A Tőzsde vezérigazgatójának 413/2015. számú határozata a WABERER'S INTERNATIONAL Zártkörűen Működő Részvénytársaság törzsrészvényeinek 2015. október 6. napjával történő tőzsdei bevezetéséről
Csak egy het utan chartot frissitettem. Szerintem kozgyules, es utana hato dolgokra menni fog fel. En ma is vettem, es picit sem parazom. Felolem eshet is, de fordulot erzek. Most megint lepek egy hetre. Elnezest, hogy reszvenyeskent 1het utan reagaltam 1kommentet itt. Udvozlet
De arról van szó, hogy erőből átverjük ez nem is kérdéses, de miért van szükség adminisztratív eszközökre?Hogy megértsük a problémát messzebbre kell mennünk. Németországban 10 sofőrből 8 50 év feletti (és hasonlók a számok mindenütt nyugaton), miközben ez egy stratégiai ágazat. Németország az exportból él (kína után a legnagyobb exportőr), de ugyanúgy a Francia gazdaságban is jelentős az export.Egy fiatalnak egyszerűen nem karrier járművezetőként dolgozni (nem családbarát munka, nem napi 8 órás munka , szigorú kontroll a hatóságoktól, stb.), amire ráerősít, hogy relatív alacsony a bér. A relatív alacsony bérnek az oka pedig, hogy a nagy speditőrcégek kihasználva az egységes uniós piacot "új" uniós tagállamok fuvarozócégeivel dolgoztatnak, akik alacsonyabb bérszínvonalal dolgoznak illetve kihasználják az olyan adójogszabályok adta lehetőségeket mint az adómentes napidíj. A rendszer kevésbé volt felkészülve erre a piaci liberalizációra, most pedig amikor már nagy a baj észbe kaptak és rájöttek, hogy ez így nem mehet tovább mert ez hosszútávon a gazdasági érdekeiket sértik mert, nincs egyszerűen munkaerő utánpótlás. Miközben az export mozgatja a teljes német ipart,kikerül a kezükből a fuvarozószektor irányítása. Gondold el mekkora kárt tud okozni a gazdaságban ha valamilyen ok miatt nem tudják a megtermelt árút elszállítani (pl. egy bojkot) Összeroppan a gazdaság, kikerül a kezükből az irányítás. Márpedig ha ez így folytatódik az új unios tagok a fuvarozáson belül még tovább erősödnek. Valamit cselekedni kell. Valahogy atraktívá kell tenni ezt a szektort a fiatalok számára ezt pedig csak béremeléssel lehet. Ezt készíti elő most a jelenlegi EU-s tervezet. Ha viszont nyugaton emelnek a fizetésen akkor még jobb helyzetbe hoznák az ex keletieket a nyugati uniós piacon. Ezt akarják elkerülni. Ehhez készítik elő a terepet. (Béremeléshez szükséges forrást csak magasabb fuvardíjakból lehet kigazdálkodni) Dolgozhatsz direkt a mi piacunkon de csak azonos feltétellel. Ne azzal szerezz versenyelönyt a mi "hazai" piacunkon, hogy alacsonyabb bérszínvonalon dolgozol. Én ebben nem feltétlenül látok problémát. Ez hosszútávon az egész szektor számára csak elönyt hoz. Ha nyugaton emelkedik a járművezetők bére akkor az emeli az uniós piacon dolgozók bérét és áttételesen emeli a hazai piacon dolgozókét is az elszívóhatás miatt. Az, hogy az utolsó 3-4 évben az itthoni fizetések ilyen nagy mértékben nőttek abban nagy szerepe volt a kivándorló munkaerőnek. Munkaerőhiány alakult ki itthon ami bérnővekedést okozott.(2015-ig azzal hülyitették itthon az embereket, hogy válság van, miközben az USA-ban már 2010-től vége volt és megindult a gazdaság. Europában ez kicsit később 2011 de inkább 2012-ben történt meg, aminek tavaly értünk a csúcsára). Szerinted milyen piaci eszközzel lehetne (máshogy) szabályozni a piacot. Régen erre szolgáltak a különböző engedélyek (olasz, oszrák német, stb.) én ennyi engedélyt adok neked, te pedig cserébe nekem ennyit adsz, de ez uniós piacon ez megszünt. A nem uniós piacon a mai napig létezik ez az engedélykvóta és ezzel lehet is szabályozni a piacot.
Én ezt mind értem, nem vagyok ennyire hülye. De ezen logika mentén, miért kell Ny-E-ban a magyar, vagy bolgár sofőrnek ugyanannyit fizetni, mint a francia, vagy német sofőrnek? Mielőtt valaki felháborodna, nem a sofőröktől sajnálom a pénzt, mert én is logisztikai cégnél dolgozok. Valóban nem érzed, hogy itt egyszerűen arról van szó, hogy adminisztratív eszközökkel, erőből, hatalmi pozícióból - és nem piacival!!! - az olcsóbb konkurenciát akarják ellehetetleníteni egy területén a gazdaságnak?
EU illetékes nem vagyok de ha itthon is annyi bért kellene fizetni mint Neckarsulmban vagy Sindelfingerben (szándékosan más várost írtam), akkor az a gyár sosem került volna itt megépítésre. Meg kell azt érteni, hogy egy multi azért jön ide mert kisebb a bérköltség. Ha ez nem így lenne, akkor ez az üzem nem itt épült volna meg hanem némétország keleti felén (ha németországi cégről beszélünk) ahol most is kb. 20-25%-al alacsonyabbak a bérek a nyugati részhez képest. Ahhoz hogy egy multi idejöjjön, ki kell építenie azt a képzési hátteret ami biztosítja számára a képzett munkaerőt, vállalnia kell a magasabb logisztikai költségeket, vállalnia kell a politikai kockázatot (esetleges kormányváltás más gazdaság politikát is jelenthet /különadók, magasabb adók, járulékok/ vagy anglia esetén most a Brexit) egy másfajta jogbiztonságot mint ami esetleg odahaza van. Ezeknek mind ára van. Neki csak akkor éri meg idehozni a gyártást felvállani ezeket a kockázatokat és költségeket ha cserébe lényegesen olcsóbban tud termelni mint odahaza (számszerűsítve kb. legaláb féláron vagy még olcsóbban). Ezeket az egyszerű munkásoknak nem szokták elmondani sem a politikusok sem senki más, ezt vagy összerakja valaki magának fejben, vagy elmegy egy felsőfokú gazdasági iskolában ahol ezt tanítják.
Feltenném a kérdést EU illetékeseknek: miért nem kapnak annyi juttatást az Audi győri, vagy pl. a Daimler kecskeméti üzemében a dolgozók, mint Ingolstadtban, Rastattban, Böblingenben a gyárakban? Kapjon a magyar kamionos is eu bért, ha ott dolgozik. Vagy fordítva: éndolgztam dán, japán multiban. A feleségem kanadai, usa, francia multiban. Szerintetek az ottani külföldi vezetők, specialisták, mérnökök, stb. mit montak volna, ha azt mondjátk nekik, hogy amíg Mo-on dolgoztok, bizony magyar bért fogtok kapni? Én abszolút EU párti vagyok. De ez nem más, mint a színtiszta imperializmus, csak nem katonai eszközökkel!
A mai világban a jelenlegi is meglévő technikákkal percre pontosan meg lehet mondani mikor lépet be valaki egy országba illetve ki. Gyakorlatilag minden országban fizetni kell az útdíjat. Ez vagy műholdas vagy mikrohullámú rendszerű. Ebből a rendszerből az adatok pedig rögzítésre, feldolgozásra kerülnek. Innen már csak egy lépés, hogy az adatokat a hatóság kikérje egy esetleges törvénysértés igazolására (ha pedig a rendszert az állam felügyeli akkor ki sem kell kérni). Sőt a legtöbb országba határ belépéskor és kilépéskor egy kamera figyeli a belépőket illetve a kilépőket. Ez is rögzítésre, feldolgozásra kerül a rendszámon keresztül. Sőt ugye itthon még az országon belüli mozgásunk is (Véda). Szóval ilyen szempontból az életünk és mozgásunk járművel nyitott könyv.
Mondjuk ebben a liberális világban furcsa lesz nyomonkövetni hogy egy-egy kamion éppen mennyi idöt tölt el egy-egy országban.Ez visszafelé is igaz tehát ha MOon megy vki keresztül akkor AZ AZ itteni " bérszínvonal" alapján kap juttatást.A dolog egész Kelet-Európát érinti!!!,
Waberers
2015. okt. 05. 18:00 BÉT határozat - értékpapír bevezetése
A Tőzsde vezérigazgatójának 413/2015. számú határozata a WABERER'S INTERNATIONAL Zártkörűen Működő Részvénytársaság törzsrészvényeinek 2015. október 6. napjával történő tőzsdei bevezetéséről
link