április 27. | 10:28
#1

Ijesztõen gyorsan terjedhetnek el az elektromos autók  

ugrás a cikkhez
2030 körül a világszerte értékesített új autóknak már mintegy 30 százaléka elektromos hajtású lehet, ez pedig pár éven belül a fosszilis üzemanyagok keresletének érezhetõ csökkenését eredményezheti - véli a Total vezetõ
Rendezés
Hozzászólások oldalanként
április 28. | 20:23
előzmény: #110  pitcairn2
#120
azért nem egészen
én a hegyről ha nem esik biciklivel mentem mindenhova
most h van zöld rendszám kicsit jobb - illetve sokkal
de sima rendszámmal a lánchíd 35-40 perc biciklivel 20 igaz vissza nem annyira vicces:)

de a lényeg: budapest autóval halott
sokat megyek külföldre oda repülő
a hybridet is azért vettem mert sima elektromos autóval nem lehet külföldre menni

szóval, most ott tartok, hogy ez a hybrid se nagyon kell, inkább veszek szégyenszemre egy dízelt arra a 5-6 hosszabb nem repülős útra a városban meg nyomom a green kocsimegosztót, ha sürgős akkor ott a dízel pöfögni
meglátom
április 28. | 19:52
előzmény: #118  elemes
#119
ez kb. kaland időmilliomosoknak
április 28. | 19:41
előzmény: #117  pitcairn2
#118
nem volt pénzük, megálltak útközben dolgozni. a végigjárt országok kb 90%-ában illegálisan :)
április 28. | 19:14
előzmény: #116  elemes
#117
abból kiindulva, hogy 4 évig tartott a Föld körüli útjuk szerintem kifejezetten optimista voltam a "pár hónappal"...
április 28. | 19:00
előzmény: #115  pitcairn2
#116
ne érje szó a ház elejét, itt egy térkép, biciklivel szidnibe:
link
április 28. | 18:27
előzmény: #109  kukutyinbenko
#115
Sydney-be? biciklivel?
háát... biztos szép program ha van erre pár hónapod...
április 28. | 18:25
előzmény: #108  kukutyinbenko
#114
inkább engem borít ki az, hogy ennyire kritikátlanul lenyeltek minden "zőcséget"
volt amikor én is elhittem ezeket az "igazságokat"...
április 28. | 18:24
előzmény: #107  kukutyinbenko
#113
minden kertész tudja, hogy:
magasabb CO2 koncentráció = magasabb terméshozam
ha a melegházban 1200 - 1400 ppm közé emeled a CO2 koncentrációt akkor cirka 40%-al nő a termésátlag...
április 28. | 18:20
előzmény: #105  elemes
#112
te is csak CO2 eregetsz miközben visszaöklendezed a sekélyes propagandát:)
április 28. | 18:18
előzmény: #104  kukutyinbenko
#111
"a gazdag nagyvárosi lakosság"
magyar fordítás:
adóssághegyeket maga előtt görgető bérleményben tengődő modern kulik...
április 28. | 18:17
előzmény: #104  kukutyinbenko
#110
ez szimpla __elszegényedés__...
április 28. | 16:05
előzmény: #106  elemes
#109
Már látszik, pl. Párizsban valami 50+ % nem tart már ma sem autót, miközben az országos átlag ennél jóval magasabb. New York, Tokyo hasonló. Én magamon is megfigyeltem, igazi autóbuzi voltam , de mióta ekkora dugók vannak, mindenhol büntetnek mindenért, meg mindenhová autópálya megy, nem szívesen vezetek már. Tíz éve azt mondták volna pattanj itt egy üzemanyagkártya és Szingapúrig meg se állj, nem sokat tétováztam volna. Azért csak addig mert odáig lehet kompozás nélkül menni, tőlem mehettünk Sydney-ig is. Ma ha a közállapotok mások lennének útközben, és lenne egy biztonságos bringaút odáig elkülönítve a forgalomtól, inkább biciklivel mennék komolyan mondom.
április 28. | 15:51
előzmény: #105  elemes
#108
tökéletesen egyetértek, csak néha nem tudom megállni. Szerintem bucira röhögi magát közben hogy megint sikerült kiborítani valakit.
április 28. | 15:48
előzmény: #103  pitcairn2
#107
Ja, csak a fa égetéskor a felszabaduló CO2-ből a C-t a többi fa visszaépíti magába (már ha nem irtják ki őket a hamburgerek kedvéért), az O2-t pedig visszaeregetik a légkörbe amit te lélegzel be többek között. A szén égetése viszont nagyon sok, régen elraktározott C-t küld a légkörbe koncentráltan.
április 28. | 15:32
előzmény: #104  kukutyinbenko
#106
"Nem biztos, a gazdag nagyvárosi lakosság körében drámaian csökken az autóbirtoklási vágy."

meglátjuk :)
április 28. | 15:30
előzmény: #94  kukutyinbenko
#105
Ja hát ilyen kérdésekben pitcairn eléggé .... hm .... karakteres álláspontot képvisel, nem érdemes vitába bocsátkozni vele (pl. a globális felemelegedés csak egy liberális konteó hogy megfejjék a kormányokat).
április 28. | 15:29
előzmény: #98  elemes
#104
Nem biztos, a gazdag nagyvárosi lakosság körében drámaian csökken az autóbirtoklási vágy. Az USA-ban a 18 év körüliek között a 60-s évek óta nem volt olyan alacsony a jogosítvánnyal rendelkezők aránya mint manapság. Be vannak fosva kinek adják majd el a sz@rjaikat, mert ha bejön ez az iparági jövendölés és valamelyik kimarad ebből, a maradék privát vásárlókból éhen halna rövid úton.
április 28. | 15:26
előzmény: #101  kukutyinbenko
#103
"Szerinted hány m3 erdei fa elégetésével egyenértékű egy mai kínai ember energiaszükségletéhez elégetett szén okozta szennyezés? "

a CO2 nem szennyező anyag, te is CO2 bocsátasz ki miközben e sorokat gépeled, a többi szénfelhasználásához kapcsolódó szennyező anyagot pedig már ki lehet szűrni megfelelő technológiával

ami pedig a szén szerepét illeti a FASZENET váltotta ki, melynek jegyében pl. a Brit szigetek erdőállományát pusztították el

ergo

a szén erdővédelmi szempontból valóságos áldás volt
április 28. | 15:24
előzmény: #101  kukutyinbenko
#102
ellenben Donald Trump nem szokott erdőket felgyújtani olyan megfontolásból, hogy szavannát csináljon az erdőből:)
április 28. | 15:20
előzmény: #96  pitcairn2
#101
Az ősember egyiket sem művelte, ez már a modern ember kora.
Szerinted hány m3 erdei fa elégetésével egyenértékű egy mai kínai ember energiaszükségletéhez elégetett szén okozta szennyezés? Donald Trump szennyezési szintjéről ne is beszéljünk. Egy golftúrája New Yorkból Skóciába a Boeing 737-vel kb egy kontinens ősember szennyezését jelenti a golftúra ideje alatt...
április 28. | 15:14
előzmény: #99  kukutyinbenko
#100
északon voltak el jól, a __szárazabb__ éghajlaton növő mediterrán erdők nagyon rosszul bírták az __égetéses__ talajváltó gazdálkodást, ott már az ókor folyamán letarolták az erdőket...
április 28. | 15:11
előzmény: #83  EnemyOfThePeople
#99
Ne kezd már Te is plz!
Az a mondat hogy a középkorig egész jól elvoltak az európai erdők, NEM azt jelenti hogy minden egyes fa túlélte az őskort. Én látatlanban elcserélném a mai állapotokat arra (erdők kiterjedtségére értendő).
április 28. | 15:07
előzmény: #78  kukutyinbenko
#98
"Biztos véletlenül vásárolják fel zsinórban az autógyártók az ilyen területen fejlesztő startup-okat."

ez leginkább annak jele, hogy ötletük sincsen a továbblépésre.
április 28. | 15:04
előzmény: #95  kukutyinbenko
#97
még a XX. században is voltak jóformán kőkorszaki szinten élő törzsek pl. az Amazoniában...
április 28. | 15:03
előzmény: #92  kukutyinbenko
#96
"fajlagos lábnyomról" beszéltem...

szerinted mekkora az ökológiai lábnyoma __OUTPUT PER FŐ__ egy néhány tucat főből álló törzsnek amely "piromán módszerekkel" több tízezer hektáron alakítja át a természetes vegetációt?

vagy egy olyan égetéses talajváltó gazdálkodást folytató közösségnek amelyik néhány évente új erdőt éget fel?

megmondom

HATALMAS

pontosan ezért volt az, hogy pl. az afrikai nemzeti parkokból KITELEPÍTETTÉK az ott élőket

"The Tsonga people became a victim of forced removal from the Kruger National Park between 1899 and 1926"

link
április 28. | 15:02
előzmény: #93  pitcairn2
#95
modern ember vs ősember (az ókorban már nem éltek tömegesen ősemberek, bár néhány példány máig kibekkelte)
április 28. | 14:59
előzmény: #91  pitcairn2
#94
ha egyszer belemártanának az elfolyt majd a tenger fenéken felgyülemlett nyersolaj mezőkbe, vagy a szétmállott és lesüllyedt műanyag hulladékból képződött "zselébe" talán megértenéd.
április 28. | 14:57
előzmény: #75  kukutyinbenko
#93
"Ehhez képest az európai erdők a középkorig egész jól elvoltak"

mármint azok amelyek viszonylag jól bírták az égetéses talajváltó gazdálkodást...

"In Southern Europe Mediterranean climates, the forest at that time,
immemorial for the most part, was open evergreen leaves and pine
forests. After slash and burn this forest had less capacity for regeneration than the forest north of the Alps.
In Northern Europe, there was usually only one crop harvested before
grass growth took over, while in the south, suitable fall was used for
several years and the soil was quickly exhausted. Slash and burn
shifting cultivation therefore ceased much earlier in the south than the
north. Most of the forests in the Mediterranean had disappeared by
classical times. "

Iron_Age_Europe#Transition_to_stationary_agriculture_due_to_the_iron_plow
link
április 28. | 14:56
előzmény: #85  pitcairn2
#92
reggelig linkelheted hogy a középkorban hogyan irtották az erdőt, ettől még nem kisebb marhaság az ősember ökológiai lábnyomát a legnagyobbnak nevezni .
Sokat spórolhatnál egy egyszerű "tévedtem" szócskával :)
április 28. | 14:54
előzmény: #89  kukutyinbenko
#91
ez az "ökológiai lábnyom" valami modern zöldre mázolt szocialista csatakiáltás? :)

The "Sustainable Development" Scamlink
április 28. | 14:50
előzmény: #83  EnemyOfThePeople
#90
Az ősemberről volt szó, meg a mai emberről. Tök mindegy hogy az ókorig, vagy középkorig húzta ki egy erdő ha ma már nincs addig viszont volt. Nem az ősember tette tönkre a bolygót!
Az amerikai őslakosokat is túlélték az ottani őserdők, mára meg csak foltokban maradtak (mennyi is kellett 500 év?)
Az ausztrál abo-k égetéses technikája nem azt jelenti hogy kiirtottak mindent. Olyan fajok nyertek teret, amik jól tűrik a szárazságot, a gyakori erdőtüzeket. Azon meg megy a vita mi volt előbb a tyúk vagy a tojás. Miattuk alakult így egyes tájak növényzete, vagy ők is csak alkalmazták a természettől ellesett égetéses technikát. Ezekre a fajokra ugyanis nincs végzetes hatása az erdőtüzeknek, csak ha hagyják elburjánzani az aljnövényzetet és van bőven tüzelőanyag. De ezután is hamar regenerálódik a táj. Ha pedig kis tüzekkel "karbantartják" az aljnövényzetet, nem igen alakulnak ki végzetes nagy erdőtüzek.
A trópusi részeken nem is jellemző ez, ott még ma is vannak igazi őserdők. Többek között a világ legöregebbnek tartott erdeje is ott található, de a fehér ember megjelenéséig sokkal nagyobb területeket borítottak őserdők. Pl. ma már alig található meg egy a mamutfenyőknél alig kisebb fafaj, a kontinens legmagasabb fájának a pontos helyét is titkolják. Biztos véletlenül...
április 28. | 14:30
előzmény: #86  pitcairn2
#89
De ez rohadtul nem azt jelenti hogy kicsi az ökológiai lábnyomunk! Almát körtével...
április 28. | 14:29
előzmény: #84  EnemyOfThePeople
#88
őőőőőőő nem egészen

a shared rendszernél egyrészt szabályozható a behajtás - egyszerűen nem enged be a zónába a rendszer
másrészt, kiküszöböli a felesleges használatot
harmadrészt sokkal kevesebb autó fog parkolni, ezért a parkolóhelyeket fásíthatják stb.

egyébként a belvárost réges-régen le kellett volna zárni

az elektromos és/vagy shared rendszer viszont valóban még drágábbá fogja tenni a belvárosi ingatlanokat, ugyanakkor a külvárost is felértékeli
éppen a köztes helyek lesznek a vesztesei: lakótelep, most túlárazott belső hegyvidék

és még valami, ha már elektromos: otthoni ingyen töltést bizony csak családi házban tudsz megoldani!!!!!!!
esetleg kisebb lakásszámú nagy kertes társasházakban, illetve a nagyméretű lapostetős épületek vannak még előnyben - máshol nem, legalábbis egyelőre

érdekesen át fog mindent rajzolni az elektromos autó!
április 28. | 14:29
előzmény: #79  EnemyOfThePeople
#87
" Ha a befelé teli, kifelé üres agglomerációs járatokat önvezető autókra
cserélnénk, akkor tovabb rontjuk a hatékonyságot, mivel az önvezető
autókat ugyanúgy vissza kell vinni az agglomerációba, hogy a következő
adag embert behozza."

Egyrészt nem feltétlenül, mivel pont azt mondom, hogy ha lehet alközpontok között gyors nagy kapacitású tömegközlekedés kellene és csak lokálisan egyéni közlekedés.
Másrészt ha nem emellett dönt a user, akkor is a városban kapirgálhatná a betevőt az autója amíg a gazdi haza nem inti. Tényleg ennyire érthetetlenül írok?

" Attól, hogy elektromos és önvezető az autó, még ugyanúgy dugóban állna az M7-esen hazafelé."

Ez sem feltétlenül igaz, lásd a felhasználókról írtakat (#73).

" Tapasztalataim szerint még Budapest környékén is vannak gyéren látogatott túrázó helyek, távolabb meg rengeteg."

Én a Pilist, Börzsönyt ismerem valamennyire, általában az autóval elérhető helyek zsúfoltak. Több helyen sorompóval kell az utakat lezárni előlük mert még oda is bemennének ha tehetnék. Királyréten fizető parkoló van a hegy lábánál, ott egymás lábát tapossák, fent a hegyen a távolsággal arányosan csökken a nép. Sajna az a program sokaknál, hogy kiautózik, megebédel, hazamegy.
április 28. | 14:19
előzmény: #77  kukutyinbenko
#86
az kb. annyit bizonyít, hogy oda jutottunk, hogy BŐSÉG van... túltermelés...

soha nem volt még ennyi élelmiszer ilyen olcsón...
április 28. | 14:18
előzmény: #75  kukutyinbenko
#85
ennek mekkora az "ökológiai lábnyoma"?

"A legarchaikusabb és
legkevesebb munkát igénylő eljárás __a lábon égetés__, melyet rendszerint a
fa gyűrűzése, karingózása, koszorúzása előzött meg (törzsén a kérget karika alakban körülmetszették)."

irtás (lat. extirpatura, novellum)
link

Slash-and-burn
link

megjegyzem az égetéses irtásos gazdálkodás keretén belül a földműves __néhány évenként__ új erdőt éget fel (mivel a talaj a primitív művelés miatt miatt kimerül...) és ott folytatja áldásos tevékenységét...
április 28. | 14:17
előzmény: #73  kukutyinbenko
#84
A dugók hamarabb jönnek létre, ha az emberek hülyék, vagy ha egyáltalán emberek vezetnek, és nem gépek, ez igaz. Ellenben ha az egyéni közlekedést preferáljuk a tömegközlekedéssel szemben (az önvezető shared car is az ebben az értelemben), akkor ugyanúgy el fog menni a forgalom a max. áteresztő képességig, és dugók lesznek.
április 28. | 14:13
előzmény: #75  kukutyinbenko
#83
Fajlagosan, ezen van a hangsúly. Amúgy a görögöm már az ókorban kiírtották az erdőik nagy részét.
április 28. | 14:09
előzmény: #80  kukutyinbenko
#82
teljesen egyértelmű, hogy ez egy központilag irányított "okos" rendszer lenne:)
április 28. | 14:09
előzmény: #75  kukutyinbenko
#81
"Ehhez képest az európai erdők a középkorig egész jól elvoltak,"

valahol igen, valahol nem, az efféle "piromán" környezetgazdálkodást leginkább a "száraz" erdők esetében lehetett gyakorolni

pl. óceáni éghajlat alatt meglehetősen nehéz felgyújtani a víztől csöpögő erdőket...

a "fire stick farming" gyakorlata leginkább Ausztráliában és Észak Amerikában van ledokumentálva

kis hazánk esetében azonban valószínűleg volt ennek jelentősége mivel itt az első jelentős erdőállomány csökkenés a bronzkorban efféle piromán módszerekkel következett be (leginkább az Alföldön"

friss hírek

AZ OLDAL TETEJÉRE