Topiknyitó: werkaz 2016. 04. 04. 08:16

Lithium Americas  

Mivel a WL neve megváltozott, hogy az újak is tudják majd miről szól a topic, legyen az új név a topic neve is. Ha egyetértetek
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Niki10 2019. 06. 11. 10:49
Törölt hozzászólás
#780
berlini
berlini 2019. 06. 10. 21:41
Előzmény: #778  pomperj
#779
Igen, az első kérdés az, hogy azok az ambiciózus tervek, amelyeket neves autógyártók megfogalmaztak, azokat meg lehet-e valósitani.
Ha igen, akkor előfordulhat, hogy 10 év múlva 100 millió elektromos autót (beleértve a plug in hybrideket is)  fognak gyártani. (Egyedül Tesla le akar addig évente addigra 5 millió autót.) Miután tavaly összesen 1 millió db-ot gyártottak, (ha jók a számaim,) ez 100szoros autó mennyiség és minimum 30 szoros akkuteljesitmény növekedés.
De én hasonlóan nagy lehetőséget látok az elosztott elektromos energia termelésben a helyi energia tárolóknál. Szerintem 10 év múlva európában minden kisebb nagyobb épület tetején napelemes rendszerek lesznek, amelyek teljesen felboritanák a hálózatot, ha nem történik a nappali feleslegeben termelt energia éjszakai helyi tárolása. (Ez ráadásul hosszú időre megoldaná a 8-15 éves lecserélt akkumulátor telepek ujrahasznositását, mert egy tesla S75 akár 60%-ra csökkent telepe még 20 éven át alkalmas lesz egy társasház tetején működő fotovoltaikus rendszer energiatárolására. Ha ezt a plusz igényt is figyelembe vesszük, akkor végkép nem értem azokat a becsléseket amelyek csak a lithium igény töbszöröződéséről beszélnek.
Nagyobb lehet a veszély inkább a kisérleti stádiumban lévő szilárdelektrolitos akkumulátorok áttörésében lehet, amennyiben a nyertes technológia lithium nélküli lesz.
Azt hiszem az lesz ezen a területen a sikeres spekuláns, aki ma meg tudja selyteni, hogy merre veszi az irányt az akkutechnológia, mi valósul meg 5-10 éves távlatban.
Önmagában az hogy a kompakt kategóriás elektromos autók dupla annyiba kerülnek mint benzines társaik én nem vonnék le nagy következtetést. 
Jó példa rá Dánia. 1995-ben ott a luxus adó miatt egy Ford Mondeo kb. 70 ezer német márkába került. Miközben ugyanaz az autó Németországban 32 ezer márkába került. (A példa pontos, mert én akkor egy Mondeot "importáltam Berlinbe netto 19 ezer márkáért.) Ennek az adóztatásnak meg volt az oka és a következménye, ami szerint Dániában akkor nagyon jól karbantartott és hosszú kort megélt autóállomány volt.
De egy másik példa:
Németországban egy BMW 3-as alaptipus 18 ezer márkába került. Ma egy hasonló BMW-t (BMW 1-es széria, mert a 3-asok nagyobbak lettek) több mint háromszorosáért lehet megvenni.
pomperj
pomperj 2019. 06. 10. 09:57
Előzmény: #777  berlini
#778

Igen, ez a jo kerdes: miert esnek az arak?
VAN 2 kritikus temakor a valaszhoz.
.
1)Az e-autoban a battery a fontos. A technologia nem erett elegge, javitani kellene.
a) 1 KWh tarolasra kepes battery ara 140 USD. Le kellene vinni 50 USD-re. Akkor egy kozepkategorias, 70-100kWh battery ara kb. annyi volna, mint egy mai automotor ara. Hatotavolsagot 300 ---> 500km kell emelni.  Akkor elerheto volna amit a vevo elvar:: ne legyen dragabb az e-auto mint a mai autok.
.
b)A battery sulya sok. Abban is 50% koruli technologia javulas kellene. Akkor a battery sulya nagyjabol az automotor sulyra csokken le. Most az energiasuruseg 0.4 kWh/kg, szoval most meg 100kWh tarolashoz  250-300 kg a battery.
.
2)A piacon rengeteg uj lithium projektet jelentettek be. A kereslet most inkabb becsult jellegu, a kinalat felfutasa viszont mar kezzelfoghatonak latszik.
a)A Kereslet a projekciok szerint a mai 260.000t/ev szintrol 680.000t/ev felfutas lehet  2025 evben. 
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20190610v00qvx39m.jpeg
.
b)A Kinalatban a fo beruhazasi tervek igy neznek ki:
LAC: 2020 +25.000t, 2025re 40.000t
ACI Systems+YLB: 2022 +40.000t
Olaroz:  2020 +42.000t
Galaxy+Posco: 2022 +30.000t
Es meg 6 kisebb project, egyenkent kb. + 5000-10.000t. 
Nem tudni sokat SQM es ALB terveirol, de ok is targyalnak, es kepesek +40.000t termelesre.
Ez osszesen kb. +200-260.000t temeles novekmeny terv, felenel mar el is kezdodott beruhazas.
.
Szoval, 3 eves tavlatban fedezve latszik a Kereslet felfutasi igeny.
Rengeteg tenyezo kepes felboritani. Pl.  Chile, Bolivia nagyobb reszet akar a haszonbol: vamok,adok, licencek. Valamelyik nagy project meghiusul, es maris atfordul az egyensuly.
berlini
berlini 2019. 06. 09. 19:56
Előzmény: #776  pomperj
#777
Kösz az értékes összehasonlitást!
Magam is szemezgetek az iparággal. 2017-ben vettem GLB X FUNDS/GLB X LITHIUM ETF -et 27 dollár körül és adtam el 40 alatt szép nyereséggel vonakodva, (csak azért mert a közel 50%-os nyereség realizálásért kiáltott.)
Hiszen akkor is látszott, hogy az elektromos autók robbanásszerűen növekvő gyártása és az alternativ (napenergia, szélenergia) elektromos áram termeléshez szerintem szükséges helyi tárolók elszaporodása hatalmas keresletet kellene hogy támasszon már most az alapanyagszállitóknál. 
De mégis jól tettem az eladást, és a mai napig nem értem, hogy miért esnek a lithium árak és ezért az érintett részvények?
Hogy eleht az, hogy a kiszámitható kereslet pár éven belül 10-szerese lesz  a mainak és ennek ellenére az árak esnek?
Mi erre a magyarázat?
pomperj
pomperj 2019. 06. 09. 11:46
#776

Mekkora az LAC potencialja a kovetkezo evekben?
Egy osszehasonlitas egy olyan, most 1 eve mukodo ceggel, amilyen LAC lesz 2 ev mulva? VAN most ilyen, az FMC-bol kivalt lithium business, Livent, LTHM. Ennek  osszehasonlitasa LAC-vel ad nehany kozelito tampontot LAC valoszinu jovojerol.
.
1)Milyen LIvent? Lithium vegyuleteket arul, foleg energia-tarolasi celokra, vegyi uzemek nyersanyagakent, es muanyagok gyartasahoz. Lithium hidroxid, lithium karbonat a termek, amik 5-20 kg-os muanyag zsakokban mennek ki a raktarbol. Ahogy LAC-nel is tortenni fog. Livent majdnem 1 eve letezik.
A lithium termeles Argentinaban, az Andok szaraz oldalan van, kb. 100km tavolsagra LAC lithium banyajatol. A viszonyok es varhato koltsegek nagyon hasonlok.
.
2)Livent arfolyama 12-13 USD korul van, 146m db reszveny, adossaga nincs. Tozsdei kapitalizacioja 1.75-2.1Mrd USD savban ingadozott egy  ev ota. Az utolso honapban beszakadt az arfolyam 50%ot, most 6.7 korul van.
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20190609v00qj9mmw.jpeg
.
Eves arbevetel terve 2019 evre 400-450m, hozza az EBITDA 100-120m USD, es net profit 70-90 m, vagyis EPS=060-0.90 USD  savba varhato.  A Valueline becsles 2019-re EPS= 0.94-1.15 USD savban van.
Igy nezve a 12 USD arfolyammal az ertekelesi mutato PE=12/0.90= 13 korul van. Ez joval az SPY =18 szintje alatti, tehat Livent value kategoria. 
De, a  mostani lezuhant arfolyammal PE=8 alatti a szam.
Livent feldolgozott lithium termekeket arul. Az arbevetel es volumen hanyadosa 450m/40.000t=11.000USD/t, es ez megfelel az utolso ev lithiumkarbonat atlag-aranak.
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20190609v00qgp5qs.jpeg
.
3)Livent nagyjabol 40.000t lithiumot termel, azonos helyen es modszereel (Andok, derites) mint LAC fog termelni 2 ev mulva. Az LAC vart 2020 eves termelese 25.000t. Szoval a realtiv nagysagrend iss azonos, a szamolasoknal 1.6 osztoval vesszuk figyelembe.
.
Igy nezve,  a 12 USD livent  arfolyamnal LVHM  piaci kapitalizacioja 1.75Mrd.Akkor LAC varhato kapitalizacioja aranyosan 1.75/1.6=1.1 Mrd koruli lehet majd, de ebbol 50% LAC tulajdona, (masik fele Ganfeng tulajdon) tehat 550m USD. 
Tekintve hogy LAC-ben az ertek  88m db reszvenyre oszlik szet, LAC "livent-aranyos" arfolyama 6.25 USD.
.
A mai arfolyamot aranyositva, LTHM=6.7,  kapitalizacioja 558m, es igy LAC aranyos arfolyam 3.5 uSD. ez egyebkent eppen most tenylegesen is 3.80, szoval a szamolas valoszinuleg jo.
.
4)Kovetkeztetesek?
Livent most alul ertekeltnek tunik. Az SP500-hoz kepest 50-60% koruli a diszkont. Valoszinuleg LAC mostanai ara is ekkora diszkontban van. 
Igy nezve LAC "normalis arfolyama 6-8 USD savban kell legyen. Ha a most erosen nyomott lithium arak 20%ot javulnak, a 2 ceg visszamegy a normalis arfolyamara, es LAC  "normalis arfolyama"  6-8 USD savban lehet majd.
pomperj
pomperj 2019. 06. 05. 11:28
Előzmény: #774  kozi723
#775

Igen, es ALB is szepen felpattant.
Ott eleg nagy eses volt, kozel 50% zuhanas, es jo nagy short pozicio cover is van hatra.
A 60min charton gyonyoruszep 5 hullamos emelkedst latni.
Szoval most ALB is kitort, es talan meeg nagyobb potencial 4 hetre mint LIT.
.
LAC most meg kinlodik valami (b) hullamban, es kesve fog megindulni? Hosszutavon nem baj, de rovidtavon most ALB es SQM nekem jobbnak latszik.
kozi723
kozi723 2019. 06. 05. 11:19
#774
Tegnap LIT alaposan felpattant. Messze menő következtetést azért nem vonnék le belőle, de régóta nem volt már korrekció. 26,4 körülre minimum várnám. A tegnapi emelkedés erősen összhangban van Tesla kilövésével, ahol elég szépen működött a 180-as támasz, 230-ig szerintem simán visszajöhet. Remélhetőleg húzza magával egy kicsit a lithiumos cégeket.
.
https://www.tradingview.com/x/fC5xojl5/
.
Lithium is mozgolódik, tegnap: 98.92 1.64 1.69%
pomperj
pomperj 2019. 05. 15. 16:46
Előzmény: #772  enexke
#773

Igen, de kb. 40-50 ev alatt. Az eves mennyiseg  varhato indulasi szama 25.000t/ev, ami felfuthat 36.000t/evre 3 ev mulva. De 10 ev mulva mar 250.000t lehet a kitermeles evente.
Ajanlom, olvasd ujra az egesz topicot. Talan 1 ora, de ha gondolkodsz a teman, sokat megtudhatsz.
enexke
enexke 2019. 05. 15. 16:36
#772

Ha jól értelmezem, akkor kb 18 000 000 tonna LCE termelhető ki, aminek tonnája most kb 10 000 USD  akkor 180 000 Milla USD értékű a Cauchari-Olaroz bánya?!
https://www.lithiumamericas.com/news/lithium-americas-reports-q1-2019-financial-and-operating-results
eurocent 2019. 05. 14. 17:47
#771
Érdemes védeni a lithiumos pozíciókat. Ha LIT 25,72 alá esik, akkor szerintem egyre valószínűbb, hogy 21-17 sávig esni fog, a szektor képviselői meg követni fogják. ALB mintha élen járna az esésben és gyanús hogy 43 felé tart.
kozi723
kozi723 2019. 05. 05. 10:32
#770
Az április végi chart-ra visszatérve eddig LAC hozza a vártat és szépen indította a hónapot. A 2 nappal ezelőtti mélyponthoz képest 8%-ot emelkedett. Két lehetőséggel számolok: 1, bár nem a legszebb, de kész az ABC korrekció, és elindult felfelé a 3-as szakasz, ami komoly emelkedést hozhat; 2, nincs még kész a korrekciós szakasz, hanem most közelítünk a B pont felé, ahonnan lesz még egy esés kb. 3,5-ig, ahonnan elindul a fent említett 3-as hullám. Bármelyik is valósulna meg 3,7-3,5 sávban érdemes gyűjtögetni.
.
1, verzió:
https://www.tradingview.com/x/AT102V6f/
.
2, verzió:
https://www.tradingview.com/x/cHL79SaG/
.
https://www.tradingview.com/x/jgqfRYb7/
.
A legfontosabb persze az volna, ha a rövid időn belül elfelejthetnénk a 4 alatti árfolyamot. Ami a híreket illeti, régen hallottunk LAC felől, hiszen az utolsó állapotjelentés február közepén érkezett. Mindeközben Kínából olyan hírek érkeznek, hogy komoly gondot kezd okozni a e-autók battery ellátottsága. Az értékesítésben BYD nem régen jelentett (04.28) és óriási eladási számokat publikáltak. Több mint 6-szoros! profit keletkezett. Nem lennék meglepve, ha szépen lassan rá kellene kapcsolni a lithium bányászatban. Ha pedig ez nem történik meg, akkor a növekvő kereslet végre elindítja a lithium árát is felfelé.
.
https://finance.yahoo.com/news/chinese-electric-car-maker-byds-102852338.html
enexke
enexke 2019. 04. 24. 14:03
Előzmény: #768  pomperj
#769

SQM szerint pont, hogy 20%kal nő a Li igénynek tavalyhoz képest
https://seekingalpha.com/news/3453174-sqm-sees-lithium-demand-rising-year-prices-falling
pomperj
pomperj 2019. 04. 24. 07:39
Előzmény: #767  bimborablo
#768
Lithium Demand worry
.
(Bloomberg) -- The impact from a Belgian materials company’s profit warning has now spread from the European car market to the Western hemisphere.
The top three lithium producers lost almost a billion dollars in combined market-value after Umicore SA, a producer of metal products and catalysts used in vehicles, among other uses, warned that it will miss analysts’ profit estimates due to slowing slowing demand for electric vehicles in China and South Korea.Lithium giant Albemarle Corp.’s shares took the largest hit, down as much as 5.5 percent as it counts Umicore among its top three customers. 
Peer Livent Corp. declined 3.8 percent and Sociedad Quimica y Minera de Chile SA’s ADRs tumbled as much as 3.6 percent. The combined loss at its worst reached nearly $900 million in New York trading.
Given the size and reach of Umicore, the outlook offers a reliable read-through to the broader electric-vehicles and lithium sectors, Vertical Research Group analyst James Bardowski wrote in a note. He reiterated his negative bias on Albemarle, Sociedad Quimica y Minera and the greater lithium sector.
News concerning lower Chinese electric-car demand should not come as a surprise, as China said on March 26 that it was cutting electric-car subsidies, prompting investors concerns over future demand in the country. 
But heading into first quarter results, this latest warning will serve to bolster the risk and put earnings for lithium companies under greater scrutiny. Livent will be among the first companies to report on May 7, Albemarle will report on May 8 and Sociedad Quimica y Minera on May 22.
.
2)AZ ALB es  SQM chartja kezd letisztulni. Meg egyszer tesztelheti a 72 es 32 szinteket. 
.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20190424v00pscac.jpeg

bimborablo
bimborablo 2019. 04. 23. 15:55
#767
K nagyot esik alb és sqm is... valaki tud konkrét okot?
kukker 2019. 04. 17. 15:06
Előzmény: #761  pomperj
#766

Ez logikai hülyeség.
Mármint nem az, amit te írsz, hanem az újrahasznosítása miatti többlet lithium.
Nem vagyok vegyész de olyan nincs, hogy valamibe bepakolok X anyagot, itt történik valami az anyag által majd kinyerhetem a rendszerből az X anyagot újra abban a mennyiségben és minőségben, amit ott akkor beletettem.
Ez hülyeség, a használt motorolajat is újrahasznosítják, mégsem lesz egy első osztályú ugyan olyan motorolaj belőle, amit újra eladhatnak.
De szinte minden dotálva van államilag a hulladk anyagok újrahasznosításában, mert veszteség mindenhol jelen van, nem lesz semmi olyan, mint a kezdeteknél, itt is jelen van a fizika és a realitás.
Perpetum mobile semmilyen szegmensben nem létezik, itt sem.
Ez itt bukó.
Másrészt:
Nem hiszem, hogy ha még a fenti egyenlet mégis működne - ami nincs így - lenne évente X tonna elhasznált akkumulátor, amiből ugyan annyi autó máris legyártható lenne.
Ez meg itt bukó, továbbgondolva azt az elméletet, ami egyébként meg alapjaiban nem adja ki már a matekot.
Elmondom ez mi lehet: nullára kijövő, esetleg egy minimálisan még nyereséget is hozható lehet, de nem lesz ugyan az az anyagminőség és mennyiség semmiből, ez abszurd és átlépi a fizikát.
Boole 2019. 04. 17. 13:17
Előzmény: #764  kozi723
#765
Nálam az indikatív ár 4,271 USD-n van.
kozi723
kozi723 2019. 04. 17. 12:11
Előzmény: #763  gugig
#764
Mindössze 400 darabos mennyiséggel pakolták oda, ez nem számottevő tétel. Rendszeresen ezt látni a marketwatchon is. Valaki ráadott after hoursban, de ha mínuszos is lesz ma, az nem ettől lesz. 
gugig 2019. 04. 17. 12:05
Előzmény: #762  bitKain
#763
Nem talaltam semmit, a website-on sem es a finvizen sem. Eddig nem is lattam de tenyleg after hoursban 4.01-ig esett, ez már igy meglepő, hogy a semmire esett ekkorát ilyen rovid ido alatt vagy mi nem tudunk valamirol.
bitKain
bitKain 2019. 04. 17. 11:15
#762
Van valami LAC-ba vágó negatív hír?
(Normál kereskedési szakasz -5%-os esése után, még a kereskedés utáni szakaszban is kapott -6%-ot.)
pomperj
pomperj 2019. 04. 17. 09:41
Előzmény: #759  rolpic
#761

Ez a recycling tema fontos.
De egy dolog valamit megcsinalni laborban, es szabadalmaztatni, megpedig minel elobb. 
Es egesz mas ipari meretekben, mondjuk 1000t/ev feletti nagysagrendben csinalni.

Azt pedig nem tudjuk, hogy a koltsege mekkora lesz? 
Most 1 tonna Lithiumcarbonat 11500 USD. Es ebbol kb. 30 autora valo battery gyarthato. Szoval, lehet-e egy  tonkrement auto--battery maradekabol kiszedni kb. 30 kg-ot, ugy hogy ne keruljon tobbe mint 300 dollar?
Ha igen,  akkor a lithium banyaszoknak problemajuk lehet. Ha nem, akkor erdekes elmeleti lehetoseg marad.

Topik gazda

werkaz
4 2 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek