"A távozó miniszter úgy vélte: az egészségügyi ellátás színvonala csak akkor emelkedik érdemben, ha a biztosítók közötti verseny kényszeríti ki a minőség javulását."
Ez az érv sokszor elhangzik, de mindannyiszor elgondolkodtat, hogy miként is fogja a biztosítók versenye azt a hatást elérni, hogy emelkedjen a szolgáltatás színvonala? Kérdeznék egy párat:
Díjverseny? Nem látom be, hogy ez miként emelné az ellátás színvonalát. Sőt, a csökkenő díjak következményeként kialakuló forráshiány akár még csökkentheti is.... Ja, hogy a díjverseny fölfelé lesz? Ha csak úgy nem?
Biztosítói szolgáltatás versenye? Már látom magam előtt a tudatos biztosítás-vásárlók véget nem érő sorát, ahogy verik a biztosítóknál az asztalt, hogy ugyan miért nincs benne a biztosítási fedezetben, hogy second opinion-t is kérhetek, és az ott javasolt gyógymódot fizetik ki, nem a legóccsóbbat... Talán egyszer valóban eljön az az idő is... de az már nem a mi időnkben lesz.
A biztosítók versenyeztetni fogják a kórházakat, hogy hol jobb az ellátás színvonala? Lehet, hogy lesz versenyeztetés, de kezdetben - még jó pár évig biztosan - a szolgáltatások árait tudják csak összehasonlítani, a minőséget csak jópár éves statisztikai adatok alapján lehet kimutatni - hisz a múltról aligha lesznek képesek megbízható adatokat előkotorni...
Félreértés ne essék, a verseny nagyon fontos még az egészségügyben is, de nem hiszem, hogy a szolgáltatók versenyét a biztosítók fogják kikényszeríteni helyettünk. Itt jön a képbe az általam már sokadszor emlegetett önrész másik jelentős szerepe: Amennyiben az önrész - a 300 Ft-nál - lényegesen komolyabb mértéket fog képviselni, amelyről, mint szolgáltatási díjról számlát kapok a kórháztól, naná, hogy megnézem, milyen minőségű szolgáltatásért mennyit fogok fizetni.
Szerintem a versenynek közvetlenül a szolgáltatók és a betegek között kellene kialakulnia ahhoz, hogy valódi fogyasztóként és nem kiszolgáltatott "szolgáltatás-elszenvedőként" legyünk jelen az eü intézményben.
Ez az érv sokszor elhangzik, de mindannyiszor elgondolkodtat, hogy miként is fogja a biztosítók versenye azt a hatást elérni, hogy emelkedjen a szolgáltatás színvonala? Kérdeznék egy párat:
Díjverseny? Nem látom be, hogy ez miként emelné az ellátás színvonalát. Sőt, a csökkenő díjak következményeként kialakuló forráshiány akár még csökkentheti is.... Ja, hogy a díjverseny fölfelé lesz? Ha csak úgy nem?
Biztosítói szolgáltatás versenye? Már látom magam előtt a tudatos biztosítás-vásárlók véget nem érő sorát, ahogy verik a biztosítóknál az asztalt, hogy ugyan miért nincs benne a biztosítási fedezetben, hogy second opinion-t is kérhetek, és az ott javasolt gyógymódot fizetik ki, nem a legóccsóbbat... Talán egyszer valóban eljön az az idő is... de az már nem a mi időnkben lesz.
A biztosítók versenyeztetni fogják a kórházakat, hogy hol jobb az ellátás színvonala? Lehet, hogy lesz versenyeztetés, de kezdetben - még jó pár évig biztosan - a szolgáltatások árait tudják csak összehasonlítani, a minőséget csak jópár éves statisztikai adatok alapján lehet kimutatni - hisz a múltról aligha lesznek képesek megbízható adatokat előkotorni...
Félreértés ne essék, a verseny nagyon fontos még az egészségügyben is, de nem hiszem, hogy a szolgáltatók versenyét a biztosítók fogják kikényszeríteni helyettünk. Itt jön a képbe az általam már sokadszor emlegetett önrész másik jelentős szerepe: Amennyiben az önrész - a 300 Ft-nál - lényegesen komolyabb mértéket fog képviselni, amelyről, mint szolgáltatási díjról számlát kapok a kórháztól, naná, hogy megnézem, milyen minőségű szolgáltatásért mennyit fogok fizetni.
Szerintem a versenynek közvetlenül a szolgáltatók és a betegek között kellene kialakulnia ahhoz, hogy valódi fogyasztóként és nem kiszolgáltatott "szolgáltatás-elszenvedőként" legyünk jelen az eü intézményben.
Egészségügyi reform