Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 29. 14:03
Előzmény: #697  bigyula
#700
ne bántsd őket, elég szar lehet, hogy ilyen munka jutott csak
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 29. 14:02
Előzmény: #693  Hegyesi2
#699
igazából nem olyan negatív hír, mint ahogy elsőre látszik, inkább tényszerű semmitmondásnak érzem:

azt írja, alacsony bázisérték okán növekedés következhet be, ha
- még növekednek az uniós források
- kiszámítható lesz a gazdpol (hmm.)
- kellően támogatják állami pénzzel a növekedés beindulását (mert most még nem látszanak a jelei)
- európa növekedjen

hát ja
signal2
signal2 2013. 05. 29. 13:59
Előzmény: #689  Törölt felhasználó
#698
Milyen számok? Hogy a 2010-es növekesédből 2012-re sikerült GDP-visszaesést produkálni?
Vagy a 320-as EUR/HUF-ra gondolsz?
Pontosíts, légyszi!
bigyula 2013. 05. 29. 13:58
#697
Na, megjöttek az ebédről - vagy az eligazításról - a plusszolók/mínuszolók.
signal2
signal2 2013. 05. 29. 13:57
Előzmény: #683  Törölt felhasználó
#696
Most teszik lehetővé a piaci kötülmények, hogy csökkentsük. A régió összes országában pont ugyanez a helyzet.
Az érvelésedet folytatva ezek szerint most minden országban a szakma csúcsa van a jegyybanki vezetésben, mert mindenhol történelmi mélyponton van az alapkamat.
Áprilisban egyébként Matolcsy nem szavazott kamatcsökkentésre.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 13:57
Előzmény: #692  bigyula
#695
Azt is nézd meg mennyi volt előtte Gyuláéknál.
bigyula 2013. 05. 29. 13:57
Előzmény: #693  Hegyesi2
#694
Egyiptomban is vége lett annó a hét szűk esztendőnek, és jött a felvirágzás.

Előbb utóbb csak leérünk a gödör aljára, és onnan csak felfelé vezet az út...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 13:53
Előzmény: #691  Bekre_Pal
#693
:))
ez is? link
bigyula 2013. 05. 29. 13:53
Előzmény: #689  Törölt felhasználó
#692
Tehát, megállapítható, hogy Orbánvezír súlyosan tévedett, mitöbb, kárt okozott az országnak, amikor Járaiból csinált jegybankelnököt, és nem Matolcsyból (aki már akkor is rendelkezésére állt). Mert, akkor nem lett volna 12% az alapkamat, hanem lecsökkent volna 4 %-ra (vagy alá)..
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 29. 13:50
Előzmény: #687  Hegyesi2
#691
a belinkelt honlap a zsákos frodó által logisztikázott gyűrűre emlékeztet: a valóság furcsán torzul a hatása alatt, hosszabb időt benne eltöltve pedig garantált elhülyülést okoz
bigyula 2013. 05. 29. 13:49
Előzmény: #687  Hegyesi2
#690
Nem általában a függetlenségről volt szó! Arról volt szó, hogy az MNB független-e a mindenkori magyar kormánytól, illetve az MNB elnök független-e (nem pártködődésű-e) az éppen regnáló kormánytól.

Önmagában olyan, hogy függőség sincs, így függetlenség sincs. Meg kell határozni, hogy mitől, kitől.
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 13:48
Előzmény: #685  bigyula
#689
Üdv!

Már többször leírtam, hogy Járai és Varga Misi is outsiderek nem említhetők szakmailag egy lapon Matolcsyval. Én nem politikailag kizárólag gazdasági alapon vizsgálom a jegybankelnököket vagy pénzügyminisztereket és azok tevékenységét.

Nálam csak a szakma számít és ebben idáig Matolcsy volt a legjobb. A számok nem hazudnak.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 13:45
Előzmény: #687  Hegyesi2
#688
ATV : link
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 13:42
Előzmény: #682  Törölt felhasználó
#687
A függetlenség csak álmaidban létezik!
link
Bekre_Pal
Bekre_Pal 2013. 05. 29. 13:36
Előzmény: #683  Törölt felhasználó
#686
a világ túlnyomó részén a 4,5%-nál kisebb a jegybanki alapkamat, így ha annak nagysága a jegybankelnök hozzáértésének a mérőszáma, akkor tolcsi szakértelme átlag alattinak tekintendő

javaslom más benchmark alapulvételét, pl. mert azt mondta a viktor
bigyula 2013. 05. 29. 13:31
Előzmény: #683  Törölt felhasználó
#685
"...Most 4,5 % ezt Matolcsy előtt semmelyik magyar jegybank elnök nem tudta produkálni."

Járairól mi a véleményed? Tudod, aki 12%-on tartotta az alapkamatot?
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 13:27
Előzmény: #683  Törölt felhasználó
#684
"Nem az a lényeg, hogy fügetlen vagy nem független"

Tehát Hegyesi szerinted se mond igazat?
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 13:26
Előzmény: #682  Törölt felhasználó
#683
Nem az a lényeg, hogy fügetlen vagy nem független hanem, hogy hol áll a jegybanki alapkamat. Most 4,5 % ezt Matolcsy előtt semmelyik magyar jegybank elnök nem tudta produkálni. Ráadásul hamarosan 4 % alatt lesz.

Ezért a szakma csúcs Matolcsy!!!
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 13:20
Előzmény: #677  Hegyesi2
#682
Tehát 0, azaz NULLA érved van amellett, hogy Simor nem független. Én írtam egy csomót, mind OBJEKTÍV TÉNY, ami azt igazolja, hogy Matolcsy nem független.
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 13:19
Előzmény: #679  Törölt felhasználó
#681
Helyesen: ...2005 óta...

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek