Minden létező gondolatra van már fórum, erre a kb. 80 éves stratégiára pedig még nincs... a value investor a részvényt annak tekinti, ami valójában: üzletrésznek. Eszerint értékeli azt, és diszkontáron vásárol belőle.
Ezzel nem vagy egyedül. Én 2014 óta várom, hogy feltámadjon az olaj, és vele együtt az olaj piaci cégek is, de eddig mindhiába. Azóta a Seadrill már kétszer csődbe ment, közel áll hozzá a Transocean is. Szerencsére túl sok pénzt nem raktam beléjük, ami katasztrofális hatással járt volna a tőkémre, mert most foghatnám a fejemet, de ettől függetlenül fáj/fájt az elvesztése a befektetett pénznek.
A baj inkább ott van talán, hogy fogunk e még 100 USD-s olajat látni... persze mindenki örül az olcsó olajnak, a kérdés, vajon mely szinteken érdemes az olajosokba beszállni. Én sajnos túl korán szálltam be... :o)
Egyébként én is így látom, az olaj még jó ideig nem mellőzhető és ha esetleg a repülés is újra beindulna, akkor akár egy hirtelen emelkedés is lehetne benne. Nem tudom, hogy a kerozin meddig tárolható, a korábban előállított készletek meddig használhatóak, de egyelőre az igény ugyebár töredéke a korábbinak. Ha esetleg lenne egy oltás a következő fél évben és mondjuk 1 éven belül jobban beindulna a repülés, akkor szerintem az olaj ára megugorhat. Persze a repülésben is csak lassú utasszám-emelkedést várok, ha mégis megindulna, az jelentősebb támaszt adhatna az olajnak. Másrészt, az elektromos kocsik nagy hypeban vannak ugyan, azért az eladási számok még mindig csak cca. 3%-ot tesznek ki a világon. És persze az is lehet, hogy a felhasználók száma is viszonylag limitált. Olyan ez kicsit, mint a dízelbotrány után... sokan elfordultak a dízelektől hirtelen, aztán most megint elég sok új dízel autót látok, sokan mégiscsak ezekre teszik le voksukat. Nem mindenki fog ragaszkodni az EV-khez és a ma legyártott belsőégésű motorral szerelt járművek még legalább 10 évet el fognak tölteni az utakon és akkor arról még nem beszéltünk, hogy még mennyi belsőégésű motoros kocsi jön le ma is, sőt, még jövőre is és utána a szalagokról... szóval az olajnak szerintem még nem "lőttek".
Nem tudom, hogy ki, miként gondolja, az olajipar jövőjét, de az olaj nélkül nem biztos, hogy a mai társadalom tud élni, miközben a Zoom, Slack, Teladoc stb nélkül simán elvan...
Exxon, kik fogják felhajtani az árfolyamot, mit várnak a befektetők az olajipar jövőjéről, milyen szektorban hisznek igazán? Exxon helyett inkább élelmiszeripar, az ESG-vel háttérbe szorulnak hiába fundamentálisan stabil, a megítélés is számít, a robin hoodon kereskedő traderek nem tudom mennyire rajonganak az olajiparért, emellett persze az index súlyozások is fontosak.
Nem drága, kisebb cég sokkal többet tud nőni mint egy nagyobb, egy 100mrd bevételű JP Morgan hova nőjön, túl magas hozamot ne várj ezektől. Az értékalapú befektetés sok szakértő szerint már nem eredményes.
http://keptarhely.eu/view.php?file=20201031v01th8h7n.png Tibi, elképzelhető, hogy jókor vásároltál XOM-ot. Viszont, ha az árfolyam a narancs színű szint alá esne, gondold át a további tartás kockázatait. Commodity műfajban korrekciós hullámok általában a FIBO 0,786 szint alatt érnek véget...
Akkor nem vagy tőlem messze, nekem jelenleg 5,1%-át teszi ki a portfóliómnak az olajos cégek(Mol, Exxon és Shell a 3 legnagyobb arányú). Jobban örülnék, ha 3% alatt lenne a kitettségem, de az biztos, hogy nem mostanában fogom levinni arra a szintre. Bízom benne, hogy pár éven belül azért lesz akár csak egy felszúrás is az olajárban és az olajcégek áraiban is, mint amit te is írsz. Akkor jöhet el az eladás számunkra. :) Addig is remélhetőleg fogják tudni fizetni az osztalékokat.
Engem egy legalább 75% osztalékvágás megnyugtatna, mintsem zavarna. A piac jól v. rosszul értékelné, nem tudni előre. Azért vettem Exxont, mert 5-10 éven belül számítok olyan sokkokra, vagy bármilyen más változásra, ami miatt az olajár és a cég is felértékelődik, legalább egy kis időre. Pár éve a piac 90$ körül is értékelte az Exxont, az 50-60$ egyáltalán nem ésszerűtlen a következő 5-10 évben. Az olajos pozícióm a részvénycsomaggal 0%-ról 3%-ra nőtt, tehát nem mondhatom, hogy el lennék ragadtatva. A közműveket sokkal inkább kedvelem. Nemrég szálltam vissza a PPL-be, és az Edison, Exelon, AES várakozik a figyelőlistán. Az Exxont nem tartom az évszázad vételének, viszont a stratégiai jelentősége sincs jelenleg hangsúlyozva.
Tibi, megkérdezhetem, miért vettél Exxon-t? Miért most, ezen az árfolyamon, milyen időtávra? Elég jelentős olajos pozim van, főleg Total, de mostanában kezdek erősen kétkelkedni, vajon lesz e még ebből nyerőben kiaszállás. Az osztalék persze szép, de vajon meddig... és egy osztivágás csak méginkább ronthat a helyzeten (persze azért a mögötte rejlő lépést is megértem, sőt, talán még értékelném is) Köszönöm válaszod!
Indikátorokban még nincs egyértelmű vételi jel, de ma beléptünk 11 alá és talán az utolsó hullámban haladhatunk lefelé, így nem egyben az egész tervezett pozira, de 10,2-re betettem egy vételi megbízást, meglátjuk teljesül-e ma.
És szted egy ekkora bank meddig nőhet még, az intelligens befektető a 148. oldalon erről a témáról szól, vegyél inkább OTP-t, az még tud hova nőni, egy 100mrd bevételű JP Morgan már sokkal lassabban nő, ahogy a GS is.
12,75-nél berajzolható egy sáv alja, kétséges, hogy megfogja-e, vagy csak lassítja egy időre az esést. Szabályos akkor lenne, ha 11 alá benézne még ebben a hullámban, utána jöhetne egy nagyobb korrekció, amit szintén eladásra lehetne kihasználni, abban 14-ig felszúrhat.
Value Investing