Akkor hasonlóan számoltunk, én kb 0,1-0,2% különbséget látok 7-8 év távlatában összesen, a 2030/J tűnik jobbnak, de ez a különbség ebben az időtávban gyakorlatilag semmi.
Októberben jól néztek ki a buborosok. Legmagasabb kamat, kb 1,5% spread. Így ment jan. végéig, aztán b@szódott el, és azóta sem állt helyre. Lenyeltem a veszteséget...
Modelleztem egyet. Nekem a mostani PMÁP, felhalmozott kamattal jobban megéri, habár nincs ordító különbség. Kamatos kamatszámításhoz az újonnan induló PMÁP feltételeit használtam, ami a két papír összehasonlításához alkalmas, de amint látjuk, elég gyakran jönnek az új papírok más feltételekkel - az egész számítást megborítja, ha a 2030/J kamatforduló napján jobb/rosszabb feltételekkel tudja az ember tovább görgetni a kamatot, mint 2031/l esetén. Ettől eltekintve, az eredményeim: Az én inflációs várakozásommal a mostani PMÁP-pal ma 1m Ft-ból (névértéke 975e) 1,814m Ft-ot lehet elérni 2031.05.21-ig (7,73% évesített hozam), míg az új PMÁP-pal ma 1m Ft-ból 1,779m Ft-ot lehet elérni 2031.05.21.-ig (7,47%). Évi kb. 0,25%-kal van előnyben a mostani. Minél korábban zárva a pozit, annál jobban a mostani felé billen a mérleg nyelve (2025.májusi zárás esetén évi 0,77% az előny). Összegezve, SZERINTEM egy hajszálnyival jobb a mostani a felhalmozott kamattal is, de aki a másikat választja, az se ül háttal a lovon (főként ha nem 100 milliókról beszélünk) :)
Ebben az esetben igen, mert már első nap veszel, nincs felhalmozott kamat. A másik esetben kifizeted a felhalmozott kamatot, ami az első kamatfizetéskor ugyan valahogy visszajön, de ez a "felhalmozott kamat" nem az első kamatfizetéskor vész el, hanem majd később, ugyanis a 2.3.4.5.6.7. kamatfizetéskor 9,8M-ra megy a kamatszámítás. Tehát a zanzásított példámban 200 ezer Ft után még 6 alkalommal nem kapsz majd kamatot.
Sőt a későbbi években, ahogy csökken az infláció és a kamatprémium egyre nagyobb arányt fog kitenni a teljes fizetendő kamaton belül, az előny egyre jobban fog elmenni a 30J felé.
Rambo, feltettél 10M összeget a két vonatra. Az egyik vonaton kaptál érte kb (kerekítsünk) 9,8M darab névértéket, és ez a 9,8M névérték fog infláció felett 1,5%-kal összesen még 7 alkalommal kamatozni. A másik vonaton 10M darab névértéket kaptál, és ez a 10M bévérték fog infláció felett 1%-kal kamatozni. A második vonat ráadásul kb 2 hónappal később fizeti a kamatot, ami a csökkenő kamatpálya mellett azt jelenti, hogy a jelenlegi 15,5%-ot 2 hónappal fizeti, mint a másik a jelenlegi 16%-ot. Hogy csavar legyen benne, az egyik vonat Debrecenig megy (2030), a másik Nyíregyházáig (2031), és a végállomás előtt kiszállni 1%-ot jelent majd várhatóan. Kérdés, ha az egyik vonat végállomására fogunk érni (2030), és úgy döntünk, hogy mennénk tovább Nyíregyháza felé, akkor majd milyen vonat fog készenlétben állni. Na ezért nincs egyértelmű válasz arra, hogy melyik is a jobb.
Pont ezt vezettem le lentebb. Nekem azzal van vitám, hogy teljesen mindegy-e, hogy a legelején, névértéken szálltál fel a vonatra, vagy pedig most. Szerintem nagyon nem mindegy. De ahogyan te is írtad, az aki eddig nem a peronon ácsorgott, hanem egy másik vonaton utazott (pl. Dkj), ott nagyon minimális a veszteség, hiszen amit most felhalmozott kamatként kifizet, azt megkereste eddig pl. (majdnem) egy Dkj-val.
Osztottam, szoroztam, az én álláspontom a következő: Ha úgy tekintjük, hogy 10M Ft-ot szánunk rá, nem pedig 10M + felhalmozott kamatot, akkor az 1. évben így néz ki: 2030J: 9.748.565 * 0,16 / 12 : 129.980.- Ft / hó 2031I : 10.000.000 * 0,155 / 12: 129.166.- Ft / hó És mivel a kettő közti kamatkülönbség állandó, így a további években is. Sőt, mivel az első évben visszajön a megvett felhalmozott kamat és újra befektethető, így nagyobb is lesz a 2030J előnye. Illetve mellette szól még a rövidebb futamidő. Én a 2030J mellett teszem le a voksomat.
Maradok a vonatos példánál. Tegyük fel, hogy ott áll az ember a vasútállomáson 10M HUF-al, és azon gondolkodik, hogy melyik PMÁP vonatra szálljon fel. Van ugye a jelenlegi PMÁP, aminél van felhalmozott kamat, szóval nem tud belőle 10 000 000 darabot venni. Kamat: 16%. És lesz az új PMÁP, amiből 06.01-én tud 10 000 000 darabot jegyezni. Kamat: 15,5%. Szóval a vonat amire felszáll kb. ugyanakkor indul el, a befektetett összeg megegyezik, a darabszám viszont nem. Kit érdekel??? Azt kell látni, hogy az ember betett egy X összeget ugyanakkor, csak az egyik 16%-ot kamatozik, a másik pedig 0,5%-al kevesebbet. Persze nem nagy eltérés, de minek szálljak fel egy ócskább vonatra? Szóval nem kell ezt túlgondolni, akinek már most megvan a pénze a vonatjegyre az vegye meg, akinek pedig nincs annak ott lesz az új PMÁP.
2031I-nél sm jól számoltál. Ugyanis 10M * 0,155 / 12 * 7: 904.000.- A felhalmozott kamat nem része a névértéknek, azt visszakapod az 1. kamatfizetésnél.
Teljesen jó a példád. De ez pont annak mond ellent, amit itt többen próbálnak bizonygatni, miszerint az égvilágon semmi jelentősége nincs, hogy mennyi a felhalmozott kamat, amit "meg kell venni" ha a régit veszi valaki..
Magyar Állampapír tulajok