Topiknyitó: Törölt felhasználó 2013. 04. 04. 12:05

Matolcsy egy zseni!!  

Magyarországon a vállalati hitelek állománya 2008 vége óta folyamatosan csökken. Ez a jelenség különösen hátrányosan érinti a kis- és középvállalkozásokat, mivel őket a hitelkínálati korlátok is jobban sújtják, illetve nehezebben találnak maguknak alternatív finanszírozást. A jelenlegi makrogazdasági környezetben - törvényi felhatalmazás alapján - lehetőség van arra, hogy az MNB a hitelintézetek együttműködésével egy célzott hitelprogrammal - az árstabilitás veszélyeztetése nélkül - a fenntartható gazdasági növekedést támogassa.



A Növekedési Hitel Program alapvető célja, hogy kedvezményes jegybanki finanszírozás segítségével a kis és középvállalatok finanszírozási helyzetén segítsen, mert az kiemelten fontos a termelőkapacitások, valamint a munkahelyek megőrzése és gyarapítása céljából. A kedvezményes kamatláb a hitellel rendelkező vállalatok számára az alacsonyabb törlesztő részleteken keresztül alacsonyabb költségeket eredményez, melynek mind jövedelmezőségi, mind likviditási szempontból pozitív a hatása. A mérséklődő adósságszolgálati terhek miatt csökken a hitelállomány minőségének romlása, így végső soron a banki portfólió-minőségre is pozitív hatással lehet. Mindezek mellett a program a bankok mérlegpozícióján keresztül a hitelezési képességet is javíthatja.



A lakossági hitelezés és a devizahitelek problémájának kezelésére számos kormányzati program áll rendelkezésre, ezért a jegybank nem tervezi hasonló program kidolgozását a lakosság számára.

A Növekedési Hitel Program része továbbá a gazdaság külső sérülékenységének a mérséklése, ami egyben lehetővé teszi a jegybanki kamatkiadások csökkentését is. A kedvezményes kamatozású jegybanki refinanszírozás nyújtása, amely a kkv hitelezés ösztönzését célozza, növeli az MNB mérlegfőösszegét és ezen belül a forrásoldalon a 2 hetes kötvény állományát, így a GDP ma már 1%-ához közelítő kamatkiadásokat. A kéthetes kötvényállomány felépülése jórészt az államadósságon belül a devizaadósság aránya növekedésének, illetve az ország válság előtt és alatt nyilvánvalóvá vált pénzügyi sérülékenységéből kiinduló devizatartalék emelkedésnek volt egyenes következménye, amely jelenleg az MNB forrásoldalának legnagyobb tétele. Ennek költsége - amely beavatkozás nélkül tovább emelkedne a kedvezményes jegybanki finanszírozás forrásköltségével - azonban mérsékelhető az ország sérülékenységének csökkentésével.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás forint alapú kkv hitelek folyósítására



Az MNB a hitelintézetek bevonásával Növekedési Hitel Programot kezdeményez, melynek során átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségben, kedvezményes kamatozású refinanszírozási hitelt nyújt kereskedelmi bankok számára. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%.

A programban részt venni kívánó hitelintézeteknek a kedvezményes kamatozású jegybanki hitelt fix feláron kell a kkv-k számára tovább adni. Szándékaink szerint ez a felár nem lesz nagyobb 2 százalékpontnál, így a vállalati hitel kamata maximum 2% lehet. Ennek eléréséhez szükség lehet garanciaprogramok igénybevételére is. Erről és a program további részleteiről az MNB tárgyalást kezdeményez a hitelintézetekkel.



A tárgyalások során a jegybank számít az üzleti szféra képviselőinek együttműködésére is a kedvezményes hitelek megfelelő célzottságának kialakításában azzal a céllal, hogy a kedvezményes hitelek kizárólag azokban az ágazatokban és azokat a kis- és középvállalati adósokat érjék el, amelyek egészséges üzleti modellel rendelkeznek és növekedni szeretnének. Becsléseink szerint a hitelszűke nem egyformán érinti a vállalati szektor szereplőit. Különösen hátrányosan sújtják a szigorú hitelkínálati korlátok a kis- és középvállalkozásokat, ugyanakkor a számukra a banki finanszírozásnak nincs valódi alternatívája. Iparági megoszlás szerint vizsgálva a hitelkínálatot azt tapasztaltuk, hogy a hitelezési feltételek olyan ágazatokban is jelentősen szigorodtak, amelyek a potenciális növekedés szempontjából kulcsfontosságúak lehetnek. Ezzel szemben más, tartós értékesítési problémákkal küszködő iparágakban kényszerhitelezésre, vagyis a tartósan rossz hitelképességű vállalatok mesterséges életben tartására utaló jeleket látunk.



Mindezek miatt indokolt lehet a kedvezményes hitel ágazat és vállalatméret alapján célzott felhasználása.

A program hatására a jegybank mérlegfőösszeg megnő. Eszközeinek állománya teljes kihasználtság esetén a 250 milliárd forintos refinanszírozó hitellel emelkedik, miközben forrásoldala is ugyanennyivel bővül. A többlet sterilizációs állományra fizetett kamat az MNB közvetlen hozzájárulása a hitelezés ösztönzéséhez, ugyanis ezzel szemben eszközoldalon kamatmentes hitel jelenik meg. Ezt a költséget azonban ellensúlyozza a program további eleme.

A hitelintézetek programhoz való hozzájárulása a velük való megállapodás alapján úgy valósulna meg, hogy egy átlagos kkv-t jellemző hitelkockázati szintnek megfelelő felár helyett csak - a hitelintézetekkel folytatandó tárgyalás kiindulópontját képező - 2%-ot építenek be a hitelkamatokba. Az alacsonyabb felár miatt kieső jövedelmet azonban kompenzálhatja az adósok javuló fizetési képessége, ami a jóval a piac alatti kamattehertől remélhető.



A jegybank a hitelprogrammal nem vállal fel vállalati hitelkockázatot. Ennek a kockázatnak a felmérése és kezelése továbbra is a bankrendszer feladata. A program tehát azon túl, hogy a kisebb vállalatokat célozza, és esetleg ágazati preferenciákat is fog tartalmazni, a források allokálásában alapvetően a kereskedelmi bankok hitelezési döntéseire támaszkodik.



A jegybanki hitelprogram célzottságánál, méreténél és egyszeri jellegénél fogva nem befolyásolja a kamatpolitika vitelét és hatékonyságát, azaz nem jön létre "kettős kamatláb". A kamatpolitika továbbra is óvatos és kiszámítható marad. A program célzottsága biztosítja, hogy a kedvezményes finanszírozás az üzleti aktivitást élénkítse, és ne befolyásolja a pénzügyi eszközárakat. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége pedig korlátozott, a hazai bankok teljes vállalati hitelállományának mindössze 4%-a, a kkv hitelállomány 7%-a.



A hitelösztönzés ezen formája nem veszélyezteti az MNB elsődleges célját, az árstabilitás fenntartását. A jelenlegi, tartós kereslethiánnyal jellemezhető makrogazdasági környezetben az infláció tartósan a cél alatt maradhat. A célzott hitelösztönzés hozzájárulhat a potenciális növekedés erődítéséhez azáltal, hogy nem hagyja leépülni a termelőkapacitásokat. Tekintettel arra, hogy a program középtávon a potenciális kibocsátásra is hat, az ebből fakadó középtávú inflációs nyomás elhanyagolható, így az elsődleges cél szempontjából nem befolyásolja érdemben a kamatpolitikát.



Kedvezményes jegybanki refinanszírozás KKV devizahitelek forintra váltására



Az MNB - szintén a hitelintézetek bevonásával - átmeneti jelleggel, korlátozott mennyiségű, kedvezményes refinanszírozási hitelt kíván folyósítani kkv adósok fennálló devizahiteleinek forintra konvertálásához. A program keretösszege 250 milliárd forint, a jegybanki hitel kamata 0%. A program további feltételei - felár nagysága és célzottsága tekintetében - is megegyeznek az előző programpontéval. A program keretében kihelyezhető, alacsony kamatozású refinanszírozás maximális mennyisége itt is korlátozott: a hazai bankok kkv devizahitel-állományának legfeljebb a 15%-a.



A forinthitelekhez való nehéz hozzáférés mellett a kkv-szektor másik nagy problémája a kintlévő devizahitelek magas aránya. A kkv-hitelállomány közel fele deviza alapú, melynek összege 1860 milliárd forint (állomány 54%-a), 15000 vállalathoz kapcsolódóan. Ezeknek a hiteleknek a devizaneme nagyrészt euró (86 százalék), kisebb részt svájci frank (14 százalék). A svájci frank alapú devizahitelekkel rendelkező kkv-knak (257 milliárd forint) feltételezhetően nincs természetes vagy mesterséges fedezete, így ezek a cégek jelentős árfolyamkockázatnak vannak kitéve. A kkv-devizahitelek forintra váltását célzó program javítja az érintett vállalatok hitelképességét, és kiszámítható gazdálkodást tesz lehetővé számukra.



Annak érdekében, hogy az érintett devizahitelek forintra konvertálása ne okozzon volatilitást a forint árfolyamában, a jegybank a végtörlesztés esetén már sikerrel alkalmazott eljárást követi: a hitelek devizakonverziójához a hitelintézetek számára devizát bocsát rendelkezésre piaci áron a devizatartalék terhére annak feltételével, hogy a hitelintézetek vállalják, hogy abból a rövid lejáratú külföldi forrásaikat fizetik vissza. Így az ország rövid devizatartozásai és devizatartaléka ugyanolyan mértékben csökkennek, vagyis Magyarország devizatartalék-megfelelése változatlan marad.



A kétéves likviditást nyújtó hiteltender felfüggesztése



Figyelembe véve a tartósan kedvező külső pénz- és tőkepiaci környezetet, valamint a bankok tartósan stabil likviditási helyzetét, az MNB a kétéves fedezett hiteltendert határozatlan időre felfüggeszti. Pénzpiaci turbulencia esetén az eszköz reaktiválásával lehetőség van a likviditási sokkok kezelésére és annak biztosítására, hogy a hosszú források hiánya ne legyen gátja a vállalati hitelezésnek.



A gazdaság sérülékenységének és az ezzel együtt járó kamatkiadások csökkentése



Az MNB a Kormánnyal és a hitelintézetekkel közösen programot dolgoz ki a gazdaság sérülékenységének csökkentésére. A program az ország rövid külső adósságának 1000 milliárd forintos csökkenését célozza meg, ami - az eddig is alkalmazott szabályoknak megfelelő módon - mérsékli a jegybank devizatartalék-igényét. Ezzel párhuzamosan a kéthetes MNB-kötvény állománya - a jegybank elsődleges célja és a pénzügyi stabilitás veszélyeztetése nélkül - 3600 milliárd forintra csökken. A program során a tartalék-megfelelést az biztosítja, hogy az MNB devizaeszközének felhasználása és az egy éven belül lejáró külföldi adósság azonos mértékben csökken. A devizatartalékok legfeljebb egy tizedének a felhasználása (annak a sebezhetőségi forrásnak a mérséklésére, amely miatt a tartalék megképzésre került) teljesen összhangban van a jegybanki tartalékolás - a pénzügyi piacok által eddig is - elfogadott alapelveivel. A program során egyúttal az ország bruttó külső adóssága is mérséklődne.
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 12:12
Előzmény: #655  Hegyesi2
#660
Micsoda különbség!! :) :)

De azért azt látod ugye, hogy a módszer már ki van találva!!??
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 12:10
Előzmény: #646  Hegyesi2
#659
Remélem lesz majd valaki, aki utána néz, hogy az össznépnemzeti trafik győztesek vajon mennyi hitelt kapnak ebből a szuper programból.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 12:06
Előzmény: #656  bigyula
#658
Gondolod ? :))
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 12:05
Előzmény: #652  Törölt felhasználó
#657
Simor az mszp embere volt mégsem rúgták ki! :)
bigyula 2013. 05. 29. 12:04
Előzmény: #655  Hegyesi2
#656
Ha rá kell venni, hogy távozzon, akkor lehet 1 Ft is a fizetése. A 3/4-es többséghez meg kell 30 fő. :) Na jó, csak 29...
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 12:01
Előzmény: #654  bigyula
#655
2 mil.+ prémium és 7fő.Nem 1ft és 30 fő!
bigyula 2013. 05. 29. 11:54
Előzmény: #651  Hegyesi2
#654
Ezt hogy érted? Tudomásom szerint a fidesz lecsökkentette a jegybankelnök fizetését, és megemelte a monetáris tanács tagjainak számát.
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 11:52
Előzmény: #650  bigyula
#653
Ha más eszköz nem lesz, miért ne?
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 11:49
Előzmény: #648  Törölt felhasználó
#652
Most nincs jegybanki függetlenség. Tudniilik Orbán droidja ül az mnb élén. A jegybank függetlenségét pedig pont matolcsy eltávolításával lehet helyreállítani. Az ország, a jogállam érdekében.

Persze ha jövőévi kormányváltás esetén nem mond le önként, lesz rá pár módszer, hogy teljesen eljelentéktelenítsék a pirossegű majmot.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 11:46
Előzmény: #650  bigyula
#651
Amúgy a Fidesz nem éppen ezt csinálta,de ezek szerint a mai ellenzéknek szabad lesz ! :))
bigyula 2013. 05. 29. 11:42
Előzmény: #648  Törölt felhasználó
#650
Viszont egy új komány meghatározhatja mondjuk 1 Ft-ban a jegybankelnök fizetését, és felduzzaszthatja a monetári tanácsot mondjuk 30 főre a saját embereivel. Amúgy fidesz módra...
kukutyinbenko 2013. 05. 29. 11:38
Előzmény: #646  Hegyesi2
#649
Micsoda siker. Kell hitel betéti kamatszint alatt? Ki hitte volna?
Kb annyira váratlan fejlemény, mint ha az égi tóban születés előtt megkérdeznék a fiú gyermekeket: " szeretne valaki csatlakozni a legyen minimum 30 centis farkad programhoz?"
Ezután a program kiötlője sikerként értékelné hogy a jelenlévők nagy többsége részt akar venni benne.
A majom akkor ugrik majd a vízbe, ha érzékelhető hatása lesz a programnak a gazdaságra. Adja Isten hogy legyen.
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 11:29
Előzmény: #647  Törölt felhasználó
#648
A jegybanki függetlenség miatt ez nem fog menni és éppen ezért nem is lenne helyes és szerencsés. Egyébként is 2/3 kellene hozzá, az pedig gyakorlatilag kizárt, mégha Orbánék meg is buknának a választásokon, akkor is. (megjegyzem, szerintem a baloldali ellenzék részéről jelen állás szerint a sima győzelem is igen kicsi esélyű)
Törölt felhasználó 2013. 05. 29. 11:26
Előzmény: #1  Törölt felhasználó
#647
Az új kormány egyik első feladata lesz a nemzetpusztító Matolcsyt eltüntetni az mnb éléről.
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 11:19
Előzmény: #595  kukutyinbenko
#646
Ezt is az Index írja. "tárgyilagosan" :))
link
Hegyesi2
Hegyesi2 2013. 05. 29. 10:43
Előzmény: #599  Törölt felhasználó
#645
:)))
link
signal2
signal2 2013. 05. 29. 08:04
Előzmény: #641  stock33
#644
Ott a pont! A 13. havi nyugdíj csak minimálisan kisebb étrék, mit a befolyt járulékok, tehát én pedig azt állítom, hogy emiatt kellett hitelt felvenni. Vagy a kamattámogatott hitelek miatt, stb.
De a 13. havi nyugdíj az a tétel, amelynek egyértelmű a kapcsolata az MNYP-vel és nyugdíjrendszerrel értelemszerűen. Anélkül GDP-arányosan kb. 8%-kal lett volna kisebb a hiány 2010-ben, mint egyébként.
signal2
signal2 2013. 05. 29. 08:00
Előzmény: #631  szivacs
#643
Aki tisztában van a jelenérték számítással, az tudja, hogy a két választás nagyjából egyenértékű, hiszen a az államhoz való kevesebb befizetésért kevesebb nyugdíj is járt volna. Azaz az állam imőplikált kötelezettsége is csökkent azzal, hogy nem neki, hanem egy elkülönített számlára ment a járulék.
Itt alapvetően arról szólt a vita, hogy ha egyszer az állam átvett 3.000 mrd Ft-t, ÉS évi 400 mrd Ft-tal több járulék folyik be,mint 2011 előtt, amely összesen a GDP 15%-a körüli összeg , akkor hogy a fészkes fenében lehet, hogy 2013 márciusában ugyanott áll GDP-arányosan az államadósság, mint 2010 márciusában.
Erre egy válasz lehet: máshol eltapsolták.
stock33
stock33 2013. 05. 29. 06:47
Előzmény: #628  szivacs
#642
az állami nyugdíjrendszer fenntarthatatlan. 25-30 év múlva a villanyszámlára se lesz elég a nyugdíj. óriási bomba ketyeg, amin a MNYP nagyban segített volna. most a szőnyeg alá söpörték a problémát, majd a következő kormányok megoldják, ha tudják, a fidesz erre képtelen.
stock33
stock33 2013. 05. 29. 06:46
Előzmény: #628  szivacs
#641
semennyibe nem került, a fidesz kommunikálja ezt a hülyeséget. a politikusok rövidlátó képessége az oka, hogy hitelből pótoltak be, hogy a nyugdíjasok rájuk szavazzanak. lásd pl. 13. havi nyugdíj, amit a fidesz is megszavazott, meg a mostani, béremeléseket jóval meghaladó mértékű nyugdíjemelés.

Topik gazda

kublaj1
4 3 1

aktív fórumozók


friss hírek További hírek