most az autok kb. fele diesel, es annak fele 5 evnel regbbi, szoval kitiltando. Csakhogy az megakadalyozhatja a nemet munkaero kb. 1/4 reszet, hogy bemenjen a varosba vasarolni. Es foleg hogy fog bejarni dolgozni ? . Teljesen nyilvanvalo, hogy most mar nemcsak kornyzetvedelmi okokbol, hanem kenyszerbol is, a nemet autogyarak az e-auto gyartast gyorsitjak. Oriasi mennyiseget fog a piac igenyelni / venni a kovetkezo 5 evben. Es a regi dieselt olcson adjak majd, es nemcsak ott. Meg az is megeshet, hogy a kinaiak, USA is kovetik par ev mulva oket; a szomszed allamok szinte biztosan. Pl. California szinte biztosan; bar itt keves diesel van. . Amikor a mostani lithium-banyasz korrekcio leerkezik az aljara, es felpattanast kezd, nos, az nagyon jo veteli alkalom lesz. Talan par het, talan par honap. A kozelgo bear piacot ez a tema fogja legjobban atveszelni ? http://keptarhely.eu/view.php?file=20180228v00nu69ba.jpeg
Az ALB eleg gyenge jelentest adott. A tobbi vegyi uzletaguk pocsekul alakult, de eppen a lithium tema nekik is megy. Itt van a lithium ertekelesuk a reportbol: "Lithium and Advanced Materials reported net sales of $362.4 million in the fourth quarter of 2017, an increase of 30.2% from fourth quarter 2016 net sales of $278.3 million. The $84.1 million increase in net sales as compared to prior year was primarily due to favorable pricing impacts, increased sales volumes and $3.1 million of favorable currency exchange impacts. Adjusted EBITDA for Lithium and Advanced Materials was $135.7 million, an increase of 32.4% from fourth quarter 2016 results of $102.5 million. The $33.2 million increase in adjusted EBITDA as compared to the prior year was primarily due to favorable pricing impacts, increased sales volumes and $2.9 million of favorable currency exchange impacts, partially offset by Lithium growth spending. "
Lithium Americas