"Szerinted mennyit keres egy szlovák autóipari munkás? Igen, többet
MTI2017. június 6. 17:38
A Szlovákiában
befektető német vállalatok legnagyobb problémája a munkaerőhiány - derül
ki a szlovák-német ipari és kereskedelmi kamara friss vállalati
felméréséből. A munkaerőhiány pedig egyre feljebb viszi az
átlagfizetéseket, különösen az autóiparban.
A
hazai cégek vezetőinek egyik legnagyobb éves konferenciájára kerül sor
június 8-án a budavári Hiltonban. A Business and Finance Summiton a CFO
of the year díjat is átadjuk. Ne maradjon le!
Az ezredfordulón a német
vállalatok túlnyomórészt az olcsó és jól képzett munkaerő miatt
választották Szlovákiát, különösen a műszaki tudást igénylő ágazatokban.
Azóta több külföldi, főleg autóipari vállalat létesített üzemet
Szlovákiában,időközben számuk annyira megnőtt, hogy ezek a cégek egymástól szívják el a képzett munkaerőt.
Szlovákia
az évi 1000 lakosra jutó 191 új autóval a világ legmagasabb egy főre
eső autógyártással rendelkező országa a szlovák ágazati szövetség adatai
szerint. A Volkswagen, a Peugeot (PSA) és a Kia után most a Jaguar
autókonszern létesített üzemet Szlovákiában.
A szlovákiai
munkaerőhiány a befektető vállalatok panaszai ellenére egyre inkább
bérnövelő hatással van az autóiparban. A PSA után tavasszal a koreai Kia
jelentette be, hogy jelentős, havi 117 eurós rekordösszegű béremelésre
is számíthatnak a zsolnai gyár dolgozói. A koreai gyártónál eddig ez a
legmagasabb emelés a cég szlovákiai gyártóbázisának működése óta.
Március
elején jelentették be, hogy a nyugat-szlovákiai nagyszombati PSA gyár
dolgozói 6,3 százalékos fizetésemelést kapnak, valamint azok a
munkavállalók, akik már több mint egy évtizede a gyárban dolgoznak,
további bónuszjuttatásban részesülnek.
A
szlovákiai autógyárak dolgozóinak fizetése már eddig is meghaladta a
900 euró országos átlagfizetést. A Kiánál tavaly 1300 eurónál is
magasabb volt az átlagfizetés, a PSA-nál is meghaladta az átlagbér a
havi 1000 eurót 2016-ban.
A legmagasabb fizetést évek óta aVolkswagen Slovakia dolgozói vihetik haza: a havi 1800 eurós átlagfizetés mellett még 13. és 14. havi fizetést
is kapnak a német cég szlovákiai munkavállalói. Ezen felül februárban
1560 euró prémiumot állapítottak meg munkavállalónként a sikeres 2016-os
üzleti évre tekintettel.
A jelentős ágazati béremelések oka nem
csak a munkaerőhiány, a Jaguar Land Rover szlovákiai gyárának indítása
is szerepet játszik az utóbbi idők gáláns fizetésemelési döntéseiben.
(Ami a kereslet-kínálat összefüggései alapján szintén a munkaerő-hiányos
helyzetről szól.)
Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő Jaguar Land Rover már előre 1200 euró feletti átlagfizetéseket ígért.
A
brit autóipari hagyományokat ápoló vállalat megjelenése feltehetően
további beszállító cégeket vonz majd a régióba, amely tovább fogja
növelni a munkaerőhiányt a térségben, így a képzett munkaerőért
folytatott harc a fizetések további emelkedésével járhat.
A Szlovák Autóipari Szövetség arra figyelmeztetett, hogy 2020-ra 14 ezer munkavállaló is hiányozhat a szlovák autóiparból."
Döbbenetes különbség van egy német és egy magyar Opel-dolgozó bére között
Ugrás a cikkhez