A Tőzsde vezérigazgatójának 413/2015. számú határozata a WABERER'S INTERNATIONAL Zártkörűen Működő Részvénytársaság törzsrészvényeinek 2015. október 6. napjával történő tőzsdei bevezetéséről
Szuper hozzászólás! Túl nagyra nőtt a cég, ez most hátrány. De nem csak náluk probléma a sofőr, a büntetések, a plusz költségek. Szerintem sok kisebb cég is küszködik, csak az nem ilyen látványos és hangos, mert nincsenek a tőzsdén!
Március 14-én a záróárak alapján változik a CECE index összetétele. Kikerül az indexből a Waberer’s, a lengyel Alior bank és a cseh PFNonwovens (Pegas). Ugyanakkor bekerül az indexbe az ANY és a cseh Kofola. A változások néhány esetben számottevő hatást válthatnak ki. A legjelentősebbet a Kofola és az ANY esetében, ahol a napi forgalom 3,5 és 3-szorosát kell megvenni 6 nap alatt. Ez több mint a napi forgalom 50 százalékát jelenti, mint megveendő mennyiséget a Lyxor CECE ETF alapba, ha továbbra is leköveti az indexet (kicsi a valószínűsége, hogy nem). Ugyanakkor a kikerülő részvények esetében tipikusan a napi forgalom 80 százalékát kell eladni 6 nap alatt, ami mintegy 15 százalékos eladói nyomást jelent. r1650
Talán a karbantartás annyira nem tétel. A mai autók 120-150.000km-t mennek egy olajcserével. A Wabi flottája meg nagyon fiatal. kb. 4 évig fut náluk egy autó. Az évenként egy olajcsere Kb. 4óra kiesés, meg a 3. évben egy gumiabroncs csere.
Osztom azt a nézetet, hogy az IPO során magasan lett árazva a részvény (utólag persze könnyű okosnak lenni). Ezt erősíti az is, hogy az elemzők ma már inkább 4000 körüli célárról beszélnek. Fuvarpiac. Ugyan az FTL piacon 2-3-4-5% a marzs, de ez évi 120-140ekm-es futásteljesítménynél 6-8.000 euro/autó, de ha van egy jó sofőröd aki szorgalmas és jó bánik az eszközzel (vigyáz rá, tud és akar üzemanyagtakarékosan vezetni, ott tankol ahol jobb az ár /pl. luxemburg/) további 1-2-3.000 euro profitot is tud még extra termelni. A bérköltség és az üzemanyag ára a legnagyobb kiadás (egy jó sofőr simán hoz 7-8%-al alacsonyabb üzemanyagfogyasztást ami száz kilométerenként 2-2,5L). Kiadási oldalon ott van még a karbantartási amire 10%-ot lehet számolni (gumi, alkatrész, olajcserék). Ugyan tényleg majdnem mindent közúton visznek, de nem szabad elfelejteni, hogy az oroszok a krím miatt kaptak egy szankciót ami miatt az orosz pálya nagyon behalt. Ezen az orosz pályán a lengyelek és a balti államok otthon voltak. Ezek az autók a kapacításuk kiesése miatt mind átkerültek az uniós piacra. Nagyott nyomva a fuvardíjon lefele. Ennek a terhe nyomja még ma is a cégeket. Mi nem tapasztaltunk óriási fuvardíj nővekedést. Viszont növededtek az adminisztrációs terhek itthon EKÁER, külfüldön nyugat európai minimálbér adminisztrálása (francia német, osztrák pálya). Emelkedő autópálya kilométer díjak, sőt németországban már nem csak az autópálya hanem minden megtett útszakaszon fizetni kell. Belgiumban vignetta helyett kilométeralapú díjfizetés. Tehát amit hozott egy fuvardíjemelkedés annak a nagy részét már el is vitte az újabb sarc. Kamionban való hétvégézés bűntetése, amit ugyan még nem nagyon ellenőriznek így elbliccelhető most - de ha ez szigorúan ellenőrizve lesz - ismerve a szálloda árakat továbbí 70-100 euro kiadást jelent autónként. (ezért is mondta W.Gy. hogy talán nem a lengyeleknél kellett volna fuvarozó céget venni) A fuvarozószektort mindenki fejőstehénnek nézi. A járművezetőt ellenőrizheti és megbűntetheti a közúton a rendőr, a vámos, a közlekedési felügyelet 28 napra visszamenőleg ( továbá veszélyes árú szállítása esetén a katasztrofavédelem) akár egy 3 perces vezetés túllépésért is. Telephelyen pedig 1 évre visszamenőleg ellenőrizhet és bűntethet a hatóság. Itt pedig még a munkavédelmi felügyelet is ellenőrizhet. Nem olyan nagy üzlet a fuvarozás, főleg ha a befektetett tőkét nézzük. Inkább a sűrű fillérről szól a dolog de ha van egy 20-30 darab járműparkod akkor az az autónkénti 4-6-8.000 euro elegendő a tisztes megélhetésre. A piacon levő fuvarozócégek többsége szinte mind a kilenceves-kétezres években alakult. Ma már ilyen tőkebefektetéssel nem érdemes ebben invesztálni. Magam is nagyon sokáig kacérkodtam a gondolattal. Minden vizsgát megcsináltam hozzá, megvolt a gyakorlatom a tudásom és a tőkém is hozzá de az észérvek meggyőztek, hogy ebbe így ilyen formába egy fillért sem érdemes tenni. A Waberersnek a sofőr piacon elég rossz neve van. Ígyekeznek mindenért levonni a járművezető béréből. Így a gyakorlott sofőrök nem szeretnek odamenni. Aki meg a cégnél szerzett gyakorlatot az hamar eljön. Ezért a Waberers sok kezdő sofőrt vesz fel . Ebben a szakmában a gyakorlat nagyon fontos. Kezdő sofőr gyakran töri az autót (le lehet fedezni biztosítással, van is házon belül). Gyarkorlott sofőr egy szűk utca elején már látja, hogy elfér e a szerelvény, a kezdő nem. Gyakorlott sofőr aki helyismerettel rendelkezik tudja mikor melyik útvonalat érdemes választani (csúcsforgalom, dugó, kerülőutak stb.), így többet, jobban tud teljesíteni, amivel több pénzt tud termelni. Látszólag apró dolgok de így tudsz profitot (extra) termelni. Ha a már betanított sofőrt nem tartod meg, azzal megint a profitodat csökkentent. Kezdheted az egészet előlről. A lényeg. Meg lehet ebből élni, de leírtam itt pár dolgot ami mind nagy mértéken befolyásolja a profitot és ha ép egy időszakban nem a napos oldalon állunk több negatív dolog összejön akkor könnyedén minuszosok lehetnek a negyedévek. Kevés a közkézen lévő mennyiség. 30-40 milliós forgalommal 5%-al lejebb lehet nyomni az árfolyamot, pedig ez kb. 4-450db autó 1 napi üzemanyagfogyasztása, ami aztán igazás nem tétel. Pedig ez az álomány 1/10-e. Majd ha a közkézen lévő mennyiség biztos kézbe kerül akkor nem kell tovább agodni az árfolyam miatt. Most az esésbe is többnyire a kalandorok vásároltak be akik gyorsan akartak nyerni egy kicsit. Most a lejtmenet folytatódása őket is válaszút elé állítja. Többnyire feladják a pozicíót. Talán a helyes stratégia most. Vedd meg, tedd TBSZ számlára és ne nézz rá 2-3 évig. 3-4 év múlva meg meséld el mindenkinek, hogyan csináltam 1mFt-ból 2-mFt-ot, miközben az ujjaimmal malmoztam
Nem tudom olvasta-e valaki az erste mai piaci kommentárját de ez volt benne: CECE index átsúlyozás A CECE indexek negyedéves felülvizsgálatának eredményeképp az ANY Biztonsági Nyomda indextaggá válik, míg a Waberer’s kikerül az indexből. A módosítások a március 14-i zárástól érvényesek. Ezek nem az emelkedés fele hat, mert el kell adniuk a Waberer’s részvényeket.
A kozuti fuvarozas szektor valoban nem a legrosszabb eveket eli, de nem is a legjobbakat. Az utolso 2 evben egyenlotlen a gazdasagi novekedes, es az EU-ban eleg lassu is, 2019re 1.3% GDP novekedest varnak, ami a fuvarozoknak is kis aruszaallitasi novekedest jelent. . Uj es eros tenyezo a munkaero hiany. Ha valami nemzetkozi, akkor a kamionozas az, es a berek nem maradhatnak el egy nyitott EU -ban a masikhoz kepest. WABE a flotta optimalizalas helyett "gyors novekedest adossagbol" strategiat valasztott. Ez lehet jo idea egy recesszio utani gyorsabb novekedesi idoszakban, dehat nem abban vagyunk. Az uj technologiak alkalmazasara, es jobb fuvarszervezesre kellett volna koncentralni. A soforoket erdekeltte tenni bonuszokkal, sot munkavallaloi reszvenyprogrammal. Osztonzokkel megtartani sot boviteni. Meg jobb karbantartassal leszoritani a kieso idoket. WABE nem ezt valasztotta. Beleverte magat nagy adossagba, es ez rossz strategia lett; ebbol nem lehet hamar kimaszni. . A piac nem teved, es ha igy araz, akkor igaza van. A fundas szamok az utolos evben gyengek, es lehet hogy meg gyengebb negyedevek jonnek.
Van arra valami ésszerű magyarázat, hogy a wabi a bevezetése óta szinte folyamatosan csordogál lefelé? Szerintem ez még a nemzetközi mezőnyben sem túl gyakori, hogy másfél év alatt kétharmados bukó legyen, szerintem semmi nem indokolja. A névadó tata nyugdíjba ment (vagyis kiszállt a cégből és OV tanácsadója lett), szétdobta a forró krumplit a többi beltagnak, azok pedig nem tudják nyerőre fordítani a céget? Tíz éve, amikor még rengeteg nyugdíj előtt álló sofőr volt a munkaerőpiacon és a cégek válogattak az emberanyagban, jóval komolyabb profitokat lehetett termelni, a bérkiáramlás a fele sem volt a mainak. Mivel a sofőrszakma egyáltalán nem vonzó a fiataloknak (teljesen érthető okokból) és óriási a sofőrhiány Európa-szerte, szépen emelkedni kezdtek a fuvardíjak, amiből azt gondolná az ember hogy a fuvarozó cégek jövedelmezősége is növekszik, hiszen a belélegzett levegőn kívül gyakorlatilag mindent közúton fuvaroztatnak.
Waberers
2015. okt. 05. 18:00 BÉT határozat - értékpapír bevezetése
A Tőzsde vezérigazgatójának 413/2015. számú határozata a WABERER'S INTERNATIONAL Zártkörűen Működő Részvénytársaság törzsrészvényeinek 2015. október 6. napjával történő tőzsdei bevezetéséről
link