Nekem nem kéne. Az invitech pont jó, a Digi jelen helyzetben inkább egy single player mobil szolgáltatónak vagy egy országos piacra most belépni akaró kábeles szolgáltatónak éri meg.
Több dolog: A tulajdonos, a China CEE részben a kínai állam, részben hazai tulajok ciprusi offshore-n keresztül. Próbáltam már megnézni, kik ők, de hát én csak legális eszközöket használok, ezek meg nem véletlen offshore cégek. Állítólag a nemrég vált és nősült kommunikációs fővezér, aki szintén akart távközlési holdingot az emúlt években, csak nem jött neki össze. A másik: az invitech egy növekvő, egyre nyereségesebb cég. Pár éve még jóval kevesebbet ért, van benne jövő és bevétel. A tulaj és a vezetés is profik, megkérték az árát. Kimondani se merték, mekkora az ebitda szorzó, de 8-nál tuti több, becslésem szerint 10 felett volt, pedig én a konzervatív becslés híve vagyok. A többit ki lehet számolni. Végül a kötvényekről: Tavaly első félévben még nem volt kötvénytartozása, idén 19 milliárd felett van. Ebből 15,5 a tőke, 3,5 a kamat, a felvétel időpontjában kedvező inflációs és kamatkörnyezetben. Ez azóta romlott, tehát a mostani 400 milliárdos kötvénykibocsátás esetén ez a bő 20% (ami feltehetően a teljes 5 éves időtartamra vonatkozik) 25% is lehet, alsó hangon. 400 milliárd esetén az 100 milliárd, hozzátéve a meglévőt, kb 104 milliárdos kamat 5 évre, gondolom évente, és 415,5 milliárdos tőkekötelezettség a végén. El lehet gondolkodni, hogy emellett mennyi pénz marad osztalékra. Nem mondom, hogy nem lesz, és azt sem, hogy lesz, mert az osztalékpolitika nem csak a cég pü-i helyzetétől függ, de attól is. És ami hozzátartozik, mindemellett ez lehet még egy tők jól működő sikeres cég, stabilan növekvő árbevétellel, ahogy lehet kevésbé sikeres is, mert az üzemi eredmény szintén kevésbé függ csak a kötvényállománytól. Szóval emiatt is lehetnek fenntartások nagybefektetőknél. A kicsiket ez szerintem kevésbé érinti, mert észre sem veszik, mit jelenthet.
Én úgy látom, hogy ez a kölcsön-para még mindig nagyon hat az emberekre. Sokan nem fogják fel, hogy ez nem egy Apple vagy valami más sok milliárdon ülő amcsi multi, hanem növekedésben lévő cég, ami elkerülhetetlenül eladósodással jár, és az igazi gyümölcs majd évek múltán fog beérni. Persze akkor nem is ennyi lesz az rv értéke.
és lehet csomagban gondolkodni példánál maradva: ha tőlem bérled az egyedi kocsit, akkor ezt csak abban az esetben teheted meg, ha tőlem bérled a többi sport kocsit is
Ha úgy fogod fel, hogy van egy kocsid, ami X forintot ér, és valaki x+20%-ért megveszi, mert így a saját kollekciója - és azon belül mondjuk 50 másik kocsi - sokkal többet fog érni, az nem bukó neki.
Szia! Aral4 kolléga is erre utalt, piaci ár feletti vásárlás. Legyünk őszinték, kicsiben is ez van. Ha van egy jó autód, és az utcán odajön hozzád valaki, hogy megvenné, alkudjunk meg rá. Milyen árat mondanál rá? Megnézed a netet, és ugyanannak a típusnak a legdrágább darabjához mérnéd az árát, még felül is lőnéd, ha tényleg kell, akkor fizesd ki. Más kérdés, hogy ha "eszközzel" mennek hozzád oda, akkor örülsz, hogy eladhatod :) Ha piaci ár felett kínálnak, akkor az jó jel, mert az azt jelenti, hogy azt nem úgy veszik meg, hogy egy esetleges elszámoltatásnál az ügyletet meg lehet kérdőjelezni... ...hanem úgy, hogy készítettek egy üzleti tervet, amiből levezették, "nekünk még ennyiért is megéri, mivel ebből mi a vállalati szinergiákon keresztül nagyobb profitot termelünk". Ez már egy szimpatikus gondolkodás. Ebből a szempontból én nem bánom a piaci ár feletti vásárlást. Még egy ok: Ha végig gondoljuk, hogy alapvetően a magyar cégek alulárazottak a nyugathoz képest, ennek a fő oka az, hogy egy tőkehiányos piacon kell gazdálkodniuk. Ellenben az informatika világot átívelő terjeszkedésre képes, nincs olyan szinten helyhez kötve, mint mondjuk egy MOL. Ha ki tud jutni bármelyik nyugati piacra, ezáltal a nyugati tőzsdére is, akkor itt nagy felívelés fog következni. És akkor máris más megvilágításba kerül a korábbi akvik árazása.
4IG Nyrt reszvenyesek.
Moderacio alatt lesz.