Topiknyitó: Törölt felhasználó 2003. 02. 23. 12:07

Rába és a láma  

Vasárnapi ebéd előtt a korcsmában.
Egy tisztességes spekuláns mivel is kezdi vasárnapi programját?
Míg élete párja a vasárnapi ebédet kotyvasztja, menekülésre adja fejét.
A boszorkány üstben rotyogó, ebédnek nevezett főzet felajzó illata elöl, kénytelen a közeli intézmény, barackpálinka és a savanyú sör illatával átitatott intézménybe menekülni.
Felüdítő érzés a boszorkánykonyha légköre (Ne egyél bele, mert pofán váglak…..!!! Mondtam már cigivel kifelé…..!!! Lehet, hogy anyád úgy csinálja de…….!!!) után a hím egyedektől enyhén izzadságszagú helyiség zsivaja.
Mivel a társasába láma későn érkezvén, a jelenléti ív aláírását követően beáll a söntéspunt előtt kígyózó két ember mögé és Béla harsány kiáltásának eleget téve, előveszi pénztárcáját.
Megért ő mosollyal figyeli Ica (Ő a csapos) dekoltázsát, himbálózó kebleit és zsonglőröket meghazudtoló kacsóját.
Fantasztik us, ahogy az üvegre szerelt fém mütyürrel önti a mérőpohárba a sárgán csillogó párlatot.
Kimérve a mennyiséget egy ügyes mozdulattal, még profi brókert is meghazudtoló póker arccal (fapofával), felét a vendég poharába önti, míg másik felét a kocsma nyereség alapjában hagyja.
Lámát a révedezésből, Ica (Ő a csapos) turbékoló hangja zavarja meg.
-Mi és mennyi pancserkám?
Láma az erotikus hangnemtől zavarba esve, tévesen értelmezi a kérdést, a hatalmas keblekre szegezi tekintettét, majd elrévedezve válaszol.
-RÁBÁt és sokat!!
Ica (Ő a csapos) hatalmas kék szemeit tágra nyitja és őszinte áhítattal bele ordít lámánk képébe.
-Mi van!!??
Majd rövid, rokoni és egyéb anatómiai színfoltokkal tarkított szópárbajt követően, tisztázódik a rendelés tárgya, és végre láma megindulhat a baracknak nevezett gyümölcs párlatával megpakolt tálcával (ÁNTSZ által előirt rozsdamentes) tőzsdei spekulációkban megedződőt társasága felé.
Béla falkavezérhez híven, maga elé húzza a tálcát és egy feles lehörpintését követően, felvállalja az előkóstoló szerepét, majd a leosztás felelősségteljes feladatát.
Lámában a (egy nekem, egy neked, majd ismét egy nekem) teátrális leosztás, némi gyanakvást kelt a testvéries megosztás elvében, de hát egy jó barátban és a brókerében csak megbízik az ember.
B.Béla a benyelt maligánfok a megspórolt fizetőeszköz okozta jóérzés jeléül, egy nagyot csettintett nyelvével, miközben Jenö (Barátai közt Nyuszika) cigarettájából egy szálat lenyúlt.
Miközben a füstszűrőt akkurátusan letörte, elgondolkodva az asztalon üresen lévő „feles” poharakat számolta.
A meztelen cigarettát szája szélébe rakva, láma felé fordult, miközben a mozdulatban benne volt TŰZET!! , feltette szokásos kérdését.
-Na mit vettél??
Láma csodálattal teli félelemmel figyelte Bélát.
A várható szemrehányástól, halkan, suttogva válaszolt.
-Rábát.
N éma csend lett a műintézményben.
Csak egy eltévedt tekegolyóként ide-oda pattogó vendég a mosdó ajtót elfelejtvén kinyitni zavarta meg a csendet.
De az ajtó mellet erre az esetekre rendszeresítet székre leülve ö is elcsendesedett.
Béla elgondolkodva szögezte tekintetét a tálcán szaporodási céllal ügyködő, két légyre, majd egy határozott mozdulattal megzavarva ténykedésüket.
Csend esen megszólalt.
Helyes.
A higgadt helyeslés, a társaságban nyomasztóan uralkodó félelmet, karmesteri pálca intését felelevenítően elhessegette és újra helyreállt a békés zsibongás.
Egy darabig még egyesek szemén látszott a bizonytalanság és óvatosan sandítottak Béla felé.
De lassan mindenki meggyőződött arról, hogy Béla elméje nem háborodott meg és a helyeslése az egy szokványostól eltérő de őszinte.
Rövidesen mindenkiben tudatosodott, és lassan pletykaként terjengeni kezdett hogy az aktuális napi csoda, miszerint Béla igazat adott el ült.
Már csak azért is, mert a „minden csoda három napig tart” Ica (Ő a csapos) által vezette intézményben csak három perc.
Ezt követően már semmi érdemleges nem történt.
Mivel kakukkos órát meghazudtoló pontossággal megjelent Matildka, Jenö (Nyuszika) felesége és házi fodrászuk kreatívságát a fején hordozva jelezte, hogy cselédként foglalkoztatott anyósa elkészült az ebéddel.
Miáltal az ékes társaságot feloszlatja.
Egyesek szerint Matildka híd és egyéb blokádokban hatékony szerepet vállalhatna a rendfenntartó erők költséges bevetése helyett, de ennek hangzatosabb jelét nem merték adni.
Így hát a Rába befektetés bővebb kitárgyalása Bélával, vélhetően a következő szabadfoglalkozásra tolódik.
Béla engedvén az erőszaknak kihörpintette a maradék maligánokat az asztalon lévő poharakból és belegyező bólintással fel állt és hallgatólagos beleegyezését adta a társaság távozásához.
lama
Rendezés:
Hozzászólások oldalanként:
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:50
Előzmény: #61019  tigus7313
#61020
Akkor nem elszólás.
Persze az a project is rendben.
tigus7313 2012. 10. 31. 14:44
Előzmény: #61009  Törölt felhasználó
#61019
MQB projekt is lehet (Fehrer-VW)
Az is 2013-as átadású
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:39
Előzmény: #61014  pancserlama.
#61018
Ez a részletkérdés is részvényenként kb. 400-1200 forint között mozog. Szeretnék olyan árfolyamot, hogy ez bagatell legyen.
Még nem tartunk ott.
pancserlama.
pancserlama. 2012. 10. 31. 14:36
Előzmény: #61005  tigus7313
#61017
Arra gondol, hogy ez több mint elszólás vagy esetleg kiszivárogtatás.

A maguk stílusában, politikusmódján elkezdték közölni, többek közt a sokat hiányolt Rába stratégiát….

A Rábánál léptékben az elmult évizedben nem megszokott nagyságrendről kezd nyilatkozni a minisztérium.
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:36
Előzmény: #61015  Törölt felhasználó
#61016
Csak ez így konkrétan átb....s, vagy gazd. büncselekménynek is elmegy? Nem hiszem, hogy ez átverés kategória.
Tudom, már megbeszéltük, teljesen jogos lépéseket tettél. Csak támogatni tudlak.
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:27
Előzmény: #61006  Törölt felhasználó
#61015
...hmm...!

".....Csak azt nem értem miért nem teszik bele a mérlegbe az ingatlant..."

...tévedsz...!
...benne van mindegyik, még a clozet is, Bivalybasznádon, csak éppen kb. 5 %-os jelenértéken, merthogy "beszerzési értéken" tartják benn, a mérlegben...!

..."kohn bácsi" mondaná: "ügyes"...!
pancserlama.
pancserlama. 2012. 10. 31. 14:27
Előzmény: #61012  Törölt felhasználó
#61014
Telektéma apróság nem kívánnak foglakozni vele, nehogy porszem kerüljön egy vétlenlépéssel a fogaskerekek közé

Én továbbra kitartok az mellett))
A Rábának tőkére van szüksége ez akár egy „nagy szakmai” befektető zártkörben is szóba jöhet de egyébb emelés is!

Javaslom most már komolyan venni az állam (nem a Fidesz !) Rába elképzelését!
A meglévő profil bővülése mellett évi ezres nagyságrendű buszkapacitás…. akvizíciók,tőkeemelés…….beruházások !
Most és utoljára leírom
Rába 5 év és multinacionális járműipari vállalat!
Közel 100 mrd árbevételel !
Nem tétel és csak részletkérdés a telek... csarnokok és pár mrd beruházás !

Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:26
Előzmény: #61012  Törölt felhasználó
#61013
Anti rajta van.
Bele kell tenni!!!
Az "Unio" fogja kötelezni őket.
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:18
Előzmény: #61010  Törölt felhasználó
#61012
Ezt magyaráztam Creenek is. Egy ember akkor hazudik a leghitelesebben, ha nem is tud róla, hogy hazudik. Ha M. igazat mondott a rába projekttel, akkor itt az első perctől van valami titkolt kormányzati cél, és mindig csak annyit kötnek az MNV orrára, amennyiről éppen tudniuk kell, hogy a következő mérföldkőig eltolják a szekeret. Tipikus megtévesztési technika.

..Csak azt nem értem miért nem teszik bele a mérlegbe az ingatlant..
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:11
Előzmény: #61008  tigus7313
#61011
Természetesen vannak ellenvélemények, de a kockázat-hozam alapján ezt a papírt venni kell!
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:06
Előzmény: #61006  Törölt felhasználó
#61010
...hmm...!

..."piszkosul", JÓL LÁTOD...!

...a közgyűlésen, még a "halovány lila ándungját" sem lehetett, - nem hogy hallani -, de még "ki tapogatni" sem...!
...úgy tűnt, "megvannak illetődve"...!
...most derül ki, hogy a nagy "túrót"...!
...ezek szerint, a vizsga előadásuk lehetett, a "színház művészetin"...!
...mi meg "beszoptuk"...!
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 14:06
Előzmény: #61008  tigus7313
#61009
Konkrétan buszgyártást nem említett Matolcsy, de 2013-ban induló Rába-projectet igen. (eddig a buszgyártás volt kikotyogásnak tekintve)
Ha mégsem busz, amiről beszél (persze mi másról beszélhetne, ingatlanfejlesztésről?) az sem katasztrófa.
tigus7313 2012. 10. 31. 13:59
Előzmény: #61007  Törölt felhasználó
#61008
mit mondott Matolcsy, ami kapcsolatban lenne az előző napi politikusi elszólással?
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 13:55
Előzmény: #61005  tigus7313
#61007
Mivel kapcsolatban?
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 13:53
Előzmény: #61004  Törölt felhasználó
#61006
Szerintem ezek kínjukba maguk alatt vágják a fát. Ha igaz, akkor Matolcsynak nem ártana a magyar népmesék sorozat mellett a TPT-t is tanulmányozni.
(Watson, szerintem a keresetlevélhez hozzá kellene venni azt a hivatkozást a gazd. fejlesztési programra, amit tavaly ilyenkor belinkeltem, és M. mostani bejelentését, mivel a valós gazdasági terveket elhallgatva tett egyébként is törvénytelen ajánlatot az állam.. Aztán kapnak egy esélyt, hogy bizonyítsák hogy a kettő közül az egyik hazugság volt. :) )

Jó lenne ha az össze-vissza hadováló politikusok helyett legalább a cég tiszta vizet öntene a pohárba, mielőtt késő lesz az öt éves tervhez.

..Csak azt nem értem miért nem teszik bele a mérlegbe az ingatlant..
tigus7313 2012. 10. 31. 13:48
Előzmény: #61004  Törölt felhasználó
#61005
mire gondolsz?
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 13:42
Előzmény: #61003  Törölt felhasználó
#61004
A történethez még annyit, hogy eddig politikusi elszólásról beszéltünk, de Matolcsy részéről ez nem elszólás.
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 13:37
Előzmény: #61002  Törölt felhasználó
#61003
...és ezt az értesülést erősíti a mai link:

"A nemzetgazdasági miniszter a 2013-ban megvalósuló beruházások között említi a Robert Bosch, a Haribo, a Rába, a Valeo, a FAG, a Maxon Motor, a ZF Hungária Kft., a Grundfos és a Delphi vállalat projektjeit. Hozzáfűzi: a külföldi befektetők érdeklődése Magyarország iránt folyamatosan nő, ezt mutatja egyrészt a folyamatban lévő projektek növekvő száma, másrészt a már bejelentett fejlesztések, átadott beruházások.

A nemzetgazdasági miniszter kitér arra is, hogy az idén a befektetők elsősorban a járműipari beruházási lehetőségek iránt érdeklődnek. Ezen megkeresések olyan kanadai, egyesült államokbeli, német és francia nagyvállalatoktól származnak, amelyek az iparágban jelentős potenciállal bírnak. A szolgáltató szektorba érkező külföldi működő tőke forrása elsősorban az Amerikai Egyesült Államokból és a nyugat-európai országokból érkezik - fűzi hozzá Matolcsy György."
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 13:35
Előzmény: #61001  Törölt felhasználó
#61002
A tegnapi cikk, mert sokan nem nyitnak meg linket, főleg nem tegnapit:

Jó hír a befektetőknek, emelkedőben a Rába csillagaInvestor.hu|2012. 10. 30., 16:37|Utolsó módosítás:2012. 10. 30., 16:49|Címkék:buszgyártás, Rába
Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy igazak a pletykák, miszerint a Rába a Volvóval karöltve buszgyártásba fog. A hír jóformán már "csak" megkoronázása azoknak a kedvező fundamentális jelzéseknek, amikkel a részvény elhalmozza a befektetőket, a cég alapvető üzletmenete is kezdi kiheverni a válság hatásait, miközben a cég vezetői nemrég szokatlanul erős üzenetet küldtek a részvényeseknek arról, hogy szerintük a társaság fényes jövő elé néz. A napokban érkezett jelentős megrendelés mellé pedig az állami buszstratégia révén újabb nagy értékű üzleteket kaphat a vállalat.

KORÁBBAN
Nagyot kaszálhat a Rába a buszcserén
Új megbízás hírére emelkedik a Rába részvény
Saját részvény vásárlások a Rábánál
Keresés
Nem figyel a tőzsde

Amióta az állam 2011-ben felvásárolta a Rábát, azóta a tőzsdén maradt részvényeket alig övezi figyelem, pedig a társaság szépen csendben rekordokat döntöget. A jelenleg is regnáló menedzsment nagy sikerrel hajtotta végre az egykori szocialista mamutcég reorganizációját, de mire a gyümölcs igazán beérett volna, addigra beköszöntött a 2008-as gazdasági válság és a Rába újra komoly kihívásokkal nézett szembe. Mára azonban úgy tűnik, hogy a vezetőség ezt a válságot is legyűrte.

A cég gerincét jelentő futómű üzletágban a legutóbbi, meglepően jól sikerült negyedéves gyorsjelentéssel csúcsra futott a 12 havi gördülő üzemi eredményhányad és ezzel a teljes cég üzemi profitabilitása is új magasságokba ért.

Hamarosan, a jelenlegi információink szerint 2012. november 16-án érkezik a cég harmadik negyedéves gyorsjelentése, mely az üzletmenetben megszokott szezonalitás miatt várhatóan nem lesz túl erős. A jelentés kiadását követően a menedzsment tradicionális elemzői és sajtótájékoztatójára is sor kerülhet.

Azt fontos hangsúlyozni, hogy a Rába idei első féléve igen jól sikerült, a cég teljesítette az egész éves bevételi terv 49%-át, holott az üzletmenetet jellemző szezonalitás miatt az első félévben a teljes éves bevételnek inkább csak 41-48 százaléka teljesül jellemzően. Az alábbi grafikonon a 2008-as és a 2009-es válságéveket érdemes figyelmen kívül hagyni, hiszen akkor az üzletmenet korántsem volt szokásos. Azt is érdemes megfigyelni, hogy a tavalyi évben a bevételnek mindössze 46 százaléka jött az első félévben és roppant erős volt a negyedik negyedév.

Mindez arra enged bennünket következtetni, hogy ha lesz menedzsment-tájékoztató a harmadik negyedéves gyorsjelentés után, ott a vezetőség jó eséllyel megemelheti az idei évi bevételi tervét. Bár az idei EBITDA célkitűzésnek még csak 35%-a teljesült idén, nincs kizárva, hogy ezt a profittervet is emeli a menedzsment, hiszen a tavalyi évben például csak 33%-a teljesült az éves EBITDA-nak az első félévben.

Jött egy nagy megrendelés

A Rába a múlt héten jelentette be, hogy összesen 15 millió dolláros projektszerű megrendelést kapott az amerikai Marmon-Herrington-tól. Ez az összeg a Rábához mérten nagyon jelentős, a menedzsment teljes 2012 évi konszolidált bevételi tervének 6,6 százalékát teszi ki. A 15 millió dollárból 2 millió dollárnyi megrendelést már az idén teljesít a győri cég, 13 millió dollárnyi szállítás pedig 2013-ra jut. Bár nem tudni, hogy a májusban adott menedzsment prognózis számolt-e már ezzel a 2 millió dollárral az idénre, a bejelentés bennünk mégis azt a fent említett érzést erősíti, hogy a cég vezetősége a harmadik negyedéves gyorsjelentés után megemelheti a 2012-es éves bevételi tervét, sőt, talán a profittervét is.

Bár erről nem szól a Rába hivatalos bejelentése, az új megrendelés sejtésünk szerint nem csak bevételi, hanem profitoldalról is jelentős lehet, hiszen arról van szó, hogy a Rábának speciális járművekbe kell komplett első hajtott futóműveket beszállítania, ez pedig a társaság egyik legjobb marzzsal rendelkező terméke. Korábban már volt példa arra, hogy a Rába egy hosszabb projekt keretében speciális futóműveket szállított az amerikai Marmon-Herringtonnak. Akkor a Rába legfőbb üzletágának, a futómű divíziónak üzemi eredményhányada és a csoportszintű EBITDA hányad is hirtelen csúcsra ugrott. Persze az ugrás nem kizárólag a Marmon üzletnek volt köszönhető, de volt benne bőven szerepe.

A mendzsment bizakodó

2012. szeptember 12-én a Rába menedzsmentje egy nagyon erős üzenetet küldött a piacnak arról, hogy szerintük kiválóak a cég fundamentumai. Közleményben mondták ki, hogy szerintük üzlet- és termékfejlesztési eredményekben kivételesen gazdag időszakot tudhat maga mögött a Rába, a közelmúltban valamennyi stratégiai piac valamennyi kulcsszegmensében sikerült megalapozni a növekedési célok teljesülését. Azt is mondták, hogy az idei első félév pénzügyi mutatói valamint a jelenlegi rendelésállomány is a folytatódó felívelés irányába mutatnak.

A menedzsment akkori megítélése szerint a részvények árfolyama már a közeljövőben elindulhat a részvények 1000 forintos névértéke fölé, s hogy ezt a vezetők elő is segítsék, vállalták, hogy a vételi megbízásokkal lépnek piacra, egyúttal vállalják, hogy a következő egy évben névérték alatti szinten nem adják el részvényeiket. A bejelentés óta a Rába részvények csaknem 30%-ot erősödtek, de még mindig kb. 20%-kal vannak az 1000 forintos névérték alatt. A menedzsment eddig összesen több mint 16 ezer darab részvényt vásárolt, ami a piaci forgalom mintegy 5%-ának felel meg. A legmagasabb árfolyamon, 839 forinton történő vásárlás alig néhány napja történt.

A Rába menedzsmentje alig néhány hete frissítette a cég középtávú stratégiáját. Az árbevétel gerincét adó futómű üzletág megmaradt fő fókusznak, de bekerült egy érdekes új elem is a stratégiába. A jármű üzletág tekintetében az igazgatóság megvizsgálja a termékportfolió kiszélesítésének lehetőségét: a jelenlegi stratégiai termékkör (katonai szállítójárművek és polgári vázszerkezetek) védett katonai járművekkel és városi/elővárosi tömegközlekedésre alkalmas közúti járművekkel egészülhet ki. Mindkét termék esetében a hazai piaci igények ellátása az elsődleges, kiforrott technológiák alkalmazása mellett, maximalizált magyar tartalommal, úgy, hogy lehetőleg a nemzetközi kapcsolatok erősítése révén a futómű üzletág export lehetőségei is bővüljenek.

Az állami stratégia kulcsa a Rába

A bejelentés valószínűleg azt jelenti, hogy a Rába további komoly állami megrendelésekre számít, hiszen a hazai piacon védett katonai járművekre csak a honvédségnek van szüksége, és buszokat is állami cégek, a BKV, illetve a Volán társaságok vásárolnak. Nagy potenciál rejtőzhet abban, ha az állam a Rábától kezd buszokat vásárolni, hiszen a társaság már most is gyárt buszfutóműveket és alvázakat, valamint üléseket és egyéb alkatrészeket. A megrendelések lehetséges nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a BKV-nak a mintegy 1400 darabos flottájából 500-at szinte azonnal ki kellene vonni a forgalomból, s öt év alatt 838 autóbuszt beszereznie. A Volán társaságok által üzemeltetett mintegy 6300 buszból szintén sokat kellene cserélni az elkövetkezendő években.

A Napi Gazdaság cikke szerint a BKV és a Volánok mintegy nyolcezres flottájából négyezer busz átlagos életkora már meghaladta a 13 évet, de akadnak bőven 22-25 éves példányok is. További érdekesség, hogy a kormány 2011. januárjától, még a Rába felvásárlása előtt megtiltotta a Volánoknak, hogy új buszt vásároljanak. A tilalom a HVG szerint 2013. januárjában lejár. Az értesülések szerint ráadásul a Rába a svéd Volvoval tárgyal és licenszvásárlás keretében a társaság újra buszgyártásba fogna, és ezt a Magyar Nemzet mai információi is alátámasztani látszanak.

A lépés logikus lenne, hiszen futómű fronton a Rábának már van jól működő kapcsolata a Volvoval és mint az előző pontokban láttuk, a menedzsmentnek kifejezett célja, hogy úgy bővítse a jármű üzletág termékkörét, hogy annak a futómű üzletágra is legyen pozitív hatása. A HVG azt írja, hogy Schváb Zoltán, a fejlesztési tárca államtitkár-helyettese egy szeptember végi konferencián azt nyilatkozta: kormányzati körökben hónapok óta készül egy nemzeti buszstratégia, melynek a Rába államosítása volt az első lépése. Vegyük észre, hogy a nyilatkozat időpontja éppen egybeesik a Rába új stratégiájának bejelentésével.

Vannak még jó pontok

A mindennapi üzletmeneten és az állami megrendeléseken túl van egy utolsó régi és jól ismert fundamentális kapaszkodója is a Rába részvényeseinek, mégpedig a cég hatalmas ingatlanvagyona. A Rába Győrben, Móron és Sárváron rendelkezik termelésre használt ingatlanokkal. Emellett a társaság az elmúlt években győri tevékenységét egy telephelyre koncentrálta, így 43 hektáros ingatlanfejlesztésre alkalmas területet szabadított fel Győr belvárosának szomszédságában.

A teljes ingatlan piaci értékére sok független elemző és maga a társaság is adott már becslést, ezek általában 5-15 milliárd forint között szóródtak, ami részvényenként 370 és 1160 forint között mozog attól függően, hogy melyik becslést osztjuk és hogy a teljes részvényszámmal számolunk, vagy kihagyjuk a számításból a cég saját részvény állományát. A Rába ingatlanjai nem likvidek, így nem biztos, hogy tanácsos a papír értékelésekor számolnunk ezzel a rejtett értékkel, de annyi bizonyos, hogy ha egyszer a társaságnak sikerülne értékesítenie ezt a vagyont, az a részvényesek számára a jelenlegi árfolyamhoz képest hatalmas egyszeri értéknövekedést jelentene.

A Rába részvényei mindeközben 5,5-ös 2012-es EV/EBITDA szorzó mellett forognak, ha nem számolunk az ingatlanvagyonnal, illetve a menedzsment idei EBITDA előrejelzését, a pénteki 859 forintos záró árfolyamot, valamint a félévi 12 milliárd forintos nettó hitelállományt vesszük alapul. Ez az értékeltségi szint ordítóan olcsónak semmiképpen sem nevezhető a szektortársakhoz képest, de túlzottan drágának sem mondható. Főleg akkor nem, ha egy befektető elhiszi a fent boncolgatott növekedési lehetőségeket.

Vannak azért kockázatok is

Mint minden első ránézésre remek befektetési sztori körül, a Rábánál is felfedezhetünk pár fontos kockázatot, amit nem hagyhatunk ki a számításból:

Az elmúlt hetekben meglehetősen borús hírek érkeztek a világgazdaság kilátásaival kapcsolatban. Gépgyártó lévén a Rába üzletmenete erősen függ a gazdasági ciklusoktól, így ha a GDP növekedésben újra egy olyan komoly lassulás következik be, mint annak idején 2008-ban, az erősen negatívan hathat a Rába árfolyamára.
Az unortodox magyar gazdaságpolitika ismeretében komoly kockázatot jelent a kisrészvényesek számára, hogy a Rába stratégiai tulajdonosa a magyar állam.
A Rába állam által történt felvásárlása óta rendkívüli módon lecsökkent a részvények közkézhányada.
A Rába részvények forgalma eredetileg sem volt nagy a Budapesti Értéktőzsdén, de a közkézhányad összezsugorodása óta még inkább fokozott kockázatot jelent az alacsony likviditás. Egy-egy kisbefektetői megbízás is képes több százalékkal feljebb vagy lejjebb tolni a részvény árfolyamát.
Az intézményi befektetők gyakorlatilag teljesen kiszálltak a Rábából, úgy tűnik, hogy nem is igazán figyelik a céget. Ez akadálya lehet annak, hogy az esetlegesen javuló fundamentumok beépüljenek az árfolyamba is.
Mivel az állam 70% feletti szavazati aránnyal rendelkezik a Rábában, bármikor kivezetheti a részvényeket a tőzsdéről, ha úgy tartja a kedve. Bár ilyen szándék egyelőre nem látszik a láthatáron, ez kétségtelenül kockázat a kisbefektetők számára.
A hazai buszgyártás említett felfuttatása egyelőre csak sajtóhírek és találgatások szintjén zajlik. Semmi garancia nincs arra, hogy a tervek valóban léteznek és nem csak spekulációról van-e szó. Ha léteznek is a tervek, akkor sem tudhatjuk, hogy valóra válnak-e valaha. Ha valóra válhatnak, akkor sem tudhatjuk, hogy pontosan mikor, milyen időtávon.
A Rába 1999-ben egyszer már próbálkozott buszgyártással, azonban a tevékenység nem volt gazdaságos, így néhány éven belül beszüntették azt. Semmi garancia sincs arra, hogy ezúttal sikeresek lesznek a nagy buszgyártási tervek.
Amint írtuk, a magyar buszgyártás újraindítása fontos bevétel- és profitnövekedési forrás lehet a Rába számára, de csak akkor, ha a cég valóban versenyképes termékkel tud előállni és azt az állam hajlandó fair áron, kellő profittartalmat biztosítva megvásárolni. Nagy kockázat, hogy az állam csak politikai célokból kifolyólag támogatja a magyar buszgyártás beindítását és a Rába ezen nem realizál majd érdemi profitot.
A Rába továbbra is egy erősen eladósodott vállalat, a hitelállománya meghaladja a 12 milliárd forintot.
Törölt felhasználó 2012. 10. 31. 12:42
Előzmény: #61000  Hegyesi2
#61001
A majdani buszgyártás költségeire EU-s pénzekre pályázunk. :))

Topik gazda

pancserlama
4 3 4

aktív fórumozók


friss hírek További hírek