A következő 28 évben minden ki fog derülni. Szerintem a MOL kapja majd a legnagyobb szeletet a tortából. A kisebb falatok meg szét lesznek szórva. Kutatófúrásoknál sok pénzt el lehet síbolni. Érdekes lesz.
Semleges! A Pannynak kell megtalálnia hogyan tud (akar) élni a kormány által felkínált lehetőséggel. Hogy Palkovics vagy Lantos tök mindegy. Itt Orbán papa petyegtet!
OFF: Nekem az az érzésem, hogy a szakértőket, értelmes embereket a fideszből már elüldözték a végtelenül ostoba, de talpnyaló emberek.
Orbánt is sokan nagy politikusnak, stb. tartják, pedig szerintem egy gyáva, arrogáns, gerinctelen alak, aki mindenen és mindenkin átgázol, de kellenek neki a talpnyalók, mert amúgy rohadt nagy önértékelési gondjai vannak, mert tudja magáról, hogy egy tudatlan, ostoba alak. Nem véletlen, hogy annak idején minden politikai vitában lenyomták, nem is mer már kiállni évek óta senkivel egy vitára. Egy értelmes mondatot nem tud elmondani úgy, hogy ne olvasná, amit valaki megírt neki előtte (mondjuk az más kérdés, hogy ami felolvas is nagy aromság). A parlamentben sem tud egy egyetlen kérdésre sem értelmesen válaszolni, vagy próbálja elviccelni, vagy elkezd személyeskedni, amin persze a talpnyalók röhögnek és ezzel le is van tudva. Ha mégis kinyög valamit véletlenül, akkor olyan bődületes hülyeségeket beszél, hogy értelmes ember csodálkozik, hogy lehet egy ilyen ember egy ország miniszerelnöke (bár mondjuk Trump is alapvetően hasonló személyiség, és ő meg a világ legnagyobb országának volt a vezetője).
Talán végre a fideszben néhányan felébredtek a kómából és megvilágosultak, hogy Mo. a geotermiában nagyon jól áll (amit mondjuk sok évtizede tudni lehet). És nem elfojtani kellene, hanem támogatni és kihasználni.
15-16. §A vízgazdálkodásról szóló törvény 15/C. § (8) bekezdése csak
az adóévben felmerült visszasajtolási költség beszámíthatóságát biztosítja a
vízkészletjárulék mértékéig. A visszasajtolással kapcsolatos legmagasabb
költség a visszasajtoló kút létesítésével merülnek fel, amely költség
lényegesen meghaladja a visszasajtolás megkezdését követő egy adóévben fizetendő
vízkészletjárulék mértékét. A visszasajtolás ösztönzését az jelentené, ha a visszasajtoló
kút és kapcsolódó létesítmények létesítésével kapcsolatos teljes költség
beszámítható lenne. Így, bár több évre elosztva, a visszasajtolással
kapcsolatos költségeket a bányavállalkozó visszakaphatná. A teljes
visszasajtolás elérése (a felszín alatti vízkészletek megőrzése) nagyobb cél,
mint a viszonylag kis összegű éves vízkészletjárulék költségvetési befizetése.
4. § A geotermikus energia termálvízzel történő kinyeréséhez a
kinyeréssel érintett területet (térrészt) meg kell kutatni. A kutatási engedély
kizárólagos jogot biztosít a bányavállalkozó számára a kutatás elvégzése és a
geotermikus védőidom kijelölése tekintetében. Ez a jogi védelem biztosítja,
hogy adott területen (térrészen) harmadik személy nem végezhet hasonló
tevékenységet. A jogi védelem egyben beruházás védelem is. Az alkalmatlan vállalkozások és az indokolatlan
területfoglalások kizárását biztosítja a pénzügyi biztosítékadási
kötelezettség, amelynek részletszabályait rendeleti szinten szükséges
meghatározni. A kutatási tevékenység, eltérően az ásványi nyersanyag
kutatástól, egy lépcsőben, egy engedélyezési eljárással történik, és a kutatási
tevékenységről készült készített zárójelentést sem kell külön a
bányafelügyelettel jóváhagyatni, viszont a védőidom megállapítás feltétele lesz
a kutatási zárójelentés elkészítése. A kutatási időszak igazodik az ásványi nyersanyagok kutatása
tekintetében meghatározott törvényi időtartamhoz. Ezzel kapcsolatban kiemelendő,
hogy a maximális kutatási időszak nem automatikusan engedélyezhető időtartam. A
kutatási időszak mindig igazodik az elvégzendő kutatási feladatok időszükségletéhez. A geotermikus energia kutatására vonatkozó szabályozás átveszi
a szilárd ásványi nyersanyag kutatásával kapcsolatos szigorú szabályozást a
kutatási tevékenység nem teljesítése esetén alkalmazandó jogkövetkezmények
tekintetében. A geotermikus kutatási területekről a bányafelügyelet
nyilvántartást vezet, amely közhiteles nyilvántartás (a személyes adatok
kivételével). A geotermikus energia kutatására, kinyerésére és
hasznosítására vonatkozó új szabályozás a geotermikus védőidom hatályos
szabályozása tekintetében a víz kitermeléssel kapcsolatos bányafelügyeleti
döntés tartalma tekintetében tartalmaz új rendelkezéseket. Ezekre az
engedélyezés teljeskörűsége miatt van szükség, biztosítva az egyablakos
ügyintézést. A bányafelügyelet hatáskörébe tartozó, sajátos
építményfajtákra vonatkozó jogszabály szerinti geotermikus energia kinyerés
tekintetében az ügyfelek adminisztrációs terhei csökkentése érdekében a
mélységi tartomány kismértékű módosítására kerül sor. A geotermikus energia kinyerése és hasznosítása a
bányafelügyelettel kötendő szerződés alapján történhet. Elsődleges állami
érdek, hogy a geotermikus potenciál kinyerése és hasznosítása megfelelő
szabályozás szerint történjen, ezzel magakadályozva a geotermikus energiát
biztosító térrészek indokolatlan lefoglalását. Új elem, hogy a szerződés megkötésének feltétele a kinyert
geotermikus energia felhasználására vonatkozó megállapodás (szerződés) megléte,
amely biztosítja, hogy felesleges projektek ne valósulhassanak meg. A szerződéskötés feltétele a kijelölt védőidom, ami biztosítja
a geotermikus energia kinyerésének jogi határait.Lényeges kiemelni, hogy a felszín alatti vizek, illetve a
geotermikus potenciál védelme érdekében elvárás a bányavállalkozótól, hogy a
kitermelt vizet visszasajtolja.A szerződés határozott idejű, legfeljebb 20 évre köthető. Ez
az időtartam, és az esetleges hosszabbítás igazodik a hőtermelő ponteciálhoz.A Hatóság a szerződést felmondhatja, ha a geotermikus energiát
felhasználó személy nyilatkozik arról, hogy a bányavállalkozó a szolgáltatási
kötelezettségét nem teljesíti. A felmondás csak lehetőség, valamennyi körülmény
megvizsgálása szükséges a legsúlyosabb jogkövetkezmény alkalmazásához.A szabályozás lehetővé teszi bányavállalkozói oldalon is a
szerződés felmondását, ha a jogi környezet megváltozása ezt indokolja.Ha a szerződés megszűnik, a bányafelügyelet mérlegelés nélkül,
a geotermikus védőidomot törli a nyilvántartásából. A megszűnt szerződésre
tekintettel a megépített létesítményeket, ha azok más célra nem használhatók,
el kell bontani és az érintett területet helyre kell állítani.
Általános indokolás Az orosz-ukrán konfliktusnak, valamint az Európai Unió
elhibázott szankciós politikájának köszönhető energiaválság még nagyobb igényt
támaszt az uniós tagállamok energiaszuverenitásának megvalósulásával
kapcsolatban. Az elmúlt időszak technológiai fejlesztéseinek köszönhetően a
fosszilis energiahordozók mellett ma már olyan biztonságos és tiszta technológiák
is a rendelkezésünkre állnak, mint a geotermia, amellyel a hő és energia
ellátás folyamatos biztosítása mellett, hatékonyan tudjuk védeni természeti környezetünket. Hazánk geológiai adottságai a geotermikus-hőhasznosítás
szempontjából kiemelten kedvezőek. A földkéreg vastagsága ugyanis 25-30 km, ami
kevesebb, mint egyharmada az európai kontinens átlag kéregvastagság értékének.
Ezen abszolút közelség miatt, nagyon erős a belső, magmatikus környezetből
kifelé, azaz felfelé törekvő hő áramlása. Nem véletlen, hogy hazánk termálfürdőiről
is híres a nagyvilágban, ugyanis jelentős hévíztározókkal rendelkezünk a
térségünk geológiai fejlődéstörténete miatt. A konvencionális geotermikus hőellátási
projektek részére a hévizet jellemzően kb. 1000–2500 méter mélységű, fúrt kutak
tudják biztosítani. Hazánkban e mélységtartományban találhatóak olyan
rétegvízkészletek, amelyekből biztosítható a geotermális projektek számára
elvárt és szükséges vízhőmérséklet és vízhozam. A geotermikus energia egy kiszámítható és ösztönző
szabályozási keretben hosszú távon támogathatja hazánk energiaszuverenitását. A
magyar geotermikus potenciál széles körű kiaknázásával 2030-ra éves szinten
akár 1-1,5 milliárd köbméter földgázzal csökkenthető Magyarország energetikai
kitettsége. A kiszámítható szabályozási környezet megteremtése érdekében a
geotermikus energia kinyerése és hasznosítása a bányafelügyelettel kötendő
szerződés alapján történhet. Az új engedélyezési forma kellő rugalmasságot
biztosít mind bányavállalkozói mind állami oldalon. Az állam a szerződésen keresztül
tudja kontrollálni a bányavállalkozó tevékenységét, és szükség esetén be tud
avatkozni. A szerződéskötés feltétele a kijelölt védőidom, ami biztosítja a
geotermikus energia kinyerésének jogi határait. A felszín alatti vizek, illetve a geotermikus potenciál
védelme érdekében a szerződés tartalmazza a geotermikus energia kinyerés
célját, tervezett hasznosítási formáját és az alkalmazott kinyerési technológiát,
valamint a technikai és földtani lehetőségek figyelembevételével a
vízvisszasajtolási kötelezettség teljesítésére vonatkozó rendelkezéseket.
A parlamenti "vitának" nevezett valami (rendeleti kormányzásnak hívott diktatúra alatt is van ilyen nagyszínházi előadás, átkosban is így ment) most péntekig tart. Utána jön a bizottsági vita, stb., majd december 5-7. időszakban a zárószavazás. A száraz törvényi rendelkezések helyett inkább az indoklások átfutása javallott (a szavazó biorobotok is max ezt nézik meg, ha van idejük rá).
Annyi pozitívum kijött a riportból, hogy nagyobb figyelmet kapott a kormány részéről is a geotermia. Ez jó jel. . A 1150-es ellenállás fúrása is megkezdődött, reméljük ez is sikeres lesz és hamarosan megnézzük, hogy mennyire ritka v. sűrű a levegő a magasabb régiókban. 📈
PANNERGY