Már az ütközés előtt tudta a Tesla, hogy baj lesz
Egy holland autós fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet, melyet az Autopilot már a megtörténte előtt jelzett. – írta: Szűcs Péter, 4 órája
Nyáron mutatta be a Tesla legfrissebb, 8.0-ás önvezető szoftverét Elon Musk, aki arról beszélt, hogy a rendszer életeket menthet a jövőben. A szavait sokan kétkedve fogadták azután, hogy a tavasszal megtörtént az első halálos baleset bekapcsolt automata mellett.
Az új verzió nem csak szoftveresen, hanem fizikailag is megújult, a kamerák mellett rádiófrekvenciás radarral egészítették ki a szenzorokat, ennek köszönhető az is, hogy az alábbi videón az Autopilot még az ütközés bekövetkezte előtt hangjelzéssel figyelmezteti sofőrjét a veszélyre.
A videó feltöltője a vétkes sofőr engedélyével tette fel a videómegosztóra a felvételt, amin a rendszer azelőtt fékez, hogy emberi beavatkozás történhetett volna. A Tesla volánja mögött ülő leírásából tudni, hogy személyi sérülés nem történt, mindenki szerencsésen megúszta a csattanást.
:), igen, ezt írtam, csak rövidebben, minek ragozni, aki érti, érti, aki nem az beleköt úgy is mindenbe.
De, önvezető autó működképes, ha minden autó önvezető.
Igen, mesterséges intelligencia nincs, csak annak hívják a 'big data'-ban nagy hatékonysággal dolgozó processzort.
Több száz emberi generációs ugrás lenne, ha az emberi agyat nem infó tárolásra használnánk (erre ott van a gúgli, csak be kelle integrálni,nem mindenféle köztes megoldásokon gondolkodni, mint pl. a számítógép:), ), hanem hagynánk arra amire való.
Na, most jönnek figyelj ! :)
Szia,
igazad van.
CSak megvarnam a tax-periodus veget, es az uj ev elejet hogy lassuk mibe indulnak bele eloszor, mik a legkedvesebb temak a Fund-oknak? Aztan csinalok egy nagyobb update-at a blogban.
Addig pedig: nalam olaj, olajszerviz, aranybanyasz, lithium, metals, maritime a long.
Fordulat erlelodik Indiaban felfele, a penzugyminiszter tegnapi megnyugtato "megse emelunk adot" kijelentesei utan. Azsiaban marad Korea es Japan a long listan; de mindkettonel nagyon ovatosan. Devizaban marad az USD kedvenc.
Mit kerulok messzirol?
Egyelore Kina es kis-Kinak, Filippino, Malaj Torok, EU temakat.
Nem vennek bele semmibe ami housing, auto, broker, air-transport, real-estate, office building, hotel, utility temakhoz koze lehet (mert a tovabbi kamatemeles mindet kinyirhatja!).
Bank, insurance is rizikos, csak a legjobbat tartom.
A tipikus / átlagos emberi agy számára valóban könnyebben megy a vezetés elsajátítása pl. a sakknál. De a program számára ez pont fordítva van - mégpedig pont azért, amiket mások is írtak: a gépet relatíve könnyű beprogramozni egy fix ill. kötött szabályrendszeren belül. A vezetés inkább a GO-ra hasonlít, mint a sakkra. Nem kis falat, de előbb-utóbb frankón működő rendszerek lesznek. Hosszú távon kevesebb lesz a baleset, és ez a lényeg - a többi majd eldől évek múlva.
Vedd már észre, hogy lelkes amatőrről van szó :)
(Ezt amúgy nem pejoratíven értettem... én is amatőr vagyok :) de egy tipikus fanboy-nak hiába magyarázod azt az iparágat, amiben dolgozol... ismered a Microsoftos anekdotát arról, hogy "ha a Ford olyan ütemben fejlődött volna, mint a Microsoft..." és aminek az a vége, hogy "OK, de ki akar naponta 5x karambolozni" :) - na ez a lényeg...)
Aha... A GO-programot is lényegében genetikai algoritmussal fejlesztették ki. Szóval lehet írni olyan algoritmusokat, amik addig csiszolnak egy gépen, amíg az intelligenssé válik. Számítási kapacitás és jó sw kérdése az egész. Lehet, hogy nem lesz öntudata egy ilyen programnak (ami btw. inkább jó, mint rossz :) nem kell aggódni majd miatta), de összetett feladatokat fog intelligensen megoldani. Intelligencia =/= emberi gondolkodásmód. (Sőt, sajnos igen sok esetben kizárja az egyik a másikat...)
Az elektromos autóknak és az önvezetésnek is a nagyvárosi környezetben van leginkább lehetősége kibontakozni. Ott érvényesül a legtöbb előnyük is (utóbbinak korlátozottabban). Nem véletlen tehát, hogy pl. a parkolás automatizálása már eléggé előrehaladott stádiumban van, hiszen ez az a funkció, amiért sokan fognak önvezető e-autót venni. Márpedig az urbanizáció előretörésével egyre nagyobb piaca lesz az ilyen verdáknak, s közben a technológia is fejlődik. Szóval ha a lithium marad a legjobb alternatíva (jelenleg az), akkor nem kell aggódnod a bef.story miatt - ezért nem is nagyon kell azon filózni, hogy mikor jön el a tökéletes önvezetés. Ezt úgyis azok tudják, akik fejlesztik, mert ők látják, mit nem oldottak még meg, stb. (Szóval PEACE :) btw. Detroit VÁROSA fejleszt valamit, vagy az ott levő cégek? Maga a város a csőd szélén táncol, persze ettől még bocsáthat ki kötvényt, stb. Ha cég, akkor melyik cégről van szó? A trendet amúgy jól látod szvsz. De a szubjektív meglátások még a tapasztalt befektetőket is tévútra tudják vinni... könnyebb úgy hibázni, ha minden ellenvéleményt támadásnak vélünk, stb. A sok fröcsögővel meg remélem, nem is foglalkozol. Hadd fröcsögjenek, demokrácia van... csináltam is nekik egy topikot, hátha veszik a lapot...)
Saját házunk tájáról úgy hallottam, az önvezető autóknál az egyik legnagyobb kihívás a HW-ral van ma, mert a lidar és egyéb komponensek méregdrágák. Példakét azt hozták fel, hogy egy S-Klasse árú HW kell hozzá, dupla áron viszont nehéz eladni egy kocsit, hogy vezesse önmagát. Ezen dolgozik jelenleg az összes autóipari beszállító, hogy olcsón eladhatóan fejlesszék ki a HW-t. SW cég rengeteg van, itt nyerőnek eddig a Google-t látom, a versenytársak előtt járnak, de gombamód szaporodnak a versenytársak. Most néztem meg Daimler oldalán az állásajánlatokat, úgy látom jó néhány betöltendő pozíció van e-autó és önvezető autó témában, ez továbbra is megerősít a lítium vételekben (e-auto miatt). link
Amúgy a témakörben dolgozó kollegáim álláspontja szerint azt az állapotot, amikor a kisgyerek beül a kocsiba és azt mondja, hogy menjünk a mamához és odaviszi kb 15 év mire elérjük. De addig van 3-4 lépcső, amit szintén önvezetőként fognak eladni (lásd Tesla) És addig olyan jogi kérdéseket is meg kell oldani (ez tuti elhangzott már itt a fórumon), hogy ha a kocsi észreveszi, hogy meghibásodott a fékrendszer és döntenie kell, hogy 2 személy közül melyiket üsse el, akkor hogy hogy döntsön.
Azt a topikot azoknak hoztam létre, akik fröcsögni akarnak. Én miért is utálnám őket? Pár dolgot másképp látunk, mást meg nem annyira, sőt biztosan akadnak olyan témák is, amiket egyformán. Ez még semmire nem ok, sem pozitív, sem negatív irányban. A többi híresztelést meg pletykát meg nincs módom verifikálni, így nem nagyon foglalkoztat a dolog. Ezért aztán nem a személyükkel igyekszem foglalkozni, hanem azzal, amit írnak (lásd még 3. mondatom). Nem is nagyon látom be, miért foglalkozik annyi ember a mások mondanivalója helyett az illető személy(iség)ével - úgy általánosságban és a konkrét esetben is. Talán mert szeretnek az emberek szubjektívek lenni: szeretni, gyűlölni, stb. Én inkább olyan embereket szeretek szeretni ill. gyűlölni, akiket eléggé ismerek ehhez :)
Lehet, hogy egy A.I. vagyok, amit erre programoztak be :)
(Vicc volt...)
Már várom. Inspirálóan hatnak az írásaid. Nekem is megy az olaj és az olajos cégek, de a közművel is próbálkozom. Autóban pedig vw és tesla. DB pedig 16,5 eurótól. Szép estét!
az ún IoT is elég szépen fogja majd a lítium-kapacitásokat lekötni... a lítium gombelemek pölö tartósak és megbízhatóak, aprók és relatíve olcsók - ha a procik nem esznek amjd annyit, elég lesz egyetlen olyan eszköz (mint a tablet vagy a mobil), aminek van egy kijelzője (geek-ek számára: GUI-ja), és azon irányítani lehet a kütyüket, a többi kütyü meg elkütyüg... izé... elketyeg a gombelemről vagy ahhoz hasonlóról... (egy gombelem egy computer alaplapot kb. 10 évig képes árammal ellátni - pontosabban a gép óráját kell ellátni, amihez a BIOS igazodik. egy normál karóra is évekig bírja btw. gombelemről...)
(OK, a karóra jobb példa lett volna...)
Van olyan irány is, ami normál vizuális információkkal, azaz olcsó kamerákkal képzeli el az önvezető rendszert, messze nem kiforrott még ez a része, lehet a végén filléres cucc lesz. Egyébként senki nem mondta, hogy nem lesz önvezető rendszer. Lesz, de nem most, hanem sok év múlva, mert amit most annak mondanak az nem az (pl. a vészfékező rendszer sem az, bár itt van aki már arra is azt hiszi), a nagy gyártók kényszerpályán mozognak és lázasan fejlesztenek, de az eredményeik sokkal soványabbak, mint amit a piár előad. A vezetés kurva komplex dolog, vezess egyszer úgy forgalomban, hogy tudatosítod, mit miért teszel közben, rájössz, hogy mennyi minden dolgozik folyamatosan az agyadban, hány szempont stb. és a kombinációk végtelenek. Nem véletlenül pörög a mesterséges intelligencia fejlesztés is ezerrel, az önvezetéshez vastagon arra van szükség, de az még sehol sincs (ne gyertek a beszélő, intelligensen kommunikáló programokkal, mert a beszéd az megint egy szűk sáv a sokrétű észleléshez és döntések sorozatához, mérlegeléséhez képest.
Egyetértek. Az önvezető rendszer abban a formában ahogy elgondolták, kizárólag akkor működhet, ha a biztonságos önvezető járművek működtetéséhez szükséges passzív elemeket (utak, útburkolati jelek, műtárgyak, KRESZ stb.) világszinten egységesítik, hogy a buta fedélzeti számítógép a korlátozott lehetőségeihez mérten "értelmezni" tudja azokat.
Ha ez megvalósul, - mert ez természetesen megvalósítható -, az még mindig áthidalhatatlan távolságra lesz az informatikusok által használt "intelligencia" fogalmától.
"Turing azt feltételezte, hogy legkésőbb 2000-re lehetségessé válik egy olyan program megalkotása, amelynél öt perc „beszélgetés” után az átlagos felhasználó már csak 70%-os eséllyel tehet különbséget ember és gép között. Az a tény, hogy ez az optimista jóslat nem vált valóra, a mesterséges intelligencia úttörőinek elbizakodottságát mutatja."
Szerintem sokkal izgalmasabb irany az amit a ford fejleszt nehany eve, az autok egymással kommunikálva kerülik el a veszelyhelyzeteket - ehhez azert nem olyan sok uj dolog kell mar. Ez sokmindent egyszerusitene, es ha a rendszer "elerheto aron" mukodik akkor mar csak egy szabalyzoi lepes kell hogy minden autoba kotelezo legyen egy szabvanyos kommmunikacios modul szabvanyos informaciohalmazzal.
Egyébként olyan egyszeru dolgokrol mar meg is feledkezik mindenki mint egy feluljaro. Ha a gps-en keresztul kell meghatarozni hol van az auto, a "z" irany nem olyan egyszeru, es azert nem biztos hogy Mo teruleten de lattunk mar egymas folotti tobb autopalyas keresztezodeseket a világban.
Te meg ismételten bebizonyítottad, hogy zöldséges vagy. Az útfelületbe integrált rendszer ha meglenne, akkor nem is kellenének intelligens önvezető rendszerek, az már kis túlzással kötött pályás közlekedés. Valamiért senki nem ebbe az irányba fejleszt.
Nem is igazán értem, hogy mi ez az össznépi loholás az autógyártók körében önvezetés ügyben... illetve értem, 1 bolond százat csinál. :))
A kötött pályán mozgó, számítógépek számára elvileg kellően "ingerszegény" driverless rendszereknél is (metró, vasút) kismillió a köbön feltételnek kell megfelelni az engedélyezéshez.
A közútra szánt rendszereknél meg már a mai nevetséges színvonalon is győzelmi fanfárok zengenek.
Arról volt szó, hogy ha leesik a hó, akkor szerinted NINCS MEGOLDÁS arra, hogy a járművek ne lássák az utat.
De van, van rá technológia, van rá megoldás.
Én mindössze erre világítottam rá.
De ezt te kikerülöd - újfent - és jösz azzal, hogy nem erre megy a technológia.
Kérdésem, ettől még ez nem megoldható-e, igen avagy nem?
De igen. Pont.
Csak te egy kókler vagy igazából, ha informatikus is vagy, a legallja lehet, innováció és megoldási képesség illetve jelenkori technológiai tudás az elégséges szinten tanyázik.
De nesze neked egy google, miről beszélek, okosodj:
Ha megnezed, latsz kb. 1.5M-es karikakat, abban a vajatban vannak az erzekelok. Most meg csak a lampakat vezerlik, hogy minimalisat kelljen varni.
Az mar egesz konnyen megy innen, hogy vezereljek az autokat is.
Persze, a különböző hurkok a keresztezősékben - forgalomszabályzási okokból - ami fölé be kell állni, hogy kapcsoljon a lámpa, feleslegesen ne korlátozza például a nagyobb forgalmú utat, már évek óta régen itt van.
egy zart palyan tok jól mukodik. Ilyen elven mennek pl az arukosarakat mozgato robotok kulonbozo autogyarakban. De ennek mi is a koze az onvezeteshez amirol eddig hadovaltal?
az a zöldséges hasonlat nagyon jó és találó volt a megnyilvánulásaidra. Erre gondoltál?
Tovébbra is marhaságot beszélsz. Annak hogy egy autó tudja hol van annak semmi de semmi köze az önvezetéshez. A mágnesekkel pedig semmi mást nem lehet elérni.
Lassan úgy érzem magam mintha galambbal sakkoznék. :)
Emberke.
Te a szemembe nem vagy más, mint egy troll, innentől úgy is kezellek.
Húzzál a búsba innen siránkozni meg károgni amiatt a frusztrációd miatt, hogy az elektromos autók - és köztük a Tesla - szép lassan átveszik a belsőégésűektől a piacot, gondolom ez neked nagyon fájó lehet, ha itt vergődsz folyamatosan.
Alaposan szétcsesztétek ezt a topicot, főleg te!
A Lithium Americas részvénynek indította werkas ezt a topicot.
A továbbiakban csak a részvénnyel szorosan kapcsolatos infókat írjatok. Köszönöm!
Lithium Americas